Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 245 ämnen i detta forum
-
Vilka plaster går att ha i saltvattens kar förutom Pvc och plexi (om det nu räknas som plast) Jocke
-
- 0 svar
- 568 visningar
-
-
Jag tror det sker en viss internproduktion av CO2 i en kalkreaktor. Inte så den har ngn betydelse direkt för upplösning av kalk då det är såpass lite co2 som internproduceras men ändå intressant. Jag har nämligen lagt märke till att trots att co2-tillförseln är avstängd tex ett halvt dygn o därmed har reaktorns volym bytts ut flera gånger med akvarievatten, så är pH i reaktorn alltid lägre än pH i akvariet! Den enda förklaring till det jag kan komma på är att det finns sådan betydande bakteriell tillväxt på kalkgruset så dessa bildar koldioxid pgr av sin cellandning. Rent teoretiskt borde en kalkreaktor som matas med lägre flöden än kanske 1.5l/h, efter …
-
-
- 2 svar
- 568 visningar
-
-
Hejsan, jag undrar hur de olika skalorna ser ut för respektive märke? någon som har det som jag själv inte kunde fylla i? Tack på förhand Ammonium NH4 Red Sea: FaunaMarin: Salifert: <0.25 | 0.25 | 0.5 | 1.0 | 1.5 | 2mg/l Nitrite NO2: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: 0.0 | 0.1 | 0.25 | 0.5 | 1.0 | 2.0 | 4.0mg/l samt högre upplösning samma fast delat med 10 Nitrate NO3: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: 0.0 | 2.0 | 5.0 | 10.0 | 25.0 | 50.0 | 100.0mg/l samt högre upplösning samma fast delat med 10 Calcium Ca: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: från 0.0mg/l och uppåt med 0.10 för varje steg Magnesium Mg: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: från 30mg/l och uppåt med 30 för varje steg KH…
-
- 0 svar
- 565 visningar
-
-
hej hur gör ni med vatten provet ni skickar till marinlab,jag får besked när jag registrerar mitt prov med lösen ord att det är sparat, men marinlab säger att jag inte fått nåt svar för att jag inte är registrerad! Med vänlig hälsning mats
-
- 2 svar
- 565 visningar
-
-
Jag har ju ett litet kar nu under uppstartsfas, död sten, död sand, så det är ett fint exempel att följa de olika mognadsstegen. Vi vet ju all vilka dessa är, men personligen har jag inte haft förmånen tidigare att så i detalj se sambanden mellan KH/Ca, /NO3/NO2 och hur detta samspelar, så här kommer mina egna iaktagelser o kommentarer kring vad som sker med dessa parametrar o varför under en mognadsfas. Märk , att det kan ju ske, börja om, även i ett moget kar, så fort man ökar belastningen. Då behöver ju karet komma ikapp den ökade belastningen, och man startar en liten ”mini” uppstart igen. Det är ju därför man skall öka långsamt. KH/Ca kvot. Grundregeln ä…
-
Funderar lite om man skulle dosera lite FM Balling Light Trace 1,2,3, För att få upp alla spårämnen. Jag kör med kalciumreaktor. Nu doserar jag FM Color Elements och får köra i separat Strontium, Kalium, Järn och Jod. Så jag undrar om man skulle försiktigt börja blanda i FM Trace i min burk ? Vad säjer ni ? Eller fungerar den bara bra om man kör balling ? Med vänlig hälsning Thomas
-
- 2 svar
- 562 visningar
-
-
på triton resultatet fick jag förhöjt kopparvärde, räknades upp flera möjligheter som orsakat detta bla. biopellets. är det vanligt med förhöjda kopparvärden pga av biopellets, vad är orsaken ? Jag använder biopellets all in one. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
-
- 4 svar
- 560 visningar
-
-
Behöver man/skall man göra delvattenbyte i inkörningsfasen?-ordning
-
- 1 svar
- 560 visningar
-
-
Jag förstår inte riktigt hur jag ska doserna kh coralline gro? Har ett akvarie på 105 liter. Har så mycket kalkalger som jag tycker är så fina så vill ge dom lite extra kärlek.
