151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
Jag har tankarna satta på att uppgradera mitt 112 liters kar till ett 160 istället. Planen är att köpa hem ett kar från Imazo med måtte 95x40x44 där 44 är höjden. Karet ska bli borrat med sump till, sumpen får jag räkna på efter att jag hittat en bra bänk att ha karet på. Inspirerat av Stefan Molins tankar vill jag prova köra ett kar där cirkulationen sköts utan stream pumpar. Jag vill istället använda enbart retur pumpen från sumpen som cirkulation i akvariet. Ytavrinningslådan ska vara i mitten i bak av akvariet. Tanken nu är att ha genomförningar i bakrutan istället för botten för att kunna fånga upp eventuella fiskar som simmar ner i lådan lättare. Det blir lite besvä…
-
-
- 197 svar
- 29,4k visningar
-
-
Hej allihopa. Är det någon som vet vart/ om det går att få tag på ett elos 120 i Sverige? Annars får man ju lov att beställa ett eget akvarie efter egna mått från tyskland. MvhbTom
-
- 1 svar
- 636 visningar
-
-
Så då var det dags att starta denna tråd. Flyttade över allt innehåll från mitt tidigare 200 liters och flytten gick relativt smärtfritt, än så länge. Kan ju beskriva mitt tillvägagångssätt här: Tömde gamla karet på 3/4 av vattnet till hinkar Flyttade det gamla akvariet och ställde dit det nya (passade på millimetern) Flyttade försiktigt över alla stenar och koraller Fyllde på med så mycket av det gamla vattnet jag kunde, fick göra 150 liter nytt vatten, total vattenvolym i det nya akvariet uppskattar jag till 350liter med sumpen. Hovade över alla fiskar En massa jobb med att flytta över all teknik Sen idag har jag placer…
-
-
- 82 svar
- 12,6k visningar
- 2 följare
-
-
Hej Alla? står nu och ska köpa ett nytt kar , peninsula 500. Kan ni komma med bra förslag på bra skummare och belysning ? Funderar på maxspect rsx Ska ha lpser men kommer nog in sps åxå tids nig också , bomba mig görna?
-
Efter en kaotisk flytt med akvarium som sprack i nedre hörnet när vi ställde ner det i trappen för att vila så är jag idag väldigt glad och och nöjd över att äntligen va igång igen. Försäkring ersatte mig bra och ett nytt Red Sea Reefer 350 är på plats. Teknik för tillfället, Belysning: ATI sirius x4 Cirkulation: Nero 5, Nero 3, Jebao rw4 med batteribackup. Skummare: Coralbox D500 Returpump: aqua medic oceanrunner 3.1 Doseringspump: D&D- p4 Ato: Blau Många sps’er dog under flytten men de flesta LPS’er klarade sig galant! Även min Flavecens dog 😪 bjuder på lite bilder på ett mindre än en veckas gammalt re…
-
Hej! Efter många och långa funderingar har jag äntligen beställt ett nytt kar. Fick ett gäng offerter från ett par olika tillverkare. Men det är sjukt svårt. Och dyrt. Hur som, så landade det i ett Peninsulakar från Waterbox. Snyggt, stilrent och det kommer passa bra med resten av hemmet. 19mm glas, rimless och totalt 705 liter i systemet. 😍 Det svåra är att hitta hårdvaran till karet.... Karet ska bestyckas med: 3 st Kessil A360 X blue tuna. 2 st Mp40 Ecotech. NYOS Quantum skummare. Vi ses!
