Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by j0nas,

Hej igen! Efter några års uppehåll pga av flytt och renoveringar så kan jag äntligen starta upp ett kar igen. Valet föll på ett begagnat Reefer 250 då det passade perfekt i en liten nisch i vardagsrummet. Blir som tidigare ett lowtech mixat rev med fokus på lps och mjukisar. Utrustningen består av en Kessil AP9x, Maxspect Jump retur- och gyrepump samt en BM Curve 5. Kommer några dagsfärska bilder, passar på nu innan allt blir brunt och grönt. Brukar köra någon variant på Lasses metod för uppstart men min lokala butik slumpade ut sina Red Sea produkter så kom hem med ett Red Sea starter kit. Får se hur det går, räknar med mer än 21…

2. Started by Boerboele,

Detta är mitt andra saltkar, 222 liter stort, då mina månfiskar redan växt ur 112 liter i storlek och antal. Upptäckte att 110 cm akvarium är ganska lagom som sänggavel till en 120 cm bred säng om man vill ha lite utrymme för sladdar mm mellan vägg och akvarium. Har dessutom lite svårt att sova ibland, och tanken är att köra månljus ihop med en del flouriscerande mjukisar/skivor. Även en röd LED ska till är det tänkt, så det går att kika på nattlivet ibland. Befolkningen blir just nu 5 turbosar (blir nog fler senare), en sjöborre, 5 månfiskar, en grön kulfisk samt några eremiter som ska köpas in. Eventuellt får de två svarta percula-clownerna vara med där i, om de är snäl…

• 38 svar
    • 3,9k visningar
  3. Started by Tomas E,

Funderar på att köpa ett reefer 250 , så nu undrar jag hur nöjda ni är med erat. Fördelar och nackdelar Om det är värt pengarna. Tack på förhand.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Johan,

Hej Som ny på guiden så tänkte jag presentera mitt akvarium,och framför allt tacka Matihas H som hjälp mig att starta upp detta underbara revkar. Jag låter bilderna tala, så nog skrivet! Tar gärna emot feedback om det är något att tillägga.

5. Started by Kiwi,

Håller på att planera det nya karet. Måtten är bestämda att bli 120*60*60 ifrån dagens 60*60*60 kub. Det nya blir även OW i framrutan samt ena sidorutan. Är sugen på att köra CTC på ena kortsidan med 3 rör som jag kört på mina tidigare kar och är nöjd med. Inte riktigt bestämt dimensioner på rören antingen 2*32 ner eller 1*32 som evac och 1*25 som primär? Har även lite funderingar gällande storlek på själva balkongen samt höjden på den gaveln där balkongen ska sitta? Läst lite i olika trådar och det verkar vara så att många kör utan kam då? Som returpump har jag tänkt en Jebao 5000 DC Tacksam för lite tankar och idéer [emoji846]

• 0 svar
    • 445 visningar
  6. Started by Mazi,

Det var väldans trevligt att återvända till hobbyn, så efter endast 3 månader med ett 130 liters kändes det som att det var dags för något större. Planen var att köpa ett Juwel Trigon 350 och sedan bygga bänk, sump, osv själv. Men efter att ha shoppat teknik hemma hos Tribiani så tyckte jag att hans kar var väldigt fint, så för två helger sedan hämtade jag hem det. Nedan följer lite bilder på hur det såg ut under uppstarten, samt en bild från idag. Trots att man bör sträva efter motsatsen, så har allt tyvärr fått gå väldigt snabbt med denna flytt. För endast 8 dagar sen fyllde jag på sista osmosvattnet och började blanda i salt. Som väl är verkar allt ha gått …

• Gilla
    • 7 svar
    • 2k visningar
  7. Started by PatriksS,

På Teds begäran tänkte jag ladda upp lite experimenterande bilder, försöker ändå sedan 2 dagar tillbaka lära mig en nyinförskaffad Canon EOS 550d. http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101110# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101109# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/2010_11_08# Hoppas jag gjorde rätt och att ni kan se albumen.

