Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
hej allihop!!! är nitrit killer bra att ha...är den effektiv????? frågar innan jag köper
-
jag undrar om det är någon vänlig själ som har lust att skriva ner en bruksamvisning till Calcium test, jag har tappat bort den. Jag behöver bara i korta drag, och dom vanligaste värdena som man brukar få + omvandling! Mitt test är av märket Salifert
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Hur farligt är det med för mycket no3? Hur motvärkar man det? Med och utan buffert? Har ca 15 nu. är det farlig mycket?
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag startade för 1 månad sedan. La i levande sten och enstaka testfisk för 14 dagar sedan och har haft ph 8,3. Värden i övrigt är bra. När jag mäter ph salifert test nu, blir det åt det blå hålet ca 8,6. Behöver jag göra något isåfall vad? Anders
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
- 3 följare
-
-
Hej! Håller som bäst på att dra igång mitt 240 liters kar. Började med att fylla med enbart osmosvatten. När cirkulationspumpar och värmaren startats började jag blanda i salt (Reef Crystals). Pytsade i lite åt gången tills jag närmade mig mitt mål på 1.023-1.024 vid 25 grader. Vart väl lite ivrig och hälde i för mycket på slutet så salthalten drog iväg >> 1.027 (där skalan på mätaren slutar). Sen fick det stå så över dagen, hade tänkt att späda med osmosvatten på kvällen efter jobbet för att sänka salthalten. Men när jag kommer hem är glaset täckt med ett vitt möjligt "pulver" och vattnet är grumligt av det samma. Testade att späda tills salthalten gick ner till 1.…
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Är det någon som kör cirkulation i erat osmosvatten?? Kör med ljustäta dunkar och så men en syresten eller liten cirkpump kanske inte hade skadat. Får göra 60l tunnor (hoppas inte min hyresvärd läser detta) så det står ju några dagar!! Mvh Jens
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
- 1 följare
-
-
Tästade mitt vatten i kranen idag för att kolla tänkbara silicat problem. Testade med Salifert Si test Kranvatten 3mg/l Osmosvatten 0mg/l (var lite svårt att bestämma sig men lutar mer åt 0mg än 0.03mg ) så detta kan ju vara bra att kolla upp även hemma hos er andra Mitt osmosfilter är ganska nytt kör väll upp en 60liter i månaden å har haft det sedan april Kommer ifrån Alingsås ca 5 mil norr om Göteborg Så er med algproblem kolla era osmos eller vatten från kranen det är mycket att det kan vara detta som är bla boven
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vet någon hur rent Santa Marias bikarbonat är??? Jag fick 2kg av en.. Någon som använt till buffring??? Mvh Jens
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har ett Percula 120 som jag haft i ett år snart. Alla värden bra etc etc. Jag funderar nu på att byta upp mig till ett nytt kar mellan 1000-1500 liter. Min fråga är följande: Måste man gå igenom hela uppstartsfasen med allt vad det innebär med ev algblommning, långsamt igångsättande etc eller kan jag använda mig av vattnet från min gamla burk (ca 400 liter ev lite mer) och sedan köra nytt vatten på resten och sedan stoppa ner de fiskar, musslor och koraller jag har? Jag lär ha en ca 100 kg sten... Någon som har ngt bra tips? MVH Fredrik
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej. Hörde med en affär idag som säljer saltvattensgrejer ang byte av vatten. Han påstod att man inte behöver byta vattnet utan mara tillsätta kalsium och mineraler. Stämmer detta ????? /D
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag funderar lite efter att ha läst en annan tråd här på forumet om salthalten i karen. Enligt bruksanvisning på t ex reef Crystal ska man använda 33 gram/liter sötvatten. När jag blandar till mitt till 1,024 vid 25 grader, så måste jag använda betydligt mer- 40-42 gram. Stämmer detta med era erfarenheter?
-
- 12 svar
- 4k visningar
-
-
Skrev i en annan topic utan få direkt svar. Kan man med fördel lägga i kalksten i sumpen för att hjälpa till att hålla uppe Ca värdet om man inte har så mycket stenkoraller och i så fall är det någon speciell sten som skall användas?
