Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Rameau,

Så då var det dags att starta denna tråd. Flyttade över allt innehåll från mitt tidigare 200 liters och flytten gick relativt smärtfritt, än så länge. Kan ju beskriva mitt tillvägagångssätt här: Tömde gamla karet på 3/4 av vattnet till hinkar Flyttade det gamla akvariet och ställde dit det nya (passade på millimetern) Flyttade försiktigt över alla stenar och koraller Fyllde på med så mycket av det gamla vattnet jag kunde, fick göra 150 liter nytt vatten, total vattenvolym i det nya akvariet uppskattar jag till 350liter med sumpen. Hovade över alla fiskar En massa jobb med att flytta över all teknik Sen idag har jag placer…

2. Started by Rameau,

Efter en kaotisk flytt med akvarium som sprack i nedre hörnet när vi ställde ner det i trappen för att vila så är jag idag väldigt glad och och nöjd över att äntligen va igång igen. Försäkring ersatte mig bra och ett nytt Red Sea Reefer 350 är på plats. Teknik för tillfället, Belysning: ATI sirius x4 Cirkulation: Nero 5, Nero 3, Jebao rw4 med batteribackup. Skummare: Coralbox D500 Returpump: aqua medic oceanrunner 3.1 Doseringspump: D&D- p4 Ato: Blau Många sps’er dog under flytten men de flesta LPS’er klarade sig galant! Även min Flavecens dog 😪 bjuder på lite bilder på ett mindre än en veckas gammalt re…

3. Started by Axxe,

En prelude inför starten. 250 är max jag konkar ner för källartrappen, större än så här på källarplan blir det inte. Grejerna rullar in närmsta veckorna och flytt av befintligt kar måste göras först.

• 21 svar
    • 2,6k visningar
  4. Started by Bangen,

Har lovat @izfisk att jag skulle starta en projekttråd om hans gamla kar så här kommer den. Har uppgraderat från ett 120 liters till ett lite större. Skönt att äntligen vara tillbaka på riktigt i saltvattensvängen Mer om karet och tekniken kommer. Bilder kommer lite senare tyvärr. Karet: 490L 100x70x70 Sump ca 100L Teknik: Skummare Coral Box D700 Returpump Jebao DCT 6000 Streamers Vertex Mp10 2st eller MP40 1 st Ljus Maxspect Razor 180W 2st DIY Cheatofilter med Grotech UF110 1 eller 2st Balling med doserpump Fauna Marin. Har fortfarande lite funderingar kring tekniken. Streamerspumparna har …

5. Started by jeber,

Då var det hemma och på plats 😄 ett red sea 350 känns som en perfekt storlek. hydra 26 som belysning. följde med en massa Sten och scapen var typ klar från början. En del anemoner och rhodactis verkar överlevt flytten. Ska ta bort anemonerna efter hand innan de tar över allt. tanken är som vanligt en mix av lps, mjukt och sps. behöver köpa en pump till då den ena som följde med verkar dålig. Blir så klart mer fisk längre fram! Troligtvis kirurg av något slag 😊

6. Börjar med en byggtråd då visst intresse fanns för det. Detta är mitt första bygge, har haft två saltkar innan. Ett för runt 15 år sedan som var ett 120 liters med två clowner och en kirurg som jag köpte begagnat och som blev nerlusat med glasrosor och gröna alger, samt ett 80-liters Blenny som jag har igång nu och som nytänt intresset! Då drakfiskar varit en turn-on sedan jag var tre äpplen hög och jag för första gången nu faktiskt har en realistisk möjlighet att ha dessa, är det ett par såna som kommer vara huvudnumret i det 570-liters (160x60x60) som jag, av en slump, fick tag på av en vänlig själ i Tibro. Dock har jag med mitt nuvarande lilla kar upptäckt at…

7. Started by adddo,

Hej Nu har jag börjat igen med ett nytt kar. Har ju tidigare haft ett Percula 120 som jag sen uppgraderade till 860liter. Jag sålde av alla saltgrejer för ca 18 månader sedan då det tog för mycket plats och tid. Men stod bara ut ett drygt år innan jag i somras skaffade mig ett nytt igen. (Efter godkännande från regeringen ) Det nya karet är på ca 280 liter med en sump om 112 liter. EDIT 07-03-29 på Addos önskan: Diskussion avseende den nya uppgraderingen börjar här https://www.saltvattensguiden.se/foru...=13135&page=20