8. Hej är i startgroparna att beställa det här akvariet och har lite funderingar. Akvariet blir 1500x720x400 i 12 mm högt med en utanpåliggande överrinning borrat för 3 stycken 25 mm genomföringar + 1 stycken 32 mm för returen. Behöver jag förstärka akvariet och med hur långa/breda förstärkningar? 1. På ställningen där jag har tagit bort ett ben för att kunna få in sumpen,blir det tillräckligt stabilt som det är på bilden? 2. I överringen så har jag satt djupet till 60 mm borde jag öka djupet lite till eller är det bra sådär?Med kam borde ju vattennivån hamna runt 4 cm under kanten på akvariumet ca? 3. Sumpen 850x640x400 i 8 mm Fungerar 8…

• 1 svar
    • 655 visningar
  9. Started by henriksmalinl,

Hejsan! Henrik heter jag. Håller på att starta upp ett 720 liters akvarium efter 3 år inom saltvärlden(har ett 450 liters idag). Jag har fått hem mitt akvarium som har måtten 2000x700x500, 3 sidor optiwhite. Kommer ha en sump under som blir 1200x500. Tack saltkällaren för all hjälp!! Bänken är byggd och hela akvariet kommer bli inbyggt med ekskivor. Belysningen ska byggas med 10W led och jannes drivarkort, kommer dock dröja en månad innan det bygget påbörjas. Här är lite bilder på det som är gjort, ska lägga upp fler efterhand. Kom gärna med tips och ideér MVH Henrik

10. Hej alla saltvatten akvarister här kommer info och bilder på mitt bygge som slutligen ska bli ett sps/lps kar. akvariumet är nystartat inne på fjärde veckan nu och är hem åt en clown och hans anemon Akvarium mått : 430L L130cmxb60cmxH50cm Sump mått : 60L L60cmxB40cmxH40cm Skummare : Bubble Magus Nac7 Wavemaker : BOYU wm-3 Retur pump : BOYU GX4P ställbar från 5000L/H - 10000L/H Filter : fosfat filter PVC ; allt är 32MM Belysning : CINA LED 120w som ska bytas ut mot en lr 2 Maxspect razor 160w inom snar framtid, direkt kassan blir lite bättre Bänk Hemma bygge med måtten L130cm H90CM B60CM Så ser det ut inne i bänken, Dörrar och sidor kommer från ikea Min Clow…

• 103 svar
    • 14,4k visningar
  11. Started by Seahorse,

Hej alla salta, Var och hämtade min nya saltbalja igår från Activa Zoo i Kallinge. Räknade med att få det tidigast i juli/augusti eftersom jag var väldigt sent ut med att beställa, men Activa lyckades få hem ett i första leveransen till mig i alla fall Jag är en så länge väldigt nöjd - Lätt att sätta ihop, väldigt gediget och framför allt väldigt snyggt och genomtänkt. Planerad teknik: Belysning: 2x Radion x30 Pro Skummare: Deltec SC1660 eller någon Bubble King. Cirkulation: MP40w Quietdrive Returpump: Jebao DC6000 Återkommer med flera bilder när karet är på plats på möbeln //Martin

12. Started by Zanders,

Då var det dags igen! Kommer inrikta mig på att köra triton metoden och lps/sps blandning. Har redan startat upp burken men ska försöka lägga upp lite bilder framöver på scapen osv. Belysning 3 st kessil 360we. cirkulation 2st Ecotech vortech mp40 silent. Skummare Royal exclusive mini 200 Red Dragon3 50 watt. Mediareaktor Royal exclusive. returpump Red Dragon3 50watt. Doserare GHL doser 2. Dator Apex Neptune på önskelistan, så trött på GHLs datorer som bara strular för mig... Sump Modifierad original sump för refugium. Sump belysning 15W E27 LED Växtlampa (10 Röda + 5 Blå) (lyser lila/rosa växer grymt) Armatur till lampan hittar ni här funkar kanon. Ska bara få bort a…

13. Started by Twik,

Jag gillar ju själv att kolla sånna här trådar för inspiration så jag tänkte att jag gör en jag med Ny inom hobbyn så det blir säkert en hel del lärorika misstag längs vägen. Mitt system: Akvarium: Red Sea Reefer 450 Belysning: 3st AI Hydra 26 HD på DD slimline brackets. Skummare: Deltec 600i Returpump: Jebao DCP5000 Cirkulation: 2st XF-Gyre150 Algreaktor: MR120 Just nu kör jag med sumpen i skåpet men drömmen är; och jag har förberett för det är att ha sumpen i pannrummet i källaren precis under akvariet. Men eftersom där ser ut som ett bombnedslag just nu och jag vill komma igång så börjar jag så här. Jag har förberett…

