151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
Massor med koraller och alger, väntar på städpatrullen nästa vecka som kanske får bort lite av det gröna. Invånare: Elysia (Tridachia) crispata
-
- 57 svar
- 5k visningar
-
-
Då var de dags att starta upp ett akvarium igen efter ett uppehåll på lite mer en två år. Akvariet är som sagt en kub där måtten är 60*60*60 och hämtades idag. Så nu lite frågor. Vilka skummare är tysta viktigt att karet är tyst. Sist hade jag en fauna marin ultraskim 2 tror jag den hette och den uppfatta jag som tyst. Nån som har nån att rekommendera typ i 2000 kr klassen. Har kollat på coral box d300 verkar vara bra iaf enligt vissa. Belysning ej bestämd än. Bygga själv eller köpa färdig. Har kollat lite på razor. Cirkulation ej bestämd men nån styrbar iaf lutar åt maxspect gyre. Retur pump ej bestämd nån som har tips på nån bra? Sen en bild så klart akvariet ska rengö…
-
-
- 61 svar
- 9,9k visningar
-
-
När jag skulle lossa på en genomföring idag så blev det 2 sprickor i botten på överrinningsboxen som går från det borrade hålet till och bakåt mot silikonet i bak. Hur ska jag bete mig nu? Är det bar till att slänga OW-akvariet eller vad ska jag göra? Jag tänker att det är ju i boxen och inte i akvariet, så om jag silikonar lite och grejar så tycker jag att det borde hålla. Det är ju trots allt inte så många liter i boxen som trycker på.
-
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Dags att ha en tråd här för egen och andras skull [emoji4]. Kan vara roligt att följa hur det går och när det inte går. Började med ett rsm 130 men bara efter någon månad med salt gjorde jag om mitt sötvatten till salt. Nu har det varit igång sen april 2017 och jag lär mig massa saker hela tiden! Nästan all utrustning, koraller osv är köpt begagnat när det dykt upp ett bra tillfälle. // Jesper Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Nu blir det att uppgradera från 220 liter saltvatten till 720 liter efter 9 månader Insåg ganska fort att jag ville exapndera akvariehobbyn då jag inte kunde ha så mycket i ett 220 liters. Kommentarer mottages gärna vad man kan göra och inte göra Teknik som jag tänkte köra med blir: 2 st Maxspect Razor 160w 10000 k 2 st Jebao wp40 13000 l wave maker Grotech TEC 4 NG + Depot rack + Corall A,B,C + VitAmino M 0,5 l Tunze osmolator skummare får jag återkomma med samt returpump Sedan så tänkte jag ha kalsiumkarbonat som bottenmaterial, samt revkeramik, mycket fint Jag vill tacka Micke och Nenad från Håkanstorpszoo för all hjälp jag har fått av dom. Tack vare dom jag fick fix…
-
- 68 svar
- 7,9k visningar
-
-
Hej, Gammal medlem som inte varit aktiv på många år. Nu har jag flyttat och passat på att uppgradera kar. Det blev ett Aqua medic 160 xenia. Mitt kar som jag ska flytta över allt innehål inkl levande är ett Akvastabil mark II 360 (vilket kommer komma till försäljning när allt är klart). Än så läng är jag nöjd då akvariet ser jätte fint ut och bänken var färdigmonterad och sumpen ser mycket rymlig ut. Det enda just nu är att jag är lite orolig du bänken lutar lite. Den ser rätt rak ut i sidled obelastad dock lutar den ca 7-8 mm bak- fram vänster och ca 6 mm bak-fram höger.. dock är ju bänken slät mot golv och det är en platta mellan kar och bänk..
-
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Var ska man ha karet om inte i hallen? Bilder innan algen kom....