8. Started by bjomat,

Nu efter 20år sedan senaste saltkaret är man igång igen. Teknikmässigt ha det ju hänt en del om man säger så. Håller på som mest och uppdaterar mig och då är ju guiden det absolut bästa stället har jag lärt mig. Mitt kar är ett rsm250 som jag moddat en hel del - mest för att få ner ljudnivån samt få ett bättre fungerande system. Tanken är att ha en allroundburk med fisk lps samt lps. Jag har tänkt anväda balling light samt 10% vattenbyte/vecka och hoppas det ska räcka till. Just nu håller jag som bäst på att försöka få ner po4(0.25-0.50 salifert) no3(25-40 salifert) Just nu i burken: Hepatus ca 9cm Gul kirurg ca 8cm Clowner 2st 5cm, 7cm Domino Demsel(?) 7cm Blue Demsel(?)…

9. Started by bliper,

Hallå alla saltisar! Då har det äntligen blivit dags för mitt nya projekt att dra igång. Har idag ett 240 liters kar med 80 liter sump som ska förvandlas till ett 720 med ca 160 liter sump. Var förra helgen och hämtade ett jättefint 2 år gammalt 720 helglaskar med optiwhite i framrutan. Karet står för tillfället i garaget i väntan på borrning, limning utav box och målning. I förra veckan började arbetet med bänken. Stommen består utav 45x95 reglar. Lite finslipning utav ytterdelen. Kanske lite overkill, men jag kommer bar…

• Gilla
    • 29 svar
    • 6,2k visningar
  10. Started by Boerboele,

Detta är mitt andra saltkar, 222 liter stort, då mina månfiskar redan växt ur 112 liter i storlek och antal. Upptäckte att 110 cm akvarium är ganska lagom som sänggavel till en 120 cm bred säng om man vill ha lite utrymme för sladdar mm mellan vägg och akvarium. Har dessutom lite svårt att sova ibland, och tanken är att köra månljus ihop med en del flouriscerande mjukisar/skivor. Även en röd LED ska till är det tänkt, så det går att kika på nattlivet ibland. Befolkningen blir just nu 5 turbosar (blir nog fler senare), en sjöborre, 5 månfiskar, en grön kulfisk samt några eremiter som ska köpas in. Eventuellt får de två svarta percula-clownerna vara med där i, om de är snäl…

• 38 svar
    • 3,8k visningar
  11. Started by ulfboman,

540 liters saltvatten Hej alla Skellefteåbor och andra saltvattensfantaster tänkte berätta lite om mitt lilla projekt. Nu har jag haft igång mitt salt i ungefär en månad. Det är ett Zooline 540 l kar med aluminiumram. Skummaren är en äldre rotationsskummare från Tunze som jag köpte för många år sedan. Några delar saknades och några var trasiga. Så jag beställde lite delar direkt från Tunze det funkade utmärkt. Kör cirkulationen med lite äldre cirkpumpar men har beställt från Aquamarin i tyskland en Tunze nanostream 6055 med singlekontroller lite besviken på flödet. Väntar på två Sunsun 5000l och en 12000l pumpar från Fishstreet Honkong men de har visst fastnat i tullen i…

• 25 svar
    • 3,9k visningar
  12. Started by Boy87,

Joel heter jag boendes på teleborg i Växjö. Här är min saltade tråd om mitt nya liv som förstagångs saltis. sumpen extraknäcker under tiden huvudkaret borras, sump 100 liter, huvudkar 230 liter. Belysning i st Kina ledramp.

