Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Lite om karet: Red sea max e 170 med 40 liters sump, tänkt att ha ett mixed reef med första försöket av acropora. Karet är startat i början av november, allt har gått enligt konstens regler hittils 14kg sand 16kg marco rocks + 3kg levande Hydra 26 Bubble magus curve 5 2st jebao slw 20 40l sump Liv: 2 clowner 1 putsare 1 salarias ramosus 1 anthias 1 mandarin övrigt: ca 10 eremiter och 20 olika sorters sniglar, 1 eld räka. Dagens Värden: KH: 9.9 CA: 450 MG: 1455 No2: 0 No3: 10-15 Po4: 0.14

2. Jag tänker på att göra om mitt 370 liter sötvattens aqvarium till salt men jag kollar nu på fiskar undrar om kole tang,exuetise fairy wrasse,clownfisk,ember blenny, funkar tillsammans och i 370 liter aqvarium jag har även ett annat saltvattens aqvarium som är 75 liter

• Gilla
    • 15 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by Flingson,

I slutet av maj 2013 köpte jag mig mitt första saltvattensakvarium som var på 96L. Efter det införskaffade jag mig ett akvastabil 300L som jag har haft ett tag nu men när ett shallow reef dök upp i närheten så kunde jag inte avstå från att köpa det. Detta blir mitt tredje akvarium, då man snabbt finner fel på sitt akvarium var det inte svårt att övertala mig själv till köpet. Akvariet är ett shallow reef på 80x80x40 med en 120L sump och tre sidor är av diamantglas. Tekniken består av följande: Skummare: Coral Box D500 DC Skimmer Belysning: 2st 18W E27 Led spotlight från ac-rc Streamer: 1st Jebao FS14000 Wave Maker (Funderar på att komplettera med en Koralia streamer:) Fis…

• 22 svar
    • 3,2k visningar
  4. Started by Flurpen,

Hej hej, Sådär ja, efter mer än tio år på torrsidan är det dags för mig att starta upp ett nytt salt projekt! Jag började med lite sötvatten 2008, ett 112-liters från Hornbach om jag inte minns fel, med lite blandat i. Efter mitt första besök i sydostasien växte min nyfikenhet avseende havslevande organismer och fick även upp ögonen för att det faktiskt går att hålla dessa i akvarium, kanske till och med hemma hos mig. Drog igång ett saltkar 2009 och var fast direkt, uppgraderade sedermera till ett 720-liters ramakvarium med sump. Tyvärr beslöt jag att lägga ner helt till följd av en separation och efterföljande flytt. Har funderat ti…

• Tack
      • Gilla
    • 33 svar
    • 2,4k visningar
  5. Hej SG Ska flytta hus och behöver tips på tillfällig salt kar, ska stå i nya huset i typ en vecka, innan gamla är tömd och flyttad, Så klart måste allt levande SPS, LPS, och ca 15 fiskar flyttas till den tillfälliga karet innan huvud karet är på plats. Jag har tittat runt, Det finns dom där blåa behållare type SWEDE, men kostar ett par K, Jag har också tittat på hornbach eheim kar eller ikeas samla lådår på 130l, dom är gjorda på PP plast. skulle det funka? andra tips på tillfälliga behållare Tacksam för svar

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  6. För att citera Gert Fylking - Äntligen! I dagarna har jag varit och hämtat ett begagnat standard 540 med tillhörande bänk, planen är att utan stress få det på plats och förbereda för att köra igång och skifta akvarier när jag är jourledig om 3 veckor. Jag är inte särskilt duktig på att uppdatera mina trådar men såhär i början kan ju andra tycka det är kul att följa ett bygge, jag vet att jag uppskattar det, så jag ska försöka uppdatera Glömde en ordentlig före-bild men här är bänken inburen och inspekteras. Inte för att jag är perfektionist men frugan vill ha högblankt vitt så den halvrötna mdf'en åkte bort och ska så småningom ersättas av typ l…

