Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Ebba,

Hejsan! Tänkte starta en tråd om mitt 600 l bygge. Har precis köpt karet så bifogar lite bilder. Vad tycker ni om stockinglistan?

• 3 svar
    • 803 visningar
  2. Då var det väl dags att ta tag i att presentera sig och sina planer! Har hängt här på guiden i bakgrunden ett tag nu.. hade ett nano en sväng som aldrig blev nån tråd om osv.. Kort om mig då: Niklas, 28, Köping, sambo, 3 barn, villa, labrador. Har länge haft planerna i bakhuvudet att dra igång ett större kar.. Och när jag då nämnde planerna för sambon tidigare under hösten så var hon faktiskt riktigt taggad! Visade lite passande bilder som motivation Så en kväll när jag kanske eventuellt hade tagit en cognac eller två så råkade @ballsam lyfta upp sin annons på sitt extrakar han hade i källaren, komplett …

• Gilla
    • 124 svar
    • 10,2k visningar
  3. Started by Robbyn,

Har precis börjat få lite ordning igen efter uppgraderingen jag gjort under min semester. Är Marcus förra kar som jag nu placerat på min bänk samt pusslat in sumparna under =) Hoppas få bra snurr på sakerna så att djur och koraller kommer att trivas. Blir nästan ingen levande sten i karet utan blir tre stora revpelare samt någon sten. Levande sten kommer det däremot finnas en hel del i sumpen. Här är några bilder hur det sett ut veckan då karet varit igång.

• 45 svar
    • 6k visningar
  4. Started by kladd3,

Så nu var det tags att att starta upp sitt första saltvattenskar. Meningen med denna tråd ar väl framför alt som en liten loggbok för mig själv samt förhoppningsvis ett ställe där man kan få lite tips och förslag. Om någon är intresserad:W: Som rubriken säger så är akvariet en kub på 70*70*70 ca 300 liter med en sump på ca 30-40 liter. Eftersom jag är ganska grön inom saltvatten så blir uppstarten lite lowtech sumpen bestå av en helt vanlig blast balja med skummare i. Skummare Aquacare1000v Returpump aquabee up 3000 l/h cirkulationspump Koralia 3 3200l/h Mh lampa av något slag (gammal men funkar) Ett hemmabygge till blå ljus men funkar utmärkt. Karet är köpt begagnat han …

• 247 svar
    • 30,3k visningar
  5. Started by Scuba,

Jaha ja...Så då var sommaren över och man får lite mer tid till sina akvarium. Det här karet har puttrat på i ca 1månad mörklagt, och nu ca 2veckor med belysning på, med ökning 1tim/v. 2st små clowner fick oxå hoppa i nu. Lite info om baljan: 720l med intern sump Deltec 1660 Kelo led AK200S Retur pump ställbar eheim. Maxspect gyre 150.(kommer att ökas på) Eheim 2075 ytterfilter med siporax och en uvc inkopplad på den. Inriktning på karet? Ja det kan barka iväg åt vilket håll som helst, men just nu är väl målet lite större fisk, Imperator, zebra muräna, kirurg..osv Samt lite sps och ev. några…

• Gilla
    • 13 svar
    • 1,9k visningar
  6. Started by Asplin,

Har under en längre tid varit sugen på att starta ett saltvattensakvarium, men som med allt annat så kräver det en del planering. När då möjligheten att få ärva ett saltvattensakvarium så blev beslutet genast lite ”enklare”, och då är man så illa tvungen att börja planera…! Det nuvarande systemet hade varit igång ca 8år och är ett sötvattensakvarium omgjort till saltvatten. Dock så känner jag redan nu att jag vill uppgradera en del så som skummare och annat för att få bra förutsättningar då vi kommer vilja addera koraller framgent! Men först och främst var att ordna med flytten och se till att de 4 fiskarna som följde med skulle (överleva) trivas på sin nya pl…

