Gå till innehåll

Eheim Scubaline 250L


Seahorse

Rekommenderade inlägg

Hallå alla salta!

Jag har länge varit sugen på att skaffa ett möbelakvarium med avrinning inne i karet istället för en box som jag har nu, samt få lite mer bredd. Och efter lite letande hittade jag ett kar som föll mig smaken i direkt. Det dröjde inte länge förens jag beställde hem ett nytt ifrån tyskland och det levererades idag med ca 30kg död sten.

Mitt första intryck av karet är wow! Har en känsla av att det här kommer bli perfekt för mig.

Karet är ett Eheim Scubaline 250L marine. Det som ingår är möbel, ramp ink belysning, avrinning ink all rördragning, sump och en returpump.

Tekniken är för tillfället:

Eheim belysning: 4x39w T5. (Blir antagligen att komplettera med LED senare)

Skummare: Deltec SC1455

Rörelse: Vortec MP10w och en Tunze 6045. (Ska skaffa mig en till MP10w)

Returpump: Eheim Compact+ 2000.

Universalfilter: H2Ocean FMR75

Osmos: 4stegs + silikatfilter

Tyvärr fanns det inte mycket tid att göra något då jobbet kallade, men jag lyckades ställa det på plats och ta lite bilder innan jag åkte.

post-7041-14468933718003_thumb.jpg

Hälsningar,

Martin

post-7041-14468933716958_thumb.jpg

post-7041-14468933717127_thumb.jpg

post-7041-14468933717366_thumb.jpg

post-7041-14468933717523_thumb.jpg

post-7041-14468933717685_thumb.jpg

post-7041-14468933717843_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättesnyggt! Du kanske ska rycka filtersvamparna efter några veckor när vattnet klarnat upp. Det sägs att de kan göra mer skada än nytta om de får vara i akvariet för länge.

Det anses väl ofint att fråga, men vad fick du betala för akvariet och möbeln? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla! Idag efter jobbet ska jag påbörja scapingen, får se om jag lyckas något :)

Kiwi11: Jag hittade faktiskt ingen återförsäljare i Sverige, men vet att det gick på ungefär 1499 pund i Storbritannien.

Keller: Jag gav 1149 euro för kalaset, då ingick det jag skrev tidigare :)

Blåbert: Eheim säger att det är ett patent på en helt tyst avrinning. Uppdaterar när jag fyllt karet för att berätta om hur det fungerar.

Hagbard: Jag testar mig fram och kollar om det är något för mig. :smiley12:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtersvampar är självklart inget nödvändigt, då behovet inte finns hos alla. Däremot är det et effektivt sätt att få bort partiklar ur vattnet, speciellt om man har sandtuggande fiskar. Men med rätt sand och rätt fisk så slipper man oftast detta.

Snyggt kar för övrigt, undrar hur de menar patentet ser ut med tanke på att intag i box som sker både från yta och från intagsgaller i nederkant har funnits hos många akvarister väldigt länge genom åren. :)

Kanske det är den inbyggda mellanväggen de menar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla! Idag efter jobbet ska jag påbörja scapingen, får se om jag lyckas något :)

Kiwi11: Jag hittade faktiskt ingen återförsäljare i Sverige, men vet att det gick på ungefär 1499 pund i Storbritannien.

Keller: Jag gav 1149 euro för kalaset, då ingick det jag skrev tidigare :)

Blåbert: Eheim säger att det är ett patent på en helt tyst avrinning. Uppdaterar när jag fyllt karet för att berätta om hur det fungerar.

Hagbard: Jag testar mig fram och kollar om det är något för mig. :smiley12:

Det var ju faktiskt ett ganska bra pris. Inklusive frakt? Vad heter sajten/återförsäljaren där du köpte det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt stiligt, Eheim gör fina kar!

Var själv på väg att köpa ett Eheim Incpiria Marine 300 alt. 400 tidigare i våras innan jag köpte det jag har idag. Väldigt stilrena.

http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=14218&XTCsid=pulaqu4cuk5hljdbqej21o2qu4

https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/marinewater-aquariums/new-incpiria-marine/new-incpiria-marine-300_white_high_gloss

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggerman: Exakt vad Eheim menar är jag osäker på, jag läst det direkt på deras hemsida. "And with the patented, ultra-quiet overflow shaft you hear no gurgling noises."

Orchide: Jag beställde det hos aquaristic.net, ser även att butiken nu höjt priset till 1277 euro. Lite tur för mig som fick det för 120 euro billigare! :encouragement: Frakten gick på 200euro, men då jag beställde 30kg sten och andra tillbehör samtidigt.

http://fish.aquaristic.net/Eheim-aquarium-combination-250-marine.html

Blåbert: Jag kan ta lite bilder när jag kommer hem utan blixt. Och precis som Mr_Erwing säger så är det en glasskiva på bild 3.

Datzun: Jag är osäker på hur jag ska få till det, men just nu ligger det i framtiden! -dans

JonasW: Håller med, kan säga att jag är mycket nöjd med designen :)

När jag kommer hem i eftermiddag ska jag limma fast en blå bakgrund samt börja med aquascapingen! :nya bilder:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något sånt här har jag tänkt mig att scapen ska se ut! Vad tycker ni? :)

[ATTACH=CONFIG]116287[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]116286[/ATTACH]

Ser bra ut tycker jag luftigt mindre skit som kan gömma sig men tänk på att på sidorna/runtom

behöver det vara plats för en algskrapa att pasera på glaset

:cool:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag byggt och limmat klart, blev ganska nöjd! Är alltid svårare att få till det i glasburen. :) Sumpen är med klar, så imorgon ska jag börja blanda vatten! :smiley20:

Datzun: Ni är mycket välkomna! :)

Conjor: Tack, det är gott om utrymme att skrapa rutorna. :ler:

post-7041-14468933722119_thumb.jpg

post-7041-14468933721749_thumb.jpg

post-7041-14468933721934_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Om avrinningen fungerar så bra som de lovar ser ju detta ut som ett perfekt kar!

Det ser inte ut att finnas fack för färskvatten i sumpen för automatisk påfyllning? Kommer du ha det i andra skåpet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag byggt och limmat klart, blev ganska nöjd! Är alltid svårare att få till det i glasburen. :) Sumpen är med klar, så imorgon ska jag börja blanda vatten! :smiley20:

Datzun: Ni är mycket välkomna! :)

Conjor: Tack, det är gott om utrymme att skrapa rutorna. :ler:

[ATTACH=CONFIG]116298[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]116299[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]116300[/ATTACH]

Aj va fint det blev mycket plats för invånare

:wooow::cool:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...