Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by bremnes,

Chansade och byggde om mitt sötvattenskar till salt när mitt Red Sea kar haverera. Karet är på 260l, led-belysning med controller (från Kina) hang-on skimmer, Eheim pro 3e m.m. Här är bild på uppstart: 6 mdr senare ca :

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  2. Started by m0jjen,

Hej! Tänkte dela med mig av mitt projekt här då man är inspirerad av så många andra! Idag har jag ett sumplöst juwel rio 180 som står och puttrar. Detta kar var endast tänk som ett "pilot akvarium" och mitt första steg in i saltvattensvärlden. Karet har nu gått sedan augusti och jag märkte snabbt att sumplöst har ungefär en miljon nackdelar och har därför bestämt mig för att ordna en uppsättning med sump i liknande storlek. Lite specifikationer: Kar: 200L 100x40x50 Sump: 54L 60x30x30 Skummare: Bubble magus curve 5 Belysning: Till en början blir det en led jag fick med, någon billig 2 kanals blå/vit 120w, lite kluven om jag ska använda 2 blå ATI blue+ utöver detta. Vid se…

• 43 svar
    • 7,3k visningar
  3. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Tänkte presentera mitt nya kar dom är ett juwel rio på 180 liter. Belysningen i karet skall maxspect razor 160 stå för. Cirkulationen görs av en tunze 6015 och en 6020 och skummare kör jag på med min Aqua medic turboflotor 500, jag får se om det fungerar eller om jag får byta upp mig till större. Nu ännu har jag blandat saltvatten samt gjort scapen jag blev för en gångs skull ganska nöjd. Jag slänger in lite bilder

• 13 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by Soder,

Tjena! Här kommer en presentation om mitt revkar. Jag har haft salt sedan ett år tillbaka och är nu inne på mitt andra kar. Det är ett 200 liters helglas kar med måtten 100x50x40 med sump på 54 liter. Där är ytavrinning till höger i karet med ett rör upp och två ner. Detta kar är köpt begagnat av Anderzon här på guiden som har gjort väldigt fint arbete med inredning och teknik. Tekniken är som följer: Belysning: maxspect razor 160w 16000k Reefangel akvariedator som styr det mesta av tekniken Reefangel doserpumpar 3 stycken Skummare: bubble-magus curve 5 Returpump: Jebao 3000l dc Streamers: 2x Jebao wp-25 11w uvc ATO från fishstreet med 20l osmosbellare 50mg ozon som inte…

• 35 svar
    • 4,3k visningar
  5. Tja Jag och frugan är helt ny med salt , har endast hållt på med söt. Men allt ser så läkert ut så måste testas. Börja med att införskaffa oss ett 250 L akvarium. All info och hjälp med detta projekt är tumme upp.

• 16 svar
    • 2k visningar
  6. Started by timmpa,

Hittade mej ett lite större kar än jag hade innan....tänkte som så att det är "mindre"jobb med ett större än 3 st mindre kar. Sakt och gjort så införskaffade jag mej ett "lite" större kar och det fall på ett 585L kar med sump och bänk som hittades här på guiden(tack för att ni finns till). Måtten på karet va bara 150x60x65 och med måttbandet i handen för att kolla hur,vart man kunde ställa det så tyckte man inte det va så stort.Glad i hågen så fixade man släp och bärhjälp och drog iväg för att hämta det.Väl framme så blev det mera en...fan är det så stort....jaha ja det är väl bara att bära då . Fick med en ca 70Kg sten i köpet med och med stenen jag hade innan är man up…

7. Haft ett juwel rio 240 ståendes i ett rum i huset tomt sen i september. Köpte det pga flytt och ville ha koraller och fisk i den som en lösning. Mitt 400 literskar börjar bli rätt fullt tycker jag så varför inte starta igång ett fraggkar också :-)? frugan är lite imot att ha två kar men nu har jag fått ett godkännande så bara skynda sig innan hon ångrar sig :-)

