Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Se på bilden. Den del av rutan som får mindre cirk växer det tydligt mindre alger på. Samma fenomen gäller ju sten. Teorier om varför det växer mindre alger om vattnet rör sig långsammare? Personligen tror jag det kan bero på att den lokala åtkomsten, tillförseln av HCO3/CO2/O2 etc är bättre vid kraftig cirk dvs att gasutbytet runt algcellen favoriseras av kraftig cirk då detta minskar den hinna som omger algcellen på samma sätt som den hinna av vatten som omger en korall ni vet. mer cirk--tunnare hinna--bättre gasutbyte---högre fotosyntes. Håller ni med?;-) Jonas

    • 1 svar
    • 648 visningar
  2. Started by Dimorb,

    Undrar om någon använder det kolet? Står på hemsidan att det bara skall användas i filter med stark cirkulation i 2-4 dagar och sedan tas ut för att därefter återupprepa processen var 4:de vecka. Det kolet jag har nu använder jag i cirka 14 dagar innan jag byter. Skulle det innebär en risk av något slag att låta Grotech ActivCarbon ligga i flera dagar än rekommenderat eller är det bara det att effekten avtar/forsvinner? Undrar så klart också om någon vet om ifall det släpper fosfat till vattnet.

      • Gilla
    • 7 svar
    • 648 visningar
  3. Started by DSB,

    Jag har fått tillbaka mina värden från triton. Där är doseringen på milliliter (jag antar att det finns en färdigblandad lösning att köpa) och jag har deras torra magnesium. magnesium ligger på 1287, deras riktvärde är 1370 mg/l. Skiljer alltså 83 mg/l. Har deras torra magnesium, där 8,4 g/100 liter höjer halten med 10mg/l. Min vatten volym är på ca 1100 liter, hur många gram behöver jag använda ? Skickat från min iPad med Tapatalk

      • Gilla
    • 3 svar
    • 648 visningar
  4. Svaret är: BådeOCH beroende på vilket rev. Traditionellt menar man ju att ett korallrev tar upp CO2 från atmosfären, och på det sättet kan bidra till att minska på CO2 i luften, då man kan ofta se ett rev som en totalt sett autotrof organism, dvs fotosyntes=CO2 upptag, dominerar cellandning=CO2 produktion. Havet andas alltså inte ut CO2 utan tar upp. MEN, detta beror på, för man vet också att när koraller bildar sitt skelett, CaCO3, så bildas CO2! 2HCO3+Ca---CaCO3+CO2+H2O Jag läste igår en enorm artikel (läste inte hela, kanske 60%, summary osv) där man finner att vissa rev idag producerar mer CO2 än dom tar upp, och alltså bid…

      • Gilla
    • 13 svar
    • 646 visningar
  5. Ny artikel, förbättrat recept /Jonas

    • 0 svar
    • 645 visningar
  6. Started by tropheus,

    hej hur gör ni med vatten provet ni skickar till marinlab,jag får besked när jag registrerar mitt prov med lösen ord att det är sparat, men marinlab säger att jag inte fått nåt svar för att jag inte är registrerad! Med vänlig hälsning mats

    • 2 svar
    • 644 visningar
  7. Har några lps som sliter lite och några som inte sliter alls. Har testat att ha dem i sockerbad både med druvsocker och med fruktsocker men det ger absolut ingen effekt. Vad gör jag då för fel? Har använt 2 matskedar socker på en liter. Några erfarenheter? Använder druvsocker framställt från majs, potatis och vete.

    • 3 svar
    • 644 visningar
  8. Started by Constanzo,

    Hej alla, Ska då flytta till hus och då skall sjöhästakvariet flyttas med! har satt upp i det nya huset, ett 112 liters kar, kommer pyttsa i vatten och sten från ett väletablerat system idag, inget nytt vatten, utan bara använt. Tänkte sedan köra igång ytterfilter från mitt gamla system med Rowaphos och Zeolith. Tror ni det räcker med en vecka för att få stabila värden och kunna släppa i hästarna? Tänkte köra på skummare och UV efter ett tag med.

