151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Äntligen fick jag tag på min Red SeaBanana man och kommer att starta upp den om dryga veckan , fram till dess hoppas jag kunna få en hel del tips om vad jag bör se upp med karet gällande monteringen, cirkulationen och allt som hör till. så ni som har 400 Max S eller har haft 400 max eller bara har tips och vill dela med er av era erfarenheter Skicka i väg ett svar
-
- 1 svar
- 798 visningar
-
-
Äntligen på gång att förverkliga idén och drömmen om ett L-akvarium här hemma, även kallat "drop". Dvs. ett avlångt ganska grunt kar med en djupdel i ena änden. Detta för att gynna korallerna, få till en snygg revpelare i mitten och få en djup-känsla... Har tittat på en mängd olika lösningar, hört mig för om att få hjälp att skära glas, hantera ojämna spänningar i glaset mm. Vill härmed presentera, testa och få feedback på planen. Här är glaset tillskuret. Ska slipa av vassa kanter, tvätta med aceton... Har inget bra ritprogram så ni får hålla tillgodo med bifogad skiss. Hela karet är 155x55x55 (LxBxH) Ena kortsidan sätts 12 cm in i karet. Den skivan…
-
Nu har karet tuffat ett tag och jag är sugen på att dela med mig. Hade sedan ett tag tillbaka ett ombyggt blenny, jag kände att allt var tajt och utrymmet otillräckligt, därför så slog jag till på större i samma ögonblick som sambon sa ja;) Jag tänker att en bild säger mer än tusen ord, så räkna bilderna! Utrustning: Belysning: Maxspect jump blue x2 Cirkulation: Jebao SLW 10 x2 Maxspect MJ-GF2K Skummare: Bubble Magus Z8 Returpump: Jebao MCD 3500 Övrigt: Tunze refugium lampa Aqua Medic reefdoser för All For Reef Blau fan med temperaturgivare
-
Har varit medlem länge nu och tänkte för första gången dela med mig av mitt kar, så här kommer lite bilder! (Några 2013-06 och de flesta nya nu ifrån Januari) Kommentera och fråga gärna:) http://imgur.com/a/0NqID /Dazz
-
- 4 svar
- 784 visningar
-
-
-
- 0 svar
- 781 visningar
-
-
Eftert att, som många andra nybörjare, haft för brottom och ställt lite för högra krav på mitt saltkar så la jag ner det efter inte ens ett år. Dock han man ju lära sig en del och insett vad man egentligen ska satsa på för att få det mer som man vill. Så nu smids planer för ett nytt kar med 3st optiwhite rutor och lite mer påkostad teknik, men med mer tålamod och inte massor med onödig teknik denna gången. Planen så här långt är. karet 80x60x60cm 288L med så stor sump som får plats. Bänken tänkte jag bygga av ikea köksskåp. Skummare ATI powerkone 200Si 2x Tunze Turbelle Nanostream 6055 Bubble magus Doserpump Tunze Silence 1070.040 (3000 l/h) som retur pump Belysning tänk…
-
- 3 svar
- 778 visningar
-
-
Hej! jag har suttit och läst många trådar här på forumet och fått stor inspiration. Jag har Hållt på med akvarium från och till i mitt 37åriga liv men för två veckor sedan tog jag steget in i saltvärlden. Som sagt för två veckor sedan så startade jag mitt första saltkar om hela 30liter:) redan dag två insåg jag att jag vill ha större. Så idag har jag hämtat karet, sumpen, skummare och led belysning. Bänken fick jag inte med mig så får hämta den i helgen. Karet har måtten 80*80*40 med tre optiwhitesidor. Bänken är ca 88 hög så min tanke är att göra bänkar på två sidor som bardisk typ. Där ska jag och sambon sitta och titta med vin på helgerna:) Syftet med tråden är om ni v…
-
- 3 svar
- 777 visningar
-
-
Ok detta är lite löst planerande men vil ändå starta en tråd för att kanske få lite tips och tricks kring ev. framtida byggen Skissen åvan är lite "luffig" men det ger ett hum om vad det handlar om... Vi flyttar och vill i mitt rum som har en vägg med garderober som inte löper hela vägen sätta in ett kar. Alltså finns ett utrymme mellan garderob och vägg som är 128x58 cm. Ganska perfekta mått för att "bygga in" ett akvarium, salt såklart! Tanken är att klämma dit ett 200 L och använda mitt förra kar på 63 liter som sump. Sumpen ska befinna sig under visningsburken såklart! Planerat skåp över och under akvariet samt ventiler över skåpen samt på sidorna, datorfläktar får m…
-
- 1 svar
- 771 visningar
-
-
Någon som har en rygg att låna (Bjarne kanske?) Ska bli roligt och spännande när allt e färdigt och äntligen har jag lite djup på akvariet jämfört med det som står i bakgrunden. 120*70*60 (l/dj/h)
-
- 2 svar
- 757 visningar
-
-
Startade mitt akvarium för cirka 2 månader sen. Hade från början levande sten 65 kg och har helt i vattnet red sea koralline och algea managment. 2 veckor sen började jag flytta in 6 snäckor 1 sjöborre 1 kloräka. I söndags har jag flyttat in mjuka koraller o 2 clowner, 2 dansel, 1 räka, 6 snäckor och 3 eremitkrabba då startade jag skumamaren. Har inte bytt vatten än pga finns ingen salt i Eskilstuna och har inte heller utrustning för att mäta vattensvärdet (beställt dem idag). kommer att starta media reaktorn snart.