7. Started by Freddi,

Jag få väl starta en ny tråd nu när man har uppgraderat lite. Efter att ha haft ett Percula 120 akvarie så tänkte jag prova med ett lite större kar. Det nya karet blev ett vanligt Alu-ram kar på 720L med en sump på ca 80L. Starten var för cirka 2 veckor sedan 10/10. Teknik: Belysningen är en 3x150W ramp med 2x54W blåa T5 rör samt 4st blåa diod spottar. Akvariet har en överrinnings box som kan ta ca 2200L Cirkulationen består av 1st Seio pump(6000L/h), 1st Koralia 3 (3200L/h), 1st kina pump typ koralia (5000L/h) + 1st pump på 2000L/h samt en Eheim 2252 (1200L/h) som retur pump från sumpen. I sumpen står en Boyo skummare som ska funka upp till 1200L akvarier, där står även …

• 391 svar
    • 43,4k visningar
  8. Då har jag hittat en lite större burk än mitt förra 30 liters lilla kar. 240l kar plus en stor sump. har hämtat akvariet idag, och har spenderat hela kvällen med att ge karet en liten pedikyr. Imorrn blir det lite mer pyssel, så som att måla baksidan, koppla ihop all teknik och förbereda karet så gott det går När jag bestämde mig för att köpa detta tidigare idag passade jag på att lägga beställningar på det mesta som jag vet kommer behövas. Så inom kort hoppas jag att det kommer dyka upp en Jebao RW-15, 2 st Mars Aqua 165w ledramper, 23 kg sten, å lite annat smått o gott Kommer att börja brygga osmosvatten imorrn, men kommer inte att fylla karet förrän jag fått hem sten…

• 91 svar
    • 11,8k visningar
  9. Started by m0jjen,

Hej! Tänkte dela med mig av mitt projekt här då man är inspirerad av så många andra! Idag har jag ett sumplöst juwel rio 180 som står och puttrar. Detta kar var endast tänk som ett "pilot akvarium" och mitt första steg in i saltvattensvärlden. Karet har nu gått sedan augusti och jag märkte snabbt att sumplöst har ungefär en miljon nackdelar och har därför bestämt mig för att ordna en uppsättning med sump i liknande storlek. Lite specifikationer: Kar: 200L 100x40x50 Sump: 54L 60x30x30 Skummare: Bubble magus curve 5 Belysning: Till en början blir det en led jag fick med, någon billig 2 kanals blå/vit 120w, lite kluven om jag ska använda 2 blå ATI blue+ utöver detta. Vid se…

• 43 svar
    • 7,3k visningar
  10. Started by fredrikosterby,

Var och hämtade ett kar av en formum medlem här som varit tillsalu ett tag ett aqualux 270l med sump. Karet på sin plats ☺ Fick sagt av sambon att det skulle vara svart möbel och btn slimline bakrund, jajjemen det löser vi! En tur till affären och måling har på börjats. Två omos anläggning går för fullt så vatten ska blandas och sanrt ska salt i 😀 Fisk är undanlaga på koralfisken som ska hämtas i nästa vecka. Tänker använda allt vatten från gamla karet samt sand och sten och kompletera med mer sand samt sten. Är detta någon fara? Tacksam för alla tips ☺

11. Started by nike83,

Så var jag igång med mitt nya projekt. I samband med att jag och min sambo har köpt en nyproducerad lägenhet, blev min lilla dröm verklighet. Det passar in med en rumsdelare för att avgränsa vardagsrum från kök. lite om systemet: Huvudkar: 622 liter optiwhite Sump: 250 liter Skummare: ATI 250 (gamla versionen med 2st pumpar) Ljus: Jag lyckades "saltvattendoppa" min T5 ramp, så nu blir det 2st Maxspect 170W Cree (fått den ena)... Cirkulation: Tillsvidare min Seio 1500 (6000l/s). När Tunze får tummen ur, så köper jag 2st 6095or Retur: Laguna 4500 Ställning: Stål med IKEA-luckor monterade. Skåpet mot väggen är också IKEA-skåp som jag har modifierat lite. Styrning: Profilux …

12. Started by frepet,

Tjena! Har mest smugit omkring här på forumet till och från de senaste åren och drömt om ett eget saltvattenskar men så i slutet av sommaren kände jag att jag äntligen hade möjlighet att prova på ett eget. Funderade lite fram och tillbaka om jag skulle bygga ett själv eller köpa ett färdigt kit. Men så beslutade jag mig att första karet får bli ett "färdigt" system. Tänkte mig först ett nytt Red Sea Max 130d, men det slutade istället med ett begagnat Red Sea Max 250. Har tagit det ganska lugnt än så länge och tog ett tag innan det kom i vatten och sten. Men nu har det stått och puttrat med bara sten i ca 5-6 veckor. Nitriten har försvunnit Nitraten var för ett par dagar…

