Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Chum,

Har nyligen börjat dosera (ganska mkt) Ca för att få upp det lite låga värdet som alltid varit kring 340, och inte bara Mg som jag gjort innan (har inga SPS, bara LSP o mjukisar). Det som förbluffade mig var dock att en del koraller blev märkbart mer färgstarka. Min Stylophora fick en mustigare ton av lila, min Euphyllia Divisa blev mer djupgrön, mot innan då den varit lite mer ljusgrön med svag tint av brun. Kan Ca påverka färger på det sättet eller inbillar jag mig bara? Det kanske bara är en slump? Bytte iofs vatten i samband med detta också..

• 1 svar
    • 719 visningar
  2. Är det någon här som har erfarenhet från de salterna? Någon som vet parametrarna på dem? Någon som är duktig på att googla som kan finna det ut åt mig? Jag har funnit för finest men finner inte info för basic. Tacksam för hjälp. Mvh Andre

• 4 svar
    • 718 visningar
  3. Started by tropheus,

hej någon som har tankar och råd om detta,jag förstår ju att arsenik inte är bra att ha i karet. men var kan det komma ifrån.en del andra värden som också är höga. hälsn.Mats

• 2 svar
    • 718 visningar
  4. Started by Mattias,

Vad tror ni om det ? Bägge bygger ju på att bakterier skall göra jobbet.

• 2 svar
    • 718 visningar
  5. Started by Strom,

Jag har länge kört Triton Base men för ca 2 månader sedan gick jag över till core7. Innan bytet rullade allt på superfint och värden i karet var stabilt och galen tillväxt på allt... När jag bytte till core7 fick min doserpump flippen och doserade mg och ca som en dåre över ett par dygn. Det resulterade i att mg gick upp till ca 1700-1800 och ca till 570-600. En del korall tog självklart stryk och jag kopplade genast bort ca och mg från doseringen. Jag gjorde ett större vattenbyte men som väntat gav set inget jätteresultat i spädning. Då bestämde jag mig för att vänta ut det hela. Idag ca två månader senare är det ordning och reda när det gäller ca och alla and…

• 2 svar
    • 718 visningar
  6. Started by jonasroman,

Betrakta kurvorna. denna ena beskriver hur min CO2 halt igår inomhus efter vädring i flera timmar var nere på 400 ppm. pH kurvan visar på skillnaden i pH vid samma tidpunkt dagen innan då jag ej vädrat. pH steg efter vädring jämfört med dagen innan mätt vis samma tidpunkt, med pH 0.05. En ph stigning med 0.05 motsvarar(eller beror på) en minskning av CO2(aq)(löst CO2 i vattnet), med 10^0.05=1.12. Alltså borde det skilja lika mkt i luftens CO2-halt OM total jämnvikt hann ställa in sig mellan luft o vatten..dvs det borde alltså dagen innan då jag ej vädrat vara cirka 450 ppm i min luft. Jag mäter ju som bekant CO2 i luften och mätaren visade dagen innan runt 500. Det stämme…

• Gilla
    • 1 svar
    • 717 visningar
  7. Started by Lunka,

Har en massa partiklar i vattnet, har börjat med balling för ett par veckor sedan, och skaffat en Valenciennea strigata, dock väldigt sällan framme. Andra ändringar har jag inte gjort. Kan det ha ngt med balling att göra? Sent from my iPhone using Tapatalk

8. Started by Tedd,

Hej! Jag kollade min salthalt idag och tyckte den var lite låg. 1.022,5. Skulle vilja ha salthalten på i alla fall på 1.023-1.025. Hur höjer jag salthalten utan att skada mina fiskar? Eller är salthalten godkänd? De jag är oroliga för när det gäller salthalten är min eremitkrabba och snigel ^^

• 2 svar
    • 717 visningar
  9. Started by kladd3,

Hej En fråga som jag måste ställa kör för tillfället med alu baserad remover för att få ner min fosfat till lite mer rimliga nivåer ligger nu på en runt 0.05 mätt med hanna checker url mäter även vattnet ut från fosfatreaktorn efter en veckas användning och får då liknande värde som i det "vanliga" akvarievattnet. kan kanske använda mig av 2-3 dl remover i reaktorn med ett flöde på ca akvariets totala vattenmängd på ett dygn. Är det rimligt att fosfatremovern mättas på en veckas användning????

• 1 svar
    • 716 visningar
  10. Started by jonasroman,

Vi har ett saltvatten med ett kh på 8 samt ett vatten som är i fullständig jämnvikt med luften. PH 8.1. Luftens halt av co2 är 0.04%. Vi åker nu med vattnet upp på en alptopp till 3000 meters höjd. Inväntar ny jämnvikt mellan luft o vatten. Vad händer med PH värdet? och om det ändras, hur mkt ungefär? vi förutsätter ett normalt lufttryck vid 0 m över havet på 1 atm.

