151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
har nu haft mitt clownhotell i ca 6 månader och det har blivit lite för litet för alla koraller. så nu har jag skaffat ett 540l helglas har målat baksidan svart, tror det blir rätt snyggt när det kommer i lite sten och annat. teknik: ljus, ATI sunpower 6*80w beställd från tyskland skummare, red sea berlin x2 turbo har inte hittat någon på guiden som har den så jag får väl prova och se hur den fungerar uvc, coralife 18w beställd från hk cirkulation, 2 st. hydor coralia 5 6500l/timme har även byggt en ytavrinningsbox på ca. 7 liter eftersom jag har en påhängsskummare. limmade ihop den i plexi med superlim och sedan fogade jag med egengjort lim utav plexi och aceton har…
-
- 137 svar
- 17k visningar
-
-
Hejsan alla saltvänner! Först och främst vill vi säga att vi är mycket tacksamma för all information och alla bra tips man kan hitta på detta underbara forum. Nu har vi startat upp vårt andra (och absolut inte sista) kar och tänkte att vi nu äntligen ska lägga upp en tråd om detta. Första karet var ett JBJ Nano kub på 106L, tråden finns på namnet "Mitt första akvarium". Info om nya byttan: Bänk: Hemmabyggd målad regel i trä med täckskivor. (Framsida saknas dock ännu eftersom vi ännu inte bestämt oss vad som ska täcka tekniken.) Akvariet: Storlek: 100 x 60 x 50 med Optiwhite 10mm tjock framruta och sidorutor. Limmat av AkvarieLeasing (mycket nöjda över limningen samt foga…
-
- 98 svar
- 16,8k visningar
-
-
Lite om: Mitt intresse för saltvattensakvaristiken tog återigen fart 2005 då jag funderade på att sätta upp ett lämpligt akvarium. Det hade det varit sommar och först i början på hösten 2007 blev det allvar. Jag hade läst annonser då jag tänkte mig och köpa ett begagnat akvarium och då jag tittat runt på Internet visste jag i stort sett vad jag ville ha. Det skulle inte vara för stort och heller inte för litet. Dessutom ville jag ha ett akvarium som från början var avsett för saltvattensakvaristik. Köpa begagnat var ett bra alternativ då jag dels kunde få med en hel del tillbehör som levande sten. Nu har jag ju idag helt andra kontakter och källor och hade jag vetat v…
-
- 136 svar
- 16,5k visningar
-
-
Såg ett snyggt akvarie från Göteborg i en tråd jag följer på Reefcentral som heter modern reef aquariums. Tycker det var ett fint kar som passade in väl i det snygga vardagsrummet. Någon som känner till det här karet eller om personen varit/är aktiv på forumet? Bilderna på Geddex kar är längst ned på den här sidan, mer bilder på följande sida: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1289056&perpage=25&pagenumber=24 Om inget annat så är det en intressant tråd med många fräcka kar och lösningar. Mvh Peter
-
- 76 svar
- 16,5k visningar
- 2 följare
-
-
Äntligen är nya karet igång. 142x55x58 cm lxbxh, 10mm helglas, så ca 450 liter, + sump 112 liter och 45 liter karantän/"glasrosodling". Hävertsystem med 25 + 40 mm ner och 25 mm retur. Teknik: Deltec APF600 Aquabee UP2000/1 Tunze 6065 Tunze 6045 (3 st) BM doserpump, 3 kanaler Glo 4x54W med bressleinreflektorer Levande: 45-60 kilo LS 18 kilo levande sand 5 Chromis viridis 2 Amphiprion ocellaris 2 Valencienna puellaris 1 Zebrasoma flavescens 1 Chelmon rostratus 1 Pictichromis paccagnellae Diverse turbos, Collonista och eremiter. Diverse koraller (blandat med SPS och LPS, tyvärr även en del Xenia och glasrosor) Kemi: Balling Light + UltraTrace (enligt recept på FMs …
-
- 130 svar
- 16,2k visningar
-
-
Då var karet beställt och handpenningen betald. Efter överläggning med Cheva här på guiden så har jag beställt följande från Micke på MM-Design: Akvarium: 100*80*50, tre sidor Optiwhite, med ena kortsidan motväggen, samt avrinning mot väggen. Bänk: 130*80*90, alltså 30cm längre än själva akvariet för att ha en yta framför burken för att arbeta på. Den kommer att vara i stål med de två långa sidorna avtagbara för att enkelt komma in i sumpen. Sump: 70*70*42, fyrfacksump med inbyggd reservoar Kommer att ha en stor refug med omvänd dagbelysning med bara blått ljus samt ett extrautrymme för DSB/algodling (kanske ATS i framtiden). Med dedicerat fack för avrinning och retur. …