• 16 svar
    • 1,9k visningar
  8. Started by Preston,

Lägger upp en tråd om starten av mitt nya kar. Hade salt för 14 år sedan men la ner när vi flyttade. Har länge gått och varit sugen på att starta upp igen. Startade snabbt upp ett kar på typ 30 liter förra året när barnen ville ha en nemo (det är en pytte liten nemo). Jag byggde en revvägg av LS och typ reef foam till akvariet för jag har alltid velat prova å det är ju lite enklare att göra sånt i ett litet kar. Det tog ju inte så länge innan det blev trångt i 30 liters burken så just nu bor Nemo, eremiter och koraller i ett 50 liter i väntan på det nya karet. Nya karet Kar: B100xD45xH55 Sump/Refugium: 70x32x32 Lyse: 2 x Mazzara-P + 1 x Mazzara-S Cirkulation: Jebao WP-25…

• 40 svar
    • 6,5k visningar
  9. Started by hanst,

Eftersom jag avvecklade mitt nano när vi sålde huset så tänkte jag att det är dax för en ny tråd med mitt nya akvarium. Karet är en 60x60x60 kub som jag hittade billigt på blocket, tanken med den är att den ska vara temporär tills vi hittar ett nytt hus och då blir det antingen en ny likadan fast med den spec. jag vill, eller om jag får ok här hemma ett större Så till specen 216 l kub borrad med två st 25 mm och ett 20 mm. 45 l sump Coral Box d700 skummare Jebao dc3000 returpump 3 st jebao wp10 streeamers Smart ATO Min reef angel för ljuset och temp Samt min diy led-ramp med 30 st 3W cree dioder. IKEA köksskåp som bänk. Ska försöka uppdatera med lite mer bilder i m…

• 13 svar
    • 2k visningar
  10. Started by puh76,

Jag håller på att bygga om mitt gamla söt till salt. Det kommer att bli ett kar "sump" i bakre delen av akvariet. Jag har beställt glas, liknande bakstycket på aqua medics kar, som jag ska fästa med silikon. Jag har beställt "död"fossilerad korallsten, några platta döda revstenar, sand, salt, 2 tunze streamers och lite annat smått och gott för en bråkdel av av det kostar här hemma. Nu står stenen och "mognar" i en 30 liters jäshink med saltvatten, doppvärmare, lite aktivt kol och en streamer. Så nu börjar en låååååååååång väntan, har jag förstått. Är det någon annan som har erfarenhet av sten som inte kommer från havet utan är bruten i fossilerade rev? Är det någon som…

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  11. De brukar kallas Basic, finns hos många djuraffärer. Själv haft sådana mindre bänkar men tänkte deras större, 375-720Liter. Jobbigt läge att byta om man inte är nöjd med bänken o karet fullt Någon som har erfarenheter av dom? Tänker mest på stabilitet o hållbarhet o så, finns både med rör som på bilden och utan. Tror t ex inte att de har justerbara fötter? Dåligt med info överlag på nätet. Bilden visar deras 150x60cm modell.

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by djzimon,

Hejsan alla saltvänner! Först och främst vill vi säga att vi är mycket tacksamma för all information och alla bra tips man kan hitta på detta underbara forum. Nu har vi startat upp vårt andra (och absolut inte sista) kar och tänkte att vi nu äntligen ska lägga upp en tråd om detta. Första karet var ett JBJ Nano kub på 106L, tråden finns på namnet "Mitt första akvarium". Info om nya byttan: Bänk: Hemmabyggd målad regel i trä med täckskivor. (Framsida saknas dock ännu eftersom vi ännu inte bestämt oss vad som ska täcka tekniken.) Akvariet: Storlek: 100 x 60 x 50 med Optiwhite 10mm tjock framruta och sidorutor. Limmat av AkvarieLeasing (mycket nöjda över limningen samt foga…

• 98 svar
    • 16,8k visningar
  13. Started by Olle,

Då fick man hem karet i går kväll. Så nu har jag skurat å skrapat kalkalger och min lilla Osmos går för högtryck men det kommer ta för lång tid med den så jag tror jag åker å köper osmos vatten i morrn. Räknas det som nystartat nu när man gjort rent allt och ska köpa ny sand+sten ?? Det känns som man har mer frågor nu när man har större akvarium. Men det blir ju bättre när man "känner" karet bättre.

