Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by imre,

Hej till alla, tänkte skriva lite här om min resa med reefer 350. började med första kar i februari 2018. då valde jag en aqua medic nano för att prova på. kände ganska snabbt att det var nånting som jag ville hålla på med . Då blev det en reefer 350 6. juli fick en pall

2. Started by the_pointman,

Hej, efter många om och men är bygget äntligen igång, mer bilder kommer. Om någon uppmärksam känner igen karet så är den förra ägaren @nike83 Jag lägger även ut en trevare om någon i närheten av gävle är intresserad av att sälja lite fraggar senare i sommar.

• Haha
      • Gilla
    • 9 svar
    • 2,3k visningar
  3. har fått pris på ett vinkelkar ska ta en exakt vinkel från väggen där det ska stå när jag kommer hem nästa gång fyra sidor optiwhite baksidor mot vägg 2st 50 cmbitar av vanligt flotglas 12mm kortsidor ut frånvägg 50 cm optiwhite framsidorna har jag inget mått på ännu höjd 65 cm tre hål borrade i botten i baksidan av vänstra delen han ville inte gira fogen på framsidan så där finns ett problem som gör att det kanske inte blir av. känns trist med en bred fog mitt i karet 15500 kr hämtpris låter priset ok ? finns det någon som fixar att gira och limma mittfogen så att jag blir nöjd?

• 51 svar
    • 6k visningar
  4. Started by Ingemar,

Nu har jag tagit steget från 240 till 450 liter. Insåg att alla fiskar jag ville ha var för stora för mitt 240 kar. Har köpt ett Juwel 450 Rio som jag skall anpassa till saltvatten. Behöver lite tips om belysning. Till mitt 240 har jag kört med Dsuny programmerbara LED ramp. Jag är Jättenöjd med den rampen men misstänker att den är för liten (2x60 cm) för mitt nya kar. Vad har ni för tips och råd. Kommer mest att ha LPS och några få SPS i karet. Söker en budget lösning så här i början.

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  5. Tänkte slänga in några bilder på min burk då jag inte har nåt annat att göra för tillfället.. NU tänkte jag plocka ner burken för att städa ur den samt ta bort massa polyper som jag inte vill ha.Då dessa bränner alla min SPS så dom inte mår bra. Och då tänkte jag att det skulle vara lite kul med före och efter bilder, Jag har kopplat in kalkreaktor igen då jag tidigare körde i flytande form. Men det funkade inte då det gick åt ungefär 1liter CA salifert i månaden.(dyrt)

6. Started by j0nas,

Då var det beställt! Ett hörnkar på 270 liter med rak front och tillhörande möbel, förväntas dyka upp om några veckor. Mått 85x85x50. Har mycket funderingar kring hur jag ska lösa tekniken på ett snyggt sätt så hjälp mig gärna spåna om ni orkar. Borrning och sumpbygge känner jag mig inte bekväm med så det lutar åt någon slags intern sump i bakhörnet. Har sneglat mycket på Ouscazz snygga hörnkar och var först inne på att kopiera hans lösning med ytavrinning och påhängsskummare. Hur bred är en extern skummare? Tänker på om det går att få karet hyffsat nära väggen, om jag inte väljer att hänga den i framkant Belysning lutar åt en 170w led kompletterat med två t5 men det ka…

7. Started by j0nas,

Hej! Efter att mitt RSR250 brakat ihop så valde jag efter många om och men att sätta ett liknande kar på samma ställe. Valet föll på Nyos 300 slimline. Hade gärna haft proline bänken med karet nedsänkt i men det fick tyvärr inte plats. Det levande fick gå i en regnvattentunna medan det gamla karet plockades ner och det nya sattes på plats. Allt ser ut att ha klarat sig fint. Uppskattar verkligen att slippa avrinningsbox i karet! I övrigt känns Nyos väldigt likt Red Sea i kvalitet. Förutom att jag har en förhoppning om att detta håller tätt 😀 Familjen är glada för att publikfavoriten valentini har fått flytta upp från käll…

