Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by petnym,

Presentation av PNY's "Nano-kub" Fick ett infall och köpte detta akvarium, och hämtade det mitt i värsta snöovädret... Köpte det mest för att tekniken kändes rätt, och för att jag ville ha ett till "litet" akvarium med mer fokus på koraller, då mitt stora akvarium visat sig svårt att få stenkoraller att överleva i. Kanske inte helt genomtänkt att ha två akvarium, men mitt stora akvarium kommer antagligen köras vidare som FOWLR med relativt låg ambition, förutsatt att jag hinner sköta båda mina akvarium, och barn... ;-) Detta är egentligen för stort för att kallas "nano", men jag ser det lite som ett nano med tanke på att akvariet nästan rums i sumpen till mitt stora akvar…

2. Started by Soder,

Tjena! Här kommer en presentation om mitt revkar. Jag har haft salt sedan ett år tillbaka och är nu inne på mitt andra kar. Det är ett 200 liters helglas kar med måtten 100x50x40 med sump på 54 liter. Där är ytavrinning till höger i karet med ett rör upp och två ner. Detta kar är köpt begagnat av Anderzon här på guiden som har gjort väldigt fint arbete med inredning och teknik. Tekniken är som följer: Belysning: maxspect razor 160w 16000k Reefangel akvariedator som styr det mesta av tekniken Reefangel doserpumpar 3 stycken Skummare: bubble-magus curve 5 Returpump: Jebao 3000l dc Streamers: 2x Jebao wp-25 11w uvc ATO från fishstreet med 20l osmosbellare 50mg ozon som inte…

• 35 svar
    • 4,5k visningar
  3. Started by yRaz,

har jort en liten snabb skiss på hur ja vill ha mitt aklvarium. tänkte kolla om de e nåt specialt glas man skall ha och om nån har monterat panel och dörrar på en metall ram för som kan ge tips på hur man skall gå till vägar för snygaste resultat. sen när man vet allt de så kan man göra en ordentlig skiss och räkna på vad de kommer kosta.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  4. Någon som tagit bort teknikfacken på perkula går det håller det? Sugen på sump ikällaren för att få bort ljud+mera plats i akvarier.

• 52 svar
    • 5,5k visningar
  5. Started by backstrd,

Mitt RSM130 blev för litet så jag har bytt upp mig lite. Det blev en 65x65x65-kub som tidigare stått hos snickarn och laggeman: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?34343-nu-vet-jag-p%E5-ett-ungerf%E4r-vad-jag-k%F6pt https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19286-Laggemans-Kubakvarium Tekniken som jag kör just nu är: Belysning - Maxspect G2 160W Skummare - Vertex Omega 150 Returpump - Sicce syncra 3.0 Streamer - Vortech MP10 Igår flyttade jag över allt levande, och efter många timmars pyssel verkar allt ha klarat sig. Det blev en hiskelig massa fraggar eftersom jag var tvungen att bryta sönder sps:erna för att få ut dom. Det hade växt…

6. Started by boman,

[ATTACH=CONFIG]101074[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]101075[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]101076[/ATTACH]

• 321 svar
    • 57k visningar
  7. Hej. I dag fick jag (kommunen) strömavbrott. Det första för mitt nya hörn kar. Men det visade sig att mitt hemmabygge hade klarat testet i fall översvämning skulle ske. Sumpen hade fått obalans och vatten rann över kanten innan all luft hade letat sig ur alla rören och återgick till det normala. Gissar att ca 20 liter rann ner i avloppet som jag vid en renovering drog fram i vardagsrummet. Mitt upphöjda golv, likt en balja, gjort med 5cm uppvik och Biltemas våtrumstätskikt räddade mitt parkettgolv från fuktskada. En bra dag idag. :-)

8. Started by ronny h,

Hej, Har nu bytt ut mitt gamla 720 liters akvarium, som jag köpte begagnat för över 25 år sen, till ett 720 lites Akva Stabil 720 Move. Har satt upp kabelkanaler på baksidan av akvariet, i dessa ligger alla grendosor, transformatorer och kablar. Har installerat ny sump, nitrat reaktor, calcium reaktor, rowaphos reaktor, kalkwasser reaktor mm. I högra skåpet har jag en ups, apex datorn, router som sköter wiffi mm. Ups'en går bara till returpumpen, apex, routern och nitrat reaktorns matning. Till höger om akvariet har jag en byrå med Alkatronic och Mastertronic. Det var mer än lite jobbigt att flytta alla korallerna från det gamla 720 liters a…

9. I väntan på att planeringen ska bli klar med mitt stora system, sparkade jag igång ett tillfälligt kar. Detta för att "mellanlagra" mina koraller som jag hade "lånat ut" medans jag flyttade till nordvästra Skåne. Planen är att mitt nya system ska starta efter sommaren. Lite fakta: Akvarium: ett äldre 250 liters Akvastabil (100x50x50). Belysning: Äldre T5-ramp från ATI med 6x54w. 8 timmar om dagen Skummare: Royxal Exclusive Bubble king mini 160 Cirkulation: Coralbox NR-1 Returpump: Royxal Exclusive -DC 50W Balling: 2-partsballing från ATI via doserpumpar. Sten: ca 15kg ATO: ja! Övrigt: Aktivt ko…