7. Started by Erka,

Sådär, äntligen har man kommit igång med det nya akvariet. 100x50x40 optiwhite på en vit bänk från akvastabil. Skummare: BM Curve 5 till att börja med. Ljus: Orphek Atlantik V2. RLSS FR-3 reaktor med gac/gfo 60/30. Retur: Eheim compact + 2000, tänkt mig en jebau dc6000 för att kunna driva reaktorn och returen på samma pump framöver. Skulle vilja ha ett fack i sumpen för lite småbitar av LS och chaetomorpha till microfauna men får se om det finns plats i slutändan. Fick hem bänken i förrgår så den är monterad och klar, blev lite ommöblering på köpet... Ska hämta ut PVC imorgon, fixa en ritning på akvariet, klura ut sumpfrågan och skicka till tillverkaren så bör det dyka up…

• Gilla
    • 30 svar
    • 4,7k visningar
  8. Started by acuario,

Eftersom jag är tillbaka efter en tids frånvarande från SG och mycket har hänt med mina akvarium så tänkte jag berätta vad. Jag Rev ner mitt 828L revkar och gjorde ett FOWLR av det istället och korallerna som jag behöll flyttade jag till 600L karet, så nu är 600L karet ett korallkar istället och i samma veva så bytte jag ut mina MH mot T5. Båda karen belyses nu av T5. Teknik 828L FOWLR Mått: 230x60x60, Sump 55x53x60. Belysning: Två 3x39w T5 och ett T8 58w. Skummare: AM Turboflotor 5000 single. Cirkulation: Aqua bee UP3000. Returpump: AN New Jet 3000. Overflowbox: Shuran. UVC: Deltec 39w. Filter: Zeolith och Vodka doseras med en Grotech doseringspump. Osmolator: DIY. Fisk:…

9. Hej Jörgen Svärd heter jag och är nog inte bekant för de flesta, jag har inte varit så aktiv här de senaste åren så det är nog bara de gamla rävarna som känner till mig. Jag Har sysslat med saltvattensakvarium sen slutat av 80talet, har hunnit med att jobba på Universeum och en kort sväng på Sjöfartsmuseet akvariet i Göteborg. Tänkte delge mig mitt senaste projekt. Det började som en tanke att sätta upp ett till större akvarium för enbart fisk som komplement till mitt 600L korallrev. Denna tanke kom att ändras en del under uppstarten men mer om det sen. Karet skulle vara en rumsavdelare så många mått flög omkring i mitt huvud men slumpen avgjorde då en vän till mig skull…

10. Started by Admiral,

Hej alla, Innan jag börjar vill jag tacka alla som gett insperation till mitt nya kar. speciellt till Philippe Grosjean´s drop off akvarium, som var början till mitt intresse till drop off kar, sen till Rednut på RC med sin drop off akvarium, ett kar som jag försöker efterlikna. Och inte minst till POPOV och Maglofster, för deras fin fina kar. Har inte all pengar i världen så försöker hålla i budgeten. Så akryl och BK skummare etc är inte på bordet. riktigt dåligt på det där med sketchup, men så snart jag lyckas ta en bild av min model ska jag posta. Karet ska stå i ett hörn i hallen men vid senare flytt till större boende ska den kunna vara som rumsavdelare. Karet Ree…

11. Blev tvära kast, från att ena dagen stå och räkna på materialet för att bottenborra och fixa mitt 450 liters kar till att bära upp ett färdigt 250 liters system den andra dagen. Karet i sig är ett spontanköp när läget kom och jag samtidigt insåg att jag inte skulle hinna fixa 450 liters karet innan halva lägenheten blir byggarbetsplats. Hursom så tog jag de stora planerna, minskade på 200 liter vatten men behöll tanken om tekniken så det ser just nu ut att bli: Visningskar: 250 liter helglas, svart bakgrund, borrat i sidan Returpump: Newjet NJ3000 typ, har nu 3 newjetar liggande att välja på UV-C: Sunsun 36w Streamer 1: Jebao WP-40 med controller Streamer 2: Seio prop 100…

• 29 svar
    • 12,1k visningar
  12. Jahapp, då går man i osunda tankar att skaffa ett Saltvattens akvarium igen. Hade ju börjat samla prylar för att bygga en rumsavskiljare i förra lägenheten men när det sket sig med tjejen såldes allt vad akvarium hette och jag flyttade till en lägenhet där jag inte alls trivdes. Så några akvarium blev det inte där, knappt några möbler heller om jag ska vara ärlig. Men nu hyr jag ett rum av en polare som tycker det är roligt att jag har ett akvarium så länge han slipper sköta det och bara kan titta på det. Så jag är nöjd med att få ha det i vardagsrummet. Nu är det ett sötvattenskar där på 100x100x50cm som jag i så fall kommer sälja och köpa ett nytt 120x80x60cm(BxDxH)(57…

