151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Nytt kar. 😅 Tänkte det kunde vara kul att starta en tråd här med karet så man kan bolla lite tankar och ideer. Det känns lite som att börja om från 0 när man byter kar, men jag tröttnade lite på helglasakvariet utan bra möjlighet till filtrering, skummning och ytavrinning. Kom över detta akvariet för någon månad sen beggat och kunde inte motstå. Passade perfekt här hemma 🙂 Känns bra med plats för en lite rejälare skummare, massa filtermedia och ytavrinning. Sen att det är större är ju också ett plus. Startade detta med 50/50 död och levande sten, så jag kunde försöka mig på lite aquascaping. Förra veckan stängde jag ner mitt gamla och fl…
-
Nu har karet tuffat ett tag och jag är sugen på att dela med mig. Hade sedan ett tag tillbaka ett ombyggt blenny, jag kände att allt var tajt och utrymmet otillräckligt, därför så slog jag till på större i samma ögonblick som sambon sa ja;) Jag tänker att en bild säger mer än tusen ord, så räkna bilderna! Utrustning: Belysning: Maxspect jump blue x2 Cirkulation: Jebao SLW 10 x2 Maxspect MJ-GF2K Skummare: Bubble Magus Z8 Returpump: Jebao MCD 3500 Övrigt: Tunze refugium lampa Aqua Medic reefdoser för All For Reef Blau fan med temperaturgivare
-
Jag hade ett saltvattens akvarium för ca 10år sen, ett 90L nano. Har sedan dess länge varit sugen på att dra igång igen. Jag kom över ett begagnat Red Sea C250 Max till ett bra pris. Jag tänkte jag skulle dokumentera allt här. Jag kommer att specificera alla detaljer i nästa inlägg. Men här kommer några bilder från uppstarten.
-
-
- 3 svar
- 429 visningar
-
-
Jaha. Nu har jag haft ett uppehåll på ca 3,5 år och idag kunde jag inte motstå ett bra erbjudande. Har saknat hobbyn en hel del. Tidigare har jag velat bygga själv och hitta olika lösninigar och det i sig har varit en del av hobbyn för mig, samt en viss besparing av pengar då hobbyn inte är gratis som säkert alla vet Mitt första kar, Mitt andra kar, Men nu har jag köpt ett nytt kar med färdig lösning. Red sea reefer 250 G2. Har lite saker kvar att inhandla innan jag kan köra igång. står dock i beslutsångest om jag skal köra med eller utan sand, vad är egentligen bäst?
-
-
- 56 svar
- 4,8k visningar
- 3 följare
-
-
Betalade handpenning på karet i juli -22 fick det i februari -23 och nu när vi är inne i mars -23 så har jag äntligen fått upp karet med den "bestyckningen" jag eftersträvat. Återstår ju en hel del med justeringar, konfigureringar och påfyllning av inredning och djur men jag hoppas, och tror, att jag åtminstone kan städa upp kring karet i helgen. Tack alla ni som kommit med tips, råd och förslag när säljaren svek! Som sagt äntligen! 🙂 PS. Ni kan följa resan på https://www.facebook.com/aquakrezz DS.
-
En bra deal är en bra deal.. Har senaste året funderat på att starta ett fraggkar/karantänskar i källaren. Finns en liten man cave med träningsredskap, soffa tv, stereo och numera även ett saltkar! Snubblade över ett fint Reefer170 med alla tillbehör och levande. Första tanken var att flytta det levande till mitt andra kar och sätta in fragghyllor men när karet kom på plats var det för fint för att tömma. Det blir ännu ett lowtech kar med plats för alla favoritmjukisar som jag inte vågar placera i mixade revet. Någon som har fraggar på Xenia, sinularia, skivor mm så är jag nog intresserad. Gsp, clavularia, rhodactis, lobophytum mm ä…
-
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hade egentligen inte tänkt att göra en tråd om det här karet, men va fan, det är ju lite roligt oxå.... Har haft ett antal års uppehåll från hobbyn nu, pga resande jobb och skilsmässa, men nu klarar jag inte av det längre, utan har dragit igång ett litet kar som tanken är att ska vara väldigt low-maintenance. Mjukisar, nån lps och på sin höjd nån monti. Sen brukar ju det kunna urarta rätt fort om jag känner mig själv, men det är i alla fall tanken... Ett Red Sea Reefer 200XL hittade jag beggat, och det passar kanon. Bubble Magus Curve 5 skummare (lite stor egentligen. Ligger aningen under miniminivån på vatten i specen då den står i sumpen, me…
-
Akwarium 115*60*55h Miska olejowa 110*45*45 Do mojego pierwszego akwarium morskiego. Pompa Jebao 8000 litrów. Ośmiornica rafowa 200 polska. LED Reef flare pro S 2*80 Watt Kamenia 80kg.
