Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Hej alla! Då blev det beslutat att börja med saltvatten igen. Har tidigare bara ägt ett 60L clownhotell som fick läggas ner vid flytt, så räknar mig själv som en riktig nybörjare. Kollade på lite olika sidor och hade kontakt med några stycken som skulle sälja sina akvarium. Det blev till sist ett 540 liters som jag köpte av Robin i Hässleholm. köpte även hans belysning som är en PS Hyperion S 3x145W. När handpenningen var fixad och det stod klart att om cirka en månad står man här med ett stort akvarium (stort för mig ). Jag och min polare som också har ett saltkar började rita och måtta på en sump som skulle stå …

• Gilla
    • 9 svar
    • 2,5k visningar
  2. Started by Klas,

Testar att lägga upp... kommer mer så småningom... /Klas

3. Hallå gott folk! Satte igång mitt första saltvattensakvarium för lite över en månad sedan. Eftersom jag numera har barn vill jag gärna slippa ha vattenbyten eller annat underhåll på min att-göra lista allt för frekvent. Därför försöker jag hålla det enkelt, kör helt utan sump och skummare. Istället är min tanke att köra DSB (Deep sand bed) och macroalger som näringsexport. Än så länge har jag bara cheato men mer är på ingång! Har inte gjort några vattenbyten ännu. Har bara testat nitrat som ligger på 5 ppm. Kör bara RO-vatten förresten. Akvariet är 120 x 50 x 50 cm i optiwhite. Jag har två doppvärmare från JBL och två streamerpumpar frå…

• 6 svar
    • 2,5k visningar
  4. Started by Perk,

Hej på er! Jag har hängt här på guiden i ett antal år men inte gjort så mycket väsen av mig. Har fått många bra tips under tiden. Jag har under den tiden hunnit med 2 akvarium, ett 200 l hörnakvarium och ett 300 l halvrunt. För snart ett år sedan köpte jag ett nytt akvarium, ett 650 l rumsdelare, men på grund av husköp och renoveringar har det inte blivit startat. Nu börjar det bli dags att köra igång och jag hoppas denna tråd ska ge mig möjlighet att få era råd och att den blir lite av "dagbok" så jag kommer ihåg vad som är gjort och när. Akvariet är som sagt ca 650 liter, längd 160 cm, bredd 70 cm och höjd 60 cm. Det finns två borrade hål i botten ett med en 53/60 geno…

• 9 svar
    • 2,5k visningar
  5. Started by Majki01,

Ja nytt igen . Men för första gången känner jag mig faktiskt riktigt nöjd! Jag köpte en "mellan" vägg här på forumet utgjord för just lido 200. Då jag föredrar invändig "sump" Blev jäkligt nöjd med den. Köpte också 2 bitar plexi som jag sprayade i samma nyans som karet Mycket nöjd med det också ! Ska spraya några lager till bara ! Jag har också beställt en vit skiva och ett likadant handtag som lido möblerna dörr har . Så att jag får det att se exakt likadant ut på båda sidorna . Eftersom jag har karet stående som jag har Teknik kör jag skummare tunze 9004. Returpump 6025 Cirkulation 2 st 6015 i karet . Från början en mp10 men ville kunna ha dom på "mellan"väge…

• 19 svar
    • 2,4k visningar
  6. Sitter och planerar en uppgradering av mitt kar. Har idag ett Juwel Lido 200. Har tittat en del på Akvastabils Mark II 360 och undrar om någon har erfarenhet av detta kar? Jag tycker det är snyggt och komplett med sump osv. men skulle vilja veta vad man bör tänka på när det gäller detta kar? Vad är nackdelarna med det? Bra att veta innan man köper det Tipsa gärna om andra varianter, gärna i liknande prisklass ca 8000kr.