-
Tjenare, Efter massor med frågor och hjälp här i forumet så har jag äntligen kommit igång! Akvariebänken är jag inte riktigt klar med, behöver målas ett par gånger samt sätta på dörrar när jag får ork så ni får vänta lite på bilder på den. Lite information om teknik: Akvariet: En vävd 150x50x50 på ca 340L Sump: 112L som står under akvariet, indelad i tre fack, Ett för skummaren, ett för skummaren och ett som skall användas som Yngelkar / Ställe för skadade fiskar. Belysning: 2x 150W 20k MH armaturer det finns planer på lägga till en till 150W eller 2x54W t5 men det står lite längre fram då jag inte riktigt vet hur jag skulle ha 2xt5 rör utan att komma i vägen för MH lamp…
-
- 69 svar
- 10,7k visningar
-
-
Hej! Tänkte presentera mitt 275 liters som jag startade upp 1/10. Helt ny inom saltvatten, hade sötvatten för xx antal år sen och har funderat på salt ett tag och nu slog jag till. Teknik vid uppstart: Akvarium: 275 liter Sump: 54 liter Belysning: Maxspect Razor 160W 16000K Skummare: Deltec SC1350 Cirk: Tunze 6045 och Tunze 6045 Retur: Eheim Compact+ 2000 Osmolator: Egen Värmare: 300W Osmos: Picobello Teknik på ingång: Deltec UVC 20W Reef Angel
-
- 15 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan alla saltvänner! Först och främst vill vi säga att vi är mycket tacksamma för all information och alla bra tips man kan hitta på detta underbara forum. Nu har vi startat upp vårt andra (och absolut inte sista) kar och tänkte att vi nu äntligen ska lägga upp en tråd om detta. Första karet var ett JBJ Nano kub på 106L, tråden finns på namnet "Mitt första akvarium". Info om nya byttan: Bänk: Hemmabyggd målad regel i trä med täckskivor. (Framsida saknas dock ännu eftersom vi ännu inte bestämt oss vad som ska täcka tekniken.) Akvariet: Storlek: 100 x 60 x 50 med Optiwhite 10mm tjock framruta och sidorutor. Limmat av AkvarieLeasing (mycket nöjda över limningen samt foga…
-
- 98 svar
- 17,1k visningar
-
-
Hej Ska presentera mig lite kort, är inte mycket till skrivare! Men först vill jag tacka alla här på saltvattensguiden för den enorma hjälpen man har fått bara genom läsning av andra trådar. Speciellt Stort tack för er som anstränger sig och svarar på frågor och hjälper andra med råd och lösningar. TACK!!! Dykarn Laggeman Nixon Rueben Manne Genne Edward Stigigemla LN21 Wiking Och sist men inte minst Lasse... Har säkert glömt många men Tack till er också Efter ha haft alla slags sötvattens akvarier i alla år går så halkar man in på saltvattens världen. Wow de finns inget stopp, man vill bara ha mer och mer samt större och större. Började med saltvattens akvarium på restaur…
-
- 126 svar
- 17,4k visningar
-
-
Jag får dra igång en tråd om mitt nya kar. Det är ett 360 liters med optiwhite på 3 sidor och en sump på ca 120 liter. Karet är borrat med 3st 25mm hål, två ner och ett upp. Karet står på en aluminiumställning som är klädd med högblanka vita skivor. Måtten på karet är 120x60x50cm. Lite teknik: - Belysningen är ett hemmabygge bestående av 2st 100W Dreamchip som kompletterats med 4st 20W Violet Blue Hybrid Multichip. Det finns en tråd om dem här. Jag använder Janne68s styr- och drivkort för att styra belysningen. Dreamchipen kommer att ha ett max på ca 180W per chip. - Skummaren är en Bubble-Magus Curve 5. - 2st WP-25:or står för vågorna (jag funderar på att byt…
-
Då har jag hittat en lite större burk än mitt förra 30 liters lilla kar. 240l kar plus en stor sump. har hämtat akvariet idag, och har spenderat hela kvällen med att ge karet en liten pedikyr. Imorrn blir det lite mer pyssel, så som att måla baksidan, koppla ihop all teknik och förbereda karet så gott det går När jag bestämde mig för att köpa detta tidigare idag passade jag på att lägga beställningar på det mesta som jag vet kommer behövas. Så inom kort hoppas jag att det kommer dyka upp en Jebao RW-15, 2 st Mars Aqua 165w ledramper, 23 kg sten, å lite annat smått o gott Kommer att börja brygga osmosvatten imorrn, men kommer inte att fylla karet förrän jag fått hem sten…
