Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Daniell523,

Hej Ska presentera mig lite kort, är inte mycket till skrivare! Men först vill jag tacka alla här på saltvattensguiden för den enorma hjälpen man har fått bara genom läsning av andra trådar. Speciellt Stort tack för er som anstränger sig och svarar på frågor och hjälper andra med råd och lösningar. TACK!!! Dykarn Laggeman Nixon Rueben Manne Genne Edward Stigigemla LN21 Wiking Och sist men inte minst Lasse... Har säkert glömt många men Tack till er också Efter ha haft alla slags sötvattens akvarier i alla år går så halkar man in på saltvattens världen. Wow de finns inget stopp, man vill bara ha mer och mer samt större och större. Började med saltvattens akvarium på restaur…

• 126 svar
    • 17,2k visningar
  2. Efter det chockartade och deprimerande haveriet i mitt 250 liters system där fiskar och koraller för ca 15 000 kr långsamt och tragiskt "kokades" ihjäl och nästan dödade min motivation att stanna i hobbyn, så har jag äntligen kommit så pass långt att jag nu väntar på mitt nya specialbyggda kar från glasmästaren... Jag är, trots gedigen erfarenhet av 3D-program som ZBrush, helt rudis på Google SketchUp dock, så min enkla ritning nedan är verkligen pinsamt simpel. Men den ger iaf ett litet hum om hur karet kommer te sig. Den hembyggda bänken är klar, så när som på det estetiska, där jag fnular på att använda Back to Nature SlimLine-paneler som exteriör med en liten vit LED-…

3. Tänkte att jag skulle starta en tråd om min lilla burk, dels kan det väl vara av intresse för andra nybörjar-saltisar men känner även att det är kul att kunna se karet utvecklas med tiden. Kommer här att dela med mig av allt, både framgångar och dom där ögonblicken där man känner "hur fan tänkte jag där", pinsamt, men någon gång, någonstans, kanske någon annan kan undvika att göra samma misstag så nån nytta kan det komma även av dom ögonblicken. Själva akvariet är ett Ferplast Cayman Scenic 110 på blygsamma 300l men kände att den storleken räckte att börja med. Varken för litet eller för stort. Tekniken är än så länge: Streamers: 1st Tunze 6045 samt en Aquaclear powerhead…

• 124 svar
    • 23,7k visningar
  4. Då var det väl dags att ta tag i att presentera sig och sina planer! Har hängt här på guiden i bakgrunden ett tag nu.. hade ett nano en sväng som aldrig blev nån tråd om osv.. Kort om mig då: Niklas, 28, Köping, sambo, 3 barn, villa, labrador. Har länge haft planerna i bakhuvudet att dra igång ett större kar.. Och när jag då nämnde planerna för sambon tidigare under hösten så var hon faktiskt riktigt taggad! Visade lite passande bilder som motivation Så en kväll när jag kanske eventuellt hade tagit en cognac eller två så råkade @ballsam lyfta upp sin annons på sitt extrakar han hade i källaren, komplett …

• Gilla
    • 124 svar
    • 10,4k visningar
  5. Started by Bekolsyra,

Då var karet beställt och handpenningen betald. Efter överläggning med Cheva här på guiden så har jag beställt följande från Micke på MM-Design: Akvarium: 100*80*50, tre sidor Optiwhite, med ena kortsidan motväggen, samt avrinning mot väggen. Bänk: 130*80*90, alltså 30cm längre än själva akvariet för att ha en yta framför burken för att arbeta på. Den kommer att vara i stål med de två långa sidorna avtagbara för att enkelt komma in i sumpen. Sump: 70*70*42, fyrfacksump med inbyggd reservoar Kommer att ha en stor refug med omvänd dagbelysning med bara blått ljus samt ett extrautrymme för DSB/algodling (kanske ATS i framtiden). Med dedicerat fack för avrinning och retur. …

