Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by runstenen,

En undran till er kemister + wannabes:) Jag underhållsdoserar en del ämnen från Triton. Som ni vet står det inga doser/anvisningar på flaskorna fr Triton Labs utan man får detta anpassat till sitt vatten efter tritontest. Med tiden har jag kommit fram till olika doser/ml per vecka för tex Boron m Tritons Boron flaska. Om jag nu köper tex Ati Boron på 1 liters flaska ist för Tritons 1 liters flaska : Kan man anta att det är likvärdig koncentration i denna så jag kan köra samma ml/vecka som med Tritons flaska ? Svårt att veta såklart, men vad skulle ni gissa ? @jonasroman @Lasse mfl ? Och samma frågeställning då på Strontium, Kalium, Jod så länge det är sam…

• Gilla
    • 8 svar
    • 678 visningar
  2. Started by ballsam,

Sitter på en långtråkig föreläsning med en långtråkig föreläsare som pratar oinspirerat om ett långtråkigt ämne (tror knappast min arbetsgivare är inne på SG och läser ; ) ..Tänkte ställa en betydligt mer intressant fråga här istället. Jag kör med balling plus, och pytsar i ca 230 ml/dag från varje dunk. Kan man på basis av mängden balling man tillför räkna ut hur mycket korallerna ökar i massa/vikt under en given tid? Viss del tas antagligen upp av kalkalger och en del kanske skummas ur, men hade varit kul att veta.. /Samuel Sent from my iPhone using Tapatalk

• 0 svar
    • 678 visningar
  3. Started by Moose,

Har ett problem... ag har lågt KH i mitt kar och hade slut på kh-buffer. Det enda jag kunde få tag i var Fauna Marin Carbonate Mix 1kg, detta är ju igentligen till för att buffra upp via balling. Hur skall jag blanda och tillsätta, och hur mkt behöver jag för att höja KH 1 på 100 liter? står ju inte ett jota på burken.. gah!

4. Started by KMG,

Hade börjat få några små envisa fläckar cyano (bekräftat i mikroskop) efter att antagligen justerat upp belysningen för fort. Inget problem mer än irriterande. Annars väldigt sparsamt med alger på rutor. Har legat väldigt fint och stabilt i näringsnivåer under flera månader (No3 5 och Pi4 0.04). Vill inte tillsätta "problemlösare" då merparten verkar vara baserat på kopparsulfat eller antibiotika, utan kör med mörkläggning, UVC och/eller väteperoxid. I det här fallet mellan 48h -72h mörkläggning med kort tänt för mat. Nu till iakttagelser. Efter 48h hoppade No3 upp på 25 och Po4 0.16!!! Hela tiden har jag kört mitt refugium med cirka 80 l chaeto och en AI Fuge…

• Gilla
    • 7 svar
    • 677 visningar
  5. Started by Suss,

Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker och har för åsikter om red seas nya serie preparat! Ha en skön dag! Suss

• 1 svar
    • 676 visningar
  6. Started by freddi36,

Någon som vet om dessa gröna kuddar fungerar i saltvatten eller om dom ens fungerar över huvudtaget? Det låter ju lite för bra, "sätt i en grön filterkudde och nitraten sjunker".

• 3 svar
    • 676 visningar
  7. Started by san_miguel,

Hej jag har ett akvarie på 100 liter och magnesiumet ligger på 1200 ppm hur fort kan jag öka på de till 1330 ppm? Hur många ppm per dag menar jag. Mvh Mikael

• 3 svar
    • 676 visningar
  8. Started by kobbens,

Ny osmos inhandlad!!! Nu händer de grejer! 400GPD/dygn Reläer tryckpump, autorensning mm! Bara vrida på kranen!!!!

