151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Nu börjar det äntligen kännas som att drömmen om ett större kar är något som kan bli verklighet. Har länge gått i tankarna om uppgradering då mitt nuvarande Lexwins RSM 130 är helt knökfullt. Många tankar som snurrar i mitt huvud och jag hoppas att kunna få råd av alla de vänliga och erfarna personer som hänger här. Måtten Velat mycket fram och tillbaka här men just nu siktar jag på detta: 180 cm * 50 cm * 50 cm = 450 L Väggen bakom är 220 cm. Stenen är en modell av mitt nuvarande rev. Glaset Tänker mig 1 eller 3 sidor i optiwhite. Fråga 1: Räcker det med 10 mm glas till dessa mått? Fråga 2: Skulle det gå att förstärka med enbart sarg och slippa ha mittstag?
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Så efter en utdragen renovering av hela övervåningen då mitt gamla 240 brann och sprack så är jag igång igen. Det jag har nu är ett 300L med måtten 100x60x50 Plus detta: Maxspect razor 160w 10 000k Deltec mce 600 Tunze 3155 Tunze streamer Ska dit en sump senare med biopellets och sedan doserpump och köra igång med balling är det tänkt :-) Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Då har man ändrat kar igen , gjorde om allt och beställde allt exakt efter egna mål för att för en gångs skull få det exakt som jag vill! Karet är 50*60*50 ow , borrat till 3 25 för, mitten bak. Möbeln beställde jag av en möbel byggare. Nu har jag ett kar + möbel exakt som jag vill ha det , så det kan nog få stå i bruk ett bra tag
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon som har köpt ett eheim incpiria marin kar eller har någon erfarenhet av dem ? Väldigt dyra men verkar vara genomtänkta med alla botten genomföringar mm 😃👍
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej på er igen, För ett drygt år sedan la jag ner mitt senaste saltkar efter en tid av av olyckor, samt vattenbekymmer, som visade sig bero på felaktiga saltmätningar, och en gradvis ökning av saliniteten till dödahavsnivåer. När jag väl fångade detta, så var allt så långt gånget, och min lust nertryckt i skorna...så jag sålde allt och köpte ett annat, lite mindre kar, och hinkade i Malawi... Allt väl på den fronten, de lever och frodas, leker och ynglar av sig, men ändå känns det i jämförelse ganska trist jämfört med det allra simplaste av saltkar, så nu, mot bättre vetande, vill jag tillbaka... Jag har då ett 180 liters Eheim…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har ett 120L idag, en vacker dag blir det ett större akvarium. Hur blir det då med inkörningsperiod etc? Tänkte då man redan har 120litarn inkörd och återanvänder sig av det vattnet sand och LS men naturligtvis blir det massa nytt vatten och LS för att fylla upp det nya. Fisk och sånt måste ju i det stora då problemet är att akvarierna måste byta plats med varandra, det nya måste stå där det gamla står. Någon som har några erfarenheter av uppgradering på plats så att säga. Hade man kunna ha båda igång samtidigt så hade de int vari nå bekymmer o sakta men säkert flytta över i lämplig ordning o tid.
