Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Doserat red slime remover. PH märkbart lägre (se kurva orkar ej upp) och redox sjunker (se orpr). Teorier om varför? PH Sänkningen kan jag spåna över själv: beror ej på sänkning av alkalinitet dvs ej på bildning eller tillsättning av syra. Alk är oförändrad.(har mätt). Det måste bero på en CO2 ökning med andra ord. Men hur kan den komma så snabbt?? Minskad fotosyntes är det enda jag jag komma på som kan svara så direkt. Ökad produktion, dvs ökad bakteriell aktivitet, tror jag ej på. Det borde inte kunna svara så direkt. Och isåfall följdfråga: varför sämre fotosyntes vid dosering? Vad tusan innehåller detta medel? Det skall ju ej vara ett antialgmedel...e…

• 0 svar
    • 780 visningar
  2. Started by sylle,

Buffrar up kh till 9 dkH 2 dar senare ligger det på 7 dkH vad beror det på

• 1 svar
    • 780 visningar
  3. Started by mikoto,

Om man har en kraftig förbrukning av nitrat men inte fosfat tex verkar en tillväxt av cyano bli ett problem för många. Jag överväger att testa på biopellet här hemma, en del rapporterar att de drar ned nitrat snabbare än fosfat och en viss mängd nitrat verkar även vara en nödvändighet för att hålla ett lyckat korall akvarium. Det går ju utmärkt att dosera nitrat med salpeter enligt anvisningar i andra trådar här på guiden. Men jag undrade här om jag kunde förenkla och automatisera påfyllningen lite. Mitt akvarie har en osmolator, den fyller på ungefär 10 liter vatten i veckan från den behållare jag har. Däri har jag kalkvatten nu. Jag undrade om jag kunde tillsätta även s…

• 2 svar
    • 780 visningar
  4. Funderar på vad som är i Grotech produkterna (magnesium, kalcium och karbonater) som gör att de kan brukas som "vanliga" ballingprodukter samtidigt som de sägs ha noll inverkan på pH, jonbalans och salthalt. Någon som vet vad som är i och/eller vet vad som gör att de inte har någon inverkan på något annat än det önskvärda. mvh Andre.

• 2 svar
    • 780 visningar
  5. Started by Strom,

Jag har länge kört Triton Base men för ca 2 månader sedan gick jag över till core7. Innan bytet rullade allt på superfint och värden i karet var stabilt och galen tillväxt på allt... När jag bytte till core7 fick min doserpump flippen och doserade mg och ca som en dåre över ett par dygn. Det resulterade i att mg gick upp till ca 1700-1800 och ca till 570-600. En del korall tog självklart stryk och jag kopplade genast bort ca och mg från doseringen. Jag gjorde ett större vattenbyte men som väntat gav set inget jätteresultat i spädning. Då bestämde jag mig för att vänta ut det hela. Idag ca två månader senare är det ordning och reda när det gäller ca och alla and…

• 2 svar
    • 779 visningar
  6. Started by kaptenen,

Hej! Fick hem resultatet från senaste ICP via triton idag och när jag är inne och försöker ladda hem PDF:en som jag brukar så hittar jag inte i senaste uppdateringen av hemsidan vart det är någonstans? Upplever någon annan liknande problem? Verkar bara finnas ett interaktivt schema som man kan välja värden och ladda hem en bild av det. Om det är så att PDF:en har försvunnit och möjligheten att ladda hem den så är det ett stort minus enligt mig.