• 3 svar
    • 675 visningar
  9. Igår publicerades en ganska oväntad ekologisk rapport om öar med korallrev. Det forskarna fann rör fluxen av näringsämnen som går över korallreven. Man undersökte 12 öar och fann att överlag var det en 45 % högre produktion runt 6 öar jämfört med de andra 6. Man hittade också orsaken - fluuxen av näringsämnen var högre på dessa 6 öar - detta berodde i sin tur på att antalet sjöfåglar var väldigt många fler på dessa öar än på de andra 6. I sin tur berodde antalet fåglar på om det fanns råttor på öarna eller inte...... https://www.nature.com/articles/d41586-018-05355-y https://www.nature.com/articles/s41586-018-0202-3 MVH Lasse

10. Started by Dimorb,

Att de får hamna i en nystartad karantän med helt nyblandat saltvatten, 2 små skummare plus cirkulation ELLER att de får gå i en invänjningshink/box innan de släpps rakt ner i DT. Fiskarna skall ha gått i karantän förre leverans så inte parasiter jag är bekymrad för. Tänker mer på skillnader i vattenkvalitet och aggressioner från nuvarande fiskar som är i DT. Vad hade ni gjort?

• 8 svar
    • 675 visningar
  11. Started by denniscaesar,

Hej! Jag har lite bekymmer med mitt vatten, har mätt två gånger på två veckor och fick idag ett resultat på Alkalinitet: 7.8 dkh / 2.8 meq/L Ca: 500 ppm Mg: 1600 (Red Sea reef foundation pro test kit) Jag har inte gjort något större vattenbyte och inte haft i tillsatser på 2-3 veckor. Verkar resultaten troliga? Och isåfall varför går inte ca och mg ner, samt hur får jag upp alkalinitet då ca redan är för högt? Kör med reef foundation ifrån red sea där allt buffras med samma pulver. En annan sak jag funderat över är hur jag ska till exempel buffra mg när det är för lågt, men säg att ca är bra eller till och med för högt och de båda tillförs ifrån samma pulver? Verkar kons…

• 3 svar
    • 675 visningar
  12. Started by pkarl,

Funderar på att byta salt till Red Sea (http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4163), ej coral pro utan det andra utan förhöjda värden av ca m m.... Jag använder idag D&D H2Ocean och är grymt nöjd med det förutom priset och det är därför jag letar efter alternativ. Så, min fråga är om det är någon som använt sig av detta salt och vad tycker ni? //Patrik

• 1 svar
    • 675 visningar
  13. Doserat red slime remover. PH märkbart lägre (se kurva orkar ej upp) och redox sjunker (se orpr). Teorier om varför? PH Sänkningen kan jag spåna över själv: beror ej på sänkning av alkalinitet dvs ej på bildning eller tillsättning av syra. Alk är oförändrad.(har mätt). Det måste bero på en CO2 ökning med andra ord. Men hur kan den komma så snabbt?? Minskad fotosyntes är det enda jag jag komma på som kan svara så direkt. Ökad produktion, dvs ökad bakteriell aktivitet, tror jag ej på. Det borde inte kunna svara så direkt. Och isåfall följdfråga: varför sämre fotosyntes vid dosering? Vad tusan innehåller detta medel? Det skall ju ej vara ett antialgmedel...e…

• 0 svar
    • 674 visningar
  14. Started by Lunka,

Har en massa partiklar i vattnet, har börjat med balling för ett par veckor sedan, och skaffat en Valenciennea strigata, dock väldigt sällan framme. Andra ändringar har jag inte gjort. Kan det ha ngt med balling att göra? Sent from my iPhone using Tapatalk

15. Started by kladd3,

En sanbba fråga till er kan man blanda aktivt kol samt fosfatremover i samma filter/reaktor eller måste de vara i varsin???

• 3 svar
    • 674 visningar
  16. På förekommen anledning kommer jag göra en del försök för att se om min tes kan stärkas. Min tro är att det är en myt att sten, som jag tror blir ganska snabbt mättat med kalkbundet fosfat, inte läcker tillbaka fosfati nån betydande grad under normala akvarieförhållanden. Jag kommer inleda en del försök för att bevisa eller motbevis tesen: 1) kalkmaterial blir mkt snabbt fosfatmättat 2) Denna fosfat läcker inte tillbaka till akvarievattnet i ngn betydande grad under normala akvarieförhållanden (läs pH i alla fall ej under 7.5), ej ens om fosfathalterna i omgivande vatten är 0. Jag kommer göra så här: 1) Tar dött kalkmedia, mättar det me…

• Gilla
    • 4 svar
    • 673 visningar
  17. Started by NephruruS,

Blandade ut ultramin-s med lika mkt vodka igår i tanke om att dosera 2ml/dag utav den vätskan (tidigare blandat ultrabak+vodka efter tips från oveb? tror det var han) Men iaf, Denna blandningen med vodka + ultramin-s luktar som eter?! Någon som vet ifall jag vågar dosera det trots lukten? Någon som kan lukta på sin ultramin-s flaska och säga vad den luktar?