-
- 37 svar
- 4,5k visningar
-
-
Det börjar bli dags att sjösätta mitt kommande projekt! I snart ett år har jag haft ett 60 liters nanoakvarium med saltvatten intill de större sötvattenskaren och har under året spenderat alltmer tid framför saltburken. Till sist konstaterade jag att saltvatten är mycket intressantare än sötvatten och bestämde mig för att gå hela vägen och skaffa ett redigt akvarium. Nu ska mitt största sötvattenskar pensioneras och ge plats för 300 liter saltvatten! Häromveckan köpte jag ett akvarium med måtten 85x55x65 begagnat med framsidan i optiwhite. Det står nu och tar plats i sovrummet i väntan på att det andra akvariet försvinner. Bruttovolymen är cirka 300 liter, men de översta …
-
- 20 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej alla saltvattensakvarister, Jag, Carl 16 år gammal, är förmodligen både yngre och mindre kunnig än de flesta här på saltvattensguiden. Tänkte skapa en tråd här för att dokumentera början på min resa inom saltvatten, men även för att få feedback och tips från erfarna akvarister. Önskar att jag hade skapat denna tråd tidigare för att undvika en del misstag, men bättre sent än aldrig. Jag har sedan ~två månader tillbaka ett waterbox 130.4, som jag nu har fyllt med en del fisk, koraller och lägre djur. Däremot har jag fortfarande mycket kvar som jag vill göra med och införskaffa till tanken. Nedan listar jag hur det ser ut nu, vad jag tänker göra …
-
Tja! HISTORIA I somras efter jag flyttade hemifrån införskaffade jag mig ett helgas akvarium på 240 l som jag sedan juli har haft igång med gammal sand som stått utomhus i flera år pga tidsbrist, likaså även den döda levande stenen jag hade från mitt förra 375 l kar som jag då inte hade ekonomin att hålla det i skick så la det på hyllan så länge. UTRUSTNING Jag har en Deltec MC 500 skummare, en Deltec uvc 10w och två returpumpar som med lite hemmabygge funkar som filtrering. All utrustning är i akvariet vilket tar lite mycket plats men funkar för nu innan jag inskaffar mig ett större kar. Haft planer på sump till detta karet men inte orkat ta tag i det än och lär inte g…
-
- 1 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
håller precis på att testa mitt nyinköp. Mitt Rsm 130 ska bytas mot ett aquamedic Magnifica 100cf . Har inte lagt ut några bilder förut, så det här blir min första.
-
- 1 svar
- 828 visningar
-
-
Har inte haft så mycket intresse för akvariet den senaste tiden så bestämde mig för att göra en omstart. Detta var mitt första kar så gjorde många misstag och lärde mig mycket. Det tog dock över ett halvår från att jag tömde akvariet (flyttade över levande jag ville ha kvar till ett annat tillfälligt) till att det är uppe och snurrar igen. Akvariet är ett 300 liters optiwhite från Imazo som står på en bänk av Juwel. Har ingen sump så all utrustning är i karet. Kommer dock bygga något liknande en sump av akryl som jag kommer ha i karet är det tänkt, är väl liknande lösning som det som brukar kallas AIO, fast min kommer gå att plocka ur akvariet. Ska försöka gö…
-
-
- 17 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jaha, då har vi startat upp vårt lilla akvarium... Faktiskt vårt första akvarium, vi har inte ens haft sötvattensakvarium tidigare. Så här ser det ut när det står på plats. Så här hängde jag lampan. Jag hade funderat ut ett rev i huvudet, och byggde det i lego. Annan vinkel på min Lego-scaping. Blev inte riktigt som planerat, det var inte så lätt att hitta passande stenar, men är nöjd ändå. Jag byggde, och har ändrat om 4 gånger, men nu tänkte jag låta det vara... ett tag... Det blev 63kg sten. Vattentesterna visade: Temperatur 24º Salt 1,025 PH 8,1 Nitrit 0 Jag har beställt ett polarisationsfilter till kameran, så jag hoppas på att bli av med lite reflexer när ja…
-
- 153 svar
- 21,8k visningar
-
-
Efter många om och men så är man tillbaka igen. Den här gången blir det ingen som helst stress så det får ta den tid det tar innan det kommer igång. Mitt val denna gång föll på ett red sea Reefer 170.. Ska bli intressant med sump igen.. Idag kom karet, men det är dock det enda jag har just nu, belysning blir nån LED, förmodligen Kina.. Skummare blir nog nån bubble magus.. Vi får se vart det leder. Uppdaterar när det händer nåt nytt.