-
- 91 svar
- 12,1k visningar
-
-
Efter ett misslyckat försök med saltvatten för några år sedan, provar jag igen.. Höll ögonen öppna på ett större sötvattenskar, men sneglade ändå åt saltvatten. Plötsligt såg jag en annons på Blocket, som var för bra att vara sann. Ett 430 liters saltvattenakvarium, komplett med 70 kg sten o 8 st gröna chromisar. Dagen efter styrde jag och sonen storbilen mot Åkersberga och@Nelli, som hon heter här på SG. Det tog sina timmar att montera ner, men det gick att transportera hem akvariet med möbel, 350 l saltvatten och tillbehör i en fullastad bil. Nu har det gått några dagar och är förälskad i denna hobby!! Kan inte bärga mig till att skaffa fler fiskar och färgglada kor…
-
-
- 3 svar
- 528 visningar
-
-
Hej, Efter att ha suttit och kollat på alla era fina akvarium så tycker jag det är är dags att visa upp mitt. Det har varit igång sedan januari 2011. Från början hade jag ett nano, sen ett 200L som läckte och som blev en tillfällig lösning i en sump. Information om karet: Storlek: 100x40x50cm Belysning 1: Arcadia 250W armatur. 20000K Lampa Belysning 2: 2x39W T5 Glo med AquaMedic reef blue Cirkulation: SEIO 1500 och SEIO 530 Levande sten: 10Kg Bakgrund: Reef foam och en sönderklippt mjölkback Information om sumpen: Storlek: 112L - Fylld till 2/3 så den kan ta emot overflow från huvudtanken. Belysning: 25w PC - Omvänd dygnsrytm Skummare: Deltec MC300 - Moddad och det är end…
-
- 28 svar
- 3,2k visningar
-
-
Då var karet beställt och handpenningen betald. Efter överläggning med Cheva här på guiden så har jag beställt följande från Micke på MM-Design: Akvarium: 100*80*50, tre sidor Optiwhite, med ena kortsidan motväggen, samt avrinning mot väggen. Bänk: 130*80*90, alltså 30cm längre än själva akvariet för att ha en yta framför burken för att arbeta på. Den kommer att vara i stål med de två långa sidorna avtagbara för att enkelt komma in i sumpen. Sump: 70*70*42, fyrfacksump med inbyggd reservoar Kommer att ha en stor refug med omvänd dagbelysning med bara blått ljus samt ett extrautrymme för DSB/algodling (kanske ATS i framtiden). Med dedicerat fack för avrinning och retur. …
-
Hej Vi startar en tråd som gäller vårt nya akvarium som vi beställt och väntar hem om ett par veckor! Det är ett Red Sea S-650 utan ljusramp med en Pacific Sun Pandora Hyperion S2 Hybrid (3x75w,4x54w T5) och en Jad kylare. Vi har nu haft vårt Red Sea Max 250 i över ett och ett halvt år och är extremt nöjda med det! Vi har verkligen blivit fast i denna hobby och tycker det är lika spännande varje dag och se vad som händer i karet! Enormt avslappnande också att bara sitta och kika i och låta tanken sväva iväg! Det blev till sist ett nytt Red Sea för vi gillar verkligen designen på dessa! Vi tycker det är lika viktigt att akvariet är snyggt i rummet som att det ska vara sn…
-
- 24 svar
- 3,6k visningar
-
-
Ska bygga sump, och såg att biltema hade plastglas 4mm. sumpen ska bara bli ca 55x45x40 men skummarfack, bubbelfälla och retur. är detta ett bra alternativ? Vad limmar jag med? Blir enormt tacksam för svar. M v h robin
-
- 3 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tänkte presentera mitt nuvarande akvarium som består av följande: Akvarium: Red Sea Reefer 250 Belysning: Ecotech Marine XR30 Gen 3 Pumpar: Ecotech Vectra S1 Tunze 6055 2st Skummare: Bubbelking mini 160 Doserar Red Sea ABC med doserpump.
