Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Hej här är mitt senaste akvarieprojekt ca 800 liter botten är 150x80 med två vinklade hörn i framkant med sidorutor 60 cm, höjden är 72 cm med ca 67 cm vatten höjd. Ytavrinning. Akvariet är inbyggt i en alkov i lägenheten. Börjar med en bild från idag, jag har bilder av byggandet och mera detaljer i kommande inlägg.

• 37 svar
    • 11,4k visningar
  2. Nytt jobb och ny stad. Indianapolis i amerikanska mellanvästern. Tyvärr kan jag inte plocka med mig djuren från Schweiz utan får börja helt från scratch. Här nere är husen STORA och billiga. De som vi har tittat på ligger mellan 400 och 1100 kvm. För en stockholmare är priserna löjligt låga. Mao finns det utrymme för en rejäl burk. Ännu har jag inte bestämt för hur akvariet skall se ut i detalj. Några saker önskar jag mig dock. Det skall vara gjort i akryl. Belysningen skall vara av LED typ och pumparna skall vara luftkylda. Det kan nämligen vara rejält varmt här. Iofs har alla hus AC men jag vill inte värma burken mer än nödvändigt.Priserna på akvarier och djur är mkt lä…

3. Started by lindholm,

Hej Startar en ny tråd om mitt akvarium. Nu ca 9 månader sedan starten (min förra burk hette lindholm 800 l) bilder och bygge kommer här är några bilder från gångna året. Akvariet är inbyggt i en 6 m3 stor garderob som fanns i anslutning till vardagsrummet. Hålet i väggen är inte riktigt klart för det ska byggas en snygg ram runt akvariet och målas vitt. bildet från vardagsrummet är strax efter starten och inredningsbilden är från i januari. akvariet är ca 166x92x68 och byggt på plats av Sture och Christer från Akvarielagret. Till det har jag sump med skummare, kol, biopellets och ibland kör jag lite ozon. Min förra burk hett Lindholm 800 liter och det tog lite tid att…

• 45 svar
    • 10,2k visningar
  4. Started by Hampus85,

Det börjar bli dags att starta en tråd om mitt nästa projekt. Och jag menar verkligen projekt. Varning för lång inlägg 😁. Tidsramen för första fiskarna i karet ligger på 7-8 månader och koraller ett år, allt tidigare blir en bonus. Kommer troligtvis ta flera år innan karet har full belysning och teknik för övervakning. Vad är då detta projekt? Jag har lagt handpenning på ett 1120-liters akvarium byggt i optiwhite av diamantaquarien samt en ati-skummare som kommer funka i början medan akvariet har låg fiskkoncentration men med tiden kommer behöva bytas mot större. Detta ska hämtas när snön försvinner. Det jag har hunnit köpa annars är 2 …

5. Started by ballsam,

Har haft en projekttråd igång dom senaste 6 åren (https://saltvattensguiden.se/topic/23369-planering-inf%C3%B6r-n%C3%A4sta/?page=15#comment-635201) och karet har nu varit igång i lite mer än ett halvår, så Nu är det dax att kicka igång den nya tråden om mitt stora långsiktiga system. För er som missat planeringstråden så är huvudkaret en kub på 140x140x60 cm i optiwhite med ytavrinning i mitten med rördragning ner till källaren där sump (och all teknik) samt ett fraggkar (160x80x30) är inhyst i ett eget rum. Orkar inte dra alla detaljer nu, utan kastar mej rakt in i senaste uppdateringen. Tanken var att ännu en gång byta ut cirkulationspumparna då de jag köpte sena…

6. Hej! skulle behöva lite tips på hur jag ska bära in den i lägenheten, jag bor i andra våningen 3 trappor upp har ingen hiss. Glaset väger 360kg, sen skulle behöva tips om ifall mitt golv klarar det eller ni som har erfarenhet vad tycker ni, jag har laminatgolv och under betong bor i hyresrätt har fått höra att det klarar det men vill vara säker, fick höra av en vän att man kan få spricka i betongen och då kostar det rejält !