• 3 svar
    • 883 visningar
  13. Eftert att, som många andra nybörjare, haft för brottom och ställt lite för högra krav på mitt saltkar så la jag ner det efter inte ens ett år. Dock han man ju lära sig en del och insett vad man egentligen ska satsa på för att få det mer som man vill. Så nu smids planer för ett nytt kar med 3st optiwhite rutor och lite mer påkostad teknik, men med mer tålamod och inte massor med onödig teknik denna gången. Planen så här långt är. karet 80x60x60cm 288L med så stor sump som får plats. Bänken tänkte jag bygga av ikea köksskåp. Skummare ATI powerkone 200Si 2x Tunze Turbelle Nanostream 6055 Bubble magus Doserpump Tunze Silence 1070.040 (3000 l/h) som retur pump Belysning tänk…

• 3 svar
    • 773 visningar
  14. Started by Szararzepa@gmail.com,

Hej! Då är det dags för mig att beskriva vad som händer i mitt kar och vilka fel har jag hunnit att göra. Karet är ca 10 veckor gammal. Jag har flyttat mitt 3 månaders gammal 50l nano kar till 250 Red Sea Reefer. Levande sand, levande sten, skummare, riktig städpatrull och några fiskar från det gamla karet. Jag försökte hålla mig till Lasses metod och måste säga att jag var jätte duktig första månaden. Jag var helt förvånad att jag får inte lika mycket alger jämförd med samma perioden i första karet. Och då den duktiga perioden började försvinna. Jag har ju läst så mycket här på guiden att man ska ha tålamod, inte bråttom osv. Men DET ÄR SÅÅÅ SVÅRT!! Jag besökte fisk…

15. Started by Kari,

Hej mitt första inlägg här på svg. Jag har startat upp ett saltkar på 720l plus sump på 150-200l för ca 3månader sen och det dyker ju upp massa roliga grejer i ls bla något som ser ut som ägg ca 10-15mm stora lite vit gula och känns lite gummiaktiga. Är det någon som vet vad det kan vara.

• Gilla
    • 5 svar
    • 690 visningar
  16. Då va man tillbaka efter något års uppehåll pga nybyggt hus och massa flyttar. snabb info om detta projekt kommer bli ett mindre kar denna gången för sambon tillät inget annat i nya huset fick kriga mig igenom att få in detta. blir ett kar med måtten 75x70x70 3 hål 2x24 1x32 ej beställt ännu ska bygga färdigt bänken först vilket kommer kräva en hel del jobb då det ska passa in i kåken. sump 60x60 teknik som är bestämt och köpt vertex omega 150 skummare 2x vertex ru 1.5 universalfilter Doserpump ato sicce syncra 4.0 returpump 2x vertex macocean 2000 belysning ej bes…

17. Started by Skafar,

Hej. Är i akvariebyte tankar. Vi har idag ett Red Sea 250 Max som vi är väldigt nöjda med. Enkelt att komma igång med, plugg and play helt enkelt! Nu vill vi satsa på något större. Red Seas 650 är väldigt lockande men vi vill ha LED ljus men tyvärr finns inte det valet. Vad hade ni köpt om ni hade en budget på 40-50 000:- ? Vi vill ha ett snyggt akvarium, både som inredning och akvarium. Så tyst som möjligt. Full automatik, vattenpåfyllning, kylare, LED ljus med massor av inställningsmöjligheter, Soluppgång osv. Finns det någon firma som bygger efter beställning? Med vänlig hälsning //Micke

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  18. Då har det värsta inträffat. Vårt 7 år gamla 250 liters akvarium från Red Sea brast helt plötsligt och utan någon som helst förvarning i en limfog och vatten forsade ut. Av en slump jobbade jag och min man hemma och jag hörde när vattnet började forsa och jag hann fram i tid och höll ihop akvariet tills dess att maken kunde lokalisera en lång tving och två plankor så vi kunde hålla ihop sidan. Där står vi nu. Alla koraller och fiskar är ok, tack och lov. Nu väntar jag på återringning från försäkringsbolaget. Jag kontaktade även Triton där vi köpt akvariet och hörde att de lagt ner, men blev lovad att han skulle kontakta Red Sea i Sverige för d…