14. Guest
    Started by Guest,

Nu har man fått hem nya "gamla" karet Ett gediget gammalt syrafast kar med stålbotten. La en glasskiva i botten på det Vart inte 100%igt tätt såg några luftbubblor men jag lurade den fan då jag smetat lim på hela bottendelen under skivan så ingen större fara på taket. Glaser är mest där för att ej sten mm skall skada limskiktet så saltvatten kommer i kontakt med stålet vilket ej hade varit spec lyckat. Måtten på karet är L80 D80 H50 Sumpen standard 100L kar. Bifogar en snabb paint hur den är planerad. Ljus kommer bli 2 50W multichip ev komplitering med 2 till om behov finnes. Skummare BM Curve 5 planen är att den ej kommer behövas "ersättas" med refugium "dsb" samt ATS b…

• 3 svar
    • 767 visningar
  15. Started by Morot,

Kanske är dags att lägga upp några bilder på karet som varit igång i 2 år.( stenen och många koraller och fiskar har hängt med sedan 2009) Skall snart tömmas till förmån för ett 180*80*60 Optiwhite. L/D/H Teknik: 2x Razor 160w 16000 1x RW 20 streamer Bubble Magus Curve 5 (Har en Korallenzuch revolution, men för mycket pyssel med den, så den står i garderoben) Balling: Bubble Magus doserpump Kör bara KH/CA/MG(gör väldigt sällan/nästan aldrig några vattenbyten) Kör med Ozon ibland och aktivt Kol med ojämna mellanrum Laguna 6000 som returpump Tunze osmolator Huvudinvånarna är 6 kirurger: Zebrazoma Flavecens 2 Paracanthurus Hepatus Acanthurus Olivaecus Acanthurus Nigrofuscus…

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  16. Nu äntligen är karet som jag drömt om så länge hemma. 12mm vanligt glaskar med måtten 170*65*65cm. Har oxå en sump på 200 liter. Då jag inte haft sump i mina tidigare kar, 240 liter och 450 liter, så är det spännande att testa och ha det nu. Skönt att slippa ha synlig skummare. Ska köra med chaeto i ett av facken är det tänkt. Nu har jag fyllt upp karet till hälften med saltvatten och plockat över några stenar utan koraller. Stenarna ska stå på plastraster i två rev tror jag. Ett mindre rev med anemonen och Euphyllierna och det andra med sps. Jag ska också göra mig av med några av fiskarna och skaffa några andra. Nu väntar vi på en leverans från Ted i Kungsbacka på pvc. D…

• Gilla
    • 81 svar
    • 14,1k visningar
  17. Started by Pasaputte,

Hej jag har ett beställt ett kar som jag tycker limmet är inte 100%. när jag fyllde den så blev på 3 kanter bublor och nån vit rand, på två kanter det är nästan hela vägen till botten den vita randen som ser som bublor ,när men tömmer den så gapet försvinner. och bublorna är borta. Karet är ny men jag tvivlar att den håller i längden. vad tycker ni , är detta normalt ? här är några bilder på det jag beskrev. jag fundera om den ska limmas igen hos nån glasmästare. Är det nån glasmästare i Göteborg som fixar sånt ? kan ni rekomendera nån?

18. Håller på för fullt och slitet med att få igång mitt nya saltvattensakvarium. Har i dagsläget ett akvarium på 40L med clowner, anemoner, räkor, sniglar,eremiter,mjuka, LPS, några SPS och en stor klump alger (som kryllar av liv). Sunkigt T8-ljus, en kinastreamer och ett internfilter. Allt lever. Jag mäter inte men har knappast bra värden. Nu tillbaka till min nya fru... eller akvarium menar jag. Det är ett 300l optiwhite akvarium på 120x50x50 med beananimal överflöd. Sump med chaetokammare, refugium/fragtank samt teknikutrymmen. Det kommer bli Maxspect RSX i visningskaret, 2st gyre 230 och VA random flow generator. Max…