7. Started by Zigmund,

Huvudkar 1400l ( 250*80*70 lbh ) 972w led Sump 507l (150*65*52 lbh ) ( har en del som fraggkar , 108w led ) 100l vattenbytar tank 130l fraggkar ( 4*24w T5 ) 200l refugium ( 150w mh 6500k lampa )

8. Started by runstenen,

Varit väldigt dålig på att posta bilder och fått skäll för detta Mest pga att jag inte får till några bra bilder. Här kommer iaf några mobilbilder på karet. Tot ca 900 liter saltvatten. Får se hur länge jag orkar blanda balling. Höjde Kh till 550ml / dygn precis ..

9. Started by jimmy,

Bäst att starta upp en projekttråd då detta kan hålla på ett tag. Va igår lördag uppe i Tenhult och hämtade Twennys akvarium som tidigare vart Ted Camenius rumsavdelare. Så idag har det gamla karet fått flytta till andra änden på rummet. Med ett kraftigt utbrott av vita prick som följd på mina kirurger och kjesare. Hade även ett missöde med en av mina tunnor när jag pumpat över ca 100 liter från karet ner i tunnan så ser man att hela golvet är blöt förutom just där jag står. Hade tydligen gått hål i botten så bara att pumpa tillbaka vattnet och in till stan för att köpa en ny tunna. Bilder kommer.

• 55 svar
    • 8k visningar
  10. Hej Jag heter Mathias och har hållt på med Saltvattensakvarium till och från på olika nivåer sedan 1996 . Bland annat drev jag under några år butiken Reefzone här i Örebro tillsammans med Peter . Har haft 2 st hemburkar igång genom åren men inte bott optimalt ! I Februari 2013 så köpte vi ett litet hus på ca 65 m2 + 65 m2 källare , när vi väl fått huset förra året så började vi med en total ombyggnad/ tillbyggnad och idag är huset 185 m2 + källare . Har planerat in ett sumprum i källaren , som är ett gammalt badrum med golvbrunn . Har kommit så långt att jag Plåtgipsat om rummet,murat upp en klack där jag ska ha sumpen o gjort hål o väggar/ golv för diverse rördragning oc…

11. Started by Curtus,

Hej igen, Efter några års frånvaro så är man tillbaka här igen. Drar igång en tråd här om mitt pågående projekt. Har funderat fram och tillbaka under ganska lång tid om man skulle sätta upp ett kar igen och nu fick jag äran att ta över Capotes gamla burk (Tack Anders) så då skred det hela till verket. Jag hade från början tänkt mig ett kar på ca 700-800 liter med intern sump. Men det lutar nog åt att jag kommer köra med sump på detta kar då jag inte får till en intern sump på ett vettigt sett dels då karet är ganska högt. Så vattenvolymen blir något mer än jag räknat med, men jag hoppas jag ska klara av det hela iallafall. Jag har hittills bara kommit så långt att karet s…

• 43 svar
    • 7,8k visningar
  12. Started by kaptenen,

Det har dröjt att få till denna tråd... Att summera ihop första året för detta karet kan bli hur kort och hur långt som helst. När den enorma pallen släpptes av utanför uteplatsen och allt levande som bott i plastbackar från ikea i nästan två veckor från det att förra karet tömdes. Satt och kalkylerade med oro för hur mycket koraller som skulle gå därhän. 8 backar där allt låg där det fick plats. Fiskarna uppdelade i jämn fördelning i hopp om att även de ska klara sig.. Tror aldrig jag gjort så många vattentester varken före eller efter. Sen efter en viss fördröjning med osmosvatten och blandade av salt var vi igång. Allt skulle flytta ner i sitt s…

13. Started by Dennan,

Hej ny här på forumet Har pysslat med diverse sötvattenfisk ett par år men efter jag startade mitt första lilla salt 250l shallow reef nyligen tog jag ett stort beslut och sålde av allt i fiskväg och idag började jag min resa mot att mitt största kar ska konverteras, Karet är 200x120x60cm (LBH) Måtten har anpassats för att husera stingrockor men verkar va dugliga mått för salta blötdjur också. Då jag desvärre har en övre budget bygger jag efter att köra fisk endast ev kommer jag ympa in Ls men annars blir det död sten för hela slanten. inga koraller kommer prioriteras då jag vill ha stora korallmumsande fiskar kommer dock anpassa allt så om jag ångrar mig i framtiden k…

