721-1199 liter
106 ämnen i detta forum
-
Dags för en liten uppgradering då. För ett och ett halvt år sedan skaffade jag ett 80 liters blenny, trevligt kar men blev fullt väldigt snabbt. Första februari 2014 drog jag igång ett akvastabil 275 liters. Tänkte att detta får räcka ett tag(men i samma sekund som det hamnade på plats tyckte jag det blev för litet). Nu ska vi bygga om här hemma så det passade bra med en ny uppgradering. Karet: 170 * 100 * 70 (1190 liter) 15mm optiwhite. Intern box med två hål ner, ett upp. Beställt från diamantaquarien och dyker nog upp när som helst. Sump: ca 145*65*45. Hade verkligen älskat en liten avdelning för fraggar. Får klura lite på vad jag få…
-
Efter en del påtryckningar känner jag att det är dags för en presentation av min salta vägg. Jag har suttit här under ett par år och läst om alla vackra kar. Har lärt mig en hel del om hur man gör och än så länge klarat mig från katastrofer och massdöd. Jag har gått den långa banan som så många andra. Provade på ett kar med salt för 35 år sedan men alla som var med på den tiden vet att detvar svårt att lyckas då. Byggde en stor skummare och hade en hel del fisk men de blev sällan mer än 6 månader innan de drabbades av något och dog. Har haft det mesta i akvarieväg. sköldpaddor, Sällskapsfisk, Malawi, Tanganyika, och en hel del Discus. Konverterade min discusodling till s…
-
- 74 svar
- 15,5k visningar
-
-
Har tagit beslut att mitt 550 liters guppyskål blev för litet så nu har jag köpt ett Haquoss infinity 153 med tillhörande teknik av den kunniga och serviceinriktade personalen på Djurmagasinet Norrköping. Jag har även beställt en del teknik från Drakfisken och Triton, även dom mycket serviceinriktade. Det kommer att komma upp bilder så fort det anländer hem, det kommer även dyka upp många frågor som jag hoppas få hjälp med utav alla Er proffs här på saltvattensguiden. Första frågorna redan nu: Kan man använda vanliga plastavloppsrör som man köper i fackhandeln till rördragning sump? Då jag insett att jag omöjligtvis kommer att nå ner till botten när jag ska bygga mitt rev…
-
- 33 svar
- 6,2k visningar
-
-
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Jag har sen liten grabb hållt på med sötvattensburkar i olika storlekar. Intresset introducerades säkert redan när jag var några månader gammal. Pappa satte mig framför 375 liters burken med malawiciklider då ingenting annat verkade hjälpa mig att sluta gråta. Där satt jag med stora ögon och iaktog allt liv som rörde sig där i. Redan som barn bestämde jag mig för att den dagen jag skaffar hus så ska jag ha ett stort akvarium och helst av allt saltvatten. Saltvattensakvarium har alltid varit väldigt avlägset då man matats från de vuxna med att det i princip är omöjligt utan att vara biokemisk analyter eller marinbiolog. Varningens finger har höjts för alla utmani…
-
Tänkte dra igång en tråd ang mitt första saltvattensakvarium 180*70*60 optiwhite plus 300Lsump. Idag inhandlades lite grejer med. Akvariet kommer om ca 2v så nästa vecka ska jag börja bygga bänken. Tacksam för alla tips och tricks.
-
-
- 30 svar
- 3,8k visningar
-
-
Har konvertarat mitt 10mån gamla Juwel Rekord 800, 110l akvarium till ett saltkar. Använder befintlig filterkammare som inbyggd "sump" med ytavrinning. Fyllt med vanligt kranvatten då jag saknade osmos när jag fick hem stenen men fyller på avdunstat med osmos och kommer fortsättningsvis köra med osmos vatten. Har haft det igång en vecka man vatten och c:a 15-20kg LS hämtat från levande kar och idag kom äntligen skummaren, en Tunze 9004 tillsammans med FM's Ultra Carb L o Ultra pro phos som jag lagt i Juwels filterkammare. Jag har bara haft belysning igång fåtal dagar för lite myskänsla om c:a 3h annars är det än så länga släkt i och med saknad av skummare o filtermateria…
-
- 19 svar
- 3,1k visningar
-
-
Jag kommer att i den här tråden följa upp (om)bygget av mitt nya saltkar. Kommentarer är välkomna. Storleken är 294 x 84 cm och 62 högt. Nu håller jag på att ta ur det sista gruset och frigolitinredningen. Det är några repor i frontglaset så jag funderar på att vända det om med baksidan fram.
