Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by pegekin,

Hur mycket aktivt kol (ej reaktor) är rekommenderat att man skall använda/l vatten ?

• 3 svar
    • 663 visningar
  2. Started by NephruruS,

Blandade ut ultramin-s med lika mkt vodka igår i tanke om att dosera 2ml/dag utav den vätskan (tidigare blandat ultrabak+vodka efter tips från oveb? tror det var han) Men iaf, Denna blandningen med vodka + ultramin-s luktar som eter?! Någon som vet ifall jag vågar dosera det trots lukten? Någon som kan lukta på sin ultramin-s flaska och säga vad den luktar?

• 0 svar
    • 662 visningar
  3. Started by Dimorb,

Jag undrar hur många som doserar eller rekommenderar (och varför) minor elements. Vissa saker rekommenderas ju alltid via t.ex. ICP medan andra ämnen aldrig rekommenderas trots återkommande brister i förhållande till N.S.W. Exempel. Vanadium, Mangan eller Molybdenum saknas - dosera ditt och dosera datt - kommer på ICP för både ATI och Triton. Men andra ämnen som Nickel, Chrome, Cobalt, Iron, Copper, Zinc kan komma tillbaka i underskott/oupptäkt nivå och då får man inga rekommendationer. Borde det inte alltid vara en rekommendation att dosera om målet är naturligt saltvatten? Eller man undviker att rekommendera dosering av ämnen som kan vara skadeligt i större…

• 2 svar
    • 661 visningar
  4. Started by freeman,

hi everyone can anyone help,how much salt( tropic marin)of gram for 10liter water to be 34ppt.thank you

• 4 svar
    • 661 visningar
  5. Started by Payman,

Hej! Köpte levande sten idag och fick denna gröna ”växt” på köpet. Nån som vet vad det är för något? Är kring 8cm lång. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Payman

6. Started by Suss,

Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker och har för åsikter om red seas nya serie preparat! Ha en skön dag! Suss

• 1 svar
    • 659 visningar
  7. Started by Genne,

Jag har inte hittat någon som kör Balingen som jag funderar på om det går att göra nu. Jag vet ju hur mycket spårämnen jag slår i vattnet och hur mycket osmosvatten som det fyller på per dag. Skulle man inte kunna blanda spårämnen i osmosvattnet om man har cirkulation i det karet med?

• 2 svar
    • 658 visningar
  8. Started by Johan E,

Hejsan, Jag tappade i lite aluminiumfolie när jag matade som sen försvann. Är det ett stort eller litet problem? Hälsningar Johan

• 4 svar
    • 658 visningar
  9. Started by kladd3,

En sanbba fråga till er kan man blanda aktivt kol samt fosfatremover i samma filter/reaktor eller måste de vara i varsin???

• 3 svar
    • 658 visningar
  10. Started by Dimorb,

Vad doserar ni för att höja kalium? Just nu använder jag kaliumklorid men det är snart slut och vet inte vart jag skall få tag på mer.

• 3 svar
    • 657 visningar
  11. Started by freddi36,

Någon som vet om dessa gröna kuddar fungerar i saltvatten eller om dom ens fungerar över huvudtaget? Det låter ju lite för bra, "sätt i en grön filterkudde och nitraten sjunker".

• 3 svar
    • 657 visningar
  12. Started by Peppz,

Nånting har hänt i min 100literstank verkar de som. Igår såg jag på min halimeda att den blivitt lite ljusare till färgen, tänkte att de kanske är nått temporärt eftersom att annat verkade må som de skulle. Men nu när jag tände i tanken i morse så är vattnet grummligt grönt och halimedan verkar ha lämnat in avskedsansökan. Kan halimedan släppt ut nånting i vattnet? Firrarna verkar må bra iaf. Tackar på förhand för svar.

• 2 svar
    • 655 visningar
  13. Igår publicerades en ganska oväntad ekologisk rapport om öar med korallrev. Det forskarna fann rör fluxen av näringsämnen som går över korallreven. Man undersökte 12 öar och fann att överlag var det en 45 % högre produktion runt 6 öar jämfört med de andra 6. Man hittade också orsaken - fluuxen av näringsämnen var högre på dessa 6 öar - detta berodde i sin tur på att antalet sjöfåglar var väldigt många fler på dessa öar än på de andra 6. I sin tur berodde antalet fåglar på om det fanns råttor på öarna eller inte...... https://www.nature.com/articles/d41586-018-05355-y https://www.nature.com/articles/s41586-018-0202-3 MVH Lasse

14. Started by akutmottagning,

ligger på ett mg på 1420 farligt högt i haven ligger det väll på nästan 1500?

