Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Curtus,

Håller på å mäter lite i mitt kar för att se hur mkt som förbrukas. Tanken var att räkna ut en daglig förbrukning för karet, men kan man verkligen göra det? Jag har märkt att värdena i vattnet inte aldrig sjunker till 0 å då borde det ju vara svårt att räkna ut en verklig daglig förbrukning. Och varför förbrukas inte värdena ända ner till 0? Får koraller svårt att ta till sig ämnen när det blir dåligt om dem i vattnet? Här är förbrukningen för mitt kar på 3 dagar(Dvs hur mkt det minskat): Kh-4 (8 - 4) Mg- 90 (1380 - 1290) Ca- 40 (460 - 420) Och går man efter det skulle den dagliga förbrukningen hamna på ca: Kh~ 1,33 Mg- 30 Ca~ 13,33 Och då ä…

• 0 svar
    • 599 visningar
  2. Started by ramq,

Något för refugium-fantaster? AM Blue Reef Refugium

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  3. Doserat red slime remover. PH märkbart lägre (se kurva orkar ej upp) och redox sjunker (se orpr). Teorier om varför? PH Sänkningen kan jag spåna över själv: beror ej på sänkning av alkalinitet dvs ej på bildning eller tillsättning av syra. Alk är oförändrad.(har mätt). Det måste bero på en CO2 ökning med andra ord. Men hur kan den komma så snabbt?? Minskad fotosyntes är det enda jag jag komma på som kan svara så direkt. Ökad produktion, dvs ökad bakteriell aktivitet, tror jag ej på. Det borde inte kunna svara så direkt. Och isåfall följdfråga: varför sämre fotosyntes vid dosering? Vad tusan innehåller detta medel? Det skall ju ej vara ett antialgmedel...e…

• 0 svar
    • 663 visningar
  4. Started by jonasroman,

https://reefbuilders.com/2025/04/01/the-don-din-rabbit-hole-urea-dosing-and-a-new-approach-to-nitrogen-management/ Jag börjar med att posta länken som Oskar Haglund postat i en parallelltråd. Tack Oskar för en utmärkt länk och bra ämne. Vi har haft många diskussioner genom åren om nitrat är skadligt eller inte där jag har lutat mig mot till exempel Bornemans forskning att nitrat kan vara direkt skadligt för koraller redan vid en nivå på 10 PPM . Det kan hämma cellandning och metabolism och artikeln ovan stöder detta. Nitrat försvårar för zooxanthellen att ge kol till korallen och nitrat ökade risken för bleaching och koralldöd. Så när vi tror att Koralle…

• 0 svar
    • 293 visningar
  5. Started by jonasroman,

Randy har skrivit om detta, gå direkt till avsnittet om ICP o jod. Jag har själv märkt när jag testar mot ref vätskor, att ICP ger hela tiden ganska mkt lägre. Kanske det är bättre nu?, randys tester har ngr år på nacken. men något att diskutera. Jonas https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-iodine-in-marine-aquaria-part-i/

• 0 svar
    • 323 visningar
  6. Hej. Jag undrar om någon här vet vad "Reef Evolution Potassium Iodine" innehåller. Eller rättare sagt, hur mycket flaskan innehåller. Det enda som står på flaskan är att doseringen ska vara 5ml till 50 gallons, en gång varannan vecka. Och att en flaska på 250ml räcker till 10000L. Jag skulle vilja veta hur stark jod-koncentrationen är i mg/L. Det står "kaliumjodid-koncentrat" på flaskan. Är det någon som vet om det verkligen är en enkel KI-lösning, eller om den innehåller någonting mer komplext?

• 0 svar
    • 590 visningar
  7. Started by mikoto,

Jag tänkte börja ta mig i kragen lite hårdare och börja skämma bort mina stensnultror lite. Främst med det simpla och byta lite mer vatten hos de. Men jag fundera på om någon av våra svenska återförsäljare har några lite billigare "fisksalter" att erbjuda? Då karet är ytterst befriat från egentligen allt annat än tre fiskar i levandeväg så har jag inget egentligen behov av att köpa korallanpassade saltblandningar utan skulle gärna omvandla det billigare priset för ett "enklare" salt till fler vattenbyten istället. Kikar väl mest åt att köpa Aqualights salt från Tyskland annars men det hade varit trevligt att köpa valfri annan fungerande produkt från en svensk återförsälja…

• 0 svar
    • 963 visningar
  8. Started by jonasroman,

Har pratat om detta tidigare. Skickar man iväg ett prov till ICP, sp är den metoden strålande bra på att mäta atomer (ja, det är ju det den gör), och en jon kan aldrig liksom försvinna, så provet är okänsligt för tid. MEN, molekyler kan ändras, och molekyler mäts inte med ICP. Från många ICP lab får vi som bonus idag även KH, Nitrat och PO4. Kom då ihåg, dessa mäts på samma sätt som du gör hemma, med fotometri. PO4: Gällande po4 från icp så mäter man först P med ICP, alltså atomer, sen utgår man ifrån att allt kommer från PO4 och räknar ut PO4 värdet. Dvs P värdet ggr 3 ungefär. Detta stämmer aldrig helt exakt, utan blir teoretiskt alltid lite falskt högt, eftersom ett …

