151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej ! Står inför ett dilemma. Vill köpa ett större akvarium. Har just nu bara ett 80 liters. Undrar vad som är bättre: Ett akvastabil 530l akvarium med tillbehör såsom sand och teknik eller red sea reefer 250 med tillbehör och en fisk? Vet ej vad jag ska ta, snälla hjälp!
-
- 9 svar
- 884 visningar
-
-
Inledledning Vill börja med att säga att jag har fått så otroligt mycket information och lärdom från detta forum. Jag hoppas att med denna tråd kunna ge tillbaka lite. För ca ett år sedan lade jag ner mitt första akvarium i samband med flytt. Jag tänkte då att det där var en dyr historia som inte kommer upprepas, men det dröjde inte länge innan suget kom tillbaka efter ett nytt kar. Med flytt till ny lägenhet kändes det helt rätt att starta upp igen, och denna gången skulle allt bli perfekt. 😁 Jag hade svårt att hitta ett kar som passade det jag var ute efter så jag bestämde mig för att limma ihop ett på egen hand. Karet …
-
Kör fast lite, är ute efter ett akvarium med måtten 110-130x50-55x50-60cm. Hittar någon basic modell, problemet att är akvarier i den här storleken allt som oftast har ett mittstag. Hade tänkt en 160w razor som lyse men då har den ett kluster i mitten, 2st 120w känns dyrt och inte säker vad min maxmått blir när man byggt ihop två. Kikat på andra som passar men då är det Alu-ram med allt vad det innebär med saltvatten. Sump är inte livsviktigt men gör inget om det finns någon färdigbyggd hisoria. Kollat på Akvastabil och RSM bl a men RSM innehåller mkt bös jag ändå inte tänker använda så det blir en hel del ombyggnad pga det, samt att de inte är billiga, väntar då hellre …
-
- 8 svar
- 993 visningar
-
-
Hej. Nu tänkte jag att jag skulle blotta min okunskap och dela med mig av mina erfarenheten under resans gång. Jag är relativt ny i hobbyn och köpte ett akvastabil 275 liters akvarie for 3 år sedan. För att göra en lång historia kort, så mådde akvariet väldigt bra fram till dess att min skummare började tacka för sig och började fungera sämre och sämre. I samma veva så tappade jag en full matburk i akvariet samt så hade vi precis flyttat till ett nytt hus med en massa andra projekt som tog min uppmärksamhet. Det slutade med att mina vattenvården blev väldigt dåliga och efter att ha skickat iväg lite vattenprover till triton, då en hel del koraller d…
-
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Tänkte jag skulle dra igång en tråd om det nya projektet som vart en rimless "60 kub. Har kommit en bit på vägen men tänkte kasta ut lite bilder och lite info om utrustning så kan förhoppningsvis några vänliga själar komma med tips och förslag kanske? Tror även ni kan hitta en och annan tankevurpa också... Jag tror det lutar att starta helt med död sten för att slippa överraskningar den här gången men vart det tar vägen sen har jag inte bestämt... Hade en tanke på att låta folket på SG bestämma inriktning på vart det ska ta vägen men det kan jag inte lova Kuben är som sagt 60*60*60cm med 12mm Optiwhiteglas och en sump på 50*50*…
-
-
- 8 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej! Jag och min sambo startade ett 250l för ca 10 år sen men pga sjukdom i familjen lades det ner efter ett par år. Startade upp det igen för ca 6 månader sen men det är ett gammal red sea som känns trångt och svårjobbat så nu har vi beställt ett nytt S Max 500. Är mitt uppe i planeringsstadiet och tar gärna emot tips och delade erfarenheter om någon har/haft samma akvarium. Har inte fått något leveransdatum ännu men kommer att uppdatera tråden kontinuerligt längs vägen. Målet är ett blandat kar med lite/lagom med fisk och mer koraller, är väldigt sugna på att försöka oss på sps. Har beställt levande sand och marco rocks som vi kommer göra en scap…
-
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
Startade mitt akvarium för cirka 2 månader sen. Hade från början levande sten 65 kg och har helt i vattnet red sea koralline och algea managment. 2 veckor sen började jag flytta in 6 snäckor 1 sjöborre 1 kloräka. I söndags har jag flyttat in mjuka koraller o 2 clowner, 2 dansel, 1 räka, 6 snäckor och 3 eremitkrabba då startade jag skumamaren. Har inte bytt vatten än pga finns ingen salt i Eskilstuna och har inte heller utrustning för att mäta vattensvärdet (beställt dem idag). kommer att starta media reaktorn snart.