• Gilla
    • 4 svar
    • 323 visningar
  8. Started by j0nas,

En bra deal är en bra deal.. Har senaste året funderat på att starta ett fraggkar/karantänskar i källaren. Finns en liten man cave med träningsredskap, soffa tv, stereo och numera även ett saltkar! Snubblade över ett fint Reefer170 med alla tillbehör och levande. Första tanken var att flytta det levande till mitt andra kar och sätta in fragghyllor men när karet kom på plats var det för fint för att tömma. Det blir ännu ett lowtech kar med plats för alla favoritmjukisar som jag inte vågar placera i mixade revet. Någon som har fraggar på Xenia, sinularia, skivor mm så är jag nog intresserad. Gsp, clavularia, rhodactis, lobophytum mm ä…

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by j0nas,

Hej igen! Efter några års uppehåll pga av flytt och renoveringar så kan jag äntligen starta upp ett kar igen. Valet föll på ett begagnat Reefer 250 då det passade perfekt i en liten nisch i vardagsrummet. Blir som tidigare ett lowtech mixat rev med fokus på lps och mjukisar. Utrustningen består av en Kessil AP9x, Maxspect Jump retur- och gyrepump samt en BM Curve 5. Kommer några dagsfärska bilder, passar på nu innan allt blir brunt och grönt. Brukar köra någon variant på Lasses metod för uppstart men min lokala butik slumpade ut sina Red Sea produkter så kom hem med ett Red Sea starter kit. Får se hur det går, räknar med mer än 21…

10. Started by j0nas,

Då var det dags igen! Sålde av mitt gamla hörnkar inför flytt till villa. Planerade sedan att starta upp ett reefer 250 eller liknande. Nu är vi på plats och jag börjar snegla mot någon form av rumsavdelare istället. Har ett stort (12x8m) L-format kök/matsal/vardagsrum där jag skulle vilja skärma av tv-hörnan. Gissar att "färdiga" lösningar som reefer är svåra att hitta som rumsavdelare? Kraven är ungefär avrinning på kortsida och snygg vit möbel ☺ Har sett andra här på guiden som har specialbeställt fantastiska lösningar från Polen och Tyskland. Hade jag gärna också gjort men känner mig inte bekväm med att rita och speca på egen hand. Mitt första kar med…

• Gilla
    • 142 svar
    • 22k visningar
  11. Started by Jaken,

Så äntligen har jag fått mina nya invånare efter ett halvårs planerande. Tröttnade i våras på att ha fisksoppa med bara en fisk av varje art och bestämde mig för att hitta på något nytt kul. Bestämde mig efter mycket funderande att köra ett rent artakvarium och efter mycket läsande beslutade jag mig för att göra ett vågat försök att ha en hel grupp med elddvärgkejsare (C. Loriculus). Enligt literaturen ska det vara svårt att hålla många elddvärgkejsare i samma kar, men jag bestämde mig ändå för att göra ett försök. Jag sålde alla mina fiskar förutom den elddvärgkejsaren jag redan hade sedan ett år tillbaka. Då färgerna och teckingen skiljer sig beroende på var de…

12. Started by jflod,

Känner att det börjar bli dags ett 2:a kar. Hade tänkt mig en kub på 60x60x60 med överrinnig i form av balkong, egen snickrad möbel samt så rejäl sump och ledbelysning som får plats. Tänkte börja med karets utformning, möjligen startar jag utan sump till fördel för att kunna börja cykla in sten och snickra på pelare mm Har inte extern sump sen tidigare och har lite funderingar kring detta. H ar snickrat till en första skiss på karet och avrinningen utifrån hur jag tror jag vill ha sen jag läst om lite lösningar som medlemmar här på guiden har. Skulle vilja ha lite input på detta ex måttet - är det bättre att gå lite under 600mm för att det ska passa till standard bänk…

