Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 248 ämnen i detta forum
-
Kör med balling nu, dock så går det bara åt KH varje dag och knappt något calcium eller magnesium. Hur blir det när man bara tillsätter KH, finns det risk för utfällningar ? Och sen har jag dinos, och läste som snabbast bara någon som tillsatte kalkvatten för att höja ph:t, funkar det med balling calcium också eller måste det vara rent kalk ?
-
- 0 svar
- 703 visningar
-
-
Jag har länge kört Triton Base men för ca 2 månader sedan gick jag över till core7. Innan bytet rullade allt på superfint och värden i karet var stabilt och galen tillväxt på allt... När jag bytte till core7 fick min doserpump flippen och doserade mg och ca som en dåre över ett par dygn. Det resulterade i att mg gick upp till ca 1700-1800 och ca till 570-600. En del korall tog självklart stryk och jag kopplade genast bort ca och mg från doseringen. Jag gjorde ett större vattenbyte men som väntat gav set inget jätteresultat i spädning. Då bestämde jag mig för att vänta ut det hela. Idag ca två månader senare är det ordning och reda när det gäller ca och alla and…
-
- 2 svar
- 703 visningar
-
-
Vi har ett saltvatten med ett kh på 8 samt ett vatten som är i fullständig jämnvikt med luften. PH 8.1. Luftens halt av co2 är 0.04%. Vi åker nu med vattnet upp på en alptopp till 3000 meters höjd. Inväntar ny jämnvikt mellan luft o vatten. Vad händer med PH värdet? och om det ändras, hur mkt ungefär? vi förutsätter ett normalt lufttryck vid 0 m över havet på 1 atm.
-
- 1 svar
- 701 visningar
-
-
Satte i ett fosfatfilter igår ett aqua light. Körde ut lite vatten i en spann till det såg klart ut men i dag på morgonen hade det en gul missfärgning. Hur får man bäst väck det? Har inget i karet än men sätter in sten i eftermiddag. Jocke
-
- 0 svar
- 701 visningar
-
-
-
Är det någon som har erfarenhet av Natural sea water / naturligt havsvatten vid vattenbyte? Så som ex. ATI Natural sea water https://atiaquaristik.com/en/?one_page_portfolio=ati-natuerliches-meerwasser ?
-
- 0 svar
- 700 visningar
-
-
Med udda menar jag dessa: Organics Copper Iodine Strontium Potassium Silicate (Ngn mer ?) Är det ngt att ha ? Blir dyrt med tritontester för alla kar. Misstänker att det är dåligt med precisionen och pålitligheten, men nyfiken om ni provat och erf.
-
-
- 5 svar
- 700 visningar
-
-
Intressant tråd på ultimatereef. http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=555963 Har bra färger och tillväxt på SPS trots skyhöga nitrat och fosfatvärden. Killen har haft två TOTM så det är ingen nybörjare (kolla in hans två TOTM) Mvh Mattias
-
- 0 svar
- 700 visningar
-
-
Förväxlade Tropic Marin bio-strotium med bio calsium!!!ja klantigt!! fick i 90 gram bio-strontium i 600liter kar!! VAD SKA JAG GÖRA ???
-
- 2 svar
- 699 visningar
-
-
Har ett problem... ag har lågt KH i mitt kar och hade slut på kh-buffer. Det enda jag kunde få tag i var Fauna Marin Carbonate Mix 1kg, detta är ju igentligen till för att buffra upp via balling. Hur skall jag blanda och tillsätta, och hur mkt behöver jag för att höja KH 1 på 100 liter? står ju inte ett jota på burken.. gah!
-
Hur mycket aktivt kol (ej reaktor) är rekommenderat att man skall använda/l vatten ?
-
- 3 svar
- 697 visningar
-
-
Ny osmos inhandlad!!! Nu händer de grejer! 400GPD/dygn Reläer tryckpump, autorensning mm! Bara vrida på kranen!!!!
-
- 3 svar
- 694 visningar
-
-
Jag har ett tag haft varierande låga mätningar av svavel (S) i mina icp-svar. Jag har läst runt lite kring svavel och sulfat och försökt förstå sammanhang, orsaker och eventuella lösningar. Just nu kör jag romans 2part balling sedan ett par månader tillbaka, inklusive natriumsulfat/glaubersalt. Min gissning är dock att den något låga svavelnivån är rester från tidigare balling. Jag har inte gjort några vattenbyten det senaste året. Uppgraderade akvarium årsskiftet 19-20 och dubblade då i volym. Då använde jag red seas salt med normala nivåer. Innan Romans 2part körde jag Aquaforest balling. Jag ser inte i deras mix att det finn…
-
-
- 4 svar
- 694 visningar
- 1 följare
-
-
Igår publicerades en ganska oväntad ekologisk rapport om öar med korallrev. Det forskarna fann rör fluxen av näringsämnen som går över korallreven. Man undersökte 12 öar och fann att överlag var det en 45 % högre produktion runt 6 öar jämfört med de andra 6. Man hittade också orsaken - fluuxen av näringsämnen var högre på dessa 6 öar - detta berodde i sin tur på att antalet sjöfåglar var väldigt många fler på dessa öar än på de andra 6. I sin tur berodde antalet fåglar på om det fanns råttor på öarna eller inte...... https://www.nature.com/articles/d41586-018-05355-y https://www.nature.com/articles/s41586-018-0202-3 MVH Lasse
-
Någon som vet om dessa gröna kuddar fungerar i saltvatten eller om dom ens fungerar över huvudtaget? Det låter ju lite för bra, "sätt i en grön filterkudde och nitraten sjunker".