• 17 svar
    • 2,4k visningar
  7. Started by Pasaputte,

Hej har börjat planering på en ny bänk för min nya kar och behöver hjälp. dosering pump Jebao D4 Eftersom jag har dålig med utrymme så är jag tvungen att placera min dosering pump under karet ihop med sumpen eller ovanför sumpen min fråga hur tåligt en dosering pump kan vara för allt fukt/salt och annat nära/ovan sumpen ? eller ska jag tänka på nåt annat alerantiv? Tack för svar . MVH patrick

8. Started by Flurpen,

Hej hej, Sådär ja, efter mer än tio år på torrsidan är det dags för mig att starta upp ett nytt salt projekt! Jag började med lite sötvatten 2008, ett 112-liters från Hornbach om jag inte minns fel, med lite blandat i. Efter mitt första besök i sydostasien växte min nyfikenhet avseende havslevande organismer och fick även upp ögonen för att det faktiskt går att hålla dessa i akvarium, kanske till och med hemma hos mig. Drog igång ett saltkar 2009 och var fast direkt, uppgraderade sedermera till ett 720-liters ramakvarium med sump. Tyvärr beslöt jag att lägga ner helt till följd av en separation och efterföljande flytt. Har funderat ti…

• Tack
      • Gilla
    • 33 svar
    • 2,4k visningar
  9. Started by Lille Skutt,

Tänkte jag skulle dra igång en tråd om det nya projektet som vart en rimless "60 kub. Har kommit en bit på vägen men tänkte kasta ut lite bilder och lite info om utrustning så kan förhoppningsvis några vänliga själar komma med tips och förslag kanske? Tror även ni kan hitta en och annan tankevurpa också... Jag tror det lutar att starta helt med död sten för att slippa överraskningar den här gången men vart det tar vägen sen har jag inte bestämt... Hade en tanke på att låta folket på SG bestämma inriktning på vart det ska ta vägen men det kan jag inte lova Kuben är som sagt 60*60*60cm med 12mm Optiwhiteglas och en sump på 50*50*…

• Gilla
    • 8 svar
    • 2,4k visningar
  10. Hej på er ! Efter att ha haft sötvatten i många år så har jag äntligen tagit steget till saltvatten. Valet på akvarium föll på akvastabil 275 l. Eftersom jag är ny på saltvatten försöker jag att hålla detta simpelt och enkelt till en början. Därför har jag enkla fiskar och enkla mjukkoraller. Om ni har några förslag på ytterligare fina koraller eller fiskar får ni gärna ge förslag. Till en början hade jag problem med en skummare men bytte för ett tag sedan till en deltec SC1456. Invånare för tillfället är 2 Clowner, 1 Medias Blenid, 1 putsarräcka. Det finns med andra ord utrymme för fler invånare …

• 3 svar
    • 2,4k visningar
  11. Started by lundisen,

Efter 9 år utan saltvatten så bestämde jag mig för att det var dags igen, med skilanden från förra gången satsa lite mer på en helhetslösning. Jag valde att köpa akvariet med bänk då jag inte är någon snickare som var bevis nog förra gången och jag aldrig blev nöjd med bänken osv.. Sagt och gjort detta inhandlades. Red Sea Reefer 450 Kessil A360we - Modell : Tuna Blue 2st Kessil Spectral Controller Kessil Gooseneck 2st Vertex Omega 180i AquaLight Osmos 300 liter/dag FM NPO Redu Pellets Filter ATI Doserpump 6 kanaler Jecod DCT 6000 Maxspect Gyre XF150 Jebao RW 15 2st Deltec 20w UV-C …

• Gilla
    • 14 svar
    • 2,4k visningar
  12. Hej alla saltisar Nu äntligen har jag tagit mina första trevande steg inom saltvattensakvarium. efter ca 20 år inom sötvatten. En dröm har gått i uppfyllelse. Efter att ha småplanerat under tre år, så började de faktiska planerna växa fram under hösten, då min vän "Ekolognörden" (hans kars namn här på SG) startade sitt. Igår så satte jag igång mitt 200 liters kar. Startade med 6 kg LS från butik, 5 kg LS från min väns akvarium, och några kg död LS. Några turbosar och eremiter lever redan och betar lite lätt på den inkörda stenen. Ska bli kul att bli en del av er alla här, nu när man har lurkat omkring här under många år och längtat /Mag…