-
Är det någon i närheten av Götene i Skaraborg som har en Ozone att låna ut. Har fått parasit eller något annat på en Koran kejsare. Tänkte testa med detta och se om det hjälper. //Ingemar
-
- 0 svar
- 754 visningar
-
-
Nu har man fått hem nya "gamla" karet Ett gediget gammalt syrafast kar med stålbotten. La en glasskiva i botten på det Vart inte 100%igt tätt såg några luftbubblor men jag lurade den fan då jag smetat lim på hela bottendelen under skivan så ingen större fara på taket. Glaser är mest där för att ej sten mm skall skada limskiktet så saltvatten kommer i kontakt med stålet vilket ej hade varit spec lyckat. Måtten på karet är L80 D80 H50 Sumpen standard 100L kar. Bifogar en snabb paint hur den är planerad. Ljus kommer bli 2 50W multichip ev komplitering med 2 till om behov finnes. Skummare BM Curve 5 planen är att den ej kommer behövas "ersättas" med refugium "dsb" samt ATS b…
-
Då har karet varit igång en månad och allt fungerar som det ska . alla värdena ser bra ut och de första invånarna äter bra .
-
- 1 svar
- 721 visningar
-
-
Hej Planerar att starta upp ett litet mindre akvarie. Har fastnat för den nya RSM 250 C-serien. Vet någon något om när den introduceras i Sverige /Danmark och om den är värd att vänta på eller om jag ska köpa den äldre versionen? Tacksam för alla råd jag kan få?
-
- 1 svar
- 711 visningar
-
-
Hej,jag har äntligen uppdaterat mitt akvarium till ett Peninsula 500. Här är lite bilder från igår kväll,fler bilder kommer framöver. Väntar bla på diffusers från 3DReefing till ai primes.
-
-
- 2 svar
- 705 visningar
- 1 följare
-
-
Ja då får man väl ta och sätta igång en tråd för oss med Vi har haft saltvattens kar nu sedan början av februari 2012, bytte kar ett par gånger och har sedan typ maj-12 haft detta karet vi har nu, vi började med 14kg sten i karet, 2st senularia sp.08, 2 anemoner, och kenya träd, en flavecis en palett kirurg en veliferum och två clowner. Vi köpte oss en imperator och en Ctenochaetus striatus, imperatorn och clowneran gjorde vi oss av med och fick i inbyte ett par euphyllai stänger, dessa har vuxit bra och vi har delat dem till flera "fraggar" som plaserats ut. Sedan så har vi i flera omgångar köpt oss Sps:er men det verkar som om vi har något i karet som tar våra sps:er, …
-
- 0 svar
- 692 visningar
-
-
Hej mitt första inlägg här på svg. Jag har startat upp ett saltkar på 720l plus sump på 150-200l för ca 3månader sen och det dyker ju upp massa roliga grejer i ls bla något som ser ut som ägg ca 10-15mm stora lite vit gula och känns lite gummiaktiga. Är det någon som vet vad det kan vara.
