Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 242 ämnen i detta forum
-
Hej på er Jag har ett 20 liters nano som är relativt nystartat. Jag har haft otur med att fiskarna dött för mig, troligen pga en död snigel, (och nu är min eremitkräfta spårlöst försvunnen, inte ens skalet är kvar så det begriper jag inte vad som hänt med den). Men när fiskarna dog alla 3 över en natt så började jag fundera på hur man kan motverka sådant. Det är ju klart att i ett så litet kar så blir ju vattnet dåligt jättefort om något händer i karet. Men om jag gör ett vattenbyte varje dag (inte svårt i ett så litet kar), så borde det ju minska risken att sådant här händer eller? Karet är på 20 liter och så har jag två kg levande sten i. Om jag byter 1 liter vatten om …
-
- 19 svar
- 1,9k visningar
-
-
Inget nobelpris i varken matematik eller kemi men jag tycker det kan vara användbart om man vill veta vad det blir om man blandar vatten med olika värden. Blanda vatten med olika värden.xlsx
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Har precis gjort lite tester här hemma och till min förvåning hade jag fosfat, verkligen inte skyhög men fortf långt över jag hade trott! Testerna säger: Salthalt 1.026 (refraktometer) Nitrat 0 (Red Sea) Fosfat 0.3 (Tropic Marine) Hur stor är chansen att man ligger på 0 i nitrat men har mätbar fosfathalt? Det skall tilläggas att jag kör på vanligt kranvatten. Har inga fiskar, dock en pepparmintsräka (som inte får något annat än att mumsa mina glasrosor), så jag tillsätter inte fosfat i form av mat eller liknande.
-
- 5 svar
- 913 visningar
-
-
Vet inte om ni är intresserade av att vi kör kemiquiz ibland? här kommer isåfall dagens fråga vi har tre glas med vatten. Vi har en experimentell uppsättning så luften ovan respektive glas(täta) består till 100% av a) CO2 b)N2 c) O2 vi låter glasen stå i sina respektive "atmosfärer" tills jämnvikt uppnåtts med deras respektive luftmedia. Sedan mäter vi halten CO2, N2 samt O2 i vattnet i de respektive glasen. Viljet av glasen kommer få den högsta halten löst gas? /Jonas
-
-
- 16 svar
- 3,6k visningar
-
-
Byggt mig en co2tvättreaktor för 40kr. Skulle man köpa en fabrikstillverkad, ja dvs ett plaströr med in o utlopp...kostar det 1500kr. Just sk reaktorer är verkligen ngt jag ej förstår att det kan kosta så mkt för så otroligt lite man får (undantag kalkreaktor för där är det mer prylar fast givetvis även där ett överpris för lite plast). Nöjd, o snygg e den med:-) PS: moderator får gärna flytta träden till "gör det själv" men fanns ingen underrubrik där som passade...?
-
- 5 svar
- 895 visningar
-
-
De som mäter redox ser ofta att redox sjunker tillfälligt efter ett vattenbyte, för att sedan efter ngr timmar vara som innan igen samt påföljande dag till o med högre. Jag tror inte orsaken är att man avlägsnar organiskt material, för det finns det mkt lite av i den fria vattenkolumnen om man byter vatten på ostört akvarium. Fenomenet uppstår av olika skäl och är EJ ett tecken på att det nyblandade saltvattnet är dåligt heller. Jag har tänkt kring detta och har en förklaringsmodell, där punkt 2 är det "nya", o punkt 1 är en mindre orsak samt mer självklar: 1)För det första så kommer det inte sällan vara så att man får en liten ph-höjning av vattenbytet…
-
- 1 svar
- 2k visningar
-
-
Hej Jag har refugium kör med No3Po4-x och kör även fosfatremover i fr-509 filter. ändå så har jag ganska högt fosfatvärde och får brunalger och cyano, akvariet är väl inkört innan vi pratar år. Kan jag ha för mycket grejer igång samtidigt som stör ut vattnet? Kör även Balling Aquaforest 1 2 3
-
Mina värden för bland annat järn och mangan är helt off. Det är andra testet jag gör där järn och mangan är högt. Denna gången gjorde jag testet på nyblandat vatten från en ny påse salt. Jag har ställt frågan om dom kan testa färskvatten men om dom inte kan....vem kan då göra det? Måste utesluta om det är saltet eller min osmos som strular. Jag har 2st dubbla tds-mätare och dubbla silikatfilter på osmosen men vet faktiskt inte hur bra tds-mätarna är och vilka filter som tar vad. Mvh Kim
-
- 0 svar
- 437 visningar
-
-
Vad tror ni om dessa biobollar och biobricks är de bortkastade pengar. Kan dom ersätta levande sten? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 1 svar
- 2,7k visningar
-
-
Jag har länge kört Triton Base men för ca 2 månader sedan gick jag över till core7. Innan bytet rullade allt på superfint och värden i karet var stabilt och galen tillväxt på allt... När jag bytte till core7 fick min doserpump flippen och doserade mg och ca som en dåre över ett par dygn. Det resulterade i att mg gick upp till ca 1700-1800 och ca till 570-600. En del korall tog självklart stryk och jag kopplade genast bort ca och mg från doseringen. Jag gjorde ett större vattenbyte men som väntat gav set inget jätteresultat i spädning. Då bestämde jag mig för att vänta ut det hela. Idag ca två månader senare är det ordning och reda när det gäller ca och alla and…
-
- 2 svar
- 674 visningar
-
-
Försöker läsa av vad jag har för värde på nitrattestet...? 15? 25?