-
-
- 266 svar
- 57,2k visningar
- 3 följare
-
-
Lite bilder på mitt infinity 153
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej allihopa. Jag tänkte dela med mig lite av mitt nya projekt här hemma. Men först vill jag tacka Ted på Bioted Marin AB för hans fantastiska service, utan honom hade detta aldrig blivit så här bra. Karet är i måtten 140x75x65 + overflow bakom karet. Det är byggt helt i akryl av Schuran. har jag räknat rätt så blir volymen ca 722 liter. Lite bilder från bygget av burken. Här är en bild från ritningen på hur det ungefär kommer se ut när det är klart. Det ända som inte stämmer på bilderna ovan är färgen på bakstycket men det ska dom tydligen fixa i efterhand. Lite teknik i burken. Dator, Profilux 3.1N eX & Profilux touch. Skummare & ZEOvit filter från korallen-zu…
-
Nu börjar det ta sej här hemma nytt kök nytt badrum nytt vardagsrum mm så nu i vinter ska renoveringen flytta ner ett steg, tillmin källare där ska jag renovera en tvättstuga och ett badrum och "MITT" rum bio/akvarie rum. akvariet ligger iförsej rätt långt ner på listan men det är roligt att planera. där av tängte jag dela med mej av mina planer som förmodligen kommer ändras 100 gånger =) Men några saker är spikade det är tex att där skall byggas ett akvarie ner och att det skall vara ett vingkel akvarium.. karet kommer jag bygga själv genom att jag kommer köpa två kar som jag skär isönder för att sedan limmasihopa till ett kar. var lite sugen på att beställa hemm dessa…
-
-
- 264 svar
- 47,4k visningar
-
-
Då har planerna börjat smidas inför nästa projekt. I slutet av maj kommer vi flytta till hus. AKVARIET Planerna är ett akvarium med måtten ca 170x70x70. dvs ca 800 liter. Frontglaset i diamantglas. Det finns ett antal begränsande faktorer. På vänster om sida står en kamin, dvs karet kan inte vara längre, då det isåfall kommer för nära kaminen. För att avleda värmen så kommer en luftspalt att lämnas mellan täckskiva och kortsidans glas. Djupet på karet hade varit önskvärt med 80cm men jag tror inte jag får tillstånd till detta. Men 70 har jag iaf fått ok på. BÄNK Bänken kommer jag nog …
-
-
- 825 svar
- 110,2k visningar
- 3 följare
-
-
Vid flytt till ny bostad var det dags att uppgradera från 560 liter till 1120liter. Akvariumet är byggt av Akwarium szczecin men köpt via guiden. Specifikationer: Mått: 200x80x70cm(LxBxH), Sump med refugium, Separat ato behållare på ca 110liter Teknik: Belysning: Pacific sun hyperion s2 4x150w Led, 4x80w T5 Returpump: Jecod DCP8000 Streamers: Tunze Turbelle stream 6115 1 Tunze Turbelle stream 6105 1 Ecotech Mp40 QD 1 Tunze 6150 Plus Skummare: Deltec 3000i Uvc: 2 Deltec 80w. Weipro 200mg Ozon till skummaren. Fisklista: Kirurger: 1 Acanthurus sohal 1 Para…
-
Jag har svårt att vara utanför, sist när jag sålde min akvarium tänkte jag ta det lugnt minst ett år men det verkar att jag är smittad ,det går inte ! Så duktigt på SV är jag inte men ska försöka bli bättre. Jag känner bara att jag måste starta ett ny kar, off klart sture projekt än andra jag hade. Skulle starta min lilla Dimax (13 liter) för sköjs skull men väntar några år tills min son bli 6-7 år. Karet jag vill beställa har måtten 200x70x70cm (3 sidor optwhite 15mm) samt en sump ? men vet inte precis vad är passande i storlek ! *ytavrinning 4 hål på bredd glas sida (2 x 32mm - returen och 2 x 40mm (en kortare än andra) *boxen ska vara svart acryl på en av sida i m…
-
Då var det dags för byggartråd. Idag kom karet och jag går från planeringsstadiet till handling. Karet är ett Red Sea Reefers XXL 750 Vitt, och skall stå placerat i en kortända av vår matsal/allrum. Fokus kommer till en början vara på fisk, men så klart kommer jag fylla upp karet med snygga acrporor och en del andra SPS:er. Någon LPS kommer även finnas i, men jag kommer vara försiktig med dessa, då jag vill ha kejsare. Teknik: -Belysning: 3st Radeon G5 Pro (215w x 3st - vilket kommer ge ca 0,95w/l vatten). Dessa är beställda, men Ecotech verkar ha stopp i produktionen just nu pga Covid-19 -Skummare: Royal Exclusive Bubble King Supermarin …
-
-
- 596 svar
- 77,2k visningar
- 12 följare
-
-
Så var det dags att börja dela med mig av mina tankar kring mitt nästa tänkta projekt inom denna fantastiska hobby. Min "kub" avvecklades och allt levande såldes bort samt en del annat. Vid den tidpunkten visste inte vi inte vilket hus vi skulle köpa, så det var ingen idé att flytta "levande" eller akvarium med oss i den långa flytten. Dock så behöll jag det mesta av teknik och en hel del "bra att ha". För den som är intresserad av mitt gamla projekt: 310L kub I juli lämnade vi Stockholm och flyttade söder ut och nu har vi lagom till årsskiftet kommit i ordning i vårt nya hus i Höganäs. Huset är relativt stort, men saknar tyvärr källare. Källar…
-
Ohoj, Nu har jag kört igång mitt 864L (180x80x60) akvarium. Det här systemet är en produkt av mina tidigare erfarenheter av ett 750+300sump och ett juwel 240. Ingenting är ju en helt färdig produkt, en av tjusningarna med den här hobbyn är ju att man aldrig blir fullärd, men med den setup jag landat i nu så känns allt riktigt bra... Förhoppningen med denna tråden är att visa vilka lösningar jag valt och förhoppningsvis få input från er andra på bättre/sämre/andra lösningar. Med lite tur blir någon av er också inspirerad av mina lösningar. Hur som, nuvarande setup består av: Akvarium, 180x80x60. Optiwhite i framruta, i övrigt vanli…
-
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Mitt 980 liters inbyggda akvarium. Varit igång ca 7 år.