10. Started by gordan_,

Hej tänkte att det var på tiden att jag presentera mitt nya akvarium på 250L. Tekniken jag kör med är rsm skummare, 3st jebao rw8 och belysning kör jag t5 6x39w Inriktningen på karet är sps mest acro + några lps. Karet har nu vart igång i 4 månader här kommer en video på hur det ser ut idag mitt akvarium mina invånare fiskar : Desjardinii kirurg palettkirurg (doris) 2x Ocellaris clownfish Blue eyed golden midas blenny Green spotted mandarin Dottyback Yellow wrasse Sandvändande goby

• Gilla
    • 104 svar
    • 9,9k visningar
  11. Started by Stensson,

Har äntligen fått lov att att plocka hem ett större kar :-) För ett par veckor sedan hämtades detta Mått 160x60x60 Sump l120xd40xh45 Det som måste bli bättre är Sladdar mm måste på något sätt gömmas. Måste kunna nyttja sump för vattenbyte på något smidigt sätt. Nedan kar kommer att läggas ned

12. Started by Freddi,

Jag få väl starta en ny tråd nu när man har uppgraderat lite. Efter att ha haft ett Percula 120 akvarie så tänkte jag prova med ett lite större kar. Det nya karet blev ett vanligt Alu-ram kar på 720L med en sump på ca 80L. Starten var för cirka 2 veckor sedan 10/10. Teknik: Belysningen är en 3x150W ramp med 2x54W blåa T5 rör samt 4st blåa diod spottar. Akvariet har en överrinnings box som kan ta ca 2200L Cirkulationen består av 1st Seio pump(6000L/h), 1st Koralia 3 (3200L/h), 1st kina pump typ koralia (5000L/h) + 1st pump på 2000L/h samt en Eheim 2252 (1200L/h) som retur pump från sumpen. I sumpen står en Boyo skummare som ska funka upp till 1200L akvarier, där står även …

• 391 svar
    • 44,4k visningar
  13. Started by DanneI,

Tyvärr ingen vidare skärpa vid filmning med denna systemkamera. http://youtu.be/n63XxwdKVS4 //Danne

• 2 svar
    • 848 visningar
  14. Hej allesammans! Här har ni ytterligare en lite småjobbig och lätt nervös nybörjare att leva med. Då jag inte har någon i min umgängeskrets som sysslar med saltvatten (eller akvarium över huvud taget) så får jag helt enkelt förlita mig på internet. Tänkte starta denna tråd dels för min egen skull för att kunna skriva av mig lite, men kanske framför allt för att hoppas på att kunna ha er med lite mer erfarenhet som mentor. Så här kommer en lite snabb uppdatering på hur långt jag kommit hittills. Efter några års drömmande, och många övertidstimmar på jobbet så tog jag äntligen beslutat att sätta mig i bilen och åka 2 timmar till närmsta rekom…

15. Started by garfish,

Hallå! Efter en tids avbrott är det tänkt att ta fart igen i saltbranchen.... Burken är tänkt att rymma omkring 300liter med sump. Kubformad? Belysning: 60 cm bred, 6 x 24watt, så burkens bred minst 60cm. Minimal teknik, så enkelt så möjligt. inga konstigheter. Tanken är konstanta vattenbyten 1 ggr/veckan ~10% av vattenvolym, runt 25-30 liter. Istället för att tillsätta en massa olika spårämnen. Ozon tillsammans med skummare. Returpump: Eheim 1260 - 2400liter? Cirkulationspump: 2 st Tunze nano 6045. Detta är tanken... Skummare: Fortfarande i ambivalensfasen, skummaren skall ej vara högre än 54cm, när skummarkoppen tas bort. (Möbelns invändiga höjd) Förslag på Skummare: D…

• 295 svar
    • 42,1k visningar
  16. Hej SG Ska flytta hus och behöver tips på tillfällig salt kar, ska stå i nya huset i typ en vecka, innan gamla är tömd och flyttad, Så klart måste allt levande SPS, LPS, och ca 15 fiskar flyttas till den tillfälliga karet innan huvud karet är på plats. Jag har tittat runt, Det finns dom där blåa behållare type SWEDE, men kostar ett par K, Jag har också tittat på hornbach eheim kar eller ikeas samla lådår på 130l, dom är gjorda på PP plast. skulle det funka? andra tips på tillfälliga behållare Tacksam för svar

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Hermanbrute,

Hallå där! Har köpt mig ett nytt akvarium med måtten 1000x800x30 som ska sättas upp i vardagsrummet. Just nu i skrivande stund skruvar jag ihop sjäöva bänken till akvariumet men tänkte fråga rävarna på forat om jag behöver förstärka det ytterligare eller om man ska sätta dit plywood skivan nu!