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Verkar som jag kommit ungefär rätt i calcium mängd i karet nu. ca400 Men får varierande värde 380, gör ett test till direkt efter & får då 420. I manualen för salifert testet står i punkt 2 "add 1 level spoon of ca-1" är det en struken/slät spoon ? hur noga är det ? Övriga värde helt ok. även kh som nu ligger på 9
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag köpte Salifert's KH-test och min tyska är inte något vidare....dvs nästan noll ! Jag mätte KH-värdet och det var för lågt, så jag hade i buffertlösning för att höja KH-värdet. Sedan förstod jag inte hur KH-värdet kunde minska något, när man hade i tripple-buffert lösning. Därför öste jag i ännu mera tripple-buffert och sedan blev KH nästan noll (trodde jag). Fattade ingenting ..... Sedan upptäckte jag att mina avläsningar var felaktiga ! ....jäklar.... Jag missuppfattade hur man skulle läsa av tabellen. Det är inte hur mycket man har sprutat i, utan hur mycket som är kvar i sprutan som man skulle matcha mot tabellen. KH-värdet var inte noll, tvärtom, det är närmare …
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
finns det någon vänlig själ som har en manual till saliferts calciumtest har lyckats slarva bort den,vet att det fanns manualer upplagda på forumet innan men jag hittar ej dem
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Köpte en låda med saltvattens tillbehör från Danmark och fick med lite andra saker oxså. Så vad har ni för erfarenheter utav tropicMarin Pro-Coral K+ elements tropicMarin Pro-Coral A- elements
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej på Er alla, nu ska jag berätta om mitt lilla äventyr igår kväll... Jag hade laddat min AC kalkmixer och drog igång den manuellt med min slangpump, med osmosvatten från en dunk. Avsikten var som vanligt att skicka upp PH eftersom jag på sista tiden har haft svårt att hålla det på en bra och jämn nivå. SÅ igång med eländet och iväg till ett annat rum för lite surfning o annat... efter nån timme så ropar Sannah att det ser lite konstigt ut i akvariet... JO det kunde även jag hålla med om! Snövit o mjölkigt som bara f-n. Kolla PH´t jodå nu var det högt, lite väl högt... Panikåtgärder startades omgående med vattenbyten ca: 140L i min 450burk, fick ner PH´t till någurlunda …
-
- 14 svar
- 2k visningar
-
-
Håller på med lite olika experiment hemma och undrar om det är någon annan som har räknat på något av följande: mg/l till akvariet i veckan, per dag eller dosering? Sedan undrar jag också om kH varierar med dyngsrytmen precis som kH? Kan styrkan variera beroende på när man mäter? mvh Andre
-
Jag undrar vad ni har för saltnivåer i era burkar? Litteraturen säger att det ska vara mellan 1.024 och 1.026ppm. Jag vet att några jag varit i kontakt med har så låga halter som ända ner till 1.020ppm. Själv har jag ända fram till det att jag startat upp min burk på nytt, haft en saltnivå på 1.026ppm. Nu har jag sänkt den till 1.022 då fiskarna jag köpt gått i en burk där salthalten var just 1.022ppm. Det visar sig nu att korallerna som jag hade i min gamla burk och som jag har flyttat till den nya burken,tillsammans med de nya korallerna jag köpt till den nya burken inte trivs eller iallfall inte öppnar sig ofta eller alls, sedan jag sänkt saltnivån från 1.026 till 1.02…
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Temperaturen i karet stiger,vad gör man? Köper en Aqua medic kylare för 10000:- eller en AC på Jula för 3000:-. Någon? /Robert
-
Har inte tillsatt något som helst kalcium för mina värden har varit ok.. Har heller inte mätt på ett tag nu, men när jag idag mätte med jbl ca test så visade värdet 600mg/l ??? Hur göra??
-
jag bor tillfälligt i blekinge och har karet mer eller mindre själdrivande med alla möljiga matare och dylikt.. jag kom hem imorse och det var sk*tvarmt i lägenhet, tempen i karet var över 30, alltså varje saltvattensakvarists mardröm, den sista räkan hade koolat såsom de flesta koraller.. dessutom såg karet ut som en trägårdsdamm.. fiskarna verkar må bra.. jag har tagit bort rampen, satt en till stor fläkt mot ytan och stoppat en frusen pet flaska i karet.. nu är tempen runt 30... som tur karet är relativt nystartat och jag hade bara små testkoraller.. det jag har forlorat hittils går att ersätta.. det är bara synd om de, men shit heappens.. mina frågor.. jag bytte vatt…
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Fick hem mitt ROWAphos idag och skall nu kolla hur det funkar. Mätte vattnet precis och hadde 0.1 med Saliferts PO4 test Lägger i 100gram för mitt 200 liters akvarium i en damstrumpa och hänger den i ytavrinningsfacket. 100gram var ett rågat 1dl mått Får se hur det ter sig
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Rätta mig om jag har fel, men funkar nitratfilter med svavelgranulat genom att man låter akvarievattnet strömma genom filtret, right? Är det nåt speciellt med mängd vatten som ska trömma genom eller nåt med det hela? Vad jag är ute efter är allstå varför man inte kan bara använda kära strumpbyxan och fylla den med granulaten och lägga den i ett av sumpens fack? Eller är jag helt ute och cyklar i lagunens djungel?
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-