13. Nu är det daxs att dra igång mitt bygge o planering. Har haft ett sötvattenskar på 400L (200x45x45cm) som ska bli salt. Det står vid matbordet så det blir en trevlig vy vid varje måltid. Tanken är att hålla det relativt enkelt då jag inte har så mycket plats för sump mm. Men ändå att göra det komprimerat o smart istället. Sumpen är på 70L och en ATO tank på ca 40L. Akvariet ska få sk. Bean Animal overflow typ i en gaveländan och helst vill jag få till en Back-to-Nature Modul som box. Gillar inte de svarta glasboxarna. Rören på utsidan täcks av en skåpslucka. Akvariet ska vara utan sand med med slimline som bottenmaterial. Har fått no…

14. Started by Jim_J,

Hej! Är ny här på guiden, men har suttit och läst och dregglat ganska länge nu.. Har ett gäng sötvattensakvarium sedan lång tid tillbaka som frugan tålmodigt nog har låtit mig hållas med. I Juli när vi flyttade till ny lägenhet, i ny stad, där det inte är alltför långt till saltvattensbutiker så började jag naturligtvis intressera mig för denna del av hobbyn! En sen kväll när jag sitter och kollar på korallbilder så utbrister frugan: "Oj, vad snyggt! Ett sånt där vill jag också ha!". Nu jävlar var det snabba ryck som gällde innan frugan hann ändra sig, och jag köpte snabbt en hög med ls som fick stå i en tunna medans jag letade efter ett bra kar! Kort därefter så kommer S…

• Gilla
    • 60 svar
    • 11,3k visningar
  15. Har idag ett Juvel Rio 180 till mitt salt och funderar på att flytta över till ett ca 220L kar med lite udda mått, 157L x 37H x 40D (ca yttermått) Belysningen blir så klart lite för kort, och igentligen inte mycke mer vattenvolym men längre att simma på! Hur hade ni gjort?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by BatmanGefle,

Detta är fortsättningen på det kar som startade som https://saltvattensguiden.se/topic/51473-batmans-drakrev/ Vi startar denna tråd med en blodsinvigning...en passande övergång från en tråd till en annan. Nu har det före detta drakrevet inte bara orsakat psykiskt vånda och ekonomisk smärta utan nu har det även dragit blod för första gången. En aningen för yvig Martin och en (o)strategiskt placerad Diadema så var den saken fixad... Jag hoppar över varför denna tråd startas, utan det får den som vill veta läsa om själv i länken ovan. Ett "vanligt" blandrev med tonvikt på LPS/SPS är vad som kommer växa fram över tid i denna tråd. Nya inköp…

17. Started by garfish,

Hallå! Efter en tids avbrott är det tänkt att ta fart igen i saltbranchen.... Burken är tänkt att rymma omkring 300liter med sump. Kubformad? Belysning: 60 cm bred, 6 x 24watt, så burkens bred minst 60cm. Minimal teknik, så enkelt så möjligt. inga konstigheter. Tanken är konstanta vattenbyten 1 ggr/veckan ~10% av vattenvolym, runt 25-30 liter. Istället för att tillsätta en massa olika spårämnen. Ozon tillsammans med skummare. Returpump: Eheim 1260 - 2400liter? Cirkulationspump: 2 st Tunze nano 6045. Detta är tanken... Skummare: Fortfarande i ambivalensfasen, skummaren skall ej vara högre än 54cm, när skummarkoppen tas bort. (Möbelns invändiga höjd) Förslag på Skummare: D…