• 0 svar
    • 39 visningar
  9. Started by patrikk,

Hejsan gott folk, tänkte höra om det fanns någon med bra erfarenhet när det gäller hålla bra vattenvärden, som hade kunnat tänka sig vara bollplank/mentor till mig? Jag vill ha bättre vattenvärden än vad jag har idag. Produkter som jag har är alla Red Sea vissa i pulver och andra i vätska. Jag hade uppskattat det väldigt mycket om det är någon som skulle vilja ställa upp. skriv här eller skicka ett PM om ni kan tänka er att ställa upp. Tack på förhand

• 0 svar
    • 568 visningar
  10. Hej! Vilket fabrikat upplever ni som visar skapligt rätt , samt har en bra hållbarhet vid normal användning? Ingår förresten dessa i Triton testen och isf någon som jämfört med egna test?

• 0 svar
    • 899 visningar
  11. Jag startade ett litet experiment där jag tog två små vinglas. lite sand och vatten från mitt akvarium samt doserade in 0,3 ml vodka i det ena glaset. Första testen varade i 9 dagar och slutade med en klar tillväxt av bakterier i glaset som fått ett tillskott av 0,3 ml vodka. Första raden kontrollen - bara vatten och grus under dagarna 250822, 250823 och 250824. Raden under är glaset med tillsatt etanol - samma dagar. Börjar hända något den 24/8 Tredje raden är kontrollen dagarna 250827, 250829 samt 250901. Inget händer i stort sett i kontrollen de här första dagarna medans man ser en klar förändring i glaset med tillsatts av 0,3 ml etanol den 1/9 Bakterietillväxten i…

12. Started by Gnarkill,

är det någon som har prövat Aquarium systems produkter? jag funderar på att köpa lite diverse saker av det märket som sea buffer och jod

• 0 svar
    • 604 visningar
  13. Started by kylander,

Kan en sån här renare ersätta en osmos? http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-Arkiv/minidest.pdf

• 0 svar
    • 890 visningar
  14. Följande frågor och ämnen är centrala och en av hörnstenarna inom saltvattensakvaristiken, och kommer upp med jämna mellanrum i spridda trådar. Låt oss diskutera dessa ämnen. 1)Vilka nivåer av nitrat vi bör ligga på? 2)Vid vilka nivåer blir nitrat skadligt? 3)Får vi verkligen nitrat/kvävebrist i ett saltvattensakvarium nånsin? 4)Är de ens i något fall bra att tillsätta nitrat? Jag går först ut och ger några kommentarer: Min grundtro och övertygelse är att det i princip alla situationer är fel att dosera nitrat. Jag tror också att vi aldrig får en kvävebrist i ett akvarium. Så här stöder jag mina tankar: På revet har vi nitratvärden som ligger under de mest hårdkörda zeovi…

• 0 svar
    • 735 visningar
  15. Någon som vet om rostande neodymiummagneter förgiftar saltvatten? Dessa magneter är väldigt vanliga i olika akvarieprodukter och DIY-projekt, och tillverkas av neodymium, järn och boron. Ibland har de dessutom ett skyddande ytskikt av nickel och koppar, vilket låter ju lite mer uppenbart tveksamt. Jag har inte sett några negativa reaktioner i mitt eget kar efter att en magnet helt rostade sönder, karet saknar visserligen koraller men kräftdjuren mm verkar må bra.

• 0 svar
    • 338 visningar
  16. Started by Constanzo,

Hej alla, Ska då flytta till hus och då skall sjöhästakvariet flyttas med! har satt upp i det nya huset, ett 112 liters kar, kommer pyttsa i vatten och sten från ett väletablerat system idag, inget nytt vatten, utan bara använt. Tänkte sedan köra igång ytterfilter från mitt gamla system med Rowaphos och Zeolith. Tror ni det räcker med en vecka för att få stabila värden och kunna släppa i hästarna? Tänkte köra på skummare och UV efter ett tag med.

17. Köpte ett Elos KH-test idag och testade mitt akvarium.Jag fick det till 15 droppar dvs. 7,5 dKH. Jag tyckte det borde varit lite högre så jag testade med Salifert också för att jämföra, nu fick jag 8,6 dKH. Tyckte det var konstigt så jag testade Både salifert och elos med kontrollvätskan man för med i saliferts test. Elos låg en grad under salifert som var mitt i prick. Vilket ska man lita på?! Tror jag kastar elos-testet faktiskt, kontrollvätskan borde ju stämma? //Emil

• 0 svar
    • 589 visningar
  18. Started by danne031,

Jag har inget behov av det då jag doserar nitrat, men sänka nitrat är ju alltid ett hett ämne. Har läst lite på AF hemsida men jag greppar det inte. Det som verkar rekommenderas är att man doserar bakterier och något som kallas flytande polymer. Bakterierna flockas på det och skummas enklare ut då? Samtidigt som de mumsar no3 och po4? Vad är flytande polymer? Upplys en nyfiken