• 40 svar
    • 6,4k visningar
  14. Started by Fabhellmyrs,

hejsan! jag tänkte presentera mitt nya kar på 980 liter plus 240 liter sump. (niki68`s gamla kar) karet är 200x70x70 3 sidor optiwhite och sumpen är ett vanligt eheim mp kar från hornbach på 240 liter. bänken är en Nilo blue aliminium med höjden 90cm och 6 stycken ben. Teknik: Cirkulation: 2 stycken jebao rw20 som cirkulation blir det tycker jebao känns riktigt bra för priset dem kostar. Skummare blir en coral box cloud 9, fick den för ett bra pris mot att jag gör en recension av den . Returpumpen är en jebao som pumpar 6000 liter i timmen. belysning blir två stycken maxspect razor 160w till att börja med, kommer köpa två stycken till när jag har cash inriktningen i …

• Gilla
    • 37 svar
    • 6,3k visningar
  15. Börjar änligen komma någon vart med den nya burken. Har en plannerstråd som kommer uppdateras eftersom nya delar blir färdiga plus lite DIY lösningar.. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45802-Planeringstr%E5d-%96-Maxiums-Corner-Pentagon-Aquarium Kommer att köra samma inrikting som innan men ska ta fulla steget till zeovit. Det blir sps,lps och lite knappar. Hårdvara 754l Helglas Optiwhite (tre sidor) akvarium (pentagon) 240l Sump Med ATO-del på 40 liter Hemmabyggt ledljusramp med ca 1000w Fullspectra ljus 15st Royale blue 10w 10st VB 420nm 3w 10st RGBA 10w 4st RGB 40w 12st cyan 11st lime 570nm 4st Dreamchip 100w Returpump Waveline DC4000 (Dc pump…

16. Started by Daggen70@gmail.com,

Har tagit beslut att mitt 550 liters guppyskål blev för litet så nu har jag köpt ett Haquoss infinity 153 med tillhörande teknik av den kunniga och serviceinriktade personalen på Djurmagasinet Norrköping. Jag har även beställt en del teknik från Drakfisken och Triton, även dom mycket serviceinriktade. Det kommer att komma upp bilder så fort det anländer hem, det kommer även dyka upp många frågor som jag hoppas få hjälp med utav alla Er proffs här på saltvattensguiden. Första frågorna redan nu: Kan man använda vanliga plastavloppsrör som man köper i fackhandeln till rördragning sump? Då jag insett att jag omöjligtvis kommer att nå ner till botten när jag ska bygga mitt rev…

• 33 svar
    • 6,2k visningar
  17. Started by nike83,

Så var det dags att börja dela med mig av mina tankar kring mitt nästa tänkta projekt inom denna fantastiska hobby. Min "kub" avvecklades och allt levande såldes bort samt en del annat. Vid den tidpunkten visste inte vi inte vilket hus vi skulle köpa, så det var ingen idé att flytta "levande" eller akvarium med oss i den långa flytten. Dock så behöll jag det mesta av teknik och en hel del "bra att ha". För den som är intresserad av mitt gamla projekt: 310L kub I juli lämnade vi Stockholm och flyttade söder ut och nu har vi lagom till årsskiftet kommit i ordning i vårt nya hus i Höganäs. Huset är relativt stort, men saknar tyvärr källare. Källar…

18. Hej alla saltfolk. Jag funderar på att starta upp ett saltkar igen med måtten 170 l 100 b 60h med sump på 100 l 800 b 40 . Men det har hänt lite med belysningar och andra saker under åren märker jag. Jag byggde ett eget kar med allt där till och kommer bygga så igen. Men när jag byggde sist gång så bodde jag på västkusten och det fanns salt folk nära och det fanns hur mycket som hellst att köpa i närheten. Numera bor jag i jämtland och salt är inte något som växer på träd här så man funderar hur andra löst det problemet?