-
-
- 14 svar
- 1,8k visningar
-
-
Trådstartardax!! Eftersom mitt akvarium har nått botten under sommaren eller iaf botten "so far" så tänkte jag passa på att bjuda på eländet, man vill ju bidra till stämningen här på guiden. kan börja med lite teknikinfo: Akvarium: Ett Red Sea Reefer 525 liters där displayen är på 409 liter och sumpen 116 liter enligt tillverkaren. Belysning: 2 stycken Ecotech radion xr30 G3 PRO och en av samma modell fast en G4 Proalltså 3 stycken Returpump: Ecotech Vectra M1 som enligt spec skall klara 7500 liter i timmen och ha ett deplacement på 6.5 meter. jag kör den på 50 %. Streamers: 2 stycken Ecotech Quiet drive MP40 oc…
-
Startade upp ett akvarie i slutet av 2009 efter många månders väntan på glas etc. Måtten är 60cm brett, 55cm djupt och 70cm högt, runtom är det 12mm low ironglas. I högre bakre hörna är det en ytavrinning, samt två borrade hål, en durso ner till sumpen (som är på 40 liter) samt ett returör upp i akvariet igen. Akvariet rymmer ungefär 200-220 liter inkl sumpen. Då jag mest är intresserad av sps så kommer det bli fler sånna så småningom och möjligen någon lps (då jag redan har en euphyllia). Lyset består av en 400w mh som huvudbelysning och 2 st 55w compaqt rör (blått). Kommentera gärna /Robert
-
- 51 svar
- 7k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Detta blir mitt första saltkar och det ska bli mycket spännande att se hur det hela går... Råmaterialet är detta: Har ägnat helgen åt att rengöra det hela och ska idag åka och skaffa lite teknik: Skummare Deltec MC500 Tre cirkulationspumpar Lite död LS att bygga upp revet på Salt Tänker köra utan sump och med befintlig ljusramp (som ni ser på bilden finns det ett visst behov av att förhindra nedfallande skräp att hamna i vattnet). Målet är att ha mjukkoraller, lite rörmaskar, ormstjärnor och annat bottenlevande, samt ett gäng fiskar. Wish me luck
-
- 29 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hej alla Efter mer än ett halvår av planerande och fixande när tid funnits så har jag äntligen startat min platta kub. Jag får erkänna att jag grovt underskattade hur lång tid det skulle ta att komma igång. Akvariet är en platt kub (80x80x60) med svetsad bänk och är beställt från Håkanstorps zoo i Malmö. Som synes behövdes lite arbete för att komma igång. Micke på Håkanstorp kan ju klä bänken också, men jag kände för att fixa själv. Nu så här en dryg månad senare så är jag (nästan) klar. Skåpet har limmade sidor in mot väggen och två löstagbar luckor utåt så jag kommer åt sumpen och elskåpet. Info Akvarie 380 liter (80x80x60). Jag kör på kranvatten. Sump: 70 liter …
-
-
- 75 svar
- 10,6k visningar
-
-
I september startade jag ett 49-liters. Mitt första salt. (Kimpos nano) Men som typ alla här vet är det få som stannar länge vid ett litet kar, och så var det även för mig. I mitten av december började tankar och planering gå mot ett större. Tittade från början på ett Red sea max s400. Smidigt när allt ingår, tänkte jag som aldrig sett en skummare live. Efter lite tips och råd från Robin på CoralCove blev det istället ett Reefer 350. Strax efter att allt var beställt och klart ändrade jag mig. Bytte plats för vart det skulle stå och fick plötsligt plats med ett större. Robin ska ha en eloge för sitt tålamod med jobbiga kunder (typ jag) och ett stort tack för all…
-