-
Nu börjar jag se ljuset i tunnels slut..... Sumpen är limmad, ställningen till sumpen är nästan klar. BTN skall limmas i karet. Ställningen till huvudkaret skall färdigställas och målas. Sen är det dags att koppla rör o kranar och provköra allt med kranvatten innan saltet blandas. Teknik: Sump 160l 3fack varav det mittersta skall fyllas med levande sten. Huvudkar 630l Diamondglas i fronten 1300*800*650 (L*B*H) ATI Bubblemaster 200 Vortec Mp 40 20W UVC Eheim 2260 till retur 6*39W dimmbara styrs med GHL Profilux II eX 4 kanals doserpump för balling Inredning i karet blir 2st revkeramikpelare och sand på en kvadratmeters yta. Ytavrinning via balkong till 2st 32mm rör Nu är d…
-
Hej. Tänkte uppdatera mina vänner på guiden om mitt senaste bygge.. För ett tag sedan så skrev jag om mitt förra kar i denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29584 ett RSM 130. Till följd av att jag skulle flytta i november valde jag att uppgradera till ett 540L kar (typ åled, 150x60x60); Fokus för bygget var, simplicitet och robusthet. Inspiration togs främst från PärS och någon annan göteborgare som bott i italien innan och byggt ett kubiskt akvarium med en läskback som stöttar upp revet. hittar inte hans tråd just nu.. Konstruktionen är ganska lätt, akvariet är avdelat på längden med en glaskiva som går 50cm högt, displaydelen är 1…
-
- 98 svar
- 15,6k visningar
-
-
Mina få koraller började må dåligt i vintras och plötsligt dog en stor mjukkorall. Kanske inte knall och fall men den tynade bort helt på några veckor. Därefter blev min enda SPS, som faktiskt växt en hel del sen jag köpte den, brun och dog. Det gjorde att jag började misstänka att något var fel. Jag har varit dålig på att kolla vattenvärden och vattenbyten sköttes ganska sporadiskt får jag erkänna. Dessa problem gjorde dock att jag fick en nytändning och jag började därför labba med vattentester och olika tillsatser osv så nu mår de kvarvarande korallerna bra igen och vattenvärdena ser bra ut, så när som på lite för högt Nitrat och fosfat. Det kan bero på kranvattnet. Ja…
-
-
- 122 svar
- 15,4k visningar
-
-
Nu efter 20år sedan senaste saltkaret är man igång igen. Teknikmässigt ha det ju hänt en del om man säger så. Håller på som mest och uppdaterar mig och då är ju guiden det absolut bästa stället har jag lärt mig. Mitt kar är ett rsm250 som jag moddat en hel del - mest för att få ner ljudnivån samt få ett bättre fungerande system. Tanken är att ha en allroundburk med fisk lps samt lps. Jag har tänkt anväda balling light samt 10% vattenbyte/vecka och hoppas det ska räcka till. Just nu håller jag som bäst på att försöka få ner po4(0.25-0.50 salifert) no3(25-40 salifert) Just nu i burken: Hepatus ca 9cm Gul kirurg ca 8cm Clowner 2st 5cm, 7cm Domino Demsel(?) 7cm Blue Demsel(?)…
-
Tjena! Har hållt på med akvarium mer lr mindre hela mitt liv och odlat en del fisk genom åren. För cirka 1 år sedan fick jag upp ögonen för salt och har fastnat helt! Började med 30 litet nano sen därefter 180 liter och nu då 720 liter med sump. Olyckligtvis kom akvariumet felborrat för 2 veckor sedan så nu e jag inne på 7:e veckan . kan skriva lite om min utrustningen och även några bilder. Så håll tillgodo tillsvidare! 720 liter 200x60x60cm 12mm optiwhite front och sidor 160 liter 100x40x40cm sump Möbel: Akvastabil Mark II Skummare: BK 250 marin Belysning: ecotech radion XR30W X3 med TIR linser Returpump: Laguna Max flow 16000 Cirkulationspumpar: tunze 6155 1st, 608…
-
-
- 113 svar
- 15,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Efter många och långa funderingar har jag äntligen beställt ett nytt kar. Fick ett gäng offerter från ett par olika tillverkare. Men det är sjukt svårt. Och dyrt. Hur som, så landade det i ett Peninsulakar från Waterbox. Snyggt, stilrent och det kommer passa bra med resten av hemmet. 19mm glas, rimless och totalt 705 liter i systemet. 😍 Det svåra är att hitta hårdvaran till karet.... Karet ska bestyckas med: 3 st Kessil A360 X blue tuna. 2 st Mp40 Ecotech. NYOS Quantum skummare. Vi ses!