19. Hej! Har dragit igång ett nytt projekt.. sumprum och nytt kar.. Skulle behöva ha hjälp med var man kan beställa akvaarium. har hört om nån i Polen som ska vara duktig och till bra pris men kommer inte ihåg vilka det är. Nån som vet? //Johan

20. Nu var det dags har länge kollat på att ha ett sådant akvarium och nu var det dags att hämtat det nya Karet Fick ringa flyttfirma för att få upp det i lägenheten vi testade med 4 man men det var för tungt och trappan är inte den bästa Nu ska bara allt rengjöras och kolla så allt funkar Sen dags att byta plats

• Gilla
    • 13 svar
    • 5,4k visningar
  21. Hej! Tänkte jag skulle starta en tråd om min nya burk, en Deltec på 950 liter. Har äntligen fått huset renoverat och nu står karet på plats. Då jag får allt levande flyttat från det befintliga 600-liters som står i källaren, skall källarrummet renoveras och det kommer bli teknikrum. Förhoppningsvis blir det tyst i vardagsrummet och inget klott med vatten och salter. Allt vatten skall alltså cirkulera via källaren med hjälp av en Deltec E-flow 10:a. I övrigt står tekniken av: 4 Radion-armaturer 2 EcoTech Votech Mp40/60 BubbleKing 250(?) External En Profilux sköter temp, Ph och dosering av Balling. I ett senare skede kommer teknikrummet att fraggkar, vattenbyteskar och e…

• 21 svar
    • 5,4k visningar
  22. Nu är bänken klar och glasen är beställda.pumpar, stremer, rullfilter och stenar införskaffada.

23. Started by Saltabiten,

Hej på er, Det har blivit dags för mig att uppgradera mitt kar lite, från dagens 500 liter med intern summp till 830 liter + 130 liter sump.Karet som jag ska beställa inom någon vecka blir 160*80*65 med ytavrinning centralt på den ena långsidan (baksidan). Det kommer att vara borrat med två hål ner och ett retur. I karet har jag tänkt att ha en blandning av SPS och LPS samt ett gäng fiskar (kirurger, dvägrkejsare, clowner osv). Teknikmässigt har jag tänkt mig detta: Ljus: 3 st Ecotech Marine Radion Streampumpar: 3 st Vortech MP40W ES Skummare: Korallen Zucht Ravolution S Returpump: Ocean Runner 3500 Kommer så småningom att komplettera denna utrustning med filter för biope…

• 25 svar
    • 4,9k visningar
  24. Hej alla. Jag heter Joakim och finns utanför Eskilstuna. Sitter och planerar vårt första Revakvarium ( fisk och koraller ). Har i och för sig haft saltvatten förr men det var xx antal år sen. Så mycket som har ändrats och utvecklats. Ny teknik och mer avancerat. Vilket är superroligt. Har idag beställt ett Optiwhite 728 liters ( 130 x 80 x 70 ) från Majornas Glas. Nu sitter jag och försöker få till en bra bänk till tanken. Något jag inte gjort förr. Funderar även på vilken teknik jag behöver. Eller rättare sagt vilken styrka på tekniken. / J N.

• 27 svar
    • 4,7k visningar
  25. Started by Romland,

Tjena alla saltisar! Efter ett mindre break på 1 år så har jag bestämt mig för att starta upp och försöka göra mitt drömkar. Jag har velat länge fram och tillbaka just för staden man bor i (Sundsvall), tycker allt är så omständligt med leveranstider osv så fort man ska göra något. Men nu kliar det lite för mycket i fingrarna så jag ger mig in i träsket igen! Karet kommer bli 170x70x60 med 2 st sumpar i olika nivåer där den minsta blir 50x40x35 och den större blir 100x40x35 Den exakta vattenvolymen har jag inte räknat på än då jag har lurat i sketchup för att försöka sätta bild på hur jag tänker. Detta för att det ska bli lättare att titta till…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.