• Gilla
    • 23 svar
    • 2,5k visningar
  13. Started by izfisk,

Startar tråd test

14. Started by Bujje,

Hej guiden! Har beslutat att återuppta denna härliga hobby efter flera års uppehåll. Förra karet kraschade, men som tur är lär man sig och anpassar sig. Mycket av det nya bygger på tekniken från mitt gamla kar, dock har lite ny teknik inhandlats. Det mesta för att underlätta driften. Akvariet har måtten 125 (L) x 50 ( x 55 (H). Till detta en sump med måtten 75 (L) x 40 ( x 40 (H). Ca 300 liter i huvudkaret och runt 90 liter i sumpen. Teknik just nu: Skummare: Deltec APF600 (har jag för mig ) Streamers: 1st Tunze 6100, 1 st Tunze 6055 Controller: Tunze multicontroller 7095 Returpump: Eheim 1260 på 2400 l/H Belysning: ATI ramp (gamla sunpower tror jag) 6x54W …

• Gilla
    • 14 svar
    • 2,8k visningar
  15. Started by yRaz,

har jort en liten snabb skiss på hur ja vill ha mitt aklvarium. tänkte kolla om de e nåt specialt glas man skall ha och om nån har monterat panel och dörrar på en metall ram för som kan ge tips på hur man skall gå till vägar för snygaste resultat. sen när man vet allt de så kan man göra en ordentlig skiss och räkna på vad de kommer kosta.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Ska bygga sump, och såg att biltema hade plastglas 4mm. sumpen ska bara bli ca 55x45x40 men skummarfack, bubbelfälla och retur. är detta ett bra alternativ? Vad limmar jag med? Blir enormt tacksam för svar. M v h robin

• 3 svar
    • 1,8k visningar
  17. Started by Keller,

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden. Om det är helt åt skogen får väl någon snäll moderator flytta på den. Jag har idag ett Akvastabil 275 med sump som funkar hyfsat. Ljudnivån har dock alltid varit lite besvärande ut ett WAF - perspektiv och efter att den ställbara returpumpen gick sönder för någon vecka sen har det drastiskt försämrat läget. Jag fick nämligen slänga in en reserv jag hade, en Aquabee på ungefär dubbla pumpeffekten, vilket har gjort ljudnivån ganska mycket värre. Inte bara det att pumpen surrar högre (det ljudet har faktiskt gått ner lite sen den blev "inkörd") men det slurpar och bubblar som attans från rördragningen. So…

• 7 svar
    • 975 visningar
  18. Hej! Jag tänkte uppdatera lite här om hur uppgraderingen från mitt befintliga 375 liters akvarium med liten sump och refugium går. Men först lite info om min nuvarande setup. Jag har bara haft mitt akvarium sedan i januari i år. Det har stått på lecablock som jag tänkt klä in men aldrig blivit av. Den har en gammal metallhalogen lampa och en blå ledramp, även en liten blå nattlampa. Det har ett hål för ytavrinning till en sump med skummare, dopvärmare, kolfilter/vadfilter och biobollar. Vattnet pumpas tillbaka via uv-filter och ner i karet samt ett refugium. Alla värden har varit optimala sedan start utan problem förutom lite få trådalger å sånt som kommer i början samt l…

• 7 svar
    • 3,7k visningar
  19. Started by ronny h,

Hej, Har nu bytt ut mitt gamla 720 liters akvarium, som jag köpte begagnat för över 25 år sen, till ett 720 lites Akva Stabil 720 Move. Har satt upp kabelkanaler på baksidan av akvariet, i dessa ligger alla grendosor, transformatorer och kablar. Har installerat ny sump, nitrat reaktor, calcium reaktor, rowaphos reaktor, kalkwasser reaktor mm. I högra skåpet har jag en ups, apex datorn, router som sköter wiffi mm. Ups'en går bara till returpumpen, apex, routern och nitrat reaktorns matning. Till höger om akvariet har jag en byrå med Alkatronic och Mastertronic. Det var mer än lite jobbigt att flytta alla korallerna från det gamla 720 liters a…

20. Started by Carwal,

Hej alla saltvattensakvarister, Jag, Carl 16 år gammal, är förmodligen både yngre och mindre kunnig än de flesta här på saltvattensguiden. Tänkte skapa en tråd här för att dokumentera början på min resa inom saltvatten, men även för att få feedback och tips från erfarna akvarister. Önskar att jag hade skapat denna tråd tidigare för att undvika en del misstag, men bättre sent än aldrig. Jag har sedan ~två månader tillbaka ett waterbox 130.4, som jag nu har fyllt med en del fisk, koraller och lägre djur. Däremot har jag fortfarande mycket kvar som jag vill göra med och införskaffa till tanken. Nedan listar jag hur det ser ut nu, vad jag tänker göra …

