Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Hej Har under våren flyttat från mitt 250L, det tuffade på bra och nu vart det dags för ett större. Det nya är på 120x80x60 ca 550L + sump så en total volym på strax över 600L Akvariet kommer från en tysk firma.12mm optiwhite på front och gavlar, måttbeställt, borrad botten, stadig låda för frakten 450e. Frakt 1200kr. Sumpen kommer också från en tyskfirma, hornbach Ytavrinningen är en 3mm plexiskiva i ljusblå nyans, limmad med svart akvarie sillicon. Vatten transporten ner till sumpen är ett 32 och ett 22mm rör, 32an har en ventil så jag kan justera flödet. tog lite knixande men nu är de tyst:) Returen är ett 22mm rör med en damm-pump på 3200L/h om jag mins rätt. fullt t…

• 52 svar
    • 7k visningar
  2. Guest
    Started by Guest,

Nu är det på rull men mycket kvar Har husserat 2 percula och 2 rörmaskar lite polyer o knappar. Är ca 15KG LS i ska i med mera och fixa en bättre scape. Botten Vanlig sand (sandlåda) med större korallkross som vart öven från filtret:P Nu har i fredags även lite koraller av modellen Euphyllia tror det är paradivisa. Tackar Mats för dessa Och LS kanon fina. Teknik 2 powerhead 1500L/h och 1000L/H Våt/torr filter med utavrinning munp 500L/H JAD WG-524 fick modda denna lite nu kommer inga microbubblor:) Belysning 3st 20W T8 isvita och 4 LED slingor på 100Cm 2blå 2vita Lite värden kommer här: Salt: 1,022 KH 10 Mg: 1230 ppm Calcium: 680 ppm Silikat, Si: 0 ppm Nitrit, NO2:…

• 75 svar
    • 7k visningar
  3. Started by Wigge,

Tjenare alla salta fiskar där ut! Jag har idag varit i tygelsjö hos Mamadubba och hämtat hem ett Juwel vision 180L bowfront akvarium. Måste säga att det finns mycket trevligt och förstående folk här på guiden... Rogge är på semester och så klar så kliade det i mina fingrar att få hämta hem karet och jag behövde inte ens säga något fören Rogge bad sin kompis att ställa ut karet så jag kunde köra dit och hämta det. det tackar jag så mycket för Roger. uppskattar det väldigt mycket! Just nu står det färdig tvättat så att jag kan hugga in och börja flytta över allt imorgon. ska jag köra 150W eller 250W mh över detta kar? Hur ska jag flytta över allt? någon som kanske kan skriv…

• 97 svar
    • 7k visningar
  4. Started by Mattias,

Kunde inte hålla mig ifrån saltet längre, efter nedläggningen för två år sedan blev suget för stort. Det är ju en mycket intressant hobby, med mycket spännande liv och teknik. Lyckades hitta en kub på 65x65x65 här på orten, med lite modifieringar så är det snart igång. Väntar på lite teknik från e-bay och annat från Svedala. Sent from my iPad using Tapatalk

• 72 svar
    • 6,8k visningar
  5. Startade upp ett akvarie i slutet av 2009 efter många månders väntan på glas etc. Måtten är 60cm brett, 55cm djupt och 70cm högt, runtom är det 12mm low ironglas. I högre bakre hörna är det en ytavrinning, samt två borrade hål, en durso ner till sumpen (som är på 40 liter) samt ett returör upp i akvariet igen. Akvariet rymmer ungefär 200-220 liter inkl sumpen. Då jag mest är intresserad av sps så kommer det bli fler sånna så småningom och möjligen någon lps (då jag redan har en euphyllia). Lyset består av en 400w mh som huvudbelysning och 2 st 55w compaqt rör (blått). Kommentera gärna /Robert

6. Started by Emillarsson,

Tjena Här kommer lite info om karet som denna tråd kommer att handla om. Längd 700mm bredd 600mm samt en höjd på 600mm. En avrinnings kam på 700mm som sen rinner ner i ett 15 liters fack. I det facket sitter det 2st 32mm durso rör med omvänd durso i sumpen. I första facket av 3 har jag levande sten och odlar svamp av olika slag.Andra facket har jag inget just nu. Fack nr 3 är fullt med prylar, 1 st deltec ts1250 skummare. Deltec filter med phosballs och kol sen sitter det en tunze silence 1073.050 som trycker tillbaka lite vatten. Lyset är ett hemma bygge med 96st cree led samt 4 st 10w led. Cirkulationen sköter 2 st mp40es.Balling med en ghl 4 kanalare och automatisk vat…