-
- 3 svar
- 694 visningar
-
-
Undrar om det är nån som blandar själv hemma, ca o alk och vilka ingredienser, var man får tag i dem om det går överhuvudtaget i vårt land? http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php
-
- 1 svar
- 694 visningar
-
-
Är det någon här som har erfarenhet från de salterna? Någon som vet parametrarna på dem? Någon som är duktig på att googla som kan finna det ut åt mig? Jag har funnit för finest men finner inte info för basic. Tacksam för hjälp. Mvh Andre
-
- 4 svar
- 693 visningar
-
-
Hej jag har ett akvarie på 100 liter och magnesiumet ligger på 1200 ppm hur fort kan jag öka på de till 1330 ppm? Hur många ppm per dag menar jag. Mvh Mikael
-
- 3 svar
- 693 visningar
-
-
Har en massa partiklar i vattnet, har börjat med balling för ett par veckor sedan, och skaffat en Valenciennea strigata, dock väldigt sällan framme. Andra ändringar har jag inte gjort. Kan det ha ngt med balling att göra? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Doserat red slime remover. PH märkbart lägre (se kurva orkar ej upp) och redox sjunker (se orpr). Teorier om varför? PH Sänkningen kan jag spåna över själv: beror ej på sänkning av alkalinitet dvs ej på bildning eller tillsättning av syra. Alk är oförändrad.(har mätt). Det måste bero på en CO2 ökning med andra ord. Men hur kan den komma så snabbt?? Minskad fotosyntes är det enda jag jag komma på som kan svara så direkt. Ökad produktion, dvs ökad bakteriell aktivitet, tror jag ej på. Det borde inte kunna svara så direkt. Och isåfall följdfråga: varför sämre fotosyntes vid dosering? Vad tusan innehåller detta medel? Det skall ju ej vara ett antialgmedel...e…
-
- 0 svar
- 691 visningar
-
-
Sitter på en långtråkig föreläsning med en långtråkig föreläsare som pratar oinspirerat om ett långtråkigt ämne (tror knappast min arbetsgivare är inne på SG och läser ; ) ..Tänkte ställa en betydligt mer intressant fråga här istället. Jag kör med balling plus, och pytsar i ca 230 ml/dag från varje dunk. Kan man på basis av mängden balling man tillför räkna ut hur mycket korallerna ökar i massa/vikt under en given tid? Viss del tas antagligen upp av kalkalger och en del kanske skummas ur, men hade varit kul att veta.. /Samuel Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 0 svar
- 691 visningar
-
-
Någon som har koll på om det går att köra ABCD i ballinglösningarna. Isf vilka av dom i respektive av Kh, Ca och Mineralsalt? /Johan
-
- 2 svar
- 689 visningar
-
-
Hej! Jag har lite bekymmer med mitt vatten, har mätt två gånger på två veckor och fick idag ett resultat på Alkalinitet: 7.8 dkh / 2.8 meq/L Ca: 500 ppm Mg: 1600 (Red Sea reef foundation pro test kit) Jag har inte gjort något större vattenbyte och inte haft i tillsatser på 2-3 veckor. Verkar resultaten troliga? Och isåfall varför går inte ca och mg ner, samt hur får jag upp alkalinitet då ca redan är för högt? Kör med reef foundation ifrån red sea där allt buffras med samma pulver. En annan sak jag funderat över är hur jag ska till exempel buffra mg när det är för lågt, men säg att ca är bra eller till och med för högt och de båda tillförs ifrån samma pulver? Verkar kons…
-
- 3 svar
- 689 visningar
-
-
Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker och har för åsikter om red seas nya serie preparat! Ha en skön dag! Suss
-
- 1 svar
- 688 visningar
-
-
Hej! Har testat mitt osmosvatten hos ATI-lab och får svar att det innehåller: Copper 1.5ug/l Zinc 0.73ug/l Silicon 163.7ug/l Lithium 3.2 ug/l Är det nått jag ska vara orolig för? Det var ett tag sen jag bytte filer i SpectraPure Maxcap (osmosfiltret) så det kanske är läge. I karet ligger koppar på 5.22ug/l. Jag tillsätter AF produkter som säkert innehåller endel koppar. Mvh Johan
-
- 2 svar
- 688 visningar
-