15. Started by Aufgedyng,

Hej, Nu när man kört ett kar en stund och börjar få lite koll har jag börjat fundera på vattenkemi. Jag har ofta ganska lågt KH 5-6 och måste buffra det ganska ofta. Är det normalt eller kan man undvika det. Alla andra värden i karet är ok så det är bara KH som blir lågt och med detta ett något ostabilt PH. Några som har några förslag? I dagsläget så testar jag att buffra KH med ett pulver från salifert ca 1gång / vecka --Mats

16. Started by Andreas K,

Hej, undrar om det är någon mer än mig som kör med AN,s tillsatser? Vad har ni för uppfattning om tillsatserna? Jag har problem med att få upp ca & mg värdena. Enligt tillverkaren ska man tillsätta en kapsyl (7,5ml) iveckan. Själv tillsätter jag 3-4 st i veckan av varje. Ca ligger kring 350 & mg på 1200 sist jag kollade. MVH/ Andreas

• 0 svar
    • 652 visningar
  17. Started by Lunka,

Har en massa partiklar i vattnet, har börjat med balling för ett par veckor sedan, och skaffat en Valenciennea strigata, dock väldigt sällan framme. Andra ändringar har jag inte gjort. Kan det ha ngt med balling att göra? Sent from my iPhone using Tapatalk

18. Started by Matthias_H,

Hej jag undrar om det är bra att tillsätta plankton typ det här http://korall-planeten.se/Grotech_Planktomarine_500ml har 6st fiskar och st 15 olika sorters koraller och en stor rörmask samt en bubbeltip anemon?

• 2 svar
    • 651 visningar
  19. Started by kobbens,

Ny osmos inhandlad!!! Nu händer de grejer! 400GPD/dygn Reläer tryckpump, autorensning mm! Bara vrida på kranen!!!!

• 3 svar
    • 650 visningar
  20. Started by Purre,

Hej Är det någon som har receptet på koncentrerad två parts Balling? Meddela gärna mig det. Mvh Per

21. Started by KMG,

Hade börjat få några små envisa fläckar cyano (bekräftat i mikroskop) efter att antagligen justerat upp belysningen för fort. Inget problem mer än irriterande. Annars väldigt sparsamt med alger på rutor. Har legat väldigt fint och stabilt i näringsnivåer under flera månader (No3 5 och Pi4 0.04). Vill inte tillsätta "problemlösare" då merparten verkar vara baserat på kopparsulfat eller antibiotika, utan kör med mörkläggning, UVC och/eller väteperoxid. I det här fallet mellan 48h -72h mörkläggning med kort tänt för mat. Nu till iakttagelser. Efter 48h hoppade No3 upp på 25 och Po4 0.16!!! Hela tiden har jag kört mitt refugium med cirka 80 l chaeto och en AI Fuge…

• Gilla
    • 7 svar
    • 647 visningar
  22. Started by Kulin,

Kommer behöva höja mitt mg ganska mycket, ca 200. Att höja med färdigblandade tillsatser insåg jag var kört. Så, får väl bli ballingkemikalier. Då kommer givetvis lite frågor. 1. Behöver jag båda sorterna mg(chloride/sulfat)? 2. Hur skall det doseras? Har väl ca 100l vatten, mg nivå runt 1150, vill upp till 1350. 3. Hur mycket bör man höja per dag? Tackar o bugar i förväg

• 1 svar
    • 647 visningar
  23. På förekommen anledning kommer jag göra en del försök för att se om min tes kan stärkas. Min tro är att det är en myt att sten, som jag tror blir ganska snabbt mättat med kalkbundet fosfat, inte läcker tillbaka fosfati nån betydande grad under normala akvarieförhållanden. Jag kommer inleda en del försök för att bevisa eller motbevis tesen: 1) kalkmaterial blir mkt snabbt fosfatmättat 2) Denna fosfat läcker inte tillbaka till akvarievattnet i ngn betydande grad under normala akvarieförhållanden (läs pH i alla fall ej under 7.5), ej ens om fosfathalterna i omgivande vatten är 0. Jag kommer göra så här: 1) Tar dött kalkmedia, mättar det me…

• Gilla
    • 4 svar
    • 646 visningar
  24. Started by drakfisk,

hejsan jag undra vad är lf kontroller för något o vad mäter den . o jag har ej hittat något som beskriver vad redox är . men räcker det inte att ha koll på ph amoniak salt nitrat o nitrit o hårdhet temp för om man köper en iks data så blir det väl rena grekiskan med alla siffror men det är klart man lär sig med tiden . man blir lite kluven för vissa säger en sak andra något annat har bara frågat i butiker men litar mer på er här på giuden än dom i butikerna i skåne tack o hej draKFISK

• 0 svar
    • 645 visningar
  25. Started by hansson_1985,

Hej! Har testat mitt osmosvatten hos ATI-lab och får svar att det innehåller: Copper 1.5ug/l Zinc 0.73ug/l Silicon 163.7ug/l Lithium 3.2 ug/l Är det nått jag ska vara orolig för? Det var ett tag sen jag bytte filer i SpectraPure Maxcap (osmosfiltret) så det kanske är läge. I karet ligger koppar på 5.22ug/l. Jag tillsätter AF produkter som säkert innehåller endel koppar. Mvh Johan

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.