• 58 svar
    • 7,5k visningar
  18. Started by Perk,

Hej på er! Jag har hängt här på guiden i ett antal år men inte gjort så mycket väsen av mig. Har fått många bra tips under tiden. Jag har under den tiden hunnit med 2 akvarium, ett 200 l hörnakvarium och ett 300 l halvrunt. För snart ett år sedan köpte jag ett nytt akvarium, ett 650 l rumsdelare, men på grund av husköp och renoveringar har det inte blivit startat. Nu börjar det bli dags att köra igång och jag hoppas denna tråd ska ge mig möjlighet att få era råd och att den blir lite av "dagbok" så jag kommer ihåg vad som är gjort och när. Akvariet är som sagt ca 650 liter, längd 160 cm, bredd 70 cm och höjd 60 cm. Det finns två borrade hål i botten ett med en 53/60 geno…

• 9 svar
    • 2,6k visningar
  19. Nu är jag här igen, det var 28 år sen sist. Då: ett 250-liters fiskakvarium, utan skummare men med kraftig cirkulation. Det var fint och jag har aldrig glömt det. Bara inte hittat rätt plats. Men nu kanske det är dags. Jag har blivit vuxen och skaffat villa, och håller på att bygga om källaren. Det ska bli ett nytt badrum, mitt i huset. Min idé är ett akvarium ovanför badkaret, så man kan bada och ligga och titta på fiskar. Och vilken fantastisk ljuskälla. På andra sidan finns ett arbetsrum, och visst vore det trevligt att lyfta blicken från sin dator för att titta på akvariet. Snickaren har sagt att han kan ta upp en meter bred öppning i ganska tjock vägg. Sedan tänker j…

20. Titeln kanske låter konstig! Men jag skulle vilja ha lite hjälp att återuppliva mitt kar och där med mitt intresse för saltvatten annars blir det nedläggning tyvärr. Det är så här att jag har sedan begynnelsen kört med "Djup sandbotten"-versionen för att slippa dammsuga botten som "skulle" underlätta hobbyn då djuren i sanden skulle städa den åt mig. Allt har gått smärtfritt i 5-6 år fram tills nu. Orsaken till mega algtillväxt på senare tid kan ha med att göra att jag köpte en kirurg. Jag har totalt 3fiskar på 550L. Levande sten består av uppskattningsvis 40kg++. Jag har märkt avsaknad av små liv i stenarna. Inga sjöstjärnor alls, knappt några podds eller borstmask…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  21. Started by patchi,

Nu har jag bestämt på allvar att byta från mitt 200 liters till ett akvastabil 375 liters ska köpa erkas här på forumet som han just nu har sötvatten i. Kommer flytta över allt nuvarande innehåll från mitt 200 liters så alla invånare får följa med Har lite små funderingar såhär i förhand om hur jag ska bygga stenen, vet bestämt att jag dels vill ha några ställen med höjd på och en del fri yta, vill gärna ha lite fritt i mitten har jag fått för mig, funderar på lite hästsko... Sen har jag bestämt att de mjukkoraller jag har ska bli separerade från lps/sps , i nuvarande är det lite trångt. Anemonen ska förhoppningsvis hålla sig från stenkorallerna hur det ska gå till v…

• 73 svar
    • 8k visningar
  22. Started by krille 55,

Skulle gärna vilja introducera sjöhästar i mitt knappkar mått 100x80x30. Tror ni det skulle funka. Är ju inte så högt men nån liten art kanske

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  23. De brukar kallas Basic, finns hos många djuraffärer. Själv haft sådana mindre bänkar men tänkte deras större, 375-720Liter. Jobbigt läge att byta om man inte är nöjd med bänken o karet fullt Någon som har erfarenheter av dom? Tänker mest på stabilitet o hållbarhet o så, finns både med rör som på bilden och utan. Tror t ex inte att de har justerbara fötter? Dåligt med info överlag på nätet. Bilden visar deras 150x60cm modell.

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  24. Hej alla! Då blev det beslutat att börja med saltvatten igen. Har tidigare bara ägt ett 60L clownhotell som fick läggas ner vid flytt, så räknar mig själv som en riktig nybörjare. Kollade på lite olika sidor och hade kontakt med några stycken som skulle sälja sina akvarium. Det blev till sist ett 540 liters som jag köpte av Robin i Hässleholm. köpte även hans belysning som är en PS Hyperion S 3x145W. När handpenningen var fixad och det stod klart att om cirka en månad står man här med ett stort akvarium (stort för mig ). Jag och min polare som också har ett saltkar började rita och måtta på en sump som skulle stå …

• Gilla
    • 9 svar
    • 2,6k visningar
  25. Started by xlnz,

Hej! Tänkte dela med mig av lite bilder från mitt bygge. Akvariet har varit igång sedan januari men jag delar med mig av bilder från början oavsett. Jag köpte ett akvarium med måtten 100x60x50 begagnat. Jag hade sedan innan det Lido 200 som jag hade överrinningsbox till som jag inte var helt nöjd med. Målet med nya akvariet var att få till en ljudlös och pålitlig överrinning. Hos en bekant hittade jag dessutom en gammal bakgrund som jag tyckte skulle passa bra i akvariet. Bänk fick jag också bygga. Här kommer några bilder.. Detta började jag med. Som avrinning valde jag ett beananimal med c2c överri…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.