• Gilla
      • Tack
    • 5 svar
    • 777 visningar
  7. Started by pegekin,

Finns det överhuvudtaget någon sorts Riktlinjer hur mycket man skall dosera av Ballingsalterna. Hur stor del av Mg Ca och Kh. Ja ,jag vet att det beror helt o hållet på vad man har i karet o så. Har nästan bara Lps o Sps. 500 l + 100 sump. Vill gärna veta på ett ungefär doser/dag. Ett ungefärligt svar duger så bra så. Tack Peter

• 2 svar
    • 777 visningar
  8. Started by tropheus,

hej någon som har tankar och råd om detta,jag förstår ju att arsenik inte är bra att ha i karet. men var kan det komma ifrån.en del andra värden som också är höga. hälsn.Mats

• 2 svar
    • 776 visningar
  9. Started by patrikk,

Var kan man köpa aluremover och vilket märke ska man ha? Kan man ha det i en Deltec Mce 600? Eller hur använder man det? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

10. Started by Moose,

Har ett problem... ag har lågt KH i mitt kar och hade slut på kh-buffer. Det enda jag kunde få tag i var Fauna Marin Carbonate Mix 1kg, detta är ju igentligen till för att buffra upp via balling. Hur skall jag blanda och tillsätta, och hur mkt behöver jag för att höja KH 1 på 100 liter? står ju inte ett jota på burken.. gah!

11. Started by Vidofner,

Kör med Fauna Marin UltraPhos just nu och när dem blir gulaktiga så är det ju dax att byta ut dem. Min fråga är att ifall man kör dem i en reaktor som jag gör, måste man verkligen byta ut dem då? Kan man inte bara låta de gamla ligga kvar och hälla på nya på de gamla? Skadar det ifall "förbrukade" får ligga kvar?

12. Started by Tedd,

Hej! Jag kollade min salthalt idag och tyckte den var lite låg. 1.022,5. Skulle vilja ha salthalten på i alla fall på 1.023-1.025. Hur höjer jag salthalten utan att skada mina fiskar? Eller är salthalten godkänd? De jag är oroliga för när det gäller salthalten är min eremitkrabba och snigel ^^

• 2 svar
    • 775 visningar
  13. Started by kalleT,

Hej, nybörjare som man är så behöver jag lite råd. Körde igång karet innan jul och lade för någon vecka sedan i ett städteam av sniglar. (länk i signatur till uppstartstråden) Verkar som att jag har tillskott av Ca från antingen konstgjord levande(?) sten eller min hemmagjord bakgrund. Bakgrunden gjordes redan 2005 och karet har varit i drift sedan dess med sötvatten utan problem. Hur tacklar jag detta? Ösa på med Ca-konsumenter (vilka?) eller lägga en massa pengar på stora vattenbyten...*suck* Salinitet 1,023 Temp 24,4 grC pH 8,2 KH/Alkanitet 7,5dKH (sjunkit 1/2 grad sedan sist..började på 9,3) Kalcium 490 (gjorde prov precis efter vattenbyte för två dagarsedan och hade …

• 2 svar
    • 773 visningar
  14. Started by brevix,

Förväxlade Tropic Marin bio-strotium med bio calsium!!!ja klantigt!! fick i 90 gram bio-strontium i 600liter kar!! VAD SKA JAG GÖRA ???

• 2 svar
    • 768 visningar
  15. Started by chelmon,

Hej.När jag kör kalkreaktorn sticker KH upp till 11 vad göra?

• 2 svar
    • 767 visningar
  16. Started by campokatt,

Såg inlägget om JBL testsattsen men ville inte tränga mig på i hans tråd. Vilka märken på tester ska man välja nu då? Har Sailferts Ca och KH test. Lite glädjevärden har jag hört men vet man hur det brukar se ut så kan man ju iallafall se att allt är som det brukar och att inga värden sticker iväg... Fosfat har jag mätt med Aquarium systems test. Enkelt o bra men lite svåravläst... Ge gärna förslag på billiga o bra tester o testsatser. /Mattias

• 1 svar
    • 766 visningar
  17. Started by Pasaputte,

Hej är det nån som har provat detta ? det skulle vara perfect för en Nano med SPS Dosage: 1 piece / 50 L / 4 months http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/oxid-oxid/Automatic-Elements-Pohl-s-B-Balance-Concentrate-5-pcs.html http://reefbuilders.com/2014/06/03/zeovit-automatic-elements-dosing-system-iodine-fluoride-iron-amino-acids/

