Gå till innehåll

Reubens 800liters Optiwhite system


Reuben

Rekommenderade inlägg

Sådär, nu har jag äntligen bestämmt mig, ser ut som att jag antagligen blir kvar i denna lägenheten ett tag till och vill verkligen snygga till min nuvarande lösning som inte är så estetisk vacker direkt.

Är några mått jag sitter och skissa på lite grann, enda jag egentligen bestämt är att det skall vara ~600-700liter, tycker det är en lagom storlek.

Måtten jag tittar på är följande:

100x100x60

130x80x60

120x80x60

och kommer beställas ifrån Majornas Glas lokalt i göteborg.

Bänken kommer byggas enligt den här videon:

Riktigt smidig och relativt snygg enkel lösning som jag kommer klä med något snyggt.

Till belysningen så ser det just nu ut som att jag kommer köra med Maxspect Razor's, har varit sugen på drömchippen och velat fram och tillbaka mellan dem, men när jag äntligen bestämde mig för att köra på 4x drömchip så var det för sent.. Oh well, gjorde mitt val lätt nu :).

Jag kommer köra kvar med Zeovit då det fungerat super och fortsätta med större delen SPS.

Tanken är att ha ett väldigt öppet kar ett par pelare och ett gäng anthias som simmar omkring ihop med mitt nuvarande bestånd.

Då jag kommer ha nästan en kvadratmeter med rum under akvariet så skall jag försöka få till en lösning med ett lågt fragkar + refugium / "karantän" för fiskar (mest så att de skall kunna lugna ner sig ordenligt. Exakt hur detta skall lösas har jag dock inte bestämt än.

Målet är iaf att kunna städa upp en del runt akvariet så det faktiskt blir en snygg möbel och inte bara chaos i hörnet som det är i dagsläget (balling dunkar, doserpumpar kablar överallt etc ).

Karet kommer nog beställas inom ett par veckor och bänken kommer påbörjas på när jag fått bekräftelse på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En fråga till er som läser: När man räknar säkerhetsfaktorn med alla dessa kalkylatorer som finns på nätet, Höjd, är det vattennivån eller är det akvariekanten? Jag vill ha en vattenhöjd på 60cm, skall jag då räkna med 60cm eller 65cm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beslutade mig nu för att köra på och skickade just iväg en beställning på ett kar i Optiwhite glas på 100x100x65cm! Kommer ha ytavrinningen mitt i ena sidan med två rör ner. och ett tillbaka uppåt.

Nu när karet är beställt och jag vet hur bänken skall byggas så är nästa steg att planera ut hur jag skall ha i sumpen.

jag kommer nog ha runt 90x90 cm att arbeta med. just nu lutar det åt att jag skall ha en 80l * 35b * 40h sump till all teknik (112liters karet hornbach säljer)

och ett likadant som jag delar i två, ena halvan för fraggar / karantän för nyinköpta fiskar och andra halvan för osmosvatten.

Någon som har bilder på sina sumpar där man har ett påkopplat fragkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skamdu koppla ihop karantänen med systemet?

mja, jag och nej, tanken är att jag skall ha en karantän kopplat med mitt fraggkar. När jag stoppar i nya saker stoppar jag tillflödet av nytt vatten till karet och låter den agera som ett separat system tills jag är nöjd med att sakerna är friska, och då startar jag igång flödet mellan den och huvudkaret för korallernas skull och för att slippa strula med vattenbyten från ena karet till den andra och sedan ut till badrummet :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

o sååå där, då har man mätt upp och räknat hur mycket trä som behövs och hur stora bitar som skall skäras. På lördag blir det Hornbach så skall jag plocka upp allt, och med lite tur är ramen till bänken klar i helgen.

Nästa vecka blir jag i oslo hela veckan med hoppas att kunna få klart allt med bänken innan vi kliver in i oktober :D

På torsdag drar jag till Vandal och kikar på hans nya ledramp innan jag antagligen lägger en beställning på ramperna från Ted.

Känns som jag har en klar bild av det mesta just nu, Vill nästan börja limma rören etc så jag har allt draget men det känns som att det bara blir fel då... Får hålla mig i skinnet några dagar till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår gick det iväg beställning på två Maxspect Razor, måste säga att jag är riktigt imponerad av designen och hur mycket ljus man faktiskt får ut av dem.

Två saker som jag funderat på nu som jag är lite osäker på.... Fötter på akvariet, är det någon riktig fördel med detta? karet kommer sitta på ett trägolv, men det är ett riktigt fast trägolv (dvs jag kan stampa riktigt hårtoch det blir inte mer än lätta vibrationer runt omkring). Några tips på fötter annars?

En ide jag fick idag var att ha sumpen på en platta med hjul, så att man enkelt kunde rulla dem in och ut för städning. Någon som gjort detta med sitt kar? Sumpen kommer väga runt 200kg, hur mycket tål hjul egentligen? tror ni en 2cm plywood skiva håller för 200kg om den har säg 9 hjul under jämnt fördelade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte 6 hjul att rulla mitt kar med ställning på, de jag kunde hitta på Bauhaus håller för 50kg/styck, så 9 hjul funkar säkert hur bra som helst.

Menar du sumpen? ditt kar måste väl väga runt ett ton? Har du bild på hur det ser ut under i ditt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härlig tråd. Skickade för två veckor sen en offert på 100x100x70 kar till samma firma så kul att se att det är fler i samma tankar :). Blir sjukt snyggt med det jupet. Men har jätte svårt att bestämma ljuset över så ska nog vänta tills du byggt klart innan jag bestämmer där. Synd att du bor så långt bort så man inte kan se det live bara. De e bra pris på razor ramperna men e lite nervös att dom inte levererar lika jämt ljus som t5 ramperna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du sumpen? ditt kar måste väl väga runt ett ton? Har du bild på hur det ser ut under i ditt kar?

Det var när jag tömt det på allt utom sanden som jag flyttade det. Karet, en tom sump samt bänken vägde iaf inte för mycket då det gick bra att rulla det över golvet, även på enbart 4 hjul som det blev mot slutet.

Drog in en kofot under karet, lyfte upp det, satte in en planka med 2 hjul på under varje kortsida, rullade det över golvet och sen efter ett antal veckor så rullade det tillbaks igen, in med kofoten, lyfte upp det och drog bort hjulen, ner med karet och allt funkade prima utan bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härlig tråd. Skickade för två veckor sen en offert på 100x100x70 kar till samma firma så kul att se att det är fler i samma tankar :). Blir sjukt snyggt med det jupet. Men har jätte svårt att bestämma ljuset över så ska nog vänta tills du byggt klart innan jag bestämmer där. Synd att du bor så långt bort så man inte kan se det live bara. De e bra pris på razor ramperna men e lite nervös att dom inte levererar lika jämt ljus som t5 ramperna.

Har sett ljuset IRL nu i veckan, och måste säga att det är riktigt bra. Skall försöka vara duktig nu när man får en snygg lösning så du kanske kan bestämma dig lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser tyvärr ut som att karet kommer bli sent, mailade Majornas glas för att kolla hur att gick och försöka få ett exakt pris då jag bara fått ett estimat tidigare men fick tyvärr höra att de inte hade något optiwhite glas hemma och väntade på att det skall komma. Verkar som att de inte lagerhåller Optiwhite glas då vi även fick vänta med min fars kar.

Oh well, man får se det på den ljusa sidan får lite mer tid att bygga på bänken och planera.

Så surt bara att Bioted skall göra sin största leverans någonsin och jag mer eller mindre har köpstop då jag byter kar så snart :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...