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej SG Ska flytta hus och behöver tips på tillfällig salt kar, ska stå i nya huset i typ en vecka, innan gamla är tömd och flyttad, Så klart måste allt levande SPS, LPS, och ca 15 fiskar flyttas till den tillfälliga karet innan huvud karet är på plats. Jag har tittat runt, Det finns dom där blåa behållare type SWEDE, men kostar ett par K, Jag har också tittat på hornbach eheim kar eller ikeas samla lådår på 130l, dom är gjorda på PP plast. skulle det funka? andra tips på tillfälliga behållare Tacksam för svar
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej en ny kille här som börjat ganska nyligen med ett blenny kar på 80 liter och växte ur det ganska fort så jag och min flickvän bestämde oss för att skaffa ett större så jag beställde ett 400 liters helt i optiwhite så när jag hade beställt det och betalat så skulle min kompis sälja sitt elos 120x50x50 komplett med allt så nu står jag typ med dubbelt av allt. det nya karet kommer den 14 januari då säljer jag eloset med sump skummare ljusramp mm lägger in lite bilder på hur mitt ser ut :-)
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu startar jag en ny tråd vid sidan om min gamla om mitt 450 liters kar. Har skickat efter prisuppgifter på ett nytt kar med diamantglas, ytavrinning och sump. Karet kommer att byggas in på liknande sätt som da Truckas, här på guiden. Det kommer att bli en rumsavdelare hemma hos oss. Jag har saknat mycket att kunna utnyttja utrymmet åt båda håll. Det blir ju mer plats för koraller på det sättet också. Raster att ha under stenen är inhandlade och jag kollar runt på skummare med bättre kapacitet. Har hittat en Bubble Magus för 700-900 liters kar. En eller två Jebao 45 pumpar ska inhandlas för att få bättre strömning på en större yta vatten. Har funderingar på att göra mig a…
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla! Detta är min första post här. Har dock varit flitig besökare på forumet sedan jag började med saltvatten för ett knappt år sedan och fått massor med bra tips och information härifrån. Till en början gick allting väldigt bra. Höll ganska stabila låga näringsvärden (nitrat 2-3 och fostat 0,04-0,06) och koraller (mestadels sps-fraggar och några lps:er) mådde bra och växte dessutom i ganska snabb takt. Efter ett tag började problemen dock. Först kom ett dino-utbrott (orsak okänd, då jag inte hittade några tydliga förändringar i vattenvärdet osv.) som var ganska svårbekämpat. Tillsatte dinoxal men fick inte riktigt bukt med dinon ändå så vald…
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Hade i samband med flytt tänkt sälja mitt befintliga hörnkar och sedan starta upp ett nytt kar till hösten. Det verkar tyvärr vara lättare sagt än gjort, tror inte att det är priset som är fel. Är nog mer att ett sumplöst kar med ful möbel inte är så hett 2016.. Har därför börjat tänka om och istället för att göra mig av med karet så fixar jag till sakerna som jag stör mig på: 1. Ljud och utseende med påhängsskummare. 2. Möbeln Punkt två löser jag hyffsat lätt med hjälp av en snickarkunnig kompis. Punkt ett har jag lite olika idéer kring och här tar jag tacksamt emot tips. Har tittat på overflowbox från t ex Tunze och sedan sätta skumm…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tänkte att jag skulle skriva av mig lite och kanske få lite reflektioner kring min nya riktning... Som vissa av er vet så har jag hållit på ett tag inom hobbyn, träffat många och sålt koraller till ännu fler. Det hela började nog med att mitt 500+kar var finare än någonsin i jan/feb vändan, vi pratar TOTM material utan problem. Acron trängdes och var stora som träd, många roliga varianter och udda specialare, en bakvägg täckt med rasta zoas och lps. Botten full med fungia och acans... Reflekterade att det vart ju hel otroligt egentligen för allt hade vuxit ihop på dom senaste tre åren så att det såg naturligt ut. "Borde ta fram …
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
De brukar kallas Basic, finns hos många djuraffärer. Själv haft sådana mindre bänkar men tänkte deras större, 375-720Liter. Jobbigt läge att byta om man inte är nöjd med bänken o karet fullt Någon som har erfarenheter av dom? Tänker mest på stabilitet o hållbarhet o så, finns både med rör som på bilden och utan. Tror t ex inte att de har justerbara fötter? Dåligt med info överlag på nätet. Bilden visar deras 150x60cm modell.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har idag ett Juvel Rio 180 till mitt salt och funderar på att flytta över till ett ca 220L kar med lite udda mått, 157L x 37H x 40D (ca yttermått) Belysningen blir så klart lite för kort, och igentligen inte mycke mer vattenvolym men längre att simma på! Hur hade ni gjort?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Nu är det time att starta upp ett nytt efter lite stiltje med salt. Hade ett blenny för ett tag sen som jag var tvungen att sälja av och saknade saltvatten ända sen det lämnade hemmet. Så fick frågan om jag ville ha ett 180 L akvarium och jag hämta det direkt. Började med att fixa till en skiljevägg då jag ej ville borra ( får bli det på nästa 😊). Köpte lite begade prylar här på SG 1 tunze 9004 skummare 1 tunze 6015 Refraktometer Beställde även st 6045 för vart för klent med 6015 som retur pump i skiljeväggen och 6045 vart kalas men 6015 blir pump ute i akvariet. Det har bunkrats osmosvatten nu i pannrummet och igår hade vi så det räckte att fylla upp karet med …