  9. Started by morphriz,

    Snubblade på den här... http://en.wikipedia.org/wiki/Anammox Har någon hört talas om/erfarenhet av detta? Är det nått som går att använda i ett saltkar tro? mvh Mattias

    • 0 svar
    • 642 visningar
  10. VÄS = vodka (40-50%), ättika (12-24%) och socker (strösocker) NOPOX = metanol, ??? Har förstått det som att det är en diskussion om att VÄS kan "träffa" flera olika sorters bakterier eftersom det är flera olika typer av kolkälla i blandningen men går det att på något sätt beräkna vilken av dessa två lösningar som är starkast/effektivast? Eller det är en omöjlighet och helt beroende på vilka bakteriestammar man har mest utav i sitt akvarium? Jag tänker då på @Wiking recept på VÄS kontra kommersiell nopox. Som jag har förstått det är flera olika typer av kolkällor i samma lösning ett argument för att undgå monokultur bland bakterierna och det kan ju låt…

    • 1 svar
    • 642 visningar
  11. Started by Dimorb,

    Hur beräknar jag den förväntade maximala effekten på fosfat media? Om jag t.ex. har ett preparat som sägs binda 30.000 mg PO4/kg media hur kan jag då räkna ut hur mycket det kan ta upp i ppm som jag mäter i vattnet? Mäter just nu 99ppb som då bör bli 99*0,003 ppm.. alltså 0,297 ppm fosfat. Hur räknar jag för att se hur mycket media som behovs (i kg) för att ta bort den fosfaten?

    • 5 svar
    • 640 visningar
  12. Started by joh3,

    Hej. Har kört med alubaserad fosfatremover i mitt kar nu under drygt 4v. Dvs från uppstarten av akvariet. Nu till frågan. Hur länge håller sig en sån där påse egentligen? Läste nånstans här på forumet att den blir mättad redan efter en vecka. Stämmer verkligen det?

    • 1 svar
    • 638 visningar
  13. Started by jonasroman,

    Jag har ju ett litet kar nu under uppstartsfas, död sten, död sand, så det är ett fint exempel att följa de olika mognadsstegen. Vi vet ju all vilka dessa är, men personligen har jag inte haft förmånen tidigare att så i detalj se sambanden mellan KH/Ca, /NO3/NO2 och hur detta samspelar, så här kommer mina egna iaktagelser o kommentarer kring vad som sker med dessa parametrar o varför under en mognadsfas. Märk , att det kan ju ske, börja om, även i ett moget kar, så fort man ökar belastningen. Då behöver ju karet komma ikapp den ökade belastningen, och man startar en liten ”mini” uppstart igen. Det är ju därför man skall öka långsamt. KH/Ca kvot. Grundregeln ä…

  14. Started by Kimozabe,

    Skulle droppa i lite clacium och fick tag infel flaska. Vände upp och ner på en easylife jodflaska som är utan ”strypning”, fick nog i allt mellan 10-50ml Något jag kan göra för att akut korrigera eller det är ingen fara att ha för högt jod? Mvh Kim

    • 3 svar
    • 637 visningar
  15. Started by wrang,

    Hej finns det något rekommenderat flöde för kolfilter och hur ska vattnet gå igenom filtret så allt blir mättat innan man ska byta.. Skickat från min iPhone med Tapatalk

  16. Köpte ett Elos KH-test idag och testade mitt akvarium.Jag fick det till 15 droppar dvs. 7,5 dKH. Jag tyckte det borde varit lite högre så jag testade med Salifert också för att jämföra, nu fick jag 8,6 dKH. Tyckte det var konstigt så jag testade Både salifert och elos med kontrollvätskan man för med i saliferts test. Elos låg en grad under salifert som var mitt i prick. Vilket ska man lita på?! Tror jag kastar elos-testet faktiskt, kontrollvätskan borde ju stämma? //Emil