• 0 svar
    • 698 visningar
  19. Started by Nito,

jag har en vattenanalys av mitt brunnsvatten och undrar om någon kemikunnig kan svara på hur det ser ut, jag kommer att köra med ett RO-filter och undrar om det något som inte kommer att lösas med det? Färg mgPt/l: 20 Kem syreförbrukning COD:MN mg/l: 2 Konduktivitet mS/m: 24 PH: 7,8 Alkalinitet mg/l: 114 Hårdhet CA+MG mg/l: 9,0 Hårdhet Tyska grader DH: 1,3 Järn mg/l. 0,28 Mangan mg/l : 0,04 Amoniumkväve mg/l: 0,13 Nitratkväve mg/l: <0,2 Nitritkväve mg/l: <0,003 Fosfatfosfor mg/l: 0,08 Fluorid mg/l: 2,2 Klorid mg/l: 10 Sulfat mg/l: 8

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by jonasroman,

Jag lovar här o nu att skicka in ett motsvarande test på red sea coral PRO! Inspirerad av @Edlund utmärkta initiativ. Då har vi två seriösa tester, början till en databank. Om ett hyffsat antal akvarister kan tänka sig offra 345kr har vi snart en unik databas här på SG. Jag återkommer om ngr veckor. Vare sig salt eller jag själv finns hemma fn.

• 0 svar
    • 842 visningar
  21. Reda nu efter drygt 2v ligger redox i reaktorn runt -10mv o nitrat är noll på utvattnet när jag kör cirka 0.5l/timman. Skall upp i 1.5-2 liter i timman. Ni ser kurvan, när pumpen går på stiger redox lite som det skall vara. (OBS redoxen är inverterad tack vare min crossover-koppling så den går ner i grafen. 10 mv tex är alltså -10mv).

• 0 svar
    • 446 visningar
  22. Hej, Då det ibland kan vara svårt att veta hur och med vad man ska doppa sina koraller med så gjorde jag en sammanställning för något år sedan. Eftersom det kommer ut nya medel och metoder så tänker jag att det kunde vara höra med er hur ni gör/gjort för att hålla otäckingarna borta ur våra kar. Det står er fritt att komplettera och justera om ni har andra erfarenheter. Det som jag hittills inte hittat något dip för är smooth skin Acroporor där dödligheten inte varit hög. Det närmaste är Coral Rx i väldigt låg dos. Typ av koraller Användning Dip Koncentration Exponeringstid Zoanthid, LPS …

23. Started by Kim Rosenqvist,

Nu är det 5e månaden i rad som jag får ett värde på titanium, har denna månad ökat igen, från 3,2 till 3,7 ug/l. FM har 3,5 som max i riktvärde. Har ingen aning om vart detta kan komma från och hittar ganska lite om det på nätet. Bytte doppvärmare för 2 månader sen så det bör ju inte vara anledningen. Har inga titanskruvar eller så någonstans heller, så vitt jag vet. Min enda gissning är att det kommer från den kåpa som jag har stående på akvariumet (som är på väg att bytas ut mot en hängande variant). Den är vitmålad och kommer i ofta i kontakt med akvarievattnet när jag är nere och grejar etc. Vit målarfärg innehåller ju vanligtvis…

24. Started by TgL9705,

Har ett JBL calciumtest som funkar,det består av 2st flaskor och en behållare med pulver.Man har i 5ml vatten,droppar i 5st droppar regent 1,tillsätter 1 liten skopa pulver från regent 2 och sen har färgen varit rosa,då tar man regent 3 och droppar i tills det färgar blått och får kalciumvärdet. Problemet för mig nu är att det blir blått redan efter pulvret,innebär det att jag inte har nån kalcium nivå alls eller på tok för hög? Mjukisarna trivs bra och är helt utslagna,clownerna leker och resten av alla fiskar mår bra men stenkorallerna börjar bli riktigt hängiga. Alla andra värden är bra,vad kan ha hänt sen en vecka tillbaka då även stenkorallerna trivdes?

• 0 svar
    • 736 visningar
  25. Started by akvarium123,

Hej! En kompis till mig som jag känner, en bekant dvs, råkade som av en händelse inse att hans värmare har börjat rosta, rätt rejält. Upptäkten föregicks av ett flitigt tittande och funderande i karet pga att nånting jävlas med polyperna. Har schyssta värden genomgående men alla zooas har blivit helt ihopdragna, euphyllian har kramp och sps:erna tappar skinnet och suger förtvivlat in sina polyper... Enda som tycks gilla läget är ju självfallet den där förbannade xenian, och glasrosorna förstås. Så till min fråga, nån annan som har haft redigt med rost och fått liknande reaktion i karet? Allting började för 2-3 veckor sedan och jag tycker att det bara eskalerar.Den enda p…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.