7. Started by Admiral,

Hej alla, Innan jag börjar vill jag tacka alla som gett insperation till mitt nya kar. speciellt till Philippe Grosjean´s drop off akvarium, som var början till mitt intresse till drop off kar, sen till Rednut på RC med sin drop off akvarium, ett kar som jag försöker efterlikna. Och inte minst till POPOV och Maglofster, för deras fin fina kar. Har inte all pengar i världen så försöker hålla i budgeten. Så akryl och BK skummare etc är inte på bordet. riktigt dåligt på det där med sketchup, men så snart jag lyckas ta en bild av min model ska jag posta. Karet ska stå i ett hörn i hallen men vid senare flytt till större boende ska den kunna vara som rumsavdelare. Karet Ree…

8. Started by Preston,

Lägger upp en tråd om starten av mitt nya kar. Hade salt för 14 år sedan men la ner när vi flyttade. Har länge gått och varit sugen på att starta upp igen. Startade snabbt upp ett kar på typ 30 liter förra året när barnen ville ha en nemo (det är en pytte liten nemo). Jag byggde en revvägg av LS och typ reef foam till akvariet för jag har alltid velat prova å det är ju lite enklare att göra sånt i ett litet kar. Det tog ju inte så länge innan det blev trångt i 30 liters burken så just nu bor Nemo, eremiter och koraller i ett 50 liter i väntan på det nya karet. Nya karet Kar: B100xD45xH55 Sump/Refugium: 70x32x32 Lyse: 2 x Mazzara-P + 1 x Mazzara-S Cirkulation: Jebao WP-25…

• 40 svar
    • 6,5k visningar
  9. Started by MagnusJ,

Jag startade mitt första saltvattensakvarium i höstas, ett 80L blenny som egentligen är ett riktigt fint litet akvarium. Men det är för litet för mig känner jag, när man väl började lägga till lite grejer som uv-c blev det direkt bökigt att få allt att passa och se snyggt ut. Akvastabil 275liters med ~84l sump. Skummare: Bubble-Magus curve 5 Retur: eheim universal 1200 Streamers: Jebao wp-25 och wp-10 Övrigt: deltec uv-c 10w samt reaktor deltec fr509 för fosfatremover eller möjligtvis biopellets i framtiden. Belysning står jag fortfarande o vacklar lite på. Har en beställning lagd på en razor 160w 16000k men funderar på om jag inte ska kräma på och ta en PS hyperion s 2*1…

• 49 svar
    • 6,5k visningar
  10. Started by Twik,

Jag gillar ju själv att kolla sånna här trådar för inspiration så jag tänkte att jag gör en jag med Ny inom hobbyn så det blir säkert en hel del lärorika misstag längs vägen. Mitt system: Akvarium: Red Sea Reefer 450 Belysning: 3st AI Hydra 26 HD på DD slimline brackets. Skummare: Deltec 600i Returpump: Jebao DCP5000 Cirkulation: 2st XF-Gyre150 Algreaktor: MR120 Just nu kör jag med sumpen i skåpet men drömmen är; och jag har förberett för det är att ha sumpen i pannrummet i källaren precis under akvariet. Men eftersom där ser ut som ett bombnedslag just nu och jag vill komma igång så börjar jag så här. Jag har förberett…

11. Started by timmpa,

Hittade mej ett lite större kar än jag hade innan....tänkte som så att det är "mindre"jobb med ett större än 3 st mindre kar. Sakt och gjort så införskaffade jag mej ett "lite" större kar och det fall på ett 585L kar med sump och bänk som hittades här på guiden(tack för att ni finns till). Måtten på karet va bara 150x60x65 och med måttbandet i handen för att kolla hur,vart man kunde ställa det så tyckte man inte det va så stort.Glad i hågen så fixade man släp och bärhjälp och drog iväg för att hämta det.Väl framme så blev det mera en...fan är det så stort....jaha ja det är väl bara att bära då . Fick med en ca 70Kg sten i köpet med och med stenen jag hade innan är man up…

12. Efter att ha fyllt upp 130karet lite väl fort så införskaffade jag mig ett rsm 250, den silverfärgade varianten begagnat. Men den färgen passar bara inte in i hemmet, så det blev en tur till billackerarn med allt isärskruvat och vitt skulle de bli! kanon hur fint som helst. Men så började tankarna om en separat sump för att få bort alla ljud från skummare, pumpar osv. Jodå sump inhandlad 100x40x40. "Så där kan de inte se ut i gästrummet" sambons ord;) ut i snickarboa och tillverka sumpmöbel. Sådär ja, en bänkskiva med gångjärn ska de på oxå men kommer alltid stå öppet, förutom när man har gäster i huset. då var de dags för borrning, fick hjälp av en kompis pata76 h…