-
Hej! Har hängt här på guiden ett tag nu så antar väl att det är dags att visa upp sin egen skapelse inriktningen i akvariet är i huvudsak SPSer. akvarium: 720l 200x60x60cm med alu ram, bänken är en alu ställning som är klädd med mdf skivor. lite teknik: belysningen består av Eco-lamps KR92 36" 2*150W LED + 5*80W t5(2 vita, 3 blå) cirkulationen består av 1 st Vortec mp40w, tunze 6060(6500l/h), seio 2600 (10000l/h) och en Deltec 5250 som returpump. skummare ATI BM 200 Fauna marin zeomatic TEC III NG + EP II (balling) Grotech SLD18000 doserpump(1 kanal) Deltec uvc 20w används inte förtillfället eftersom jag kör zeovit men finns för nödfall. kylare sfiligoi superflite Tunze …
-
- 115 svar
- 14,9k visningar
-
-
Hej! Dax att starta tråd . Från att ha börjat med ett RSM 130 och sedan uppgraderat till RSM 250 har jag nu uppgraderat till ett system på ca 500 liter. visnings karet har måtten 100x70x70 cm Teknik: belysning 2x Ecotech Radion xr30w gen 3 pro cirkulationen består av 2x Vortech mp40w qd samt 1x Vortech mp10w returpumpen är en Jecod DCT 6000 skummare Coral box 700 doserpump Jabaeo 4 kanaler uv-c deltec 20w 2xJäger värmare en på 50 och en på 300watt Ecotech reef link ehaim foderautomat Levande:…
-
-
- 115 svar
- 14,9k visningar
-
-
-
Tänkte jag kunde köra en liten tråd över mitt nya kar för att få tips och trix och kanske t.o.m. inspirera någon, "som vanligt" i branschen kommer detta bygge ta god tid Siktar på att systemet kommer vara i drift under september. Karet ifråga är 90*60*40cm högt och ska stå på en bänk tillhörande mitt gamla Percula 90, det gamla karet kommer innehålla refugium och returpump och kommer att stå i källaren cirkus 4m bort och en vånig ner. Tänker borra för 3*25 och köra Herbie med 2 ner. Rördragningen blir ganska trixig så därför tänker jag att 2 25mm ner räcker, delar av avloppen blir flexrör. Cirkulationen kommer bestå av 2st rw-8 eller snarlikt. …
-
-
- 135 svar
- 14,4k visningar
-
-
Så var det dags för en omstart, samma burk men med ny sten. Tröttnade på alla skivor som brände SPS:ena och att ATO:n hakade upp sig på semestern för andra gången, då blev beslutet lättare att ta när korallerna ej var på topp. Har köpt(på Triton) Fiji Premium och Branch Rock som kommer från Walter Smith riktigt bra sten, efter tre veckor så var fosfaten ej dektekterbar med Hanna och nitraten var på 0,5 mg/l enligt Salifert. Jag har kört Korallen-Zuchts rekomendation hur man kurerar sten med zeolit och kolkälla. Än så länge är stenen är bara ditlaggd, revet ska bli luftigt och minimalistiskt. Branch Rocken ska stick ut som grenar på ett träd fast bara vertikalt, jag tror …
-
Hej alla saltvatten akvarister här kommer info och bilder på mitt bygge som slutligen ska bli ett sps/lps kar. akvariumet är nystartat inne på fjärde veckan nu och är hem åt en clown och hans anemon Akvarium mått : 430L L130cmxb60cmxH50cm Sump mått : 60L L60cmxB40cmxH40cm Skummare : Bubble Magus Nac7 Wavemaker : BOYU wm-3 Retur pump : BOYU GX4P ställbar från 5000L/H - 10000L/H Filter : fosfat filter PVC ; allt är 32MM Belysning : CINA LED 120w som ska bytas ut mot en lr 2 Maxspect razor 160w inom snar framtid, direkt kassan blir lite bättre Bänk Hemma bygge med måtten L130cm H90CM B60CM Så ser det ut inne i bänken, Dörrar och sidor kommer från ikea Min Clow…
-
- 103 svar
- 14k visningar
-
-
Nu äntligen är karet som jag drömt om så länge hemma. 12mm vanligt glaskar med måtten 170*65*65cm. Har oxå en sump på 200 liter. Då jag inte haft sump i mina tidigare kar, 240 liter och 450 liter, så är det spännande att testa och ha det nu. Skönt att slippa ha synlig skummare. Ska köra med chaeto i ett av facken är det tänkt. Nu har jag fyllt upp karet till hälften med saltvatten och plockat över några stenar utan koraller. Stenarna ska stå på plastraster i två rev tror jag. Ett mindre rev med anemonen och Euphyllierna och det andra med sps. Jag ska också göra mig av med några av fiskarna och skaffa några andra. Nu väntar vi på en leverans från Ted i Kungsbacka på pvc. D…