6. Mina få koraller började må dåligt i vintras och plötsligt dog en stor mjukkorall. Kanske inte knall och fall men den tynade bort helt på några veckor. Därefter blev min enda SPS, som faktiskt växt en hel del sen jag köpte den, brun och dog. Det gjorde att jag började misstänka att något var fel. Jag har varit dålig på att kolla vattenvärden och vattenbyten sköttes ganska sporadiskt får jag erkänna. Dessa problem gjorde dock att jag fick en nytändning och jag började därför labba med vattentester och olika tillsatser osv så nu mår de kvarvarande korallerna bra igen och vattenvärdena ser bra ut, så när som på lite för högt Nitrat och fosfat. Det kan bero på kranvattnet. Ja…

• Gilla
    • 122 svar
    • 15,5k visningar
  7. Started by Datzun,

Sent omsider är temat. Jag skaffade mitt första kar, ett RSM 250, för 4-5 år sedan, sålde det och skaffade det nuvarande RSM 400 i augusti. Men det är först nu jag skapar en tråd om det! Med start på den låga nivån kommer jag helt säkert vara mer aktiv här än tidigare Med vänlig hälsning Fredrik

• Gilla
    • 120 svar
    • 12,9k visningar
  8. Started by Linnex,

Då skall det äntligen bli av. Snart 7 år sedan jag stängde ner mitt kar när jag byggde om huset. Så har såg det ut då. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?6756-Linnex-500-l-h%F6rnakvarium&highlight=Linnex Tre saker är det främst jag har med mig i bagaget när jag planerade nystart. 1. Jag vill ha minst lika mycket vatten i system utanför visningskaret som visningskaret. Både för balans och för möjligheter. 2. Jag vill ha mer volym i karet. Det skall bli minimalt med inredning. Fisk och koraller är det som skall synas. Ingen mening med massa sten som tar plats. Det får ligga i sumpen. 3. Jag vill satsa på LPS'er. Älskar livet de ger karet när de rör …

9. Vi börjar denna tråden med ett citat! Detta var dock inte skrivit till mig direkt men vi kör från den ändå :-) Mina kar har aldrig fungerat som jag önskar, jag har inte den drivkraft och tyvärr ej heller intresset för att driva en korallbalja har jag insett. Men vad jag fortfarande har en stor glädje för är fiskarna. Havet har alla de bästa fiskarna tycker jag, men min strävan att försöka driva upp korallerna tar energi från det jag är intresserad av. Så mitt 250 liters akvarium kommer tömmas och sedan födas på nytt! Då jag ändå kommer har ett så svagt fokus mot korallrevsvärlden tänker jag testa lite nytt, då inredningen blir därm…

• Gilla
    • 117 svar
    • 19,7k visningar
  10. Started by mr cheezy,

Ja då nytt kar på gång igen. Men denna gången var det inte av egen vilja utan för att det gammla lämnade in handduken. Så fick fort ta ett beslut om att beställa ett nytt kar. Då jag redan har utrstning som jag är nöjd med blev valet ett Elos 70 med bänk utan utrustningen.. Utrstning: Skummare: ATB nano cone skimmer Zeofiler: ombyggt grotech kanske måste uppdatera till lite större men det får vi se. Returpump: Ehime 1260 Cirkulation: vortech mp 20, får nog skaffa nån till steampump.. Ska även skaffa ny belysning som det se ut nu så blir det en SFILIGOI GALAXY T5 60 som är en LED/T5 mix med 27 LED 2.2 eller 3 watt och 8st 24 watt T5. Men det är ju interzoo snart så ska v…

11. Hej! Dax att starta tråd . Från att ha börjat med ett RSM 130 och sedan uppgraderat till RSM 250 har jag nu uppgraderat till ett system på ca 500 liter. visnings karet har måtten 100x70x70 cm Teknik: belysning 2x Ecotech Radion xr30w gen 3 pro cirkulationen består av 2x Vortech mp40w qd samt 1x Vortech mp10w returpumpen är en Jecod DCT 6000 skummare Coral box 700 doserpump Jabaeo 4 kanaler uv-c deltec 20w 2xJäger värmare en på 50 och en på 300watt Ecotech reef link ehaim foderautomat Levande:…