• 43 svar
    • 6,3k visningar
  13. Started by bliper,

Hallå alla saltisar! Då har det äntligen blivit dags för mitt nya projekt att dra igång. Har idag ett 240 liters kar med 80 liter sump som ska förvandlas till ett 720 med ca 160 liter sump. Var förra helgen och hämtade ett jättefint 2 år gammalt 720 helglaskar med optiwhite i framrutan. Karet står för tillfället i garaget i väntan på borrning, limning utav box och målning. I förra veckan började arbetet med bänken. Stommen består utav 45x95 reglar. Lite finslipning utav ytterdelen. Kanske lite overkill, men jag kommer bar…

• Gilla
    • 29 svar
    • 6,2k visningar
  14. Started by DennisL,

Tja! Efter 6 månaders planering är nu karet igång på "riktigt", kändes som en mindre evighet. I fredags lades 40kg levande sten i och idag tog jag de första testerna. Testerna lyder som följer Nitrat 5ppm Nitrit 0ppm Fosfat 0ppm salinitet 1024 temp 25 Nu börjar nästa väntan innan det är dags för lite fisk och annat. Planerar att starta med ett par clowner och en euphyllia. Tanken är att jag ska ha sps till att börja med för att eventuellt ha lite sps i framtiden.

• Gilla
    • 59 svar
    • 6,2k visningar
  15. Då var det dags igen! har flyttat och lagt ner samt sålt mitt gamla kar... Det nya projektet kom på plats igår och är ett helglaskar på 630 liter, 150x70x60 Härligt djup, men det leder till att jag måste utöka belysningen... har en razor 160 10000K och skaffar nog en till fast 16000K Det blir ingen sump till detta karet, kommer istället dela av en kortsida och köra internsump med det viktigaste, skummare, remover i filter/socka och returpump... Har även en 3kanalers doserpump som kommer köra nån form av balling i ena skåpet och andra skåpet kommer rymma en tank för påfyllning... Cirkulationen går i väntan, väldigt sugen på en Maxspect Gyre när de väl kommer... till dess …

• 37 svar
    • 6,1k visningar
  16. Hallå alla salta! Jag har länge varit sugen på att skaffa ett möbelakvarium med avrinning inne i karet istället för en box som jag har nu, samt få lite mer bredd. Och efter lite letande hittade jag ett kar som föll mig smaken i direkt. Det dröjde inte länge förens jag beställde hem ett nytt ifrån tyskland och det levererades idag med ca 30kg död sten. Mitt första intryck av karet är wow! Har en känsla av att det här kommer bli perfekt för mig. Karet är ett Eheim Scubaline 250L marine. Det som ingår är möbel, ramp ink belysning, avrinning ink all rördragning, sump och en returpump. Tekniken är för tillfället: Eheim belysning: 4x39w T5. (Blir antagligen att komplettera med…

• 42 svar
    • 6,1k visningar
  17. Startar upp en burk hos tjejen eftersom jag ändå är här mycket och flyttar över det mesta av levande hemifrån efter att prick karantänen är över. Blev full satsning eftersom det är svårt att hitta beggat på vintern. Kommer köra core 7 och ghl director. Kul att dra igång ett lite större igen men verkligen krångligt när man inte känner nån bärhjälp på plats (det löste sig med hjälp av matleverantören från Fodora 😅👍)

18. Detta kommer att startas till hösten. Är första gången jag kommer att köra med sump, några tips ? Måtten på karet är 120*60*60

• Gilla
    • 41 svar
    • 6k visningar
  19. har fått pris på ett vinkelkar ska ta en exakt vinkel från väggen där det ska stå när jag kommer hem nästa gång fyra sidor optiwhite baksidor mot vägg 2st 50 cmbitar av vanligt flotglas 12mm kortsidor ut frånvägg 50 cm optiwhite framsidorna har jag inget mått på ännu höjd 65 cm tre hål borrade i botten i baksidan av vänstra delen han ville inte gira fogen på framsidan så där finns ett problem som gör att det kanske inte blir av. känns trist med en bred fog mitt i karet 15500 kr hämtpris låter priset ok ? finns det någon som fixar att gira och limma mittfogen så att jag blir nöjd?

