Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. VÄS = vodka (40-50%), ättika (12-24%) och socker (strösocker) NOPOX = metanol, ??? Har förstått det som att det är en diskussion om att VÄS kan "träffa" flera olika sorters bakterier eftersom det är flera olika typer av kolkälla i blandningen men går det att på något sätt beräkna vilken av dessa två lösningar som är starkast/effektivast? Eller det är en omöjlighet och helt beroende på vilka bakteriestammar man har mest utav i sitt akvarium? Jag tänker då på @Wiking recept på VÄS kontra kommersiell nopox. Som jag har förstått det är flera olika typer av kolkällor i samma lösning ett argument för att undgå monokultur bland bakterierna och det kan ju låt…

• 1 svar
    • 553 visningar
  2. Started by KMG,

Hej! Nämnd akvarist klantade sig ordentligt genom att inte ha koll på avjoniseringsmassan (DI) i sin RODI-anlöggning. Jag sitter nu med Po4 kring 0.26 trotts 500 liter vattenbyte av totalt 720 liter. Har nu även en ny "bomb" med 11 liter DI massa till min RO. Hur gick det här till? Jo, mitt Po4 har smugit sig upp och jag har försökt mata mindre och öka belysningsintensiteten och tiden i refugiet. Praktiskt så har stenen i akvariet sugit åt sig vad den kunnat av den fosfat jag konstant matar via ATO. Vattnet dunstar, men inte Po4... Självklart ger mat också fosfat. Men jag har tidigare fått stöddoserat Po4 så logiken pekar entydigt på mitt icke avjoniserade ROD…

• 0 svar
    • 552 visningar
  3. Started by katten,

Är det någon här som har koll på pålitliga tester? Det är ju rätt stor skillnad på värdena beroende på fabrikat.

• 3 svar
    • 552 visningar
  4. Started by jonasroman,

Jag har ju ett litet kar nu under uppstartsfas, död sten, död sand, så det är ett fint exempel att följa de olika mognadsstegen. Vi vet ju all vilka dessa är, men personligen har jag inte haft förmånen tidigare att så i detalj se sambanden mellan KH/Ca, /NO3/NO2 och hur detta samspelar, så här kommer mina egna iaktagelser o kommentarer kring vad som sker med dessa parametrar o varför under en mognadsfas. Märk , att det kan ju ske, börja om, även i ett moget kar, så fort man ökar belastningen. Då behöver ju karet komma ikapp den ökade belastningen, och man startar en liten ”mini” uppstart igen. Det är ju därför man skall öka långsamt. KH/Ca kvot. Grundregeln ä…

5. Started by Roger Salenius,

Hej... Har ett 128 L kar, gör vattenbyte på 20 L per vecka e det för mycket o byta? Mvh Roger

• 2 svar
    • 551 visningar
  6. Started by pegekin,

Behöver man/skall man göra delvattenbyte i inkörningsfasen?-ordning

• 1 svar
    • 550 visningar
  7. Started by saltatrox,

Funderar lite om man skulle dosera lite FM Balling Light Trace 1,2,3, För att få upp alla spårämnen. Jag kör med kalciumreaktor. Nu doserar jag FM Color Elements och får köra i separat Strontium, Kalium, Järn och Jod. Så jag undrar om man skulle försiktigt börja blanda i FM Trace i min burk ? Vad säjer ni ? Eller fungerar den bara bra om man kör balling ? Med vänlig hälsning Thomas

• 2 svar
    • 548 visningar
  8. Started by DSB,

på triton resultatet fick jag förhöjt kopparvärde, räknades upp flera möjligheter som orsakat detta bla. biopellets. är det vanligt med förhöjda kopparvärden pga av biopellets, vad är orsaken ? Jag använder biopellets all in one. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