    • 0 svar
    • 635 visningar
  17. Started by PeterG,

    Tänkte starta en ny större burk till våren och funderar på vilken metod som skulle vara bra . Hittade lite olika metoder som jag inte känner till så mycket om, typ Triton, Sangokai , mfl mfl 1.-Vad är det för skillnad på tex de metoder där man tillför "element"? 2.-Hur testar man i dessa kalorimetriskt eller med hplc eller ? Är det någon som provat dessa nya metoder ( ej Balling) Tacksam för alla tips Mvh Peter

    • 0 svar
    • 634 visningar
  18. Jag har under 3-4 år nu kört Triton Core7 men har börjat snegla på ATI Essential Pro då jag tycker Core7 är lite för dyrt egentligen. Behöver man dosera mer av ATI än Core7? Andra för eller nackdelar?

  19. Started by saltatrox,

    Funderar lite om man skulle dosera lite FM Balling Light Trace 1,2,3, För att få upp alla spårämnen. Jag kör med kalciumreaktor. Nu doserar jag FM Color Elements och får köra i separat Strontium, Kalium, Järn och Jod. Så jag undrar om man skulle försiktigt börja blanda i FM Trace i min burk ? Vad säjer ni ? Eller fungerar den bara bra om man kör balling ? Med vänlig hälsning Thomas

    • 2 svar
    • 631 visningar
  20. Hej, Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av brightwell aquatics produkter, framförallt Xport NO3 cubes? Använde ni Microbacter7 för att kicka igång processen? http://brightwellaquatics.com/products/xport_no3.php http://www.brightwellaquatics.com/products/microbacter7.php

    • 0 svar
    • 631 visningar
  21. Started by r_kane20,

    Hejsan! Skickade in ett test till marinlab för att se varför jag har för värden på karet. Förstår att att mitt fosfat är ganska högt men även P vet dock inte vad de är.. eller vad man ska göra åt de? Frågar därför om lite hjälp om vad gör bör och ska göra för att få till fina värden:) har märkt lite minskad tillväxt på några lps koraller oxå. kör med skummare endast som filtrering och pytsar i KH och Ca manuellt behöver nästan aldrig tillsätta Mg, de håller sig fint med vattenburens Results_2019_01_29_9612.pdf

    • 2 svar
    • 629 visningar
  22. Started by Mejsel,

    Vilka plaster går att ha i saltvattens kar förutom Pvc och plexi (om det nu räknas som plast) Jocke

    • 0 svar
    • 627 visningar
  23. Started by Thommy,

    kollade värdena på de ja har vill siga ph po 4. ph är 8.po 4 verkar va noll lite svårt å se.Frågan e då när ska man lägga i phosphate remover alltid eller när man ser det sticka i väg lite.

    • 0 svar
    • 625 visningar
  24. Started by Cippe,

    Hej alla! Efter en tids frånvaro från hobbyn har nu lusten vuxit sig stark att börja igen. Min fråga riktar sig till kranvatten och dess tjänlighet till akvariet utan osmos-filter. Begärde ut en analysrapport. Vad tror ni kunniga i ämnet? Mvh Cippe Dale VV. Utgående dricksvatten_177-2018-08070794_01.pdf

    • 2 svar
    • 625 visningar
  25. Started by KennethN,

    Jag har under flera månader haft uppåtgående NO3. För en månad sedan låg jag mitt mellan 16 och 32 mg/l mätt med Red Sea Pro och nu ligger jag prick på 32 mg/l. Har samtidigt haft lågt fosfat. Enligt egna mätningar med Hanna Phosphorus ULR (HI-736) omkring 0,02-0,04. Triton ICP-test har dock visat att PO4 ligger lägre än vad mina egna tester visar. För en månad sedan låg PO4 på 0,0068 mg/l och jag ökade därför matningen och har nu fått resultat från ännu ett ICP-test som visar 0,0139. Har nu börjat se tecken på att cyanon som jag kämpat med i stort sett ända sedan jag startade akvariet för 3 år sedan men trodde jag blev av med för ett par månader s…

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.