151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Då har man byggt ett nytt akvarium igen och hoppas att det blir sista gången. Då jag startat mina andra akvarium har det varit med sprudlande glädje och glöd att få igång allt så snabbt som möjligt. Denna gången har det varit sura uppstötningar och ångest . Kanske inte riktigt så illa men det går inte lika fort som mina tidigare byggen, tur är kanske det, vem vet. Denna gången ser jag fram emot ett akvarium som ska växa under lång tid då jag är ovillig att flytta en gång till dom närmaste 5 åren. Sumpen är inte limmad för tillfället utan står och väntar på att rätt person ska komma och limma. karet= 140x60x65 Sumpen= ca 250 liter inklusive 100 liters fack för sötvatten.
-
Sådär, då var det dags att köra igång! Sötvattensakvariet har äntligen blivit sålt och vi har nyss ställt detta kar på plats. Tänkte börja med lite allmän info om karet och så. Akvariet har måtten 132x55x62 (LxBxH) och till det en sump på cirka 108 liter med måtten 82x33x40. Möbeln är 70cm hög. Sumpen är inte limmad än men ska försöka beställa glas i veckan. Inriktning är inte bestämt än, kommer försöka köra lite sps men självklart ska det som finns i det mindre karet flyttas över. Den utrustning jag har hemma än så länge är följande: Deltec Nitratfilter NF509 Vertex Kolfilter (osäker) Skummare: Red Sea PSK 2500 C-skim Belysning: Su…
-
-
- 101 svar
- 10,3k visningar
-
-
Lite bilder på mitt 250 Reefer. Allt har varit igång i total ca 4år nu, först i ett 140l och sedan ett byte till detta 250 för snart 1,5 år sedan där allt flyttades över precis som det var. Jag har varit aktiv med akvarium i ca 40år och de sista 6-7 åren med salt. Jag bestämde mig kanska snabbt att man måste kunna köra salt på ett liknande sätt som man kör sött med minimum underhåll om man skippar tex krävande sps:er och liknande. Detta är resultatet av ingen osmos, inga tester mer än salt och temp. Jag kör med en rejäl skummare, aktivt kol och 10-15 % vattenbyte varannan månad. Invånare: Ung Imperator (3år), 2st Clarkii clowne…
-
- 0 svar
- 510 visningar
- 1 följare
-
-
Då var de dags att starta upp ett akvarium igen efter ett uppehåll på lite mer en två år. Akvariet är som sagt en kub där måtten är 60*60*60 och hämtades idag. Så nu lite frågor. Vilka skummare är tysta viktigt att karet är tyst. Sist hade jag en fauna marin ultraskim 2 tror jag den hette och den uppfatta jag som tyst. Nån som har nån att rekommendera typ i 2000 kr klassen. Har kollat på coral box d300 verkar vara bra iaf enligt vissa. Belysning ej bestämd än. Bygga själv eller köpa färdig. Har kollat lite på razor. Cirkulation ej bestämd men nån styrbar iaf lutar åt maxspect gyre. Retur pump ej bestämd nån som har tips på nån bra? Sen en bild så klart akvariet ska rengö…
-
-
- 61 svar
- 9,7k visningar
-
-
Tänkte presentera mitt nuvarande akvarium som består av följande: Akvarium: Red Sea Reefer 250 Belysning: Ecotech Marine XR30 Gen 3 Pumpar: Ecotech Vectra S1 Tunze 6055 2st Skummare: Bubbelking mini 160 Doserar Red Sea ABC med doserpump.