• 4 svar
    • 544 visningar
  9. Started by twe141,

Var på semester i två veckor kör baling lightGjorde i ordning dosering åt akvarie vakten brukar själv mäta rätt ofta och justera mägnderna men av praktiska skäl så blandade jag 4 flaskor med kh resp ca buffer. Men måste blivit för mycket ca mäter Ca 580 Kh 10 Nitrat 25 Nitrit 0 Ph 8 De flesta koraller är ok kalkalgerna växer och frodas men xenian är död, och min mussla är stägnd. En fisk har dött en palett men de andra paletterna mår kanon hade 3st nu två kvar men de är prickfria och äter bra. Har inga alger förutom kalkalger. Dragit igång med vodka igen men 25 i nitrat är kanske högt men ingen ko på isen, men när börjar ca bli farligt högt?//Thomas

• 1 svar
    • 544 visningar
  10. Started by freddi36,

Är det någon som kan kolla i sin aquacalculator att jag gjort rätt i min? Jag vill bara veta så jag gjort rätt så jag inte doserar för mycket. Gå in på Permanent balans Ca/Alk/Mg. Det är bara magnesiumet som ska doseras med enbart magnesiumklorid och inget NaCl-fritt salt. Vattenvolym:50L Förbrukning mätt i 4 dagar. Totalt 36 Och då får jag 9mg/L/dag Då ska jag alltså dosera 5ml från magnesiumdunken per dag. (84% mättnad i den dunken) Stämmer detta? Inne på sidan "Permanent balans Ca/Alk/Mg" i aquacalc så är jag lite osäker på vad jag ska skriva in i rutorna uppe till höger. Är det förbrukningen av t.ex magnesium? Under, säg 4 dagar (då skriver jag in 4 i den ena rutan)…

• 1 svar
    • 543 visningar
  11. Started by jonasroman,

Moderator får gärna lägga den i filmarkivet också:-) /Jonas OBS, nytt klipp nedan (strax) då det smög in sig ett redigeringsfel.

• Gilla
    • 1 svar
    • 540 visningar
  12. Jag förstår inte riktigt hur jag ska doserna kh coralline gro? Har ett akvarie på 105 liter. Har så mycket kalkalger som jag tycker är så fina så vill ge dom lite extra kärlek.

13. Started by r_kane20,

Hejsan! Skickade in ett test till marinlab för att se varför jag har för värden på karet. Förstår att att mitt fosfat är ganska högt men även P vet dock inte vad de är.. eller vad man ska göra åt de? Frågar därför om lite hjälp om vad gör bör och ska göra för att få till fina värden:) har märkt lite minskad tillväxt på några lps koraller oxå. kör med skummare endast som filtrering och pytsar i KH och Ca manuellt behöver nästan aldrig tillsätta Mg, de håller sig fint med vattenburens Results_2019_01_29_9612.pdf

• 2 svar
    • 534 visningar
  14. Started by DSB,

Jag har fått tillbaka mina värden från triton. Där är doseringen på milliliter (jag antar att det finns en färdigblandad lösning att köpa) och jag har deras torra magnesium. magnesium ligger på 1287, deras riktvärde är 1370 mg/l. Skiljer alltså 83 mg/l. Har deras torra magnesium, där 8,4 g/100 liter höjer halten med 10mg/l. Min vatten volym är på ca 1100 liter, hur många gram behöver jag använda ? Skickat från min iPad med Tapatalk

• Gilla
    • 3 svar
    • 534 visningar
  15. Started by irwin_fletch,

Som titeln säger. Vad använder ni för co2absorber? Länka gärna. Hade divesorb från dräger innan men vet inte om de säljer till privatpersoner längre.

• Gilla
    • 3 svar
    • 528 visningar
  16. Started by akvarium123,

Hej! En kompis till mig som jag känner, en bekant dvs, råkade som av en händelse inse att hans värmare har börjat rosta, rätt rejält. Upptäkten föregicks av ett flitigt tittande och funderande i karet pga att nånting jävlas med polyperna. Har schyssta värden genomgående men alla zooas har blivit helt ihopdragna, euphyllian har kramp och sps:erna tappar skinnet och suger förtvivlat in sina polyper... Enda som tycks gilla läget är ju självfallet den där förbannade xenian, och glasrosorna förstås. Så till min fråga, nån annan som har haft redigt med rost och fått liknande reaktion i karet? Allting började för 2-3 veckor sedan och jag tycker att det bara eskalerar.Den enda p…