• 0 svar
    • 672 visningar
  18. Started by Wigge,

Någon som testat denna fosfat removern? http://www.aquatekniknordic.se/saltvatten/filter-material/ati-phosphat-stop-5000-ml.html mvh wigge

• 0 svar
    • 672 visningar
  19. Started by Genne,

Jag har inte hittat någon som kör Balingen som jag funderar på om det går att göra nu. Jag vet ju hur mycket spårämnen jag slår i vattnet och hur mycket osmosvatten som det fyller på per dag. Skulle man inte kunna blanda spårämnen i osmosvattnet om man har cirkulation i det karet med?

• 2 svar
    • 670 visningar
  20. Started by RiJo,

Hej alla, Jag har senaste två veckorna sett en avtagande förbrukning av alkalinitet. Mätt med Alkatronic, Doserat ATI Essentials Pro med doseringspump, så har jag haft en tilltagande trend på alkalinitet som jag mött med minskande dosering. Alkaliniteten har på dessa två veckor gått upp från 8.7 till 9.5dKh, och under samma tid har jag gått ner från 8.5ml ATI till 5ml / dag och ändå ser jag fortfarande en sakta tilltagande trend (350liter burk). Dock känns detta kontraintuitivt då tillväxten i burken är märkbar dag till dag på de flesta korallerna. Är detta ett mät eller doseringsfel? Eller är det biologi? Burken är 6 månader gammal med…

• Gilla
    • 6 svar
    • 670 visningar
  21. Started by Johan E,

Hejsan, Jag tappade i lite aluminiumfolie när jag matade som sen försvann. Är det ett stort eller litet problem? Hälsningar Johan

• 4 svar
    • 670 visningar
  22. Started by Peppz,

Nånting har hänt i min 100literstank verkar de som. Igår såg jag på min halimeda att den blivitt lite ljusare till färgen, tänkte att de kanske är nått temporärt eftersom att annat verkade må som de skulle. Men nu när jag tände i tanken i morse så är vattnet grummligt grönt och halimedan verkar ha lämnat in avskedsansökan. Kan halimedan släppt ut nånting i vattnet? Firrarna verkar må bra iaf. Tackar på förhand för svar.

• 2 svar
    • 668 visningar
  23. Started by akutmottagning,

ligger på ett mg på 1420 farligt högt i haven ligger det väll på nästan 1500?

24. Started by elvir,

Hej, Jag har ett nystartat kar 80L Aqua Medic Blenny, ca 2 veckor sedan började jag mitt nya revkars äventyr. Jag har ca 7kg levande sten, och ca 4kg död väldigt urtvättad sand. har använt osmos vatten vid start, gör även mitt eget osmos vatten. Använder Aktivt kol. Allt har sett bra ut börjar redan få röda kalkalger på stenarna, ser små djur som håller sig på glas rutan. så här såg mina tester ut vecka 1 och vecka 2 Vecka1: Po4 = 0.5ppm JBL Nitrit = 0ppm Salifert Nitrat = 5ppm Salifert Ca = 420 Salifert MG= 1280 Salifert Vecka 2: Po4 8-10ppm? Nitrit = 0 Nitrat = 5ppm …

• Gilla
    • 7 svar
    • 666 visningar
  25. Started by runstenen,

Med udda menar jag dessa: Organics Copper Iodine Strontium Potassium Silicate (Ngn mer ?) Är det ngt att ha ? Blir dyrt med tritontester för alla kar. Misstänker att det är dåligt med precisionen och pålitligheten, men nyfiken om ni provat och erf.

• Gilla
    • 5 svar
    • 665 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.