• Gilla
    • 115 svar
    • 15k visningar
  12. Started by Edward,

Hej! Har hängt här på guiden ett tag nu så antar väl att det är dags att visa upp sin egen skapelse inriktningen i akvariet är i huvudsak SPSer. akvarium: 720l 200x60x60cm med alu ram, bänken är en alu ställning som är klädd med mdf skivor. lite teknik: belysningen består av Eco-lamps KR92 36" 2*150W LED + 5*80W t5(2 vita, 3 blå) cirkulationen består av 1 st Vortec mp40w, tunze 6060(6500l/h), seio 2600 (10000l/h) och en Deltec 5250 som returpump. skummare ATI BM 200 Fauna marin zeomatic TEC III NG + EP II (balling) Grotech SLD18000 doserpump(1 kanal) Deltec uvc 20w används inte förtillfället eftersom jag kör zeovit men finns för nödfall. kylare sfiligoi superflite Tunze …

• 115 svar
    • 15,1k visningar
  13. Started by Janne,

Så var det dags för en omstart, samma burk men med ny sten. Tröttnade på alla skivor som brände SPS:ena och att ATO:n hakade upp sig på semestern för andra gången, då blev beslutet lättare att ta när korallerna ej var på topp. Har köpt(på Triton) Fiji Premium och Branch Rock som kommer från Walter Smith riktigt bra sten, efter tre veckor så var fosfaten ej dektekterbar med Hanna och nitraten var på 0,5 mg/l enligt Salifert. Jag har kört Korallen-Zuchts rekomendation hur man kurerar sten med zeolit och kolkälla. Än så länge är stenen är bara ditlaggd, revet ska bli luftigt och minimalistiskt. Branch Rocken ska stick ut som grenar på ett träd fast bara vertikalt, jag tror …

14. Started by Edlund,

Tjena! Har hållt på med akvarium mer lr mindre hela mitt liv och odlat en del fisk genom åren. För cirka 1 år sedan fick jag upp ögonen för salt och har fastnat helt! Började med 30 litet nano sen därefter 180 liter och nu då 720 liter med sump. Olyckligtvis kom akvariumet felborrat för 2 veckor sedan så nu e jag inne på 7:e veckan . kan skriva lite om min utrustningen och även några bilder. Så håll tillgodo tillsvidare! 720 liter 200x60x60cm 12mm optiwhite front och sidor 160 liter 100x40x40cm sump Möbel: Akvastabil Mark II Skummare: BK 250 marin Belysning: ecotech radion XR30W X3 med TIR linser Returpump: Laguna Max flow 16000 Cirkulationspumpar: tunze 6155 1st, 608…

15. Started by campokatt,

Går i tankarna att starta en större burk. Lägger upp mina ideer och hoppas på synpunkter från er så att jag får koll på allt innan jag börjar bygga. Tanken är att jag ska starta upp i sommar så jag kan börja köpa djur till hösten. Tänker blanda lite hej vilt med fiskar, stenkoraller och mjukisar. Planen är ett akvarie på 80-90X60X60. Ytavrinning löser jag med en glasskiva 55cm hög som är limmad ca 8cm från bakrutan. I botten av denna "box" borrar jag fyra hål. två 32mm, ett som hävert till sumpen och ett som katastrofrör. Sen två 25mm för retur. Bänken tänker jag bygga själv i trä. Ska göra den kanske 80cm hög. Hur löser jag rören till sumpen på bästa sätt? Hur långa sk…