13. Started by j sjögren,

Jag tänkte att jag skulle lägga upp lite info ang mitt nya projekt. Karet är ett Juwel 400. Jag har tagit bort original filter och ersatt detta med ett Eheim professionell3 som jag har fyllt med levande sten. Som skummare satte jag en Deltec Mce 600. Belysningen består av 2 X T8 36w blå rör, 2xT5 54w vita rör och 2xT5 54w pink rör. 4st streamer pumpar. Kom gärna med synpunkter bra som dålig.

• 23 svar
    • 2,4k visningar
  14. Started by Atlas,

Har satt upp ett 222L kar som är tänkt i första hand som ett fraggkar. Ska bli kul o se hur det fungerar. Har levande sand och Ls i karet för lite levande kultur.. Bilder kommer senare. Tekniken är Skummare : Deltec Mc500 Streamer : Tunze 6045 Ljuset : Maxpect Razor 160W 16.000 k Så det är inget avancerat.

• 31 svar
    • 2,4k visningar
  15. Efter att ha haft ett begagnat Red Sea max 250 liters i 4 år har vi äntligen fått levererat vår beställning från Stig i Gemla! Det är ett diamantakvarium med måtten 160*60*55 cm, 15 mm klarglas utan stag och med en sump på ca 170 liter. Står på ett vitt snyggt möbelskåp egendesignat av Stig och med hängande led-belysning tillverkat av Stig. Skummaren är av modell Tunze 9410, 2 st cirkulationspumpar Jebao rw 15. Mer info kommer om teknik och bilder på sumpen. Lite bilder från uppsättningen av karet och belysningen:

• Gilla
    • 7 svar
    • 2,4k visningar
  16. Hej! Dags att dra igång den där tråden som man klurat så länge på att starta, har haft Salt i några år med diverse motgångar med alger och total ödeläggelse. Men nu känns det som att burken snurrar sakta men säkert åt rätt håll iallafall. Projektet runt om akvariet har stannat av en del som alltid över sommaren men nu är motivationen tillbaka på rätt spår igen :). Lite info om akvariet, Akvarium. Red Sea reefer 425 XL Skummare. Deltec 1255 Reaktor, Aqua medic multi reaktor L som för stunden innehåller aquaforest kol, och faunamarin Ultra Phos Maxspect gyre XF150, och en Jebao RW15 står för cirkulationen Belysningen är ett litet kommande proj…

• Gilla
    • 13 svar
    • 2,3k visningar
  17. Started by Tobbz,

Ska väl inte vara sämre en alla andra och starta en tråd om den lilla spargrisen. Trodde inte att det skulle kosta såhär mycket, men när investeringarna redan är gjorda så kan man inte skrota projektet direkt. Håll tillgodo och kom gärna med tips och förslag om jag är fel ute, har bara kört i ett ½ år.

• 7 svar
    • 2,3k visningar
  18. Started by the_pointman,

Hej, efter många om och men är bygget äntligen igång, mer bilder kommer. Om någon uppmärksam känner igen karet så är den förra ägaren @nike83 Jag lägger även ut en trevare om någon i närheten av gävle är intresserad av att sälja lite fraggar senare i sommar.

• Haha
      • Gilla
    • 9 svar
    • 2,3k visningar
  19. Har precis startat ett 275L kar för första gången som jag tänkte dokumentera. så får vi se hur de utvecklas.

• Gilla
    • 19 svar
    • 2,3k visningar
  20. Started by Jonesyg,

With the go ahead from management I can now start my dream project! This is my build thread for my new 550 litre peninsula wall tank build. I will be building the tank into the wall between the wash room and my office, currently I have a reefer 250 and a frag tank which I will move livestock and equipment across from to the new tank. I will post updates throughout the build, comments and suggestions are welcome!