• 2 svar
    • 616 visningar
  13. Hej! Idag har jag köpt första omgången LS till mitt nya akvarium, 10 kg från akvarieleasing. Fina stora stenar, men inte så mycket liftare. Tänkte vänta till triton får in ny sten och då köpa 20 kg färsk sten till. Hade förut ett 240-liters som jag sålde efter att en vattenskada i köket gjorde att golvet under akvariet behövde rivas ut. Det nya karet är som följer: Mått 120(b)x80(d)x40(h) tycker detta ger ett underbart djup! Optiwhite i front och sidorutor Sump 100x40x50, skummarfack, bubbelfälla, returnpumpfack + 40x40x45 vattenbytessektion, skall användas till att blanda nytt i och tappa gammalt från. Avrinningen sker genom en 25-mm hävert som är strypt så att den preci…

• 28 svar
    • 4,1k visningar
  14. Started by koaala,

Massor med koraller och alger, väntar på städpatrullen nästa vecka som kanske får bort lite av det gröna. Invånare: Elysia (Tridachia) crispata

• 57 svar
    • 4,8k visningar
  15. Started by Janne,

Det här blir mitt fjärde saltvattens akvarium därav Rev 4.0. Måtten är 120 x 100 x 55 och sumpen står som vanligt på andra sidan väggen i tvättstugan. Akvariet står ungefär på samma plats som tidigare, men man ser kortsidan när man kommer in genom ytterdörren mot tidigare så såg man långsidan. Akvariet har bara varit igång i 1 1/2 månader och revet håller på och sätta sig, korallerna är inte limmad än. Lyset är lite provisoriskt den skarpsynte ser att träribborna vilar på legobyggen. Funderar på LED och om det räcker med två Razor? Akvariet börjar mogna och sanden har blivit vit och fin. Korallerna växer och mår riktigt bra, färgerna börjar komma. Akvariet kommer att domi…

16. Started by Janne,

Så var det dags för en omstart, samma burk men med ny sten. Tröttnade på alla skivor som brände SPS:ena och att ATO:n hakade upp sig på semestern för andra gången, då blev beslutet lättare att ta när korallerna ej var på topp. Har köpt(på Triton) Fiji Premium och Branch Rock som kommer från Walter Smith riktigt bra sten, efter tre veckor så var fosfaten ej dektekterbar med Hanna och nitraten var på 0,5 mg/l enligt Salifert. Jag har kört Korallen-Zuchts rekomendation hur man kurerar sten med zeolit och kolkälla. Än så länge är stenen är bara ditlaggd, revet ska bli luftigt och minimalistiskt. Branch Rocken ska stick ut som grenar på ett träd fast bara vertikalt, jag tror …

17. Started by Jarre64,

Hej. som ikola sa, du kam inte lägga upp en ny blogg! Så jag börjar om med en tråd. Hej på er alla !! tack för all info för en som precis startat upp mitt första kar efter 35 år som ciklid fantast ! (Mellan period med diskus ) har gjort om mitt 540 kar till salt, borrat och gjort avriningskammare mm köpt allt begagnat och fått mycket hjälp från ikola och Gordan, Jesper här i Karlstad. Tänkte som alla att det skulle startas lugnt och fint men det sket sig, Köpte ls och fiskar av en väldigt trevlig man i Åmål, blev en osmos anläggning och även en AI ljusanläggning till slut med oväder och månsken mm. Fiskarna hamnade hos AMAZON här i Karlstad + två anemoner, 4 clowner och 1…

• 50 svar
    • 5,6k visningar
  18. Started by Järv,

Nytt år nytt projekt. Mitt akvarie från tyskland rullade in förra måndagen och känner att detta är en lysande chans att starta en tråd om detta (och kanske hålla den aktiv denna gången!). Som vanligt är jag tidsoptimist in i det sista och har inte ens börjat på varken sump eller bänk. Nästa steg blir att skaffa lite virke till en bänk samt möblera om lägenheten för att få plats med klossen i fråga. Akvariet i fråga är 120x80x50cm och har 2 sidor optiwhite och ska stå som något av en rumsavdelare när allt är klart. Tekniken än så länge ser ut som följer Belysning: 2x 100w dreamchip Dosering: Grotech tec3 ng för dosering Styrning/dator: Profilux 3,1n Ex för att hålla koll p…