-
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej min scolymia som jag har haft i 3 veckor, ser inte bra eller ser inte som den ska, skelletet börjar synnas lite, den äter bra , mattar med levande även FM LPS grow&colour två gånger per vecka, alla värde i karet ser bra enligt regler, har ej doserat nåt extra, även vill tilläga att allt annat i karet ser bra , min Acan är stora ( samma familj som scolly) och växer se bilden även SPS i karet har ej problem med, den enda som jag mistänker är ljuset eller flödet , enligt nätet på visa sidor hänvisar till stark ljus contra svag även flödet. vet ej som är rätt eller fel vad tycker ni vad skulle jag göra innan den tinnar och dör , har ni några ti…
-
Detta är fortsättningen på det kar som startade som https://saltvattensguiden.se/topic/51473-batmans-drakrev/ Vi startar denna tråd med en blodsinvigning...en passande övergång från en tråd till en annan. Nu har det före detta drakrevet inte bara orsakat psykiskt vånda och ekonomisk smärta utan nu har det även dragit blod för första gången. En aningen för yvig Martin och en (o)strategiskt placerad Diadema så var den saken fixad... Jag hoppar över varför denna tråd startas, utan det får den som vill veta läsa om själv i länken ovan. Ett "vanligt" blandrev med tonvikt på LPS/SPS är vad som kommer växa fram över tid i denna tråd. Nya inköp…
-
-
- 197 svar
- 22,4k visningar
- 1 följare
-
-
Så var jag igång med mitt nya projekt. I samband med att jag och min sambo har köpt en nyproducerad lägenhet, blev min lilla dröm verklighet. Det passar in med en rumsdelare för att avgränsa vardagsrum från kök. lite om systemet: Huvudkar: 622 liter optiwhite Sump: 250 liter Skummare: ATI 250 (gamla versionen med 2st pumpar) Ljus: Jag lyckades "saltvattendoppa" min T5 ramp, så nu blir det 2st Maxspect 170W Cree (fått den ena)... Cirkulation: Tillsvidare min Seio 1500 (6000l/s). När Tunze får tummen ur, så köper jag 2st 6095or Retur: Laguna 4500 Ställning: Stål med IKEA-luckor monterade. Skåpet mot väggen är också IKEA-skåp som jag har modifierat lite. Styrning: Profilux …
-
Nu startar jag en ny tråd vid sidan om min gamla om mitt 450 liters kar. Har skickat efter prisuppgifter på ett nytt kar med diamantglas, ytavrinning och sump. Karet kommer att byggas in på liknande sätt som da Truckas, här på guiden. Det kommer att bli en rumsavdelare hemma hos oss. Jag har saknat mycket att kunna utnyttja utrymmet åt båda håll. Det blir ju mer plats för koraller på det sättet också. Raster att ha under stenen är inhandlade och jag kollar runt på skummare med bättre kapacitet. Har hittat en Bubble Magus för 700-900 liters kar. En eller två Jebao 45 pumpar ska inhandlas för att få bättre strömning på en större yta vatten. Har funderingar på att göra mig a…
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej, Visst är det både kul och väldigt roligt att sitta och titta på. Första fotot är taget 2021-08-02, andra fotot är taget idag 2022-10-14. Tycker det har växt väldigt bra, lite för bra, så har varit tvungen att fragga lite. Nu har jag problem maed att jag har för många fraggar. MVH Ronny
-
Hej Planerar att starta upp ett litet mindre akvarie. Har fastnat för den nya RSM 250 C-serien. Vet någon något om när den introduceras i Sverige /Danmark och om den är värd att vänta på eller om jag ska köpa den äldre versionen? Tacksam för alla råd jag kan få?
-
- 1 svar
- 738 visningar
-