-
Hej! Tänkte ta och beställa ett nytt kar 80x50x40 (LxBxH) som ska placeras på en bänk ca 1m hög. Tror det kan bli riktigt bra. Hade tänkt mig att ha en överrinning centriskt i karet. Borrat med tre hål 2 för avrinning och ett för returpump. Nu till första frågan, diameter på hål. Vad tror vi om 2 st 27 för 25 rör samt ett 22 för 20 rör som retur. Kan det bli bra? Har inte riktigt förstått hur man går till väga när man bestämmer höjden på avrinning. Kan någon förklara på ett bra och lätt sett? Hoppas jag får lite hjälp av korallfisken med men det är alltid roligare att förstå och kunna fixa själv. Jag har ett gammalt kar på …
-
- 8 svar
- 2,6k visningar
-
-
Nu har jag äntligen fått tummen ur till att efter ca 4års uppehåll skaffa ett nytt kar! Jag har alltid haft en förkärlek till RSM och har äntligen skaffat mig ett.. Och då tyckte jag det var lika bra att köra på ett 650 nu när platsen fanns. Karet har nu varit igång i 6 dagar och allt tuffar på precis som jag hade hoppats på!
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej, Efter att ha sett alla fina akvarier här på SG blev jag sugen på och köra en nystart, så för ca 6 månader sen köpte jag ett Aqua Medic Armatus 400 Lagoon på Aquariatech för att köra LPS och "Softisar" - det blev inte så utan hamnade i SPS träsket istället 🙂 Akvariet är fortfarande under inkörning - Coraroc-sten är ca 4 månader nu och det börjar komma kalkalger. Skriver mer sen men laddar upp lite bilder
-
-
- 8 svar
- 909 visningar
-
-
Tänkte att jag skulle lägga ut några bilder på min burk
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Även mitt mindre Korall-fokuserade kar på 80 L + sump behövdes uppgraderas vid flytten. Så blev att beställa ett Waterbox PENINSULA 4820. Riktigt trevligt akvarium! Fokus i detta karet kommer som nämnt vara koraller men även musslor och andra ryggradslösadjur. Även några mindre gobies, ett litet anthias-stim och en kirurg är planen. Specifikationer: 120x50x55cm (LxBxH) 109 L sump samt separat 40 liters ato. Teknik: Belysning: 3 Noopsyche k7 pro II Returpump: 1 Jecod DCP8000 används även som cirkulation med 2 riktbara utblås. Streamer: 1 AI Nero 5 Skummare: 1 De…
-
Det var väldans trevligt att återvända till hobbyn, så efter endast 3 månader med ett 130 liters kändes det som att det var dags för något större. Planen var att köpa ett Juwel Trigon 350 och sedan bygga bänk, sump, osv själv. Men efter att ha shoppat teknik hemma hos Tribiani så tyckte jag att hans kar var väldigt fint, så för två helger sedan hämtade jag hem det. Nedan följer lite bilder på hur det såg ut under uppstarten, samt en bild från idag. Trots att man bör sträva efter motsatsen, så har allt tyvärr fått gå väldigt snabbt med denna flytt. För endast 8 dagar sen fyllde jag på sista osmosvattnet och började blanda i salt. Som väl är verkar allt ha gått …
-
-
- 7 svar
- 2k visningar
-
-
Hej! Jag tänkte uppdatera lite här om hur uppgraderingen från mitt befintliga 375 liters akvarium med liten sump och refugium går. Men först lite info om min nuvarande setup. Jag har bara haft mitt akvarium sedan i januari i år. Det har stått på lecablock som jag tänkt klä in men aldrig blivit av. Den har en gammal metallhalogen lampa och en blå ledramp, även en liten blå nattlampa. Det har ett hål för ytavrinning till en sump med skummare, dopvärmare, kolfilter/vadfilter och biobollar. Vattnet pumpas tillbaka via uv-filter och ner i karet samt ett refugium. Alla värden har varit optimala sedan start utan problem förutom lite få trådalger å sånt som kommer i början samt l…
-
- 7 svar
- 3,7k visningar
-
-
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden. Om det är helt åt skogen får väl någon snäll moderator flytta på den. Jag har idag ett Akvastabil 275 med sump som funkar hyfsat. Ljudnivån har dock alltid varit lite besvärande ut ett WAF - perspektiv och efter att den ställbara returpumpen gick sönder för någon vecka sen har det drastiskt försämrat läget. Jag fick nämligen slänga in en reserv jag hade, en Aquabee på ungefär dubbla pumpeffekten, vilket har gjort ljudnivån ganska mycket värre. Inte bara det att pumpen surrar högre (det ljudet har faktiskt gått ner lite sen den blev "inkörd") men det slurpar och bubblar som attans från rördragningen. So…
-
- 7 svar
- 986 visningar
-
-
Jag håller på att bygga om mitt gamla söt till salt. Det kommer att bli ett kar "sump" i bakre delen av akvariet. Jag har beställt glas, liknande bakstycket på aqua medics kar, som jag ska fästa med silikon. Jag har beställt "död"fossilerad korallsten, några platta döda revstenar, sand, salt, 2 tunze streamers och lite annat smått och gott för en bråkdel av av det kostar här hemma. Nu står stenen och "mognar" i en 30 liters jäshink med saltvatten, doppvärmare, lite aktivt kol och en streamer. Så nu börjar en låååååååååång väntan, har jag förstått. Är det någon annan som har erfarenhet av sten som inte kommer från havet utan är bruten i fossilerade rev? Är det någon som…