• 0 svar
    • 766 visningar
  18. Started by BergLasse,

Har gjort mitt första Tritontest. I korthet så ligger Nickel högt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för det eller kanske bara låta det vara. Skulle det vara en pump eller liknande så borde det väl visat utslag på andra metaller med? Kanske någon kan se något samband med de andra värdena i testet. Andra värde är NO3 ca 40-50; Ph 7,9; Salinity 34,5; Alk 11. Använder Blue Treasure SPS salt. Ca ligger lite lågt pga att jag kör det manuellt, nästa på listan är automatdosering. Mg ligger alltid högt av sig själva. doc.pdf

19. Started by Cosmo,

Undrar över vilken metod som är lämpligast för att höja Ph värdet. Är lämpligast att använda sig av kalkvatten eller buffer, vilka för resp nackdelar finns det med metoderna? Kan jag använda buffer samma dag som jag höjt calciumet? Trevlig helg Martin

• 0 svar
    • 765 visningar
  20. Started by Joad,

Har sett att det finns ett salt Dupla till hyfsat pris. Är det någon som har prövat? Dupla säljs knapp i Sverige men de är ganska stora i tyskland. Har själv mest fisk och mjukkoraller så värden är inte kritiska, snarare att saltet är hyfsat lättlösligt. Byter ca 80 liter i veckan.

• 1 svar
    • 765 visningar
  21. Started by hansson_1985,

Hej! Har testat mitt osmosvatten hos ATI-lab och får svar att det innehåller: Copper 1.5ug/l Zinc 0.73ug/l Silicon 163.7ug/l Lithium 3.2 ug/l Är det nått jag ska vara orolig för? Det var ett tag sen jag bytte filer i SpectraPure Maxcap (osmosfiltret) så det kanske är läge. I karet ligger koppar på 5.22ug/l. Jag tillsätter AF produkter som säkert innehåller endel koppar. Mvh Johan

22. Started by Mazzi,

Hej Jag är inne på fjärde veckan sedan jag bytte akvarium. No3 har dalat från 2 mg/l (20/4), 0.5 mg/l (27/4) till 0.25 mg/l igår. Jag har mkt kiselalger på den döda stenen jag kompletterade med samt sanden. Det enda jag tillsätter just nu är Kh, Mg och Ca. Kör med refugium men har ingen större tillväxt på algerna. Po4 har jag inget att mäta med så där vet jag inte hur jag ligger, jag har lite rowaphos i en strumpa i sumpen. Bör jag tillsätta kaliumnitrat för att buffra? Är det bara vänta ut kiselalgerna eller finns det några betare som gillar dessa? Använder osmosvatten. Vill bara bolla lite och få lite tips och idéer /Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• 4 svar
    • 764 visningar
  23. Jag använder mig av Fauna Marin Phosphate Test för att testa fosfatnivån i mitt akvarium och nu har jag lyckats tappa bort mätskeden. Är det någon som har samma test och som kan kolla upp vilken volym skeden har (brukar stå på skeden). För jag har x-antal mätskedar från andra tester, men med olika volym. Så jag behöver veta volymen på Fauna Marins skedar.

• 1 svar
    • 764 visningar
  24. Started by kobbens,

Ny osmos inhandlad!!! Nu händer de grejer! 400GPD/dygn Reläer tryckpump, autorensning mm! Bara vrida på kranen!!!!

• 3 svar
    • 763 visningar
  25. Started by freddi36,

Någon som vet om dessa gröna kuddar fungerar i saltvatten eller om dom ens fungerar över huvudtaget? Det låter ju lite för bra, "sätt i en grön filterkudde och nitraten sjunker".

• 3 svar
    • 763 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.