• 111 svar
    • 10,7k visningar
  16. Started by JonasW,

Efter drygt ett år med ett Juwel på 180 liter så har jag bestämt mig för att uppgradera. Ville känna om det var en hobby som man fastnade för innan man köpte större. Därför så har jag inte haft sump heller och det är något jag ångrat bittert då bla valet av skummare m.m. blir väldigt låst. Men nu blir det ett optiwhite 100x70x70 12mm glas med förstärkning, med en vit bänk från diamantaquarien. Borrat med limmad avrinning samt svart glas på avrinningens väggar. Hoppas kunna lägga beställningen nu i veckan. I utrustningsväg så lutar det åt: Jebao DC6000 returpump Jebao DC-skummare Jebao WP-25 samt Tunze 6025, lite klent med flöde så 6025:an ska nog bytas ut alt. komplettera…

17. Jag får dra igång en tråd om mitt nya kar. Det är ett 360 liters med optiwhite på 3 sidor och en sump på ca 120 liter. Karet är borrat med 3st 25mm hål, två ner och ett upp. Karet står på en aluminiumställning som är klädd med högblanka vita skivor. Måtten på karet är 120x60x50cm. Lite teknik: - Belysningen är ett hemmabygge bestående av 2st 100W Dreamchip som kompletterats med 4st 20W Violet Blue Hybrid Multichip. Det finns en tråd om dem här. Jag använder Janne68s styr- och drivkort för att styra belysningen. Dreamchipen kommer att ha ett max på ca 180W per chip. - Skummaren är en Bubble-Magus Curve 5. - 2st WP-25:or står för vågorna (jag funderar på att byt…

18. Efter en del förfrågningar om att jag ska starta ett tråd här på SG så drar jag nu igång en. Har inte varit så aktiv här på ett tag nu sen husköpet Har redan lagt ut endel bilder på FB för er som följt mig där Som det står i rubriken är mitt nya system ett Red sea reefer 450 som är fantastiskt fint och välbyggt man märker att dom tänkt till tycker jag. möbeln är supersnygg och rejäl samma akvariumet. Gillar själv även när man tänker på alla detaljer för att få det så snyggt och bra som möjligt. Tekniken som jag skaffat och haft sen innan är följande. *Belysning Pacific sun Triton s 3st paneler. *cirkulation Vortech MP40 QD (alltså nya modellen) *Skummare är deltec 1456…

• Gilla
    • 105 svar
    • 12,4k visningar
  19. Started by gordan_,

Hej tänkte att det var på tiden att jag presentera mitt nya akvarium på 250L. Tekniken jag kör med är rsm skummare, 3st jebao rw8 och belysning kör jag t5 6x39w Inriktningen på karet är sps mest acro + några lps. Karet har nu vart igång i 4 månader här kommer en video på hur det ser ut idag mitt akvarium mina invånare fiskar : Desjardinii kirurg palettkirurg (doris) 2x Ocellaris clownfish Blue eyed golden midas blenny Green spotted mandarin Dottyback Yellow wrasse Sandvändande goby

• Gilla
    • 104 svar
    • 9,5k visningar
  20. Hej alla saltvatten akvarister här kommer info och bilder på mitt bygge som slutligen ska bli ett sps/lps kar. akvariumet är nystartat inne på fjärde veckan nu och är hem åt en clown och hans anemon Akvarium mått : 430L L130cmxb60cmxH50cm Sump mått : 60L L60cmxB40cmxH40cm Skummare : Bubble Magus Nac7 Wavemaker : BOYU wm-3 Retur pump : BOYU GX4P ställbar från 5000L/H - 10000L/H Filter : fosfat filter PVC ; allt är 32MM Belysning : CINA LED 120w som ska bytas ut mot en lr 2 Maxspect razor 160w inom snar framtid, direkt kassan blir lite bättre Bänk Hemma bygge med måtten L130cm H90CM B60CM Så ser det ut inne i bänken, Dörrar och sidor kommer från ikea Min Clow…