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
En liten film på mitt kar! Tyvärr lite dålig kvalite filmat med iphone5.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Efter att ha haft ett begagnat Red Sea max 250 liters i 4 år har vi äntligen fått levererat vår beställning från Stig i Gemla! Det är ett diamantakvarium med måtten 160*60*55 cm, 15 mm klarglas utan stag och med en sump på ca 170 liter. Står på ett vitt snyggt möbelskåp egendesignat av Stig och med hängande led-belysning tillverkat av Stig. Skummaren är av modell Tunze 9410, 2 st cirkulationspumpar Jebao rw 15. Mer info kommer om teknik och bilder på sumpen. Lite bilder från uppsättningen av karet och belysningen:
-
-
- 7 svar
- 2,4k visningar
-
-
Börjar efter 5 månader redan känna att de 128 literna är lite för litet. Är precis i startgroparna för en renovering av vårt kök och vardagsrum, och då i samma veva planeras lite utrymme för en större burk. Siktet är inställt på nånstans runt 300l ca. Första steget nu är att klura på vad jag är ute efter. Tankebanorna går mellan ett percula/deltec vs vanligt helglasburk med sump o bygga en möbel. Vet inte om man "begränsas" mycket ifall valet går på ett av de "färdiga" alternativen eller inte. De känns dock jäkligt genomtänkta. Tidsperspektivet på att få igång det nya ligger väl nånstans runt maj/juni. Skattepengarna kan ju få hjälpa till o finansiera bygget Nåväl, nå…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Ska väl inte vara sämre en alla andra och starta en tråd om den lilla spargrisen. Trodde inte att det skulle kosta såhär mycket, men när investeringarna redan är gjorda så kan man inte skrota projektet direkt. Håll tillgodo och kom gärna med tips och förslag om jag är fel ute, har bara kört i ett ½ år.
-
- 7 svar
- 2,3k visningar
-
-
Äntligen är mitt nya akvarium igång! Ser inte så mycket ut för världen ännu men snart kommer det i lite mer grejer. Jag startade en liten 30-liters burk för nästan exakt ett halvår sedan för att lära mig lite innan jag vågade mig på ett större. Hade ju salt på 90-talet men det var ju lite skillnad på utrustning då! Nu fick jag faktiskt några sps:er att växa i min pytte-burk och då kände jag att det var dags att ta steget fullt ut. Akvariet är ett ombyggt Akvastabil Move 360 med ett hoppskydd från D&D och en sump på 90 liter. Har ritat och printat en hel del grejer som överrinningskammar, baffelhållare etc. En 3d-skrivare är ju guld värd i den…
-
Hej! Här kommer lite upplevelser från en som köpt Aqua Medics nya Xenia 160 kar... Jag själv saknade mycket info när jag researchade inför inköp så nu kan det vara läge för återkoppling med ca 8 mån drift avklarad. Till en början kollade jag runt på allt som stod till buds: byggt enligt mina specifikationer (160x65x60), modifierat Akvastabil Move 576, Red Sea Reefer XL 525, Diamanten Aquarium (160x65x60) samt Aqua Medic Xenia 160 (160x65x55). Prisnivåerna var med allt inräknat (frakt, ingående tillbehör osv) relativt likvärdiga även om själva produkten diffade något i mått och volym. Till slut föll valet efter tungt övervägande på Xenia 160 då den hade "check" på fle…
-
Hej vi är nygamla saltisar, sålde mitt 600L för ca 8-9 år sedan, och glömde bort allt man kunde.. Men nu har vi köpt och startat ett nytt RSM250, och har lite funderingar.. Vi tycker det låter väldigt högt från pumpar och fläktar, och pumparna verkar lite överdimensionerade, den vänstra (den kraftiga) verkar det inte spela nån roll hur man riktar, den blåser runt sanden och fiskarna (4 clowner och en gul kirurg) verkar ha de lite stormigt.. De håller sig helst i hörnet bakom den högra pumpen.. Kan man göra nåt? Undrar dessutom om pumparna kan ha nåt att göra med den kraftiga avdunstningen? 1 till 2 10L hinkar i veckan är inte det mycket? Vi har också fått mycket gröna alg…
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
hej har snavat runt här ett tag och pysslat lite med mitt kar har kommit en bit på väg......så tänkte försiktigt krypa ur garderoben :-) så här är min balja
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Akvariet har stått och " puttrar " i ca 9 månader med skummare och refugium igång och ett fåtal koraller. Har nu bestämt mig för att köra en variant av Ecosystem Aquarium methhod. Har precis tillverkat en sump enligt metodens förslag, en avdelning med miracle mud, men istället för bio bollar har jag levande sten. Lyset kommer jag att köra 24/7 över slumpen. Det kommer också att köras skummarlöst. Skickat från min SM-A510F via Tapatalk