Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Någon som har koll på om det går att köra ABCD i ballinglösningarna. Isf vilka av dom i respektive av Kh, Ca och Mineralsalt? /Johan
-
- 2 svar
- 757 visningar
-
-
Hej alla! Jag tänkte fråga er som gör lite större vattenbyten hur ni rent praktiskt byter, säg, 100 liter. Det är rätt opraktiskt att blanda vatten i 25-litersdunkar, vilket jag gör nu. Jag funderar på att skaffa en regntunna av plast, så att jag kan göra, säg, 200 liter osmosvatten åt gången, och sedan blanda i salt. Kan det vara något? Hur gör ni? Tack för input! Mats
-
- 2 svar
- 757 visningar
-
-
Har ett problem... ag har lågt KH i mitt kar och hade slut på kh-buffer. Det enda jag kunde få tag i var Fauna Marin Carbonate Mix 1kg, detta är ju igentligen till för att buffra upp via balling. Hur skall jag blanda och tillsätta, och hur mkt behöver jag för att höja KH 1 på 100 liter? står ju inte ett jota på burken.. gah!
-
Hej är det nån som har provat detta ? det skulle vara perfect för en Nano med SPS Dosage: 1 piece / 50 L / 4 months http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/oxid-oxid/Automatic-Elements-Pohl-s-B-Balance-Concentrate-5-pcs.html http://reefbuilders.com/2014/06/03/zeovit-automatic-elements-dosing-system-iodine-fluoride-iron-amino-acids/
-
- 0 svar
- 755 visningar
-
-
-
-
hej någon som har tankar och råd om detta,jag förstår ju att arsenik inte är bra att ha i karet. men var kan det komma ifrån.en del andra värden som också är höga. hälsn.Mats
-
- 2 svar
- 753 visningar
-
-
Hej! Jag kollade min salthalt idag och tyckte den var lite låg. 1.022,5. Skulle vilja ha salthalten på i alla fall på 1.023-1.025. Hur höjer jag salthalten utan att skada mina fiskar? Eller är salthalten godkänd? De jag är oroliga för när det gäller salthalten är min eremitkrabba och snigel ^^
-
- 2 svar
- 753 visningar
-
-
Vad tror ni om det ? Bägge bygger ju på att bakterier skall göra jobbet.
-
- 2 svar
- 752 visningar
-
-
Har ett problem med lågt pH förövrigt är det riktigt bra värden på vattnet! Jag och henric Nyström har testat lite olika saker ihelgen...vi trodde att ca reaktorn gav ett lägre pH men den har varit av stängd lika så dosering av balling core 7 som jag har använt för att fin lira med kh mm. Har bara doserat för å hålla upp kh. Men pH har ändå sjönk pH... Vi misstänker att det är min dsb som krånglar... Mina macro alger som jag har på dsben växer och jag kör om vänd belysning över dsben. Är det någon som som har en aning om vad de är som kan orsaka att man får lågt pH? Eller har någon idé eller kan hjälpa mig att få rätsida på mitt kar.
-
- 1 svar
- 752 visningar
-
-
Jag använder mig av Fauna Marin Phosphate Test för att testa fosfatnivån i mitt akvarium och nu har jag lyckats tappa bort mätskeden. Är det någon som har samma test och som kan kolla upp vilken volym skeden har (brukar stå på skeden). För jag har x-antal mätskedar från andra tester, men med olika volym. Så jag behöver veta volymen på Fauna Marins skedar.
-
- 1 svar
- 752 visningar
-
-
Undrar över vilken metod som är lämpligast för att höja Ph värdet. Är lämpligast att använda sig av kalkvatten eller buffer, vilka för resp nackdelar finns det med metoderna? Kan jag använda buffer samma dag som jag höjt calciumet? Trevlig helg Martin
-
- 0 svar
- 751 visningar
-
-
Såg inlägget om JBL testsattsen men ville inte tränga mig på i hans tråd. Vilka märken på tester ska man välja nu då? Har Sailferts Ca och KH test. Lite glädjevärden har jag hört men vet man hur det brukar se ut så kan man ju iallafall se att allt är som det brukar och att inga värden sticker iväg... Fosfat har jag mätt med Aquarium systems test. Enkelt o bra men lite svåravläst... Ge gärna förslag på billiga o bra tester o testsatser. /Mattias
-
- 1 svar
- 751 visningar
-
-
Hej, nybörjare som man är så behöver jag lite råd. Körde igång karet innan jul och lade för någon vecka sedan i ett städteam av sniglar. (länk i signatur till uppstartstråden) Verkar som att jag har tillskott av Ca från antingen konstgjord levande(?) sten eller min hemmagjord bakgrund. Bakgrunden gjordes redan 2005 och karet har varit i drift sedan dess med sötvatten utan problem. Hur tacklar jag detta? Ösa på med Ca-konsumenter (vilka?) eller lägga en massa pengar på stora vattenbyten...*suck* Salinitet 1,023 Temp 24,4 grC pH 8,2 KH/Alkanitet 7,5dKH (sjunkit 1/2 grad sedan sist..började på 9,3) Kalcium 490 (gjorde prov precis efter vattenbyte för två dagarsedan och hade …
-
- 2 svar
- 751 visningar
-
-
Kör med Fauna Marin UltraPhos just nu och när dem blir gulaktiga så är det ju dax att byta ut dem. Min fråga är att ifall man kör dem i en reaktor som jag gör, måste man verkligen byta ut dem då? Kan man inte bara låta de gamla ligga kvar och hälla på nya på de gamla? Skadar det ifall "förbrukade" får ligga kvar?