• Gilla
    • 28 svar
    • 3,4k visningar
  19. Started by timmpa,

Hittade mej ett lite större kar än jag hade innan....tänkte som så att det är "mindre"jobb med ett större än 3 st mindre kar. Sakt och gjort så införskaffade jag mej ett "lite" större kar och det fall på ett 585L kar med sump och bänk som hittades här på guiden(tack för att ni finns till). Måtten på karet va bara 150x60x65 och med måttbandet i handen för att kolla hur,vart man kunde ställa det så tyckte man inte det va så stort.Glad i hågen så fixade man släp och bärhjälp och drog iväg för att hämta det.Väl framme så blev det mera en...fan är det så stort....jaha ja det är väl bara att bära då . Fick med en ca 70Kg sten i köpet med och med stenen jag hade innan är man up…

20. idag är det party party party!! igår var det inofficiellt smyginvigning av nya karet,det slabbbades med vatten lavades stenar fångades fisk och sist men inte minst . vi förberedde inför den stora galakvällen i kväll. nu ska sista literna vatten i karet och sumpen sättas igång sedan blir det konfettiregn från balkongen jordgubbar och champagne till alla på invigninsfesten:partyparty och javisst ja KARET är ett begagnat kub kar med måtten 65x65x65 med sump som har ägts en gång av laggeman och om hur det såg ut då kan ni läsa här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19286 jag köpte det för ett par veckor sedan och är tredje tredje ägaren TEKNIK BELYSNING…

• 378 svar
    • 59,8k visningar
  21. Started by Atlas,

Tänkte göra ett försök med att dra upp några clowner (ocellaris). Det blir väldigt enkelt utformat till att börja med.. Ett 222L kar med syresten,värmare och ett par bitar LS och en tippad lerkruka. Slänger in lite bilder.

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  22. Started by Lille Skutt,

Tänkte jag skulle dra igång en tråd om det nya projektet som vart en rimless "60 kub. Har kommit en bit på vägen men tänkte kasta ut lite bilder och lite info om utrustning så kan förhoppningsvis några vänliga själar komma med tips och förslag kanske? Tror även ni kan hitta en och annan tankevurpa också... Jag tror det lutar att starta helt med död sten för att slippa överraskningar den här gången men vart det tar vägen sen har jag inte bestämt... Hade en tanke på att låta folket på SG bestämma inriktning på vart det ska ta vägen men det kan jag inte lova Kuben är som sagt 60*60*60cm med 12mm Optiwhiteglas och en sump på 50*50*…

• Gilla
    • 8 svar
    • 2,5k visningar
  23. Started by patteDala,

Igång med uppstarten av nya karet efter flytten. Tar sin tid att fylla på med osmosvatten, men kommer nog bli fyllt idag och fyllas på med Red Seas levande sand. Börjar enkelt under uppstart för att avancera under tiden som karet mognar. Jag har haft ett mindre kar tidigare dock väldigt low tech och utan sump, känner mig fortfarande som nybörjare. Så kommer bli en spännande resa Akvarium: Deltec 360l Sump: c:a 75l Belysning: Razor 180w 15000k Ato: Tunze 3155 Returpump: Skummare Salt: Red Seas Pro

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by Tarven,

Här är mitt kar - Waterbox peninsula 705 liters (total med sump). Tanken var att ha det som rumsdelare, men det tog över hela rummet så det fick ställas mot väggen istället. Levande sten, SPS, LPS och lite GSP...och ett 15 tal firrar. Belysning Radion + orphek OR3. Sump med filtersockor och vadd, refugium med chaeto, Maxspect skummare, Apex + trident och doserar ATI essentials pro. Har en hel del oönskade glasrosor, men har precis släppt loss ett gäng hungriga Berghia sniglar som jag hoppas sätta tänderna i glasros-buffén som är framdukad;-)

25. Igår upptäckte jag att min skummare löpt amok och svämmat över. På golvet hade ca en halv liter vatten runnit ut och hysterisk upptorkning inleddes samt oro för att vattnet under tassarna skulle göra fula märken. Idag upptäckte jag dock något mycket värre. Mellan bänken och listen på akvariet är det blött och droppar lite vatten. Först trodde jag att det runnit ner vatten i ramen när skummaren svämmade över men det kommer nytt vatten hela tiden hur mycket jag än torkar så jag är rädd för att akvariet läcker! Akvariet köptes nytt i februari så jag antar att garantin måste gälla men vad gör jag med fiskar, sten etc. Behöver akut tips på hur jag ska gå till väga. Någon som …

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.