21. Tänkte ta min saltvattenshobby till en ny nivå och försöka mig på en scape som har fascinerat mig sen jag började med saltakvarium. Tror nog att nästan alla har sett Konoluas "Volcano Tank" på youtube och det är detta jag ska försöka efterlikna. Har hållit på med Saltvattensakvarium i cirka ett år nu och har redan hunnit haft två akvarium ett 96L som jag började med och ett 300L som jag nu tycker är för basic för mig. Akvariet ska jag hämta imorgon och det blir ett 280L med måtten 100x70x40cm (LxBxH). Dock blir det bara ett vanligt "float" akvarium då det skiljer sig rejält mycket i pengar och man är ju en fattig student så Akvariet är inte borrat och det är utan ställni…

• 7 svar
    • 2,2k visningar
  22. Lite om karet: Red sea max e 170 med 40 liters sump, tänkt att ha ett mixed reef med första försöket av acropora. Karet är startat i början av november, allt har gått enligt konstens regler hittils 14kg sand 16kg marco rocks + 3kg levande Hydra 26 Bubble magus curve 5 2st jebao slw 20 40l sump Liv: 2 clowner 1 putsare 1 salarias ramosus 1 anthias 1 mandarin övrigt: ca 10 eremiter och 20 olika sorters sniglar, 1 eld räka. Dagens Värden: KH: 9.9 CA: 450 MG: 1455 No2: 0 No3: 10-15 Po4: 0.14

23. Started by BergLasse,

Hej, Ny på sidan och ny inom saltvatten så tänkte göra en tråd som presentation och egen dokumentation. Tanken är att dra igång karet nu på hösten och lära sig efter hand av misstagen man gör, praktik blandat med teori helt enkelt. Teknik och utrustning just nu: Deltec 370 liters med tillhörande underskåp och sump T8 belysning (3*54w & 36w) Deltec skummare med pump UP 2000/AS (2000 L/h) Returpump HLP 4040 (4200 L/h) /Lasse i Södra Sandby (men äger ingen djurbutik)

24. Started by jacs,

Hej, Ibland undrar man varför man inte gör som ni skriver. Starta med ett stort men inte för stort med en gång. Iom att kompisen flyttar till flickvännen i norra Sverige så fick jag köpa hans 375L med aluram för placering i gillestugan. Allt jag har map ljus och pumpar och så skall användas till detta. Det som skall in är mina 2 clowner, blå/gul hendjävul, Bengaii mor och min gula kirurg. Samt den bottensubstratet och stenar som finns tillgängliga, kommer att behöva köpa mera sten men botten kommer bara att bli ett tunt lager så där får man se hur det går. Har ställt akvariet på möbel direkt enligt vad man kan läsa sig till. Det som skall fixas är ju helt klart framsidan…

• 22 svar
    • 2,2k visningar
  25. Harlequins 432liters Projekt Akvariet: 140x60x60: 504liter med ett fack på 20cm, så maintank blir 120cm/432liter. I facket är det borrat 5st hål(1x32 retur och 4x25 tillsump) för sumpen. Sumpen blir ca 100liter. Ska ha 2 st ca 50liters kar för Automatisk vatten påfyllning och för vatten byte. Med fem borrade hål har jag tänkt ett 32mm som retur från sumpen, sen tänkte jag köra tre som den modellen JustJohnny (http://www.beananimal.com/projects/s...ow-system.aspx) kör. Det femte hålet kommer funka som reserv lösning, aldrig fel med utrymme för förändringar. Akvariet: 140x60x60cm: 504liter. Är beställt Sump: Ej fixad Bänk/Möbel: Ej fixad, är under planering. PVC: Genomföri…

• 17 svar
    • 2,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.