-
-
- 1 svar
- 406 visningar
-
-
Hej, Jag har inget finare skåpakvarium, satsar istället en hel del på att försöka att få det att växa och trivas. Idag växer det lite för snabbt. Mäter med Alkatronic, Mastertronic och Apex. Ligger ofta på 0,1 i PO4, men har inte sett någon skada av det. Ligger på ca 2,3 - 5,0 i NO3 Matar med Pytonplankton och Copperpods som jag odlar själv. Jag kör med Kalciumreaktor, Kalkwasserreaktor, Rowaphosreaktor, Sulphurreaktor. Tillsätter inga andra ämnen, byter vatten 160 liter var 14 dag,
-
-
- 2 svar
- 560 visningar
-
-
Här kommer lite bilder på "nya" karet. Ett waterbox 100,3 med total volym 387L Köpte karet begagnat och har gått i snart två år, gammal filtermedia och inkörda stenar. Jag är inte helt nöjd med scapingen än, men jag skulle vilja få bort alla discosoma och anemoner från den högra stenen och låta dom frodas på den vänstra stenkolonin istället. Har injecerat några discosomas och små rhodactis med ättika idag så vi får se om dom försvinner. På högersidan skulle jag vilja placera lite SPS och andra koraller Sitter även en stor fin rhodactis till höger som jag skulle vilja flytta, men det verkar lättare sagt än gjort. Försöker även bli av med lite …
-
Äntligen är mitt nya akvarium igång! Ser inte så mycket ut för världen ännu men snart kommer det i lite mer grejer. Jag startade en liten 30-liters burk för nästan exakt ett halvår sedan för att lära mig lite innan jag vågade mig på ett större. Hade ju salt på 90-talet men det var ju lite skillnad på utrustning då! Nu fick jag faktiskt några sps:er att växa i min pytte-burk och då kände jag att det var dags att ta steget fullt ut. Akvariet är ett ombyggt Akvastabil Move 360 med ett hoppskydd från D&D och en sump på 90 liter. Har ritat och printat en hel del grejer som överrinningskammar, baffelhållare etc. En 3d-skrivare är ju guld värd i den…
-
Hej. Lite sugen på att byta till ett penninsula. Alltid varit så fascinerad av den typen av scape. Isåfall mkt sparsamt. En pelare i mitten med space runt om. waterbox penninsula 6025 ser trevligt ut. Har WB nu som jag säljer isåfall. Nöjd med dom. Bra kvalitet. tankar ? Erfarenheter? Hur gör man snyggast med belysning ? har en Kessil ap9x. En till sådan räcker.
-
-
- 5 svar
- 898 visningar
-
-
Har beställt ett så det vore kul att höra vad någon annan tycker om akvariet. Gillar att man inte ser overflow samt designen som jag tycker påminner om Juwels akvarium, någon som testat det i Sverige?
-
- 0 svar
- 370 visningar
-
-
Hej, Visst är det både kul och väldigt roligt att sitta och titta på. Första fotot är taget 2021-08-02, andra fotot är taget idag 2022-10-14. Tycker det har växt väldigt bra, lite för bra, så har varit tvungen att fragga lite. Nu har jag problem maed att jag har för många fraggar. MVH Ronny
-
-
Lite bilder på mitt 250 Reefer. Allt har varit igång i total ca 4år nu, först i ett 140l och sedan ett byte till detta 250 för snart 1,5 år sedan där allt flyttades över precis som det var. Jag har varit aktiv med akvarium i ca 40år och de sista 6-7 åren med salt. Jag bestämde mig kanska snabbt att man måste kunna köra salt på ett liknande sätt som man kör sött med minimum underhåll om man skippar tex krävande sps:er och liknande. Detta är resultatet av ingen osmos, inga tester mer än salt och temp. Jag kör med en rejäl skummare, aktivt kol och 10-15 % vattenbyte varannan månad. Invånare: Ung Imperator (3år), 2st Clarkii clowne…
-
- 0 svar
- 510 visningar
- 1 följare
-
-
Nu är det snart dags att sätta upp min Red Sea reefer 300 G2 som beställdes för ett par veckor sedan. Beräknad leveranstid är om 1-3 veckor. Redan uppe och snurrar är mitt korallkarantänskar, ett optiwhite 80x35x35 som jag köpte begagnat för en spottstyver. Där körs just nu en blandning av lps och mjukisar med ett par sps bara för att visa min egen hubris. Alla mina lägre djur går också igenom karantänen innan de får hamna i reefern. 5 fiskar delar nu plats i ett temporärt 50 liters akvarium. Det var ju egentligen inte meningen att de skulle bli så många på en gång innan det riktiga akvariet är på plats men fick ju ta över dem från en annan som sku…
-
Hej! Efter många och långa funderingar har jag äntligen beställt ett nytt kar. Fick ett gäng offerter från ett par olika tillverkare. Men det är sjukt svårt. Och dyrt. Hur som, så landade det i ett Peninsulakar från Waterbox. Snyggt, stilrent och det kommer passa bra med resten av hemmet. 19mm glas, rimless och totalt 705 liter i systemet. 😍 Det svåra är att hitta hårdvaran till karet.... Karet ska bestyckas med: 3 st Kessil A360 X blue tuna. 2 st Mp40 Ecotech. NYOS Quantum skummare. Vi ses!