• 103 svar
    • 14,1k visningar
  21. Started by Richard_22,

Sådär, då var det dags att köra igång! Sötvattensakvariet har äntligen blivit sålt och vi har nyss ställt detta kar på plats. Tänkte börja med lite allmän info om karet och så. Akvariet har måtten 132x55x62 (LxBxH) och till det en sump på cirka 108 liter med måtten 82x33x40. Möbeln är 70cm hög. Sumpen är inte limmad än men ska försöka beställa glas i veckan. Inriktning är inte bestämt än, kommer försöka köra lite sps men självklart ska det som finns i det mindre karet flyttas över. Den utrustning jag har hemma än så länge är följande: Deltec Nitratfilter NF509 Vertex Kolfilter (osäker) Skummare: Red Sea PSK 2500 C-skim Belysning: Su…

• Gilla
    • 101 svar
    • 10,4k visningar
  22. Hej Jörgen Svärd heter jag och är nog inte bekant för de flesta, jag har inte varit så aktiv här de senaste åren så det är nog bara de gamla rävarna som känner till mig. Jag Har sysslat med saltvattensakvarium sen slutat av 80talet, har hunnit med att jobba på Universeum och en kort sväng på Sjöfartsmuseet akvariet i Göteborg. Tänkte delge mig mitt senaste projekt. Det började som en tanke att sätta upp ett till större akvarium för enbart fisk som komplement till mitt 600L korallrev. Denna tanke kom att ändras en del under uppstarten men mer om det sen. Karet skulle vara en rumsavdelare så många mått flög omkring i mitt huvud men slumpen avgjorde då en vän till mig skull…

23. Started by Felix.W,

Startar nu en tråd på ett 600L som jag håller på att skaffa. Det kommer va lite "custom" bygge på den. Måttet på akvariet 160x55x65cm med Optiwhiteglas på framsidan och sidorna. 12mm glas Tänker beställa en Akvastabil-bänk att ställa den på. Kommer köra Herbie-overflow system och ett refugium under. Jag började med saltvatten för ett år sedan med en Dymax IQ5. Sen ett halvår uppgraderade jag till en Red sea max 130 och nu är det dags att uppgradera igen Kommer posta bilder på akvariet och tekniken så småningom. Tänker ställa lite frågor nu i början och tar gärna emot tips.

• 99 svar
    • 12,6k visningar
  24. Started by frepet,

Tjena! Har mest smugit omkring här på forumet till och från de senaste åren och drömt om ett eget saltvattenskar men så i slutet av sommaren kände jag att jag äntligen hade möjlighet att prova på ett eget. Funderade lite fram och tillbaka om jag skulle bygga ett själv eller köpa ett färdigt kit. Men så beslutade jag mig att första karet får bli ett "färdigt" system. Tänkte mig först ett nytt Red Sea Max 130d, men det slutade istället med ett begagnat Red Sea Max 250. Har tagit det ganska lugnt än så länge och tog ett tag innan det kom i vatten och sten. Men nu har det stått och puttrat med bara sten i ca 5-6 veckor. Nitriten har försvunnit Nitraten var för ett par dagar…

25. Started by djzimon,

Hejsan alla saltvänner! Först och främst vill vi säga att vi är mycket tacksamma för all information och alla bra tips man kan hitta på detta underbara forum. Nu har vi startat upp vårt andra (och absolut inte sista) kar och tänkte att vi nu äntligen ska lägga upp en tråd om detta. Första karet var ett JBJ Nano kub på 106L, tråden finns på namnet "Mitt första akvarium". Info om nya byttan: Bänk: Hemmabyggd målad regel i trä med täckskivor. (Framsida saknas dock ännu eftersom vi ännu inte bestämt oss vad som ska täcka tekniken.) Akvariet: Storlek: 100 x 60 x 50 med Optiwhite 10mm tjock framruta och sidorutor. Limmat av AkvarieLeasing (mycket nöjda över limningen samt foga…

• 98 svar
    • 16,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.