-
-
- 5 svar
- 691 visningar
-
-
Har lovat @izfisk att jag skulle starta en projekttråd om hans gamla kar så här kommer den. Har uppgraderat från ett 120 liters till ett lite större. Skönt att äntligen vara tillbaka på riktigt i saltvattensvängen Mer om karet och tekniken kommer. Bilder kommer lite senare tyvärr. Karet: 490L 100x70x70 Sump ca 100L Teknik: Skummare Coral Box D700 Returpump Jebao DCT 6000 Streamers Vertex Mp10 2st eller MP40 1 st Ljus Maxspect Razor 180W 2st DIY Cheatofilter med Grotech UF110 1 eller 2st Balling med doserpump Fauna Marin. Har fortfarande lite funderingar kring tekniken. Streamerspumparna har …
-
Tjena mitt första inlägg här , är helt ny inom saltvatten, men många år med sött. Har väntat i 4 år på att bestämma mig och så blev det köpte ett Redsea reefer 350 : CtliteG4 Led : Yourchoice Aquatics Dc13 : 2 st newwave pumpar : 1 returpump av något slag Kommer byta ut vissa saker med tiden , ingen billig hobby Har varit igång lite mer än 2 månader , och ser fram emot många år till . Första bilden. Och går dagens bild. Återkommer med mer uppdatering när det kommer något nytt. .
-
-
- 4 svar
- 686 visningar
-
-
Nu är det daxs att dra igång mitt bygge o planering. Har haft ett sötvattenskar på 400L (200x45x45cm) som ska bli salt. Det står vid matbordet så det blir en trevlig vy vid varje måltid. Tanken är att hålla det relativt enkelt då jag inte har så mycket plats för sump mm. Men ändå att göra det komprimerat o smart istället. Sumpen är på 70L och en ATO tank på ca 40L. Akvariet ska få sk. Bean Animal overflow typ i en gaveländan och helst vill jag få till en Back-to-Nature Modul som box. Gillar inte de svarta glasboxarna. Rören på utsidan täcks av en skåpslucka. Akvariet ska vara utan sand med med slimline som bottenmaterial. Har fått no…
-
Hej nu förra helgen försökte jag få ut en mantis så jag passade på att ändra min aquascape så jag tar och kör igång en tråd om mitt kar här. Levande: 1 Zebrasoma Veliferum 1 Naso elegans(väldigt liten så den får vara kvar ett tag) 2 Clarkii clowner 1 Six Line Wrasse 5 Banggai:er och 1 salarias av något slag. I korallvägar har jag nästan bara sps:er men några mjukisar och även 1 grön bta anemon. I tekniken vet jag inte riktigt vad jag har men ska försöka ta reda på det. Ska försöka ta lite bilder idag men har haft lite koralldöd nu efter jag ändrade scapen men tror att det var för att jag rörde upp en massa skit i sanden och i stenen. Har bara 1 turbo för resten tog mantis…
-
- 2 svar
- 659 visningar
-
-
Håller på för fullt att försöka bygga revpeleare och möblera om i karet men har gått in i väggen lite då jag inte kommer på hur jag ska få igång min Deltec AP851 utan att ha sump och hur man på bästa vis kopplar in den utan risker för läckage osv. Om det mot förmodan skulle finnas nån här inne som bor i närheten av motala och som vet och kan få den i bruk så skulle jag vara ytters tacksam för lite hjälp.
-
- 1 svar
- 654 visningar
-
-
Några kvällsbilder /Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
- 0 svar
- 653 visningar
-
-
Hej Det är nåt som växer snabbt på mina stenar , jag försökte blåsa bort det med en streamer men det sitter fast. nu nästan alla mina stenar är täkta av detta (saken). jag kan boersta det men det är överallt Vet ni vad det är och vad ska jag göra ? här är bilder
-
-
- 3 svar
- 650 visningar
-
-
Ja då är man igång igen! Denna gång kör jag inte enbart acroporor utan ett mixkar med högre näringsvärden än jag hade innan. Har bytt ut lite teknik dels pga att jag vill testa nåt nytt men även för utrymmes skäl. Min uppsättning än så länge är: ATI 10x80w T5 med KZ lysrör Royal Exclusive Mini 200 Deltec E-flow 12 Vortech Mp40qd 4st Deltec pf601s kalkreaktor Clarisea SK15 rullfilter Apex Classic controller
-
-
- 2 svar
- 647 visningar
-