-
-
- 81 svar
- 13,7k visningar
-
-
För någon månad sedan så hade jag tagit beslutet att lägga ner akvariehobbyn för ett tag och sälja allt levande och den mesta tekniken, men som jag skrev till Lagge så finns risk för återfall..... -Återfallet är redan här :-) Nu ska akvariehobbyn flytta in i finrummet. Jag köpte igår ett Juwel Rio 240, dvs ett kar med plan framruta och måtten 121x40x55cm. Då det är ett kar med boklaminat så ska det filmas med vit film. Även bänken kommer kläs med vita högblanka luckor. Troligen Ikea Abstrakt Till detta ska jag även i fortsättningen köra min Max-Spect 230 (80cm) Skummare KZ-small UV-Deltec 20w Returpump: Deltec 5052 (6000L) Hur avrinningslösningen kommer se ut är ännu vä…
-
- 85 svar
- 13,5k visningar
-
-
Hej! Det var tänkt att jag skulle göra en tråd om detta akvarium för länge sen, egentligen när vi började med att bygga möbeln men jag har inte riktigt haft lust faktiskt men nu känns det lite som att det faktiskt är på tiden speciellt när vi fyllt akvariet dessutom! Men akvariet är ett kubakvarium med måtten 85x85x65 vilket då gör den till 470L vilket är alldeles perfekt just nu. Akvariets avrinning ligger i mitten av akvariet med endast ett lite större hål borrat fast med två rör i ett (?).. Sumpen är på ca 50-60 liter som kommer uppgraderas med tiden men som just nu består av en skummare (ozon kopplad till den), doppvärmare och cirkulationspump. Vid sidan av finns det …
-
- 93 svar
- 13,1k visningar
-
-
Startar en ny tråd för mitt kommande akvarium. Tjejen får välja tapeter, Fredrik får välja kar! Flytten äger rum i december och då ska karet vara färdigbyggt, en hel del planering är klar men lite återstår, om allt går som tänkt borde nog karet så färdigt i Oktober ungefär. Tråden kommer till en början inte vara speciellt aktiv utan drar igång under bygget / när flytten är gjord Funderingarna och tankarna är otroligt många då jag nu varit saltvattensakvarist i dryga året och har haft en mängd bekymmer under den perioden, samtidigt så har jag lärt mig enormt mycket. Karet som ska byggas är inget fancy optiwhite utan medel budget med utgångpunk på den teknik jag idag har.…
-
Hej Jörgen Svärd heter jag och är nog inte bekant för de flesta, jag har inte varit så aktiv här de senaste åren så det är nog bara de gamla rävarna som känner till mig. Jag Har sysslat med saltvattensakvarium sen slutat av 80talet, har hunnit med att jobba på Universeum och en kort sväng på Sjöfartsmuseet akvariet i Göteborg. Tänkte delge mig mitt senaste projekt. Det började som en tanke att sätta upp ett till större akvarium för enbart fisk som komplement till mitt 600L korallrev. Denna tanke kom att ändras en del under uppstarten men mer om det sen. Karet skulle vara en rumsavdelare så många mått flög omkring i mitt huvud men slumpen avgjorde då en vän till mig skull…
-
Sent omsider är temat. Jag skaffade mitt första kar, ett RSM 250, för 4-5 år sedan, sålde det och skaffade det nuvarande RSM 400 i augusti. Men det är först nu jag skapar en tråd om det! Med start på den låga nivån kommer jag helt säkert vara mer aktiv här än tidigare Med vänlig hälsning Fredrik
-
-
- 120 svar
- 12,7k visningar
-
-
Startar nu en tråd på ett 600L som jag håller på att skaffa. Det kommer va lite "custom" bygge på den. Måttet på akvariet 160x55x65cm med Optiwhiteglas på framsidan och sidorna. 12mm glas Tänker beställa en Akvastabil-bänk att ställa den på. Kommer köra Herbie-overflow system och ett refugium under. Jag började med saltvatten för ett år sedan med en Dymax IQ5. Sen ett halvår uppgraderade jag till en Red sea max 130 och nu är det dags att uppgradera igen Kommer posta bilder på akvariet och tekniken så småningom. Tänker ställa lite frågor nu i början och tar gärna emot tips.
-
- 99 svar
- 12,6k visningar
-