17. Started by Neruza,

Hej är det någon som har någon erfarenhet med detta nitrit test? Gjorde ett test nyligen, som visade 2 Fick givetvis panik, men sedan slog det mig att "2" kanske innebär" 0.2 ppm? och då är det kanske inte riktigt så illa som jag hade tänkt mig? eller bör jag gå tillbaka till panik stadiet igen? De båda clownerna ser ut att må bra, och även eeld räkan börjat dosera med startbakterier (aquaforest bio S) för att få ner värdena till noll Bör jag även använda nitrivec? eller blir det lite kaka på kaka? vilket bör vara mest effektivt? edit: bör jag kanske riktga om streamer pumparna? mer fokus på att blåsa på LS eller ska jag rikta dom …

• 4 svar
    • 525 visningar
  18. Started by Cippe,

Hej alla! Efter en tids frånvaro från hobbyn har nu lusten vuxit sig stark att börja igen. Min fråga riktar sig till kranvatten och dess tjänlighet till akvariet utan osmos-filter. Begärde ut en analysrapport. Vad tror ni kunniga i ämnet? Mvh Cippe Dale VV. Utgående dricksvatten_177-2018-08070794_01.pdf

• 2 svar
    • 520 visningar
  19. Started by JoWa,

Hejsan hoppsan SG! var och köpte ett JBL KH test i helgen och försökte lista ut hur det fungerar, kommer inte fram hur man ska gå till väga :S har lläst manualen men den var värdelös:( snälla hjälp

• 3 svar
    • 520 visningar
  20. Started by Dimorb,

Någon som har några tankar om vad som kan vara i flaskan till rowa crystal? Eller har läst någonting om det någonstans på internet?

• 2 svar
    • 520 visningar
  21. Köpte ett begagnat kar och fick som bonus med lite vattentester.. Tyvärr saknades beskrivning på Salifert fosfat. Är det någon vänlig själ som kan skanna eller fota av beskrivningen och lägga upp, så skulle jag bli mycket glad!! [emoji5] Skickat från min E6853 via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 519 visningar
  22. Started by KennethN,

Jag har under flera månader haft uppåtgående NO3. För en månad sedan låg jag mitt mellan 16 och 32 mg/l mätt med Red Sea Pro och nu ligger jag prick på 32 mg/l. Har samtidigt haft lågt fosfat. Enligt egna mätningar med Hanna Phosphorus ULR (HI-736) omkring 0,02-0,04. Triton ICP-test har dock visat att PO4 ligger lägre än vad mina egna tester visar. För en månad sedan låg PO4 på 0,0068 mg/l och jag ökade därför matningen och har nu fått resultat från ännu ett ICP-test som visar 0,0139. Har nu börjat se tecken på att cyanon som jag kämpat med i stort sett ända sedan jag startade akvariet för 3 år sedan men trodde jag blev av med för ett par månader s…

23. Started by Kimozabe,

Hade tänkt köra med Seachem stressguarde och prime i karantänen + ammoniak alert. Försöker hitta Seachem cupramine om det skulle behövas oxå. Något annat som kan vara bra att ha hemma, något för att avmaska med etc? Mvh Kim

• 2 svar
    • 519 visningar
  24. Started by hakki,

Hallå alla på saltvattensguiden. Har varit inaktiv i nästan 2 år? Men har sen en månad tillbaka fått igång på en ny burk! Tänkte posta lite värden på min burk, då jag önskar lite tips om hur mina värden BORDE ligga, och vad jag kan göra för att få dom bättre. Salt. 0.024 Nitrat 50-100 (Salifert) Fosfat 0.03 (Salifert) ph 8.0 (Salifert) Har fortfarande lite alger kvar i burken och min källa till vatten är från kranen. Hade gött och det är roligt att vara tillbaka igen!

• 1 svar
    • 518 visningar
  25. Started by Fluval_Robban,

Hej alla Är ny på det här med att mäta värden och undrar hur ni andra gör när ni läser av värderna mot färgkartan, alltså ska man läsa av färgnyansen från sidan av provröret och i vilket ljus är det bäst att läsa av?? har märkt att man nästan kan få vilken kulör som helst om man tittar från olika håll i provröret... Har Salifert tester:)

• 1 svar
    • 516 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.