-
-
- 2 svar
- 560 visningar
-
-
hur mäter man hur mycket nitrat phosfat som maten tillför.Funderar om det är denna som är boven.tänkte om man löser upp x gram mat i x ml vatten å mäter mot detta idé?
-
-
- 5 svar
- 793 visningar
-
-
-
Pratade precis med en kompis ang Rowaphos. Had hadde ett grymt fin litet akvarium men testade nu att köra med Rowaphos för att få bort phosfaterna. Resultat Några accroporer fick vita toppar eller bleknade. Så vad kan det bero på? 1. Hög phosfat halt så att korallerna ej tog skada förrän Rowaphosen tog bort fosfatern. Han alltså ej med att skapa sig ett naturligt skydd 2. Rowaphos skadligt i sig? 3. Nått annat tänkbart Vill inte alls säga att det är dåligt!? utan mer skapa en debatt hur det kan tänkas vara
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
hallå där !!! mätte mitt vatten nyss och fick följande värden : fosfat = 0.03 nitrat = 2 ph = 8.3 nitrit = 0 KH = 11.8 kalcium = 260!!!!!!!! magnesium =1140 !!!!! temp = 26c salthalt = 1024,5 kalciumet är ju alldelse åt helvetet magnesiumet är också lågt men min fråga är vilket ska jag höja först??? har för mig om man höjer magnesiumet först är det lättare att höja kalciumet ????? hoppas jag kan få svar fort så jag kan börja att tillsätta det jag ska börja med ... mvh peter
-
- 5 svar
- 994 visningar
-
-
Är det någon som mätt upp värdena på Reef Crystal? Funderar på att byta salt! Jag är mest intresserad av mätvärden på Kalcium, KH, Magnesium och Kalium!
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Detta Kan Vara En Dum Fråga...men Skyler På Nybörjare Som Jag är. Blir Salthalten Olika Om Jag Mäter Vattnet Jättekallt Eller Då Det Håller 26g.
-
- 1 svar
- 827 visningar
-
-
Hej! Ibland verkar mitt vatten lite grumligt, inte grumligt så man inte ser men det skulle ju kunna vara klarare. ser ut som små dammpartiklar som åker runt. så jag undrar vad man kan göra för att få klarare vatten? UVC, eller ska man köra med något annat? tacksam för svar :-)
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Oj detta var längsen man pysslade med saltvatten =) men kul som vanligt ! startade upp karet för ca 1 vecka sedan . och tänkte att jag skulle göra ett test på PO4 nu ikväll och fick ett test resultat på 0,25 ( Salifert ) . Vad jag minns sedan mitt andra kar för några år sedan så låg jag på 0-0,03 när burken var helt nystartad ! Eller är det bara jag som minns fel ! brukar PO4 verkligen synas i ett helt nystartat kar ?? Man börjar ju bli lite orolig eller så är det bara som man minns fel !!
-
- 4 svar
- 2,7k visningar
-
-
-
Har funderingar på att antingen starta med Balling light på nuvarande kar eller nästa men ville reda ut en sak redan nu. Man håller t.ex. Ca & Mg konstant med Ballingen, men light bygger ju på att man byter vatten också. Om du redan håller dina värden på optimala nivåer och sedan byter 15% vatten så finns väl en risk att värdena blir för höga? Det måste ju bli mer noga vilket salt man använder tänker jag, så att det inte innehåller förhöjda värden som vanligtvis hade kunnat förbrukas under en veckas gång utan att bli allt för låga? Hoppas ni förstår hur jag tänker och det kanske inte är ett problem egentligen?
-
Hej En fråga som jag måste ställa kör för tillfället med alu baserad remover för att få ner min fosfat till lite mer rimliga nivåer ligger nu på en runt 0.05 mätt med hanna checker url mäter även vattnet ut från fosfatreaktorn efter en veckas användning och får då liknande värde som i det "vanliga" akvarievattnet. kan kanske använda mig av 2-3 dl remover i reaktorn med ett flöde på ca akvariets totala vattenmängd på ett dygn. Är det rimligt att fosfatremovern mättas på en veckas användning????
-
- 1 svar
- 685 visningar
-
-
Jag slutar med kolkälla! Mitt fosfat är för lågt, har pga av kolkällan gått ner från kanske 0.06 till "0", troligen 0.01-0.02 (mätt med triton lab också både före o efter). Om fosfat går ner 0.04 ppm så motsvarar det inte mer än en nitratsänkning på mellan 2- 4ppm...för redfieldkvoten 1/10 stämmer ej helt när det gäller bakterier utan där är kvoten snarare 6/1 eller till o med 4/1!!...dvs: nitrat går inte ner särskilt mkt om man har lågt fosfat, då fosfat tar snabbt slut. Ja, då doserar ju en del fosfat vilket teoretiskt är korrekt att göra...men jag vill ändå inte göra det för jag tror att om man både gasar o bromsar börjar saker o ting bli svårgreppat....min käpphäst ha…
-
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Är det mera matning med frysfoder som är det bästa eller enklaste sättet att höja Fosfathalten . Har såklart tagit ur removern, men hur är det med kolet, kan det vara kvar.
-
- 2 svar
- 726 visningar
-
-
Jag fick meddelande i måndags att de har min test skulle ta 2-3 dagar att få svar på vatten prov har inte kommit något det har gått en vecka nu på måndag det första gången händer de svarar inte telefon har ringt 8-10 gånger på email samma ///fy vad dåligt ?
-
- 3 svar
- 669 visningar
-