14. Started by pettzon,

Allt levande är sålt men den mesta tekniken användes för att starta upp igen i nya bostaden. Tillsatte levande sand och första bakterierna igår, resultatet är grått vatten. Nästa steg blir att börja dosera vodka 1ml/dygn och slänga i chaetomorpha i sumpen. Sedan är väl planen att jaga anemon och sps i 08 området. Har tänkt att inte direkt göra några vattenbyten utan dosera red sea abc+ dagligen med en automatisk fiskmatare i returfacket och köra kalciumhydroxid i ato:n. Har även en ledig kanal på doserpumpen ifall jag skulle behöva korrigera något.

• 1 svar
    • 825 visningar
  15. Started by pettzon,

Hejsan! Efter en mindre debut på sötvattensidan såddes snart ett projekt i saltvatten. Har kommit en bit på väg, har en del kvar dock. Tänkte dela med mig utav projektet så länge samt öppna upp för kommentarer från mera rutinerade människor. Tips och tricks samt positiv kritik mottages mer än gärna! Värt att ha i åtanke är att jag försöker hålla nere kostnaden, här hittar ni nog ingen lysramp för 20 000. Har väl egentligen inte bestämt någon setup än men har tänkt att börja med en Salarias, ett clownfiskpar(Percula, om jag kan hitta) + anemon(Entacmaea quadricolor, om jag kan hitta) och städpatrull förstärkt av räkor. Koraller beroende lite på vad som passar och vad som …

• 26 svar
    • 5,9k visningar
  16. Hej efter att uppgraderat mitt 200 l lido till ett 450l helglas, tänkte jag att det är fint nog att visa upp, Detta nya kar har nu puttrat på i 3mån, med förvånansvärt stabila värden,enda problemet är fosfat 0,12( hannah checker) som jag jobbar med att få ner. I övrigt bra

• 47 svar
    • 5,4k visningar
  17. Hej på er saltisar. Efter ett års frånvaro från hobbyn och mitt fd 500 liters OptiWhite, så har jag iaf börjat planera nästa projekt. Än så länge är det bara i sin linda, men man måste ju börja någonstans Primärt funderar jag över designen på karet. Storleken denna gång får bli 100x50x50 vilket känns som en bra kompromiss mellan storlek i rummet, volym på vattnet och tillgänglighet för arbete i karet. Tidigare kar på 80 och tom 90 cm vattendjup (höjd) har ju visat sig vara ganska svårjobbat Det jag funderar på nu är hur avrinningen skall fungera bäst. Jag är säker på att jag vill köra C2C/CTC eller hur man nu vill förkorta Coast to Coast. Men är osäker på exakt hur jag …

• 25 svar
    • 3,2k visningar
  18. Nu har mitt juwel Lido 200 blivit för litet så dags att uppgradera sig igen tredje gången på ca 1 år idag anlände min akvastabil mark II möbel i vitt :-) kommer att uppdatera eftersom allt kommer igång och hur jag tänkt mig bygga detta.

• 65 svar
    • 7,8k visningar
  19. Started by Fildur,

Hej! Jag undrar om någon har beställt detta akvarium i Sverige än och har fått igång det? Fördelar och nackdelar? Bara att erkänna att jag är en person som älskar saltvattenshobbyn och vill ha ett super enkelt system som har kanonljus. Detta verkar vara perfekt för mig..? OM det är så enkelt att få det att fungera som i filmerna jag sett. (Har iofs händiga praktiker att skamlöst utnyttja en del hehe) Någon med praktisk erfarenhet av detta eller 500 S än? Eller har någon något annat "all inklusive" med kanonljus inkluderat att rekommendera i storlek l=140-170 b=60-70 och höjd= 50-60 ?