-
- 0 svar
- 559 visningar
-
-
Just nu så doserar jag salmiaklösning (ammonium) men artiklar som denna https://reefbuilders.com/2025/04/01/the-don-din-rabbit-hole-urea-dosing-and-a-new-approach-to-nitrogen-management/ får mig att fundera på att komplementera det med att dosera Urea. Är det någon som har erfarenhet av det eller liknande och var får man tag på det? Alla ställen som säljer ren urea verkar enbart sälja till företag.
-
-
- 4 svar
- 558 visningar
-
-
Säkert en konstig fråga men jag har en behållare med färdigblandat vatten för att utföra vattenbyte. Tänkte balansera upp mg, cal och KH så det håller samma som akvariet. Min fråga är nu, kan jag även tillsätta fosfat och nitrat i behållaren? Jag har än så länge rätt låg belastning och vill inte riskera att nolla fosfat/nitrat. Mvh Kim
-
- 6 svar
- 556 visningar
-
-
Hej jag har funnit flera batcher där Fauna Marines ref vätska (den på 100ml) INTE innehåller den mängd nitrat som står på flaskan (10 ppm) , utan bara 0.7 mg/l. jag tror nitraten har blivit konsumerad. var således vaksam om du använder denna som ref vätska o får ett oväntat lågt testsvar. FM är meddelade och gjorde direkt en test själva och fick också närmare 0 på den batch jag rapporterade. Men det kan vara fler batcher då jag fått rapporter från UK att även där mätte en kund att det var för lite nitrat i flaskan och det var en annan batch. så var vaksam. personligen tror jag felet är att man blandar både po4 o NO3 i samma referensvätska. …
-
-
- 5 svar
- 556 visningar
-
-
Är det någon som kan kolla i sin aquacalculator att jag gjort rätt i min? Jag vill bara veta så jag gjort rätt så jag inte doserar för mycket. Gå in på Permanent balans Ca/Alk/Mg. Det är bara magnesiumet som ska doseras med enbart magnesiumklorid och inget NaCl-fritt salt. Vattenvolym:50L Förbrukning mätt i 4 dagar. Totalt 36 Och då får jag 9mg/L/dag Då ska jag alltså dosera 5ml från magnesiumdunken per dag. (84% mättnad i den dunken) Stämmer detta? Inne på sidan "Permanent balans Ca/Alk/Mg" i aquacalc så är jag lite osäker på vad jag ska skriva in i rutorna uppe till höger. Är det förbrukningen av t.ex magnesium? Under, säg 4 dagar (då skriver jag in 4 i den ena rutan)…
-
- 1 svar
- 553 visningar
-
-
Var på semester i två veckor kör baling lightGjorde i ordning dosering åt akvarie vakten brukar själv mäta rätt ofta och justera mägnderna men av praktiska skäl så blandade jag 4 flaskor med kh resp ca buffer. Men måste blivit för mycket ca mäter Ca 580 Kh 10 Nitrat 25 Nitrit 0 Ph 8 De flesta koraller är ok kalkalgerna växer och frodas men xenian är död, och min mussla är stägnd. En fisk har dött en palett men de andra paletterna mår kanon hade 3st nu två kvar men de är prickfria och äter bra. Har inga alger förutom kalkalger. Dragit igång med vodka igen men 25 i nitrat är kanske högt men ingen ko på isen, men när börjar ca bli farligt högt?//Thomas
-
- 1 svar
- 553 visningar
-
-
Jag har fått tillbaka mina värden från triton. Där är doseringen på milliliter (jag antar att det finns en färdigblandad lösning att köpa) och jag har deras torra magnesium. magnesium ligger på 1287, deras riktvärde är 1370 mg/l. Skiljer alltså 83 mg/l. Har deras torra magnesium, där 8,4 g/100 liter höjer halten med 10mg/l. Min vatten volym är på ca 1100 liter, hur många gram behöver jag använda ? Skickat från min iPad med Tapatalk
-
-
- 3 svar
- 553 visningar
-
-
Moderator får gärna lägga den i filmarkivet också:-) /Jonas OBS, nytt klipp nedan (strax) då det smög in sig ett redigeringsfel.