-
Lite om karet: Red sea max e 170 med 40 liters sump, tänkt att ha ett mixed reef med första försöket av acropora. Karet är startat i början av november, allt har gått enligt konstens regler hittils 14kg sand 16kg marco rocks + 3kg levande Hydra 26 Bubble magus curve 5 2st jebao slw 20 40l sump Liv: 2 clowner 1 putsare 1 salarias ramosus 1 anthias 1 mandarin övrigt: ca 10 eremiter och 20 olika sorters sniglar, 1 eld räka. Dagens Värden: KH: 9.9 CA: 450 MG: 1455 No2: 0 No3: 10-15 Po4: 0.14
-
-
- 29 svar
- 2,2k visningar
- 3 följare
-
-
Hej igen! Efter några års uppehåll pga av flytt och renoveringar så kan jag äntligen starta upp ett kar igen. Valet föll på ett begagnat Reefer 250 då det passade perfekt i en liten nisch i vardagsrummet. Blir som tidigare ett lowtech mixat rev med fokus på lps och mjukisar. Utrustningen består av en Kessil AP9x, Maxspect Jump retur- och gyrepump samt en BM Curve 5. Kommer några dagsfärska bilder, passar på nu innan allt blir brunt och grönt. Brukar köra någon variant på Lasses metod för uppstart men min lokala butik slumpade ut sina Red Sea produkter så kom hem med ett Red Sea starter kit. Får se hur det går, räknar med mer än 21…
-
För snart två år sedan skaffade jag mig mitt första saltkar. Målet var ett någorlunda enkelt och underhållsfritt kar med DSB och makroalger som främsta näringsexport. Det gick ganska bra, hade lite problem med cyano en gång och även vitaprick, men inget katastrofalt. I våras kände jag dock att det var många saker som jag hade velat göra annorlunda, var inte nöjd med scapen, vissa fiskar och hade fått otroligt många vermetid snails. Sålde vissa fiskar, kastade ut all sten och ersatte med annan som hade varit igång i ett annat kar ett antal månader. Tyvärr åkte jag på ett sjukdomsutbrott kort därefter vilket resulterade i att dom få fiskar jag hade kvar inte klarade sig och…
-
-
Efter att ha haft ett 840 liters kar som helt invaderades av ostoppbara bubbelalger samt att allmänt ledsnat på acroporor som dör så fort man slappnar av så har jag nu nedgraderat till 250 liter och tänkte bara köra lps/mjukisar eller möjligen nån enkel sps. Fiskarna ska vara av snälla arter med undantag av de som får följa med från gamla akvariet. Har tänkt hålla det hyfsat low tech och kanske till och med skippar skummare. De lpser jag sparat från gamla karet har klarat sig utan skumning och vattenbyten i ett år. Sumpen kommer som tidigare stå i garaget av bekvämlighetsskäl samt minska risken eventuella översvämningsolyckor Idag började ja…
-
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej alla glada! Låt mig presentera mig lite kort, har precis startat upp ett nytt saltkar på 300L (412 L inkl sump). Har haft salt (Fokus fisk) för ca 13-15 år sedan men mycket verkar har hänt sen dess. Kanske inte så mycket fundamentalt men oj vad det verkar hänt saker på teknikfronten. Då jag flyttade upp till Norrland för många år sedan så la jag salt hobbyn på hyllan då utbudet inte var något att skryta över här uppe och inte något vidare utbud vad gäller att kunna beställa hit heller (Detta har blivit något bättreo). Så jag valde att hålla mig till 2 stycken växt akvarium med co2 dosering i väntan på att komma tillbaka till salt. Nu tror jag tiden är slagen för …
-
-
- 3 svar
- 558 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Efter att ha hängt här på forumet några år så känns det inte mer än rätt att dela med mig av mitt kar. Dels är det kul att få lite input och jag kommer dessutom säkert ha mängder frågor, då är det enklare att hålla allt inom min egen tråd. Jag har haft saltvatten för några år sedan, men husrenovering gjorde att jag fick sälja alla mina djur, papegojor, ormar, kajmaner mm, inklusive mitt kära saltkar. Nu har allt stadgat sig och det är dags att dra igång ett nytt kar. Det är dock lite nervöst då jag aldrig startat ett saltkar från 0 innan, utan de förra jag hade köpte jag komplett och släpade med mig 200l vatten hem. Smidigt o enkelt! Jag köpte nyl…