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Tänkte dela med mig av lite bilder från mitt bygge. Akvariet har varit igång sedan januari men jag delar med mig av bilder från början oavsett. Jag köpte ett akvarium med måtten 100x60x50 begagnat. Jag hade sedan innan det Lido 200 som jag hade överrinningsbox till som jag inte var helt nöjd med. Målet med nya akvariet var att få till en ljudlös och pålitlig överrinning. Hos en bekant hittade jag dessutom en gammal bakgrund som jag tyckte skulle passa bra i akvariet. Bänk fick jag också bygga. Här kommer några bilder.. Detta började jag med. Som avrinning valde jag ett beananimal med c2c överri…
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
En liten film på mitt kar! Tyvärr lite dålig kvalite filmat med iphone5.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Tänkte att en projekttrådär passade för att hålla koll på allt och få råd och tips! Jag och min sambo har bestämt oss att skaffa saltvatten! Jag har själv haft salt för många(10+) år sedan mellan 50 och 500 liter och efter att vi införskaffade oss en liten kub på 80 liter, så känner vi att det är dags för något "riktigt". Systemet kommer bestå av: * 230liter helglas akvarium * Bean animal overflow * Runt 100 liter sump med stort refugium * DIY leds ca 250W arduinostyrd * Arduinostyrd teknik, så som pH probes, vattenbyten, tidvattensflöden, vind, (möjligtvis regn), * Tritionmetoden kommer köras…
-
har jort en liten snabb skiss på hur ja vill ha mitt aklvarium. tänkte kolla om de e nåt specialt glas man skall ha och om nån har monterat panel och dörrar på en metall ram för som kan ge tips på hur man skall gå till vägar för snygaste resultat. sen när man vet allt de så kan man göra en ordentlig skiss och räkna på vad de kommer kosta.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej har snavat runt här ett tag och pysslat lite med mitt kar har kommit en bit på väg......så tänkte försiktigt krypa ur garderoben :-) så här är min balja
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Köpte Rickard589s kar innan jul (stor tack för leverans och bärhjälp igen) och tänkte bara visa upp hur koraller osv mår i det, har tyvärr dåligt med sten i än så länge men har inte så mycket fisk heller. Värdena ligger kanon. Har haft en mindre algblommning trots att allt gått i gamla karet över ett år. Kan ha att göra med att jag inte orkade släpa vatten och fyllde upp med vanligt istället för osmos efter ett tag... Tekniken består av; 2*54w blå rör 250w aquamedic aquastarlight. med en 14k marinelux lampa. Tunze 9011. 2 dl biopellets. i hemmagjord reaktor. balling light - Bm 101. aquabee2001 Seio 1000 *2 Levande; 2 ocellaris en hög turbos en hög eremiter. Inte så mycke…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur mycket ATO vattenpåfyllning går det åt på era kar per dygn, mitt tar 2 liter, det känns lite mycket? Har en yta på 110 x 50 öppet inget skydd över.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Funderar på att köpa ett reefer 250 , så nu undrar jag hur nöjda ni är med erat. Fördelar och nackdelar Om det är värt pengarna. Tack på förhand.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Här är mitt kar - Waterbox peninsula 705 liters (total med sump). Tanken var att ha det som rumsdelare, men det tog över hela rummet så det fick ställas mot väggen istället. Levande sten, SPS, LPS och lite GSP...och ett 15 tal firrar. Belysning Radion + orphek OR3. Sump med filtersockor och vadd, refugium med chaeto, Maxspect skummare, Apex + trident och doserar ATI essentials pro. Har en hel del oönskade glasrosor, men har precis släppt loss ett gäng hungriga Berghia sniglar som jag hoppas sätta tänderna i glasros-buffén som är framdukad;-)
-
Hej, har läst och ställt en massa frågor i väntan på att jag skulle kunna starta upp ett 1100 liters. Men då det dröjer och är lite komplext då jag måste få godkänt av Brf och sen göra klart hållfasthetsberäkning + förstärkning av bjälklaget så tänkte jag starta upp ett 300 liters så länge. Skulle jag sen få det andra godkänt så kan jag alltid behålla det lilla som karantän etc. Så, fick gjort en beräkning på ett 300 liters + sump och golvet skall hålla för 400-500kg. Har ställt frågan till Mikael på Håkanstorps Zoo om han även är intresserad av att bygga detta lite mindre kar. Utrustning. Akvarium: 120*50*50-60cm, svetsad ställning med st…
-
- 19 svar
- 1,1k visningar
-