-
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Kommande projektet står nu garaget. Måtten är 150*50*40 alltså 300l. Tekniken kommer bli 2-3 radion xr30. Två vortech mp40 qd. Kommer styras via reeflink. Allt från min kub kommer flyttas över förutom några fiskar. Inriktning kommer bli lps kanske några spser. Ska lägga in nytt golv vardagsrummet när de är klart kommer burken startas upp troligtvis i slutet på sommaren Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
-
- 96 svar
- 12k visningar
- 4 följare
-
-
Nu är skiten uppburet. Bor i Ritorp i Solna som namnet på tråden avslöjar. Har är mest gamla hus bland annat det jag bor i därav ingen hiss. Vill gärna berätta om hur jag bar upp akvariepaketet för 6 trappor utan att packa upp paketet. Jaja nog om mina bedrifter som "ledstångsleopard". Jag heter Peter och har haft akvarium förut. Några mindre sen några större ett 525 liters som störst som bor hos @Jojo numera. Nu är jag tillbaka på mindre. Har kört ett Red sea Max 130 D i ett par år som fortfarande är igång trots en del motgångar. Nu har jag alltså köpt på mig lite prylar för att kunna ha lite roligare eller ha så roligt man kan ha på det utrymm…
-
-
- 65 svar
- 3k visningar
- 3 följare
-
-
Hej, Efter att ha suttit och kollat på alla era fina akvarium så tycker jag det är är dags att visa upp mitt. Det har varit igång sedan januari 2011. Från början hade jag ett nano, sen ett 200L som läckte och som blev en tillfällig lösning i en sump. Information om karet: Storlek: 100x40x50cm Belysning 1: Arcadia 250W armatur. 20000K Lampa Belysning 2: 2x39W T5 Glo med AquaMedic reef blue Cirkulation: SEIO 1500 och SEIO 530 Levande sten: 10Kg Bakgrund: Reef foam och en sönderklippt mjölkback Information om sumpen: Storlek: 112L - Fylld till 2/3 så den kan ta emot overflow från huvudtanken. Belysning: 25w PC - Omvänd dygnsrytm Skummare: Deltec MC300 - Moddad och det är end…
-
- 28 svar
- 3,1k visningar
-
-
Detta är mitt andra akvarium. Det var ungefär ett år sen jag började planera detta projekt och akvariet har varit igång sen i slutet av maj. Tanken är att försöka inrikta mig på koraller, främst LPS, om plånboken tillåter. Akvariet Optiwhite 120x63x50 yttermått ~375 liter (beställt genom Triton) Sump på 110 liter ~400 liter vatten netto ~40kg levande sten ~25kg levande sand Levande Fiskar: Halichoeres chrysotaenia Paracanthurus hepatus Paracheilinus mccoskeri Zebrasoma desjardini Synchiropus splendidus Lägre djur: Alpheus parvirostris (Pistolräka på knappt 3 cm) Lysmata wurdemanni Lysmata amboinensis 2x Entacmaea quadricolor X Astraea tecta X Trochus sp. Koraller: Ga…
-
- 47 svar
- 9,7k visningar
-
-
Tjena SG! Har inte gjort någon tråd angående mitt akvarium än men tänkte att nu var det dags! Lite info om själva utrustnignen: Akvarium är en akvastabil 275 liter + möbel och sump på 50 eller 70 liter Skummare: Grotech HEA 150s Returpump: eheim 1200 l/h Streamers: 2x Hydor korelia 2800 L/H med styrning, 1x Jeabo wp40 Doppvärmare: 300 watt eheim Osmos: AquaLight Picobello + silikat filter Invånare (idag 2013-09-19) ca 25 kilo ls, 20 kilo i akvariet och 5 i sumpen Är så dålig på namnen än så länge så be gentle^^ 1 Longsleaved Purpletip anemone 1 skivanemone Green starpolyp 1 kenyaträd Xenia pulse nån skiva några mysis (tror dom heter så?) sen är det 3 koraller till som ja…
-
- 35 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej, Jag har inget finare skåpakvarium, satsar istället en hel del på att försöka att få det att växa och trivas. Idag växer det lite för snabbt. Mäter med Alkatronic, Mastertronic och Apex. Ligger ofta på 0,1 i PO4, men har inte sett någon skada av det. Ligger på ca 2,3 - 5,0 i NO3 Matar med Pytonplankton och Copperpods som jag odlar själv. Jag kör med Kalciumreaktor, Kalkwasserreaktor, Rowaphosreaktor, Sulphurreaktor. Tillsätter inga andra ämnen, byter vatten 160 liter var 14 dag,
-
-
- 2 svar
- 560 visningar
-
-
Tjena mitt första inlägg här , är helt ny inom saltvatten, men många år med sött. Har väntat i 4 år på att bestämma mig och så blev det köpte ett Redsea reefer 350 : CtliteG4 Led : Yourchoice Aquatics Dc13 : 2 st newwave pumpar : 1 returpump av något slag Kommer byta ut vissa saker med tiden , ingen billig hobby Har varit igång lite mer än 2 månader , och ser fram emot många år till . Första bilden. Och går dagens bild. Återkommer med mer uppdatering när det kommer något nytt. .