-
-
- 1 svar
- 552 visningar
-
-
Hej är det någon som har någon erfarenhet med detta nitrit test? Gjorde ett test nyligen, som visade 2 Fick givetvis panik, men sedan slog det mig att "2" kanske innebär" 0.2 ppm? och då är det kanske inte riktigt så illa som jag hade tänkt mig? eller bör jag gå tillbaka till panik stadiet igen? De båda clownerna ser ut att må bra, och även eeld räkan börjat dosera med startbakterier (aquaforest bio S) för att få ner värdena till noll Bör jag även använda nitrivec? eller blir det lite kaka på kaka? vilket bör vara mest effektivt? edit: bör jag kanske riktga om streamer pumparna? mer fokus på att blåsa på LS eller ska jag rikta dom …
-
- 4 svar
- 552 visningar
-
-
Som titeln säger. Vad använder ni för co2absorber? Länka gärna. Hade divesorb från dräger innan men vet inte om de säljer till privatpersoner längre.
-
-
- 3 svar
- 551 visningar
-
-
Hejsan! Skickade in ett test till marinlab för att se varför jag har för värden på karet. Förstår att att mitt fosfat är ganska högt men även P vet dock inte vad de är.. eller vad man ska göra åt de? Frågar därför om lite hjälp om vad gör bör och ska göra för att få till fina värden:) har märkt lite minskad tillväxt på några lps koraller oxå. kör med skummare endast som filtrering och pytsar i KH och Ca manuellt behöver nästan aldrig tillsätta Mg, de håller sig fint med vattenburens Results_2019_01_29_9612.pdf
-
- 2 svar
- 550 visningar
-
-
Har använt ATI i många år och är förnöjd så långt men irriterar mig på att diverse inte finns på lager titt som tätt och har därför sett på andra tillverkare. Grotech fångade blicken då deras produkter är cirka hälften så dyra - uppger samma koncentrationer på lösningarna - som ATI. Undrar därför om någon har använt dem båda och kan ge lite info och erfarenheter.
-
- 1 svar
- 543 visningar
-
-
Hej! En kompis till mig som jag känner, en bekant dvs, råkade som av en händelse inse att hans värmare har börjat rosta, rätt rejält. Upptäkten föregicks av ett flitigt tittande och funderande i karet pga att nånting jävlas med polyperna. Har schyssta värden genomgående men alla zooas har blivit helt ihopdragna, euphyllian har kramp och sps:erna tappar skinnet och suger förtvivlat in sina polyper... Enda som tycks gilla läget är ju självfallet den där förbannade xenian, och glasrosorna förstås. Så till min fråga, nån annan som har haft redigt med rost och fått liknande reaktion i karet? Allting började för 2-3 veckor sedan och jag tycker att det bara eskalerar.Den enda p…
-
- 0 svar
- 541 visningar
-
-
Hejsan hoppsan SG! var och köpte ett JBL KH test i helgen och försökte lista ut hur det fungerar, kommer inte fram hur man ska gå till väga :S har lläst manualen men den var värdelös:( snälla hjälp
-
- 3 svar
- 539 visningar
-
-
Har några lps som sliter lite och några som inte sliter alls. Har testat att ha dem i sockerbad både med druvsocker och med fruktsocker men det ger absolut ingen effekt. Vad gör jag då för fel? Har använt 2 matskedar socker på en liter. Några erfarenheter? Använder druvsocker framställt från majs, potatis och vete.
-
- 3 svar
- 538 visningar
-
-
Skulle droppa i lite clacium och fick tag infel flaska. Vände upp och ner på en easylife jodflaska som är utan ”strypning”, fick nog i allt mellan 10-50ml Något jag kan göra för att akut korrigera eller det är ingen fara att ha för högt jod? Mvh Kim
-
- 3 svar
- 537 visningar
-
-
Jag har under flera månader haft uppåtgående NO3. För en månad sedan låg jag mitt mellan 16 och 32 mg/l mätt med Red Sea Pro och nu ligger jag prick på 32 mg/l. Har samtidigt haft lågt fosfat. Enligt egna mätningar med Hanna Phosphorus ULR (HI-736) omkring 0,02-0,04. Triton ICP-test har dock visat att PO4 ligger lägre än vad mina egna tester visar. För en månad sedan låg PO4 på 0,0068 mg/l och jag ökade därför matningen och har nu fått resultat från ännu ett ICP-test som visar 0,0139. Har nu börjat se tecken på att cyanon som jag kämpat med i stort sett ända sedan jag startade akvariet för 3 år sedan men trodde jag blev av med för ett par månader s…