• 51 svar
    • 6k visningar
  20. Started by Robbyn,

Har precis börjat få lite ordning igen efter uppgraderingen jag gjort under min semester. Är Marcus förra kar som jag nu placerat på min bänk samt pusslat in sumparna under =) Hoppas få bra snurr på sakerna så att djur och koraller kommer att trivas. Blir nästan ingen levande sten i karet utan blir tre stora revpelare samt någon sten. Levande sten kommer det däremot finnas en hel del i sumpen. Här är några bilder hur det sett ut veckan då karet varit igång.

• 45 svar
    • 6k visningar
  21. Started by pettzon,

Hejsan! Efter en mindre debut på sötvattensidan såddes snart ett projekt i saltvatten. Har kommit en bit på väg, har en del kvar dock. Tänkte dela med mig utav projektet så länge samt öppna upp för kommentarer från mera rutinerade människor. Tips och tricks samt positiv kritik mottages mer än gärna! Värt att ha i åtanke är att jag försöker hålla nere kostnaden, här hittar ni nog ingen lysramp för 20 000. Har väl egentligen inte bestämt någon setup än men har tänkt att börja med en Salarias, ett clownfiskpar(Percula, om jag kan hitta) + anemon(Entacmaea quadricolor, om jag kan hitta) och städpatrull förstärkt av räkor. Koraller beroende lite på vad som passar och vad som …

• 26 svar
    • 5,9k visningar
  22. Started by PeterGG,

Hej. Flyttade till hus i December. Det bästa jag kom på för att flytta mina akvarium var att starta ett nytt i huset... och flytta in de gamla grejerna i ett nytt. Flytten var ett **** flytten av 540L akvariet gick bra, men sen ställde jag 90L i källaren och där var för kallt... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32227-PeterGG-s-540L https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55959-PeterGG-s-Take-6-90L-kub Detta akvariet har just nu 2 Razor rampor 160W 16000K.. mer kommer. Det är borrat, byggt av benny på majorna Sumpen under karet... samma teknik som innan Kul med detta är att vi har ett isolerat uterum.. så man ser akvariet i ett fön…

• 46 svar
    • 5,9k visningar
  23. Started by Tartaros,

Har nu fått hem det nya karet samt rengjort och provmonterat det. Karet är på 360l med en sump på 90l. Belysningen kommer att bestå av en Maxspect G2 på 170W samt 2 stycken 54W T5 rör. Nästa jobb blir att ta ner alla delar av skåpet för ommålning m.m. Därefter skall allt liv, sten m.m. från det gamla karet flyttas över till detta. Jag skall försöka hålla tråden uppdaterad med bilder och info under hela uppstarten. //Marcus Tack Sparrow för all hjälp med nedmonteringen och lastning!

• 50 svar
    • 5,7k visningar
  24. Started by Emil_kba,

Tänkte det va dax att presentera mitt akvarium och dess invånare! Akvariet är ett 540 liters med optiwhite framruta , 150 cm *60 cm *60 cm. Sumpen är på 160 liter, 100 cm* 40 cm* 40 cm. varav va 70 liter till osmos / vattenbyte. Borrat med 2 st 32 mm rör ner och ett 25 mm till returen. Bänken är hemmabyggd av 2 tum 4 och inklädd med 10 mm mdf som är vit målat. Benen är Ikeas köksbänksben som är justerbara. Inriktningen är korallrev med massa SPS och några få LPS längst ner. Teknik Skummare: ATB 1050 med airstar pump. 1500 L/T luft och 2000 L/T vatten, extremt tyst. Cirkulations pumpar: 3 st 6095 med 7095 controller. Returpump: Newjet 6000 L/T Belysning: 2 st 160 Watt Max…

• 35 svar
    • 5,7k visningar
  25. Started by Jarre64,

Hej. som ikola sa, du kam inte lägga upp en ny blogg! Så jag börjar om med en tråd. Hej på er alla !! tack för all info för en som precis startat upp mitt första kar efter 35 år som ciklid fantast ! (Mellan period med diskus ) har gjort om mitt 540 kar till salt, borrat och gjort avriningskammare mm köpt allt begagnat och fått mycket hjälp från ikola och Gordan, Jesper här i Karlstad. Tänkte som alla att det skulle startas lugnt och fint men det sket sig, Köpte ls och fiskar av en väldigt trevlig man i Åmål, blev en osmos anläggning och även en AI ljusanläggning till slut med oväder och månsken mm. Fiskarna hamnade hos AMAZON här i Karlstad + två anemoner, 4 clowner och 1…

• 50 svar
    • 5,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.