Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. VÄS = vodka (40-50%), ättika (12-24%) och socker (strösocker) NOPOX = metanol, ??? Har förstått det som att det är en diskussion om att VÄS kan "träffa" flera olika sorters bakterier eftersom det är flera olika typer av kolkälla i blandningen men går det att på något sätt beräkna vilken av dessa två lösningar som är starkast/effektivast? Eller det är en omöjlighet och helt beroende på vilka bakteriestammar man har mest utav i sitt akvarium? Jag tänker då på @Wiking recept på VÄS kontra kommersiell nopox. Som jag har förstått det är flera olika typer av kolkällor i samma lösning ett argument för att undgå monokultur bland bakterierna och det kan ju låt…

• 1 svar
    • 612 visningar
  2. Started by Roger Salenius,

Hej... Har ett 128 L kar, gör vattenbyte på 20 L per vecka e det för mycket o byta? Mvh Roger

• 2 svar
    • 611 visningar
  3. Started by tropheus,

hej hur gör ni med vatten provet ni skickar till marinlab,jag får besked när jag registrerar mitt prov med lösen ord att det är sparat, men marinlab säger att jag inte fått nåt svar för att jag inte är registrerad! Med vänlig hälsning mats

• 2 svar
    • 610 visningar
  4. Started by Thommy,

kollade värdena på de ja har vill siga ph po 4. ph är 8.po 4 verkar va noll lite svårt å se.Frågan e då när ska man lägga i phosphate remover alltid eller när man ser det sticka i väg lite.

• 0 svar
    • 607 visningar
  5. Jag tror det sker en viss internproduktion av CO2 i en kalkreaktor. Inte så den har ngn betydelse direkt för upplösning av kalk då det är såpass lite co2 som internproduceras men ändå intressant. Jag har nämligen lagt märke till att trots att co2-tillförseln är avstängd tex ett halvt dygn o därmed har reaktorns volym bytts ut flera gånger med akvarievatten, så är pH i reaktorn alltid lägre än pH i akvariet! Den enda förklaring till det jag kan komma på är att det finns sådan betydande bakteriell tillväxt på kalkgruset så dessa bildar koldioxid pgr av sin cellandning. Rent teoretiskt borde en kalkreaktor som matas med lägre flöden än kanske 1.5l/h, efter …

• Gilla
    • 2 svar
    • 607 visningar
  6. Hej, Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av brightwell aquatics produkter, framförallt Xport NO3 cubes? Använde ni Microbacter7 för att kicka igång processen? http://brightwellaquatics.com/products/xport_no3.php http://www.brightwellaquatics.com/products/microbacter7.php

• 0 svar
    • 606 visningar
  7. Hej! Dags för mig att fylla på mina lager med ballingsalter. Någon som vet om jag förstått det rätt att procentsatsen på kalciumklorid anger mängden utan vatten. Alltså 77% = 23% vatten kvar men i övrigt rent kalciumklorid? Eller innehåller det andra föroreningar? Stor skillnad i pris mellan 77% och 99-100% kalciumklorid.

• Gilla
    • 4 svar
    • 602 visningar
  8. Started by jonasroman,

Jag har ju ett litet kar nu under uppstartsfas, död sten, död sand, så det är ett fint exempel att följa de olika mognadsstegen. Vi vet ju all vilka dessa är, men personligen har jag inte haft förmånen tidigare att så i detalj se sambanden mellan KH/Ca, /NO3/NO2 och hur detta samspelar, så här kommer mina egna iaktagelser o kommentarer kring vad som sker med dessa parametrar o varför under en mognadsfas. Märk , att det kan ju ske, börja om, även i ett moget kar, så fort man ökar belastningen. Då behöver ju karet komma ikapp den ökade belastningen, och man startar en liten ”mini” uppstart igen. Det är ju därför man skall öka långsamt. KH/Ca kvot. Grundregeln ä…

9. Started by DSB,

Jag har fått tillbaka mina värden från triton. Där är doseringen på milliliter (jag antar att det finns en färdigblandad lösning att köpa) och jag har deras torra magnesium. magnesium ligger på 1287, deras riktvärde är 1370 mg/l. Skiljer alltså 83 mg/l. Har deras torra magnesium, där 8,4 g/100 liter höjer halten med 10mg/l. Min vatten volym är på ca 1100 liter, hur många gram behöver jag använda ? Skickat från min iPad med Tapatalk

• Gilla
    • 3 svar
    • 602 visningar
  10. Started by Mejsel,

Vilka plaster går att ha i saltvattens kar förutom Pvc och plexi (om det nu räknas som plast) Jocke

• 0 svar
    • 597 visningar
  11. Started by irwin_fletch,

Som titeln säger. Vad använder ni för co2absorber? Länka gärna. Hade divesorb från dräger innan men vet inte om de säljer till privatpersoner längre.