• 1 svar
    • 715 visningar
  11. Started by Vidofner,

Kör med Fauna Marin UltraPhos just nu och när dem blir gulaktiga så är det ju dax att byta ut dem. Min fråga är att ifall man kör dem i en reaktor som jag gör, måste man verkligen byta ut dem då? Kan man inte bara låta de gamla ligga kvar och hälla på nya på de gamla? Skadar det ifall "förbrukade" får ligga kvar?

12. Started by Moose,

Har ett problem... ag har lågt KH i mitt kar och hade slut på kh-buffer. Det enda jag kunde få tag i var Fauna Marin Carbonate Mix 1kg, detta är ju igentligen till för att buffra upp via balling. Hur skall jag blanda och tillsätta, och hur mkt behöver jag för att höja KH 1 på 100 liter? står ju inte ett jota på burken.. gah!

13. Är det någon som har erfarenhet av Natural sea water / naturligt havsvatten vid vattenbyte? Så som ex. ATI Natural sea water https://atiaquaristik.com/en/?one_page_portfolio=ati-natuerliches-meerwasser ?

• 0 svar
    • 713 visningar
  14. Started by Johan Svensson,

Någon som har koll på om det går att köra ABCD i ballinglösningarna. Isf vilka av dom i respektive av Kh, Ca och Mineralsalt? /Johan

15. Started by brevix,

Förväxlade Tropic Marin bio-strotium med bio calsium!!!ja klantigt!! fick i 90 gram bio-strontium i 600liter kar!! VAD SKA JAG GÖRA ???

• 2 svar
    • 711 visningar
  16. Started by Tobbz,

Kör med balling nu, dock så går det bara åt KH varje dag och knappt något calcium eller magnesium. Hur blir det när man bara tillsätter KH, finns det risk för utfällningar ? Och sen har jag dinos, och läste som snabbast bara någon som tillsatte kalkvatten för att höja ph:t, funkar det med balling calcium också eller måste det vara rent kalk ?

• 0 svar
    • 711 visningar
  17. Started by pegekin,

Hur mycket aktivt kol (ej reaktor) är rekommenderat att man skall använda/l vatten ?

• 3 svar
    • 711 visningar
  18. Started by kobbens,

Ny osmos inhandlad!!! Nu händer de grejer! 400GPD/dygn Reläer tryckpump, autorensning mm! Bara vrida på kranen!!!!

• 3 svar
    • 710 visningar
  19. Started by Mejsel,

Satte i ett fosfatfilter igår ett aqua light. Körde ut lite vatten i en spann till det såg klart ut men i dag på morgonen hade det en gul missfärgning. Hur får man bäst väck det? Har inget i karet än men sätter in sten i eftermiddag. Jocke

• 0 svar
    • 710 visningar
  20. Intressant tråd på ultimatereef. http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=555963 Har bra färger och tillväxt på SPS trots skyhöga nitrat och fosfatvärden. Killen har haft två TOTM så det är ingen nybörjare (kolla in hans två TOTM) Mvh Mattias

• 0 svar
    • 708 visningar
  21. Started by hansson_1985,

Hej! Har testat mitt osmosvatten hos ATI-lab och får svar att det innehåller: Copper 1.5ug/l Zinc 0.73ug/l Silicon 163.7ug/l Lithium 3.2 ug/l Är det nått jag ska vara orolig för? Det var ett tag sen jag bytte filer i SpectraPure Maxcap (osmosfiltret) så det kanske är läge. I karet ligger koppar på 5.22ug/l. Jag tillsätter AF produkter som säkert innehåller endel koppar. Mvh Johan

22. Started by adddo,

Undrar om det är nån som blandar själv hemma, ca o alk och vilka ingredienser, var man får tag i dem om det går överhuvudtaget i vårt land? http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php

• 1 svar
    • 707 visningar
  23. Started by freddi36,

Någon som vet om dessa gröna kuddar fungerar i saltvatten eller om dom ens fungerar över huvudtaget? Det låter ju lite för bra, "sätt i en grön filterkudde och nitraten sjunker".

• 3 svar
    • 705 visningar
  24. Started by san_miguel,

Hej jag har ett akvarie på 100 liter och magnesiumet ligger på 1200 ppm hur fort kan jag öka på de till 1330 ppm? Hur många ppm per dag menar jag. Mvh Mikael

• 3 svar
    • 705 visningar
  25. Started by runstenen,

Då jag inte fick ngt bra resultat över tid med chaeto reaktor är det nu dags för nästa projekt. Beställde en turf scrubber idag. Fortsättning följer och erf och tips är såklart välkommet !

• 2 svar
    • 705 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.