-
-
- 4 svar
- 686 visningar
-
-
Hej Ska presentera mig lite kort, är inte mycket till skrivare! Men först vill jag tacka alla här på saltvattensguiden för den enorma hjälpen man har fått bara genom läsning av andra trådar. Speciellt Stort tack för er som anstränger sig och svarar på frågor och hjälper andra med råd och lösningar. TACK!!! Dykarn Laggeman Nixon Rueben Manne Genne Edward Stigigemla LN21 Wiking Och sist men inte minst Lasse... Har säkert glömt många men Tack till er också Efter ha haft alla slags sötvattens akvarier i alla år går så halkar man in på saltvattens världen. Wow de finns inget stopp, man vill bara ha mer och mer samt större och större. Började med saltvattens akvarium på restaur…
-
- 126 svar
- 17,1k visningar
-
-
Nu har jag äntligen fått tummen ur till att efter ca 4års uppehåll skaffa ett nytt kar! Jag har alltid haft en förkärlek till RSM och har äntligen skaffat mig ett.. Och då tyckte jag det var lika bra att köra på ett 650 nu när platsen fanns. Karet har nu varit igång i 6 dagar och allt tuffar på precis som jag hade hoppats på!
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej, nu har vi snart kört vårt RSM250 i två månader. Starten har varit ganska enkel. Visst vi har haft kiselalger och visst har vi haft död på några pyttesmå glasrosor men inget onormalt för att vara uppstarten. Fiskar och koraller artar sig fin fint. Alla värden är normala och vi har inte haft några direkta jättetoppar med nitrit. Just nu kör vi ljuset på 5,5timmar om dagen och frågan är hur vi skall fortsätta att öka ljuset nu? Är det någon som har några tips? Här är en länk till akvariets fotoalbum med bilder från varje vecka från start och framåt: http://picasaweb.google.se/ninan675/AkvarietRedSeaMax250?feat=directlink
-
Startar upp en burk hos tjejen eftersom jag ändå är här mycket och flyttar över det mesta av levande hemifrån efter att prick karantänen är över. Blev full satsning eftersom det är svårt att hitta beggat på vintern. Kommer köra core 7 och ghl director. Kul att dra igång ett lite större igen men verkligen krångligt när man inte känner nån bärhjälp på plats (det löste sig med hjälp av matleverantören från Fodora 😅👍)
-
-
- 73 svar
- 6,1k visningar
- 5 följare
-
-
Jag gillar ju själv att kolla sånna här trådar för inspiration så jag tänkte att jag gör en jag med Ny inom hobbyn så det blir säkert en hel del lärorika misstag längs vägen. Mitt system: Akvarium: Red Sea Reefer 450 Belysning: 3st AI Hydra 26 HD på DD slimline brackets. Skummare: Deltec 600i Returpump: Jebao DCP5000 Cirkulation: 2st XF-Gyre150 Algreaktor: MR120 Just nu kör jag med sumpen i skåpet men drömmen är; och jag har förberett för det är att ha sumpen i pannrummet i källaren precis under akvariet. Men eftersom där ser ut som ett bombnedslag just nu och jag vill komma igång så börjar jag så här. Jag har förberett…
-
Nu har jag då äntligen fått mitt 200 liters på plats och håller på att fylla karet med vatten samt flytta över allt från mitt 90 liters. Det simmar tre chromisar och de verkar trivas, för de käkar upp all artemia jag slänger i. Min fråga är nu hur många lysrör ska jag ha? Jag har 39 watts t5or i mängder. 14000K samt coral blue. Just nu så har jag 2 av varje över akvariet som är 50 högt samt 40 brett. Ska jag utöka med 1 av varje, eller fler?