-
Behöver lite inredningsråd till detta karet. Måtten är 1500 brett och 1000 högt. tänkt att försöka få till två nivåer där Lps i botten och sps i topp.
-
- 4 svar
- 813 visningar
-
-
Ja då har karet varit igång i en v...fortfarande under uppbyggnad men tar allt lite vart efter.
-
- 2 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jaha, efter några års paus pga barn och mycket jobb med firman, så är det äntligen dags att köra igång igen! Uppbyggnaden är som följer: 720L (Min gamla burk) 6st Mazarra P-series (vill nog ha två till eller två st spottar av något slag) Två st Tunze skummare de stora (Eftersom jag inte kan få till ytavrinning) Två st Tunze turbelle á 3000L/h Två st Tunze 6095 á 9500L/h med intervall Zeo reaktor med Jecaud pump á 3200L/h Jag kanske kommer köra sump men har inte bestämt mig för det ännu... Då får jag bort skummarna ur akvariet Automatisk vattenpåfyllning sköts gm Tunze watercontroller och osmos kopplat direkt på köks kran. …
-
- 0 svar
- 931 visningar
-
-
Sedan en tid tillbaka så har det planerats för flytten av de båda karen, garaget isolerades, elen ska in dit iveckan därefter kommer karen o en soffa. Det gamla akvarierummet kommer få nytt golv o förberedas för nästa kar. Det nya karet kommer ha måtten 260x85x65 (lxdxh) det kommer ha dubbla avrinninga med 60mm. Retur blir en DC pump på ca 6000l/h Slump blir med refugium på ca 200l total slump ca 500-600l Totalvattenvolym blir ca 2000l. Ställningen blir helsvetsad stålställning som är pulverlackerad vit. Belysningen blir 9st AI Sol super blue LED. Cirkulationen utgörs av båda retur o 2-3 mp40.
-
- 9 svar
- 2,5k visningar
-
-
Har ett saltvattenskar på 720 l. Onvändig sump på 80 l. Plexiglasskiva med epoxylimmad sand som botten. Belysning 4x120 W DsunY led. Ca 60 kg levande sten, huvudpump på 9000 l/h. Wavemaker på 13000 l/h. UVC på 36W samt pump på 2500 l/h. Extra cirkulationspump på 2000 l/h. Tunze 9006 skummare samt rolermat filter. Har totalt misslyckats med att starta burken 2 gånger. Just nu, efter en andra god ansats är det mörkläggning och Dinoxal mot dinoflagellater. Varför blir det så? Efter en hel del nätgrävande, är min senaste hypotes att jag har haft konstant för lågt nitrat (2 - 5 ppm) och nollat fosfat. Dinoflagellater får då konkurrensfördel …
-
Efter 12 år så havererade systemet (old tank syndrom kanske, vet inte riktigt). Så har jag byggt om ,efter Triton Lab metoden. Halva sumpen är numera tänkt som ett refugium mm, har även köpt en returpump på 12 000 l i timmen. Har även tänkt lite nytt när det gäller huvudakvariet, betydligt mindre sten och att alla glasrutor skall gå att komma åt för rengöring ( ser mycket snyggare ut). Den högra revpelaren är färdig (lite småstenar bara kvar att lägga dit utefter botten) den vänstra är bara grunden ditlagd, har en tunna med levande sten som jag skall bygga med. Tänker också köra med några få centimeter sand på botten. Skickat från min iPad med Tapatalk
-
-
- 7 svar
- 2,7k visningar
-
-
Översikt av systemet: Ett peninsula akvarium 130x72x60 cm Ett RS 300, 90x57.5x55 cm Sump: 95x65cm Båda karen är kopplade till samma sump. Levande peninsula: Fisk: Yellow watchman goby med räka Segelfena Bristletooth kirurg One spot och two barred kaninfiskar Carpenteri flasher Lubocki fairy 2 ocellaris clowner Lyrerail anthias Starry blenny Gul wrasse (h crysus) Koraller: 25 acropora 5 montipora 3 goniopora/alveopora 4 zoanthus 3 sarcophyton 3 calustrea 1 clavularia 1 gsp 1 ricordea 1 rhodactis 1 stylocoinellia …