Efter 10 månader med mitt RSM 130 är det dags att uppgradera till ett större kar. Insåg ganska snabbt att ett RSM 130 är i minsta laget, tyvärr insåg inte min sambo detsamma men efter en ganska lång övertalningsperiod har jag äntligen fått en plats i lägenheten för nya karet. Hade tänkt mig ett 100x60x50 i 10 mm optiwhite. Har begärt in offerter från några ställen och det blir nog en beställning kommande vecka. Blir en centralt placerad ytavrinningsbox i svart matt glas, borrat i botten anpassat för 25, 32 och 25 rör. När det gäller dimensionerna på hål och ytavrinningsbox är jag lite osäker. Hur stor bör boxen vara för ytavrinningen? Är det lämpligt att köra 25mm på ret…
-
- 32 svar
- 5,4k visningar
-
-
Efter en tids frånvaro och diverse andra projekt med renoveringar i huset så är det åter på gång med ett nytt akvarium. Bilder kommer efterhand men allt står på plats och är just nu fyllt med vatten och salt. Väntar dock hem en elektriker för att flytta ut en sepparat grupp till endast karet som skall ligga utanför Jordfelsbrytaren anledningen är att jag vill att karet skall rulla på även om allt annat skulle gå ner om ett annat jordfel skulle uppstå i huset. Kanske inte den bästa lösningen men då man har ett antal tusenlappar i levande i karet så vore det tråkigt om det skulle gå förlorat. Som sagt är det ett Max-S 400 i färgen vit som har flyttat in hos oss. Uppdat…
-
- 5 svar
- 2,6k visningar
-
-
Då har man ändrat kar igen , gjorde om allt och beställde allt exakt efter egna mål för att för en gångs skull få det exakt som jag vill! Karet är 50*60*50 ow , borrat till 3 25 för, mitten bak. Möbeln beställde jag av en möbel byggare. Nu har jag ett kar + möbel exakt som jag vill ha det , så det kan nog få stå i bruk ett bra tag
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Goddag gott folk! Under tiden jag hade min senaste burk med måtten 100x80x70 har jag letat efter ett kar som är längre och smalare, det tar tid att hitta ett begagnat kar med mått som man söker. Säkert många som känner igen sig i det där Lyckligtvis hittade jag ett som har måtten 160x65x65 till ett bra pris med stabil och hög bänk (jag är lång och det är jobbigt att böja sig alltför mycket). Jag är inne på mitt tredje kar under en två-års period efter mitt uppehåll från hobbyn, brottas fortfarande med högt fosfat (0,15-0,20 med FaunaMarin). Kör med FM Ultra Phos, redan efter ett par dagar är medlet gult. Jag kan tyckte att det fiskbestånd jag har idag och den…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Så länge jag kan minnas så har jag velat ha ett saltvattenakvarium, men tyvärr när jag hade tid för denna hobby i mitt tidigare liv så fick jag veta att det var"helt omöjligt" att få det att fungera så därför skaffade jag sötvattenakvarium istället. Så länge jag kan minnas så har jag velat ha ett saltvattenakvarium, men tyvärr när jag hade tid för denna hobby i mitt tidigare liv så fick jag veta att det "helt omöjligt" att få det att fungera så därför skaffade jag sötvattenakvarium istället. Nu har ju tekniken och kunskapen gått framåt så nu är det ju möjligt så äntligen håller en dröm på att gå i uppfyllelse. Vi har pratat med Akvarielagret och Tritona…
-
Hallå!! Nu var det dags att byta upp sig lite. Har fått tag på ett kar med lite udda mått H80 D75 L100. Kommer att lägga upp lite fakta om hur jag har tänkt med allt. Kom gärna med förslag på man kan göra. Alltid bra med många idéer! Lite teknik som jag har tänkt att köra med. Belysning: Maxspect 160W Cree x2 Reyurpump från sump: Laguana powerjet 6000 free-flow Skummare: Bubble-magus BM155pro m.m.. Tanken är att bygga upp en hög revpelare som går nästan hela vägen upp till ytan. Kan bli rätt maffigt!
-
- 144 svar
- 18,5k visningar
-