19. Started by Petter N,

Hej! Har under flera år besökt saltvattensuiden och tänkte nu presentera mig. Mitt namn är Petter. Omkring år 2000 började jag med sötvattensakvarier, först med inriktning på malar och sedan övergick jag till Malawi-ciklider. Som mest hade jag samtidigt fyra sötvattensakvarier av varierande storlek. December 2010 skaffade jag mitt första saltvattensakvarium ett Red Sea 130D och strax därefter såldes samtliga sötvattensakvarier. I slutet av september startade jag upp ett något större saltvattensakvarium, ett Akvastabil Mark II 275 liters (100 x 50 x 55 cm). Här under tänkte jag presentera karet som det är i dag. Tekniken är enkel och består av: JAD WG-524 skummare Eheim U…

20. Hej ! Står inför ett dilemma. Vill köpa ett större akvarium. Har just nu bara ett 80 liters. Undrar vad som är bättre: Ett akvastabil 530l akvarium med tillbehör såsom sand och teknik eller red sea reefer 250 med tillbehör och en fisk? Vet ej vad jag ska ta, snälla hjälp!

• 9 svar
    • 864 visningar
  21. Started by Holm-Alexander,

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

22. Started by alex t,

Så nu är det dags att börja om från början! Har ägt ett RSM 130 nu i 6 månader och börjar känna att den var lite fel val för mig men samtidigt väldigt lärorikt. ( Den kommer till salu nu snart.) Det nya akvariet är 575 liter med mått 160 x 60 x 60 och kommer att placeras i vardagsrummet. Underskåpet är två IKEA köksbänkar med mått 80 x 60 x 70 så tillsammans blir dem 160. Jag har placerat en MDF-skiva på 25 mm under skåpen istället för ben och en likadan på skåpen som ska fördela vikten. Jag skulle regla upp inuti skåpen men det blev inget av eftersom sumpen är limmad så den passar exakt i ena skåpet... Men jag ska tydligen inte behöva regla upp den eftersom skåpen sk…

23. Started by Axxe,

Verkar vara mkt populärt plug and play, som jag kikar lite på. Är det några delar som kräver utbyte direkt eller håller tekniken hög klass? Kvaliten iövrigt, är ni som har nöjda, tänkte 250modellen och uppåt.

• 4 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by Amirish,

Hej, Tänkte starta en tråd om mitt Reefer 350, Är ganska ny på saltvatten har tidigare haft sötvatten i ca 4år så kommer ställa en hel del frågor =) I dagsläget är akvariet igång, Inriktningen på karet kommer bli en del LPS/SPS. TEKNIKEN : * BELYSNING - 2x Maxspect Ethereal Med ICV6 Controller * RETURPUMP - Jebao DC6000 (Beställt Vectra M1) * SKUMMARE - Nyos Quantum 160 * STREAMER - 2x Ecotech MP40 WQD Med Reeflink * DOSERPUMP -Aqua Medic Evo 4 * REAKTOR - Deltec FR512 * UVC - Deltec 20W * OSMOLATOR - Tunze 3155 * OSMOS - D&D 475L/Dygn Med TDS * VÄRMARE - Aqua Medic Titan 200W…

• Gilla
    • 17 svar
    • 1,9k visningar
  25. Started by a.nilson,

Äntligen så börjar det saker o ting komma på plats. Jag har redan fått hem ställingen o på fredag så kommer akvariet på plats. måtten på akvariet är L 100cm X D 75cm x H 65cm(eller 60cm kommer inte riktigt ihåg) sumpen tänkte jag ta från det gamla zeokaret. Belysningen: LED från Aquaillumination Returpump: eheim 1250 Cirkulation: 1st Vortech MP40W Skummare: ATI Ev. blir det även biopellets. tanken är att detta skall bli bläckfisk som huvudinvånare, antingen blir det sepia eller en 8-armad. bilder på bygget kommer inom kort.

• 349 svar
    • 37,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.