-
Hej! Fick hem resultatet från senaste ICP via triton idag och när jag är inne och försöker ladda hem PDF:en som jag brukar så hittar jag inte i senaste uppdateringen av hemsidan vart det är någonstans? Upplever någon annan liknande problem? Verkar bara finnas ett interaktivt schema som man kan välja värden och ladda hem en bild av det. Om det är så att PDF:en har försvunnit och möjligheten att ladda hem den så är det ett stort minus enligt mig.
-
-
- 5 svar
- 750 visningar
-
-
Hej Jag är inne på fjärde veckan sedan jag bytte akvarium. No3 har dalat från 2 mg/l (20/4), 0.5 mg/l (27/4) till 0.25 mg/l igår. Jag har mkt kiselalger på den döda stenen jag kompletterade med samt sanden. Det enda jag tillsätter just nu är Kh, Mg och Ca. Kör med refugium men har ingen större tillväxt på algerna. Po4 har jag inget att mäta med så där vet jag inte hur jag ligger, jag har lite rowaphos i en strumpa i sumpen. Bör jag tillsätta kaliumnitrat för att buffra? Är det bara vänta ut kiselalgerna eller finns det några betare som gillar dessa? Använder osmosvatten. Vill bara bolla lite och få lite tips och idéer /Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
- 4 svar
- 746 visningar
-
-
Hej! Har testat mitt osmosvatten hos ATI-lab och får svar att det innehåller: Copper 1.5ug/l Zinc 0.73ug/l Silicon 163.7ug/l Lithium 3.2 ug/l Är det nått jag ska vara orolig för? Det var ett tag sen jag bytte filer i SpectraPure Maxcap (osmosfiltret) så det kanske är läge. I karet ligger koppar på 5.22ug/l. Jag tillsätter AF produkter som säkert innehåller endel koppar. Mvh Johan
-
- 2 svar
- 745 visningar
-
-
Är det någon som kan hjälpa mig med att förstå mig på no3 testet från red sea? Jag har enligt testet väldigt höga värden av no3, högre än vad tabellen visar och det spelar ingen roll om jag gör ett vattenbyte. vad gör jag för fel?
-
- 0 svar
- 745 visningar
-
-
Hej En fråga som jag måste ställa kör för tillfället med alu baserad remover för att få ner min fosfat till lite mer rimliga nivåer ligger nu på en runt 0.05 mätt med hanna checker url mäter även vattnet ut från fosfatreaktorn efter en veckas användning och får då liknande värde som i det "vanliga" akvarievattnet. kan kanske använda mig av 2-3 dl remover i reaktorn med ett flöde på ca akvariets totala vattenmängd på ett dygn. Är det rimligt att fosfatremovern mättas på en veckas användning????
-
- 1 svar
- 744 visningar
-
-
Någon som vet om dessa gröna kuddar fungerar i saltvatten eller om dom ens fungerar över huvudtaget? Det låter ju lite för bra, "sätt i en grön filterkudde och nitraten sjunker".
-
- 3 svar
- 743 visningar
-
-
Är det någon som har erfarenhet av Natural sea water / naturligt havsvatten vid vattenbyte? Så som ex. ATI Natural sea water https://atiaquaristik.com/en/?one_page_portfolio=ati-natuerliches-meerwasser ?
-
- 0 svar
- 742 visningar
-
-
Betrakta kurvorna. denna ena beskriver hur min CO2 halt igår inomhus efter vädring i flera timmar var nere på 400 ppm. pH kurvan visar på skillnaden i pH vid samma tidpunkt dagen innan då jag ej vädrat. pH steg efter vädring jämfört med dagen innan mätt vis samma tidpunkt, med pH 0.05. En ph stigning med 0.05 motsvarar(eller beror på) en minskning av CO2(aq)(löst CO2 i vattnet), med 10^0.05=1.12. Alltså borde det skilja lika mkt i luftens CO2-halt OM total jämnvikt hann ställa in sig mellan luft o vatten..dvs det borde alltså dagen innan då jag ej vädrat vara cirka 450 ppm i min luft. Jag mäter ju som bekant CO2 i luften och mätaren visade dagen innan runt 500. Det stämme…
-
-
- 1 svar
- 742 visningar
-
-
Ny osmos inhandlad!!! Nu händer de grejer! 400GPD/dygn Reläer tryckpump, autorensning mm! Bara vrida på kranen!!!!
-
- 3 svar
- 741 visningar
-
-
Vi har ett saltvatten med ett kh på 8 samt ett vatten som är i fullständig jämnvikt med luften. PH 8.1. Luftens halt av co2 är 0.04%. Vi åker nu med vattnet upp på en alptopp till 3000 meters höjd. Inväntar ny jämnvikt mellan luft o vatten. Vad händer med PH värdet? och om det ändras, hur mkt ungefär? vi förutsätter ett normalt lufttryck vid 0 m över havet på 1 atm.
-
- 1 svar
- 741 visningar
-