21. Started by mr cheezy,

Ja då nytt kar på gång igen. Men denna gången var det inte av egen vilja utan för att det gammla lämnade in handduken. Så fick fort ta ett beslut om att beställa ett nytt kar. Då jag redan har utrstning som jag är nöjd med blev valet ett Elos 70 med bänk utan utrustningen.. Utrstning: Skummare: ATB nano cone skimmer Zeofiler: ombyggt grotech kanske måste uppdatera till lite större men det får vi se. Returpump: Ehime 1260 Cirkulation: vortech mp 20, får nog skaffa nån till steampump.. Ska även skaffa ny belysning som det se ut nu så blir det en SFILIGOI GALAXY T5 60 som är en LED/T5 mix med 27 LED 2.2 eller 3 watt och 8st 24 watt T5. Men det är ju interzoo snart så ska v…

22. Started by Chrille_B,

Hej igen Så nu är vi inflyttade i vårt hus och kommit lite iordning. Vårt RSM 130 Max är sålt till Emil_B här på guiden och vi önskar honom lycka till med sitt första saltäventyr. Nu till vårt nya kar. 1100x700x600 Lite teknik Skummare: Deltec SC 2060 Cirkulation: Vortech MP60w ES Vortech MP40w ES Belysning: Mh 2x250w T5 4x39w Returpump: Tunze silence 3000L Reaktor till biopellets Pump till Biopellets: Tunze silence 2500L Karet startade vi upp i slutet av febuari. Här kommer lite halvbra bilder. /chrille

23. Hej alla! Äntligen så har jag satt upp det nya karet, väntat i 6 månader... I grund och botten så ligger en överenskommelse med frugan att få färdigt et tillbygge innan jag startar upp ett nytt projekt. Ni vet hur det är... ;-) Under detta halvår har det stått ett litet "odlingskar" fullt med koraller i källaren och all teknik i garaget. Karet startades upp för en vecka sedan och korallerna stoppades i för två veckor sedan, en nervös stund då stenen har legat i tunna i 6 månader och matats, bytt vatten etc. "hoppas den är redo". :-) Allt ser kanon bra ut och hälften av stenen kommer från odlingskaret, så skall inte vara några bekymmer... Så jäkla nöjd att det blev detta k…

• Gilla
    • 66 svar
    • 9,8k visningar
  24. Efter det chockartade och deprimerande haveriet i mitt 250 liters system där fiskar och koraller för ca 15 000 kr långsamt och tragiskt "kokades" ihjäl och nästan dödade min motivation att stanna i hobbyn, så har jag äntligen kommit så pass långt att jag nu väntar på mitt nya specialbyggda kar från glasmästaren... Jag är, trots gedigen erfarenhet av 3D-program som ZBrush, helt rudis på Google SketchUp dock, så min enkla ritning nedan är verkligen pinsamt simpel. Men den ger iaf ett litet hum om hur karet kommer te sig. Den hembyggda bänken är klar, så när som på det estetiska, där jag fnular på att använda Back to Nature SlimLine-paneler som exteriör med en liten vit LED-…

25. Hej på er saltisar. Efter ett års frånvaro från hobbyn och mitt fd 500 liters OptiWhite, så har jag iaf börjat planera nästa projekt. Än så länge är det bara i sin linda, men man måste ju börja någonstans Primärt funderar jag över designen på karet. Storleken denna gång får bli 100x50x50 vilket känns som en bra kompromiss mellan storlek i rummet, volym på vattnet och tillgänglighet för arbete i karet. Tidigare kar på 80 och tom 90 cm vattendjup (höjd) har ju visat sig vara ganska svårjobbat Det jag funderar på nu är hur avrinningen skall fungera bäst. Jag är säker på att jag vill köra C2C/CTC eller hur man nu vill förkorta Coast to Coast. Men är osäker på exakt hur jag …

• 25 svar
    • 3,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.