• Gilla
    • 3 svar
    • 597 visningar
  12. Started by patrikk,

Finns det någon som har några bra tips eller trix för att hålla vattenytan ren och klar om man inte har ytavrinning? Jag har idag en Deltech MCE 600 och har idag en filterhållare i mitt akvarium men tycker att den tar för mycket plats. Jag funderar på att ta bort den men hur blir det med vattenytan? Är det någon som inte kör med ytavrinning eller har andra bra idéer på hur man kan lösa det OM man behöver lösa det dvs. jag har inte någon sump har inte möjlighet till att ha en heller. Alla svar uppskattas

• 1 svar
    • 596 visningar
  13. jag är färgblind, inte vanliga röd-brun. jag har problem med alla nära nyanser på färgspectrat. dvs. jag ser alla färger var för sig men kan inte se skilnad på tex ljusblå och rosa när de ligger bredvid varandra. så jag har minst sagt problem med att testa mina vattenvärden. tjejen är lagom intresserad när jag ber henne om hjälp och så velar hon hela tiden om var på skalan det är. finns det fler med detta grava handikapp här som har några bra tips? eller finns det bra digitalmätare man kan köpa?

• 1 svar
    • 595 visningar
  14. Started by patrikk,

Hejsan gott folk, tänkte höra om det fanns någon med bra erfarenhet när det gäller hålla bra vattenvärden, som hade kunnat tänka sig vara bollplank/mentor till mig? Jag vill ha bättre vattenvärden än vad jag har idag. Produkter som jag har är alla Red Sea vissa i pulver och andra i vätska. Jag hade uppskattat det väldigt mycket om det är någon som skulle vilja ställa upp. skriv här eller skicka ett PM om ni kan tänka er att ställa upp. Tack på förhand

• 0 svar
    • 594 visningar
  15. Started by saltatrox,

Funderar lite om man skulle dosera lite FM Balling Light Trace 1,2,3, För att få upp alla spårämnen. Jag kör med kalciumreaktor. Nu doserar jag FM Color Elements och får köra i separat Strontium, Kalium, Järn och Jod. Så jag undrar om man skulle försiktigt börja blanda i FM Trace i min burk ? Vad säjer ni ? Eller fungerar den bara bra om man kör balling ? Med vänlig hälsning Thomas

• 2 svar
    • 594 visningar
  16. Har några lps som sliter lite och några som inte sliter alls. Har testat att ha dem i sockerbad både med druvsocker och med fruktsocker men det ger absolut ingen effekt. Vad gör jag då för fel? Har använt 2 matskedar socker på en liter. Några erfarenheter? Använder druvsocker framställt från majs, potatis och vete.

• 3 svar
    • 594 visningar
  17. Jag förstår inte riktigt hur jag ska doserna kh coralline gro? Har ett akvarie på 105 liter. Har så mycket kalkalger som jag tycker är så fina så vill ge dom lite extra kärlek.

18. Started by jonasroman,

Moderator får gärna lägga den i filmarkivet också:-) /Jonas OBS, nytt klipp nedan (strax) då det smög in sig ett redigeringsfel.

• Gilla
    • 1 svar
    • 591 visningar
  19. Started by wrang,

Hej finns det något rekommenderat flöde för kolfilter och hur ska vattnet gå igenom filtret så allt blir mättat innan man ska byta.. Skickat från min iPhone med Tapatalk

20. Started by Ted,

Har köpt seachem matrix - ska ha det i sumpen. Hur gör ni - i reaktor eller i filtersocka? Är ni nöjda med produkten? Funkar det? Med vänlig hälsning, T Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 590 visningar
  21. Started by Kimozabe,

Skulle droppa i lite clacium och fick tag infel flaska. Vände upp och ner på en easylife jodflaska som är utan ”strypning”, fick nog i allt mellan 10-50ml Något jag kan göra för att akut korrigera eller det är ingen fara att ha för högt jod? Mvh Kim

• 3 svar
    • 588 visningar
  22. Started by Cippe,

Hej alla! Efter en tids frånvaro från hobbyn har nu lusten vuxit sig stark att börja igen. Min fråga riktar sig till kranvatten och dess tjänlighet till akvariet utan osmos-filter. Begärde ut en analysrapport. Vad tror ni kunniga i ämnet? Mvh Cippe Dale VV. Utgående dricksvatten_177-2018-08070794_01.pdf

• 2 svar
    • 588 visningar
  23. Started by Dimorb,

Hur beräknar jag den förväntade maximala effekten på fosfat media? Om jag t.ex. har ett preparat som sägs binda 30.000 mg PO4/kg media hur kan jag då räkna ut hur mycket det kan ta upp i ppm som jag mäter i vattnet? Mäter just nu 99ppb som då bör bli 99*0,003 ppm.. alltså 0,297 ppm fosfat. Hur räknar jag för att se hur mycket media som behovs (i kg) för att ta bort den fosfaten?

• 5 svar
    • 586 visningar
  24. Started by r_kane20,

Hejsan! Skickade in ett test till marinlab för att se varför jag har för värden på karet. Förstår att att mitt fosfat är ganska högt men även P vet dock inte vad de är.. eller vad man ska göra åt de? Frågar därför om lite hjälp om vad gör bör och ska göra för att få till fina värden:) har märkt lite minskad tillväxt på några lps koraller oxå. kör med skummare endast som filtrering och pytsar i KH och Ca manuellt behöver nästan aldrig tillsätta Mg, de håller sig fint med vattenburens Results_2019_01_29_9612.pdf

• 2 svar
    • 586 visningar
  25. Jag har under 3-4 år nu kört Triton Core7 men har börjat snegla på ATI Essential Pro då jag tycker Core7 är lite för dyrt egentligen. Behöver man dosera mer av ATI än Core7? Andra för eller nackdelar?

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.