-
- 6 svar
- 825 visningar
-
-
Efter lite möblering hemma i vardagsrummet och planerad flytt av akvariet tänkte jag att det skulle vara lite lättare att flytta det gamla till ett nyare som skulle få stå på rätt plats från början. Fick syn på Ted Camenius 580-litersburk och åkte och köpte den De flesta känner förmodligen igen den burken och dess mått men jag kan dra dem ändå: 100x80x70, tre sidor optiwhite och en sump på 70x70x35. Övriga teknik kör jag med samma från mitt tidigare kar bortsett från returpumpen, Belysning: Pacific Sun Pandora Hyperion S (SMT) 145w + 2x24w T5 Skummare: Deltec MCE600 Returpump: Jebao 6500l/h Doserpump: Aqúa Medic Reefdoser EVO 4 Streamer: 2x Tunze 6045 Tyvärr har jag mist…
-
-
- 25 svar
- 3,5k visningar
- 1 följare
-
-
Hej på er igen, För ett drygt år sedan la jag ner mitt senaste saltkar efter en tid av av olyckor, samt vattenbekymmer, som visade sig bero på felaktiga saltmätningar, och en gradvis ökning av saliniteten till dödahavsnivåer. När jag väl fångade detta, så var allt så långt gånget, och min lust nertryckt i skorna...så jag sålde allt och köpte ett annat, lite mindre kar, och hinkade i Malawi... Allt väl på den fronten, de lever och frodas, leker och ynglar av sig, men ändå känns det i jämförelse ganska trist jämfört med det allra simplaste av saltkar, så nu, mot bättre vetande, vill jag tillbaka... Jag har då ett 180 liters Eheim…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Har ett problem med mitt akvarium som har varit igång i 7-8 år. Allt har funkat klockrent fram tills för några veckor sen. Då fick jag för mig att plocka bort lite koraller som växt sig lite för stora. Bytte detta mot lite annat i en akvarie butik vilket jag inte har stoppat i akvariet än. Sen denna dagen har inget varit sig likt. 2 fiskar har dött, korallerna lever men inte på långa vägar som tidigare, slår inte riktigt ut, märks tydligt. Bytt vatten ett par gånger 10% blev lite bättre men slår ändå inte ut. Har bara mjukisar som varit stora och fina nu halv dassiga. Har ingen aning om vad detta beror på, Har inte ändrat mer än korallerna jag tog bort visst vissa av …
-
- 1 svar
- 638 visningar
-
-
Nuvarande 63 liters burken börjar vra rätt full, så det blir att börja planera på det nästa... Eftersom vi bor lite trångt så får vår TV flytta ner till källaren (det kommer ju bara sräp från lådan och iPad + diverse mjukvara fyller vårt behov) och bo tills vi flyttar till en större bostad. Utrymmet som blir fritt efter det rymmer just passligt ett 120x60x57cm kar Bordet har jag tänkt bygga av Ikeas kökskåp, ett 40x70x60cm + 80x70x60cm stående på 15-18 stycken 16cm justerbara fötter. Skåpen förstärks med 6mm fanerskivor i väggarna för att ge bättre stabilitet. Fötterna skall tåla 125kg belastning per st - så det borde inte bli ett problem. In i det större skåpet kommer s…
-
- 50 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hejsan alla! Då har man tagit klivet in i saltvattensvärlden. Jag har förut haft malawi, discus och fisksoppeakvarium. Min teknik i detta kar är för tillfället: Akvarium: Akvastabil effectline Mark 11 530l med tillhörande bänk. Sump: 112l Skummare: Deltec APF600 + Aquabee UP 2000/1 pump för vattentillförsel. Ljus: 2 st Maxspect Razor 160W 16 000 K (kommer i veckan) Returpump: Laguna power jet max 6000. Streampumpar: 1 st Tunze turbelle 6065 (6500l/h), 1 st Tunze turbelle 6105 wide flow (3000-13000l/h) har även en 6065 till liggande om jag vill köra på timer. Uv sterilizer: 36w + eheim compact pump. Ca 60kg levande sten. Botten är täckt av BTN slimline vit, samt ett tunt l…
-
- 78 svar
- 9,5k visningar
-
-
Hej! Då var man tillbaka i den salta världen igen efter flytt, och ett besök i den söta motsvarigheten. Det tilltänkta karet som ska användas är ett Juwel Vision 450l. Det simmar just nu 20st L-046 som ska få flytta till ett något mindre boende :-)
-
- 4 svar
- 941 visningar
-
-
För någon månad sedan så hade jag tagit beslutet att lägga ner akvariehobbyn för ett tag och sälja allt levande och den mesta tekniken, men som jag skrev till Lagge så finns risk för återfall..... -Återfallet är redan här :-) Nu ska akvariehobbyn flytta in i finrummet. Jag köpte igår ett Juwel Rio 240, dvs ett kar med plan framruta och måtten 121x40x55cm. Då det är ett kar med boklaminat så ska det filmas med vit film. Även bänken kommer kläs med vita högblanka luckor. Troligen Ikea Abstrakt Till detta ska jag även i fortsättningen köra min Max-Spect 230 (80cm) Skummare KZ-small UV-Deltec 20w Returpump: Deltec 5052 (6000L) Hur avrinningslösningen kommer se ut är ännu vä…
-
- 85 svar
- 13,5k visningar
-