• 32 svar
    • 11,3k visningar
  20. Started by Tobbz,

Ska väl inte vara sämre en alla andra och starta en tråd om den lilla spargrisen. Trodde inte att det skulle kosta såhär mycket, men när investeringarna redan är gjorda så kan man inte skrota projektet direkt. Håll tillgodo och kom gärna med tips och förslag om jag är fel ute, har bara kört i ett ½ år.

• 7 svar
    • 2,3k visningar
  21. Hej å hå! Vi ska bygga nytt hus och givetvis har vi ritat in ett saltvattensakvarium i mitten av huset. Det kommer synas ifrån kök, vardagsrum, matsal, Entre. Vi har tänkt oss 200 x 70 och ca 60 djup. Men den stora frågan är vart beställer man ett sådant akvarium. Glaset ska vara opti white och det ska vara tre synliga sidor och det är en kortsida som inte kommer att vara synlig. Idag har vi ett akvarium på 340 liter och alltsom lever där följer med till det nya. Tips och idéer Tack! ///Katrin

• 4 svar
    • 2k visningar
  22. Tänkte ta min saltvattenshobby till en ny nivå och försöka mig på en scape som har fascinerat mig sen jag började med saltakvarium. Tror nog att nästan alla har sett Konoluas "Volcano Tank" på youtube och det är detta jag ska försöka efterlikna. Har hållit på med Saltvattensakvarium i cirka ett år nu och har redan hunnit haft två akvarium ett 96L som jag började med och ett 300L som jag nu tycker är för basic för mig. Akvariet ska jag hämta imorgon och det blir ett 280L med måtten 100x70x40cm (LxBxH). Dock blir det bara ett vanligt "float" akvarium då det skiljer sig rejält mycket i pengar och man är ju en fattig student så Akvariet är inte borrat och det är utan ställni…

• 7 svar
    • 2,2k visningar
  23. Started by harrgustav98,

Hej igen nu har jag äntligen fått igång mitt saltkar igen! Hade ett litet 120 liters som är med på bilderna nedan som förmodligen kommer att bli ett fraggkar! Har idag köpt några fiskar ifrån Rasmus här på forumet som jag tackar för! Är ju inte riktigt klar än har lite grejor o fixa som tex fixa rampen lite o lägga till 2 led spottar! Sedan väntar jag också på en returpump!

24. Started by MagnusJ,

Jag startade mitt första saltvattensakvarium i höstas, ett 80L blenny som egentligen är ett riktigt fint litet akvarium. Men det är för litet för mig känner jag, när man väl började lägga till lite grejer som uv-c blev det direkt bökigt att få allt att passa och se snyggt ut. Akvastabil 275liters med ~84l sump. Skummare: Bubble-Magus curve 5 Retur: eheim universal 1200 Streamers: Jebao wp-25 och wp-10 Övrigt: deltec uv-c 10w samt reaktor deltec fr509 för fosfatremover eller möjligtvis biopellets i framtiden. Belysning står jag fortfarande o vacklar lite på. Har en beställning lagd på en razor 160w 16000k men funderar på om jag inte ska kräma på och ta en PS hyperion s 2*1…

• 49 svar
    • 6,5k visningar
  25. Started by Felix.W,

Startar nu en tråd på ett 600L som jag håller på att skaffa. Det kommer va lite "custom" bygge på den. Måttet på akvariet 160x55x65cm med Optiwhiteglas på framsidan och sidorna. 12mm glas Tänker beställa en Akvastabil-bänk att ställa den på. Kommer köra Herbie-overflow system och ett refugium under. Jag började med saltvatten för ett år sedan med en Dymax IQ5. Sen ett halvår uppgraderade jag till en Red sea max 130 och nu är det dags att uppgradera igen Kommer posta bilder på akvariet och tekniken så småningom. Tänker ställa lite frågor nu i början och tar gärna emot tips.

• 99 svar
    • 12,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.