• 25 svar
    • 4,2k visningar
  19. Started by jeber,

Efter kraschen i somras var jag inne på att ge upp helt och aldrig mer ha saltvatten. Men försäkringsbolaget täckte allt levande så jakten på ett mindre akvarium drog igång. Igår hämtade jag hem ett red sea reefer 425 xl.. ska bli kul att testa något annat än hemmabyggt [emoji1]. Ställt det på plats och monterat alla rör idag, testat fylla med vatten och än så länge ser det bra ut. Det var väldigt enkelt att montera även om de ställbara fötterna kändes så där imponerande. Konstigt med hel svart i sump utrymmet, ser ju ingenting! Teknik: Ny skummare deltec 1000i Nya gyre 350 Returpump är min gamla reef octopus Doserpumpe…

20. Started by datilido,

Så efter en utdragen renovering av hela övervåningen då mitt gamla 240 brann och sprack så är jag igång igen. Det jag har nu är ett 300L med måtten 100x60x50 Plus detta: Maxspect razor 160w 10 000k Deltec mce 600 Tunze 3155 Tunze streamer Ska dit en sump senare med biopellets och sedan doserpump och köra igång med balling är det tänkt :-) Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Kiwi,

Håller på att planera det nya karet. Måtten är bestämda att bli 120*60*60 ifrån dagens 60*60*60 kub. Det nya blir även OW i framrutan samt ena sidorutan. Är sugen på att köra CTC på ena kortsidan med 3 rör som jag kört på mina tidigare kar och är nöjd med. Inte riktigt bestämt dimensioner på rören antingen 2*32 ner eller 1*32 som evac och 1*25 som primär? Har även lite funderingar gällande storlek på själva balkongen samt höjden på den gaveln där balkongen ska sitta? Läst lite i olika trådar och det verkar vara så att många kör utan kam då? Som returpump har jag tänkt en Jebao 5000 DC Tacksam för lite tankar och idéer [emoji846]

• 0 svar
    • 431 visningar
  22. Started by Joppsson,

Hej på er! Helt ny på forumet så jag börjar med en liten presentation. Heter Jesper och kommer från Solna, strax norr om Stockholm. Är helt grön på saltvatten men har länge varit sugen på att starta upp ett kar. Har haft sötvatten i många år i alla olika varianter men den senaste tiden har varit helt akvarielös. Jag och damen har nyligen skaffat ny lägenhet och det känns som att vi kommer bo här ett tag. Ypperligt tillfälle att starta sin första saltburk tycker jag men hustrun har varit något tveksam. Efter många långa diskussioner så fick jag till sist godkänt, med förbehåll om att det skulle passa in bra i lägenheten. Efter många timmars läsande på det här forumet så ha…

• 37 svar
    • 7,5k visningar
  23. Started by jimmicarlsson,

Tjäääna tjäääna Ja de e väl dags för mig att presentera mig och visa upp mitt kar för omvärlden Idag sitter jag med ett Elos 120 med lite sps planer i Allt började med ett Rsm 130 från Bromma zoo men insåg snabbt att man inte kommer dit man vill med ett sådant kar. Iaf inte jag Så jag tog mig beslutet att skaffa ett lite av ett dröm kar (Elos 120) tycker dom e grymt stil rena med bra mått mm därimot åkte ju de i lite annan teknik så som kz skummare, tunze streamers, ghl mm. Även planer på zeo Just idag så sprängde jag min scape och fick nån tok flipp så kastar upp en gammal bild på karet. Kan även till lägga att jag söker spser i mängder helst lite ovanliga. Ha de …

24. Started by cedis,

• 0 svar
    • 622 visningar
  25. Started by Stahre,

Jag hade ett saltvattens akvarium för ca 10år sen, ett 90L nano. Har sedan dess länge varit sugen på att dra igång igen. Jag kom över ett begagnat Red Sea C250 Max till ett bra pris. Jag tänkte jag skulle dokumentera allt här. Jag kommer att specificera alla detaljer i nästa inlägg. Men här kommer några bilder från uppstarten.

• Gilla
    • 3 svar
    • 429 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.