• 295 svar
    • 41,1k visningar
  18. Hej alla saltvatten akvarister här kommer info och bilder på mitt bygge som slutligen ska bli ett sps/lps kar. akvariumet är nystartat inne på fjärde veckan nu och är hem åt en clown och hans anemon Akvarium mått : 430L L130cmxb60cmxH50cm Sump mått : 60L L60cmxB40cmxH40cm Skummare : Bubble Magus Nac7 Wavemaker : BOYU wm-3 Retur pump : BOYU GX4P ställbar från 5000L/H - 10000L/H Filter : fosfat filter PVC ; allt är 32MM Belysning : CINA LED 120w som ska bytas ut mot en lr 2 Maxspect razor 160w inom snar framtid, direkt kassan blir lite bättre Bänk Hemma bygge med måtten L130cm H90CM B60CM Så ser det ut inne i bänken, Dörrar och sidor kommer från ikea Min Clow…

• 103 svar
    • 14k visningar
  19. Started by gordan_,

Hej tänkte att det var på tiden att jag presentera mitt nya akvarium på 250L. Tekniken jag kör med är rsm skummare, 3st jebao rw8 och belysning kör jag t5 6x39w Inriktningen på karet är sps mest acro + några lps. Karet har nu vart igång i 4 månader här kommer en video på hur det ser ut idag mitt akvarium mina invånare fiskar : Desjardinii kirurg palettkirurg (doris) 2x Ocellaris clownfish Blue eyed golden midas blenny Green spotted mandarin Dottyback Yellow wrasse Sandvändande goby

• Gilla
    • 104 svar
    • 9,4k visningar
  20. Started by Jonesyg,

With the go ahead from management I can now start my dream project! This is my build thread for my new 550 litre peninsula wall tank build. I will be building the tank into the wall between the wash room and my office, currently I have a reefer 250 and a frag tank which I will move livestock and equipment across from to the new tank. I will post updates throughout the build, comments and suggestions are welcome!

21. Started by Tomtom,

Hej på er alla Jag tänkte berätta lite om mitt projekt. Det kan vara kul att ha det på pränt någonstans och säker också praktiskt. Det är även väldigt roligt att läsa om andras försök att skapa drömakvariet. En del av er har dessutom lyckats Jag har haft akvarium sen jag var tio år och fick mitt första i julklapp. Under åren som gått har jag haft allt i stort sett allt. Vanliga sällskapsfiskar till ciklider, malawi till tanganyika. I slutet av åttitalet skaffade jag mig det första salta. Det här med levande koraller var ju helt fantastiskt. Jag hade då gula kirurger samt lite småfisk. Sedan massor av mjukisar, skivor och knappar. Det var väldigt fint 1992 kom första ba…

22. Started by hagbard,

Hej på er! Startar en tråd om mitt nya(info om vad finns på min profil) Köpte detta för jag vill gå upp en division i hobbyn..men stötte på patrull när jag insåg vilket jobb det skulle bli o få igång det och började gruva mig om det ena o andra...måste erkänna att jag blivit lat med åren och borde nog skaffat ett större typ plug and play som nog skulle passat mig bättre! Men men..jag hade innan byggt ett fast vitrinskåp runt år 2000 för att slå 2 flugor i en smäll..dels att frugan fick ha sin servicesamling i det samt att jag själv kunde ha ett 3 meter långt kar på det. Så det skåpet passar det jag köpte som handen i handsken tyckte jag efter lite meck dåra...puh! Men nu …

• 18 svar
    • 2,1k visningar
  23. Started by Hampus85,

Sedan en knapp månad är min första saltvattensburk igång. En 60x60x60 cm optiwhitekub köpt här på forumet. Jag har haft mängder med sötvattensakvarium de senaste 25 åren och arbetar till vardags med hälsa och sjukdomar hos fisk, skaldjur och blötdjur så grunderna i akvaristik och vattenkemi känner jag mig ganska trygg med men kommer säkerligen ha mängder med frågor runt teknik och den praktiska tillämpningen. Är ju även helt grön på koraller. Själva akvariet och tekniken har jag inte ändrat så mycket på. Skummaren är en Nyos, returpumpen en echotech, cirkulationspumpen en maxspect gyre, tunze ATO, tempstyrning till doppvärmaren. Har bytt belysningen till en ATI hybri…

24. Started by ronny h,

Hej, Visst är det både kul och väldigt roligt att sitta och titta på. Första fotot är taget 2021-08-02, andra fotot är taget idag 2022-10-14. Tycker det har växt väldigt bra, lite för bra, så har varit tvungen att fragga lite. Nu har jag problem maed att jag har för många fraggar. MVH Ronny

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.