Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Mazzi,

Hej Vilken Hanna Checker för fosfat är att föredra? /Mats

• 3 svar
    • 681 visningar
  2. Started by brevix,

vilken "range" ska man köpa när det gäller fosfatmätning ? low eller ultra low ?

• 17 svar
    • 2,7k visningar
  3. Started by Jojo,

Tänkte skaffa en Hanna checker alkalinitet. Vilken ska man ha, 772 eller HI755?

4. Started by Datate,

Mätte nyss vattnet i mitt nystartade kar. Mätte (av ren lathet) först med min gamla vipparmsmätare som jag alltid tidigare mätt med (instant ocean). Denna visade otrevligt höga 1.028. Blev orolig och mätte med en hydrometer som jag fick begagnad vid ett annat köp. Denna visade i samma stund 1.020. Att de kan visa olika har jag läst tidigare, men när dom visar såhär olika...vilken ska man våga lita på. Den ena visar ju farligt högt värde medans den andra nästanfarligt lågt? Hjälp! MVH /Erik

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  5. Det finns som bekant flera stycken mer eller mindre avancerade metoder för att hålla sina näringsvärden på önskad nivå. Det skrivs i många trådar om en den ena en den andra metoden, men det framgår inte riktigt hur utbrett det är att tex dosera Vodka i akvariet, eller köra med ZeoVit-metoden. Vodka-metoden har på senaste året fått ett uppsving efter att ha övergivits för 20 år sedan. Socker-metoden, ett alternativ till att använda Vodka som kolkälla. ZeoVit-metoden från www.Korallenzucht.de ett helt koncept med kolkälla, bakterier, aminosyror mm. UltraLith-metoden utvecklad av www.FaunaMarin.de har precis som Zeovitmetoden ett komplett koncept med dosering av diverse …

6. Started by NIKE,

Tänkte kolla lite vilken saltmätare folk använder sig av. Har testat 2st av samma fabrikat som jag lånat och som visar samma salthalt, sen köpte jag en egen mätare och den visade "högt", fick en ny och den visade oxo "Högt" Testade sen en i glas o den visade oxo annat värde !! VILKEN SKA MAN LITA PÅ ????? Blir tokig snart.

• 16 svar
    • 2,9k visningar
  7. Started by Nordin,

Vilken av slangarna kommer det renade samt "slasktvattnet ur?. jag har alltid använt vattnet som kommer ur den svarta slangen, men det är så att mina alger aldrig vill försvinna så ja börjar tro att jag tar från fel slang. Det är inte jag som kopplat in slangarna så det är därför jag frågar. Ifall det är nått ni undrar över så hojta gärna till. Förstår inte mycket av kopplingarna på denna osmos.

• 17 svar
    • 2,2k visningar
  8. Hej! Mitt begagnade Salifert Ammonium test saknar skopa, men jag antar att det är samma storlek som dom andra Saliferten, frågan är vilken? Är det någon som har ett Salifert Ammonium test som kan kolla vilken storlek skopan har (om den matchar kankse nitrit eller nitrat?) Det vore fantastiskt! Tack! / Leon

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by jonasroman,

Jag är i planeringstagen med ett nytt akvarium. En del kanske läst lite trådar o förstått att de nog blir ett Deltec microreef. Tidigare när jag sysslade med salt(började för 20 år sen, haft 5 korallakvarium i omgångar) va de kalkvatten bikarbonater som gällde för att tillsätta calcium o karbonater. Nu gör ju kalkreaktorn samma jobb. Jag kommer inte skaffa en sådan, utan vill tillsätta kalk o karbonater på vad jag förstår de tredje o nyaste sättet: på kemisk väg dock ej med kalkvatten o buffert separat som man gjorde förr. Här har jag förstått att de nu finns fina kombipreparat som tillsätter både calcium o karbonater på samma gång. Exempel på sådana är väl Tropic marines…

10. Tänkte höra lite vad ni andra använder för fabrikat och vad som kan rekommenderas? Behöver Fosfatremover och Aktivt kol i typ filterpåse som jag kan lägga i facket i sumpen på mitt JAD (Boyu) 128L:)

• 19 svar
    • 1,9k visningar
  11. Started by Coralkiller,

hej jag har byggt ett eget nitratfilter som jag nu ska köpa Filtermatriel till! vilket ska jag använda mig av ?? finns ganska mycket att välja på är det nån som har nån rekomendation?? hade själv tänkt mig svavelkulor men en del säger att det är stenåldern varför vet jag ej! viktigaste för mig är att det filtermatrial jag väljer fungerar bra! mvh Jerry

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  12. Started by Gnarkill,

Sitter och läser runt och kikar lite på fosfat tester, då saliferts och vissa andra inte är super exakta, är det nån som har prövat red sea phosphate pro test på hur bra den är? Annars är det ju hanna checkers och rowas tester men dom kostar ju multum. Förslag? =)

• 19 svar
    • 2,9k visningar
  13. Hejsan Sitter och funderar på hur allt hänger ihop och undrar vilken KH som osmosvatten bör ha? Vad jag har förstått hänger salthalten ihop med tempratur och KH med PH är detta rätt fattat? Hur gör ni när ni blandar nytt vatten? Om karet tex har 26 grader kanske det nya vattnet håller endast 24. Blandar man då salt i det kommer ju salthalten att ändras när man häller det i karet och tempraturen ökar med 2 grader... är detta ngt som ni tänker på? eller kan man strunta i det?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Lunka,

Kollat runt lite nu när jag skall köpa biopellets igen. Tänkte köpa XL nu men såg att det finns fler märken. Är det samma produkter med olika namn eller är ngt bättre än det andra? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 4 svar
    • 911 visningar
  15. Guest Mickius
    Started by Guest Mickius,

Tjo. Kommer starta upp ett 600l akvarium + ca 200 liter i sumpen och kommer försöka inrikta mitt kar på spser och lpser. Kommer självklart ha fisk o musslor i karet men vad rekomenderar ni för salt? Har använt Tropic Marine Pro men skulle vilja prova något annat. Priset är väl mindre viktigt då jag vill karet de bästa. Tackar på förhand --- - Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  16. Ja som rubriken lyder så undrar jag vilket salt ni rekommenderar och varför jag kör med vanligt reef crystal och är inte riktigt nöjd. Jag tycker inte att det höjer magnesium och calsium tillräckligt vid vatten byten. Jag byter drygt 10% i veckan. SÅ va säger ni vilket salt använder ni och varför?

17. Started by agalychnis,

Hej alla, Det är ju en vanlig fråga här på forumet (och kanske en av de viktigaste) och jag har försökt läsa och komma fram till vilket salt som är bäst, men jag är fortfarande förvirrad. Det beror väl mycket på tycke och smak vilken sort man väljer, eller? Det får ju gärna vara lätt att få tag på och till ett bra pris, men viktigast är ju ändå att det är så bra som möjligt! Kom gärna med förslag om vilket salt just DU tycker är bäst och varför? /Jan-Erik

• 11 svar
    • 2,1k visningar
  18. Started by slarvid,

snart är första burken salt slut och ny ska inhandlas. Kör med tropic marin nu som jag är nöjd med. De har tre olika salter. Är det skillnad på dom förutom pengarna? http://www.pwss.se/home.php?cat=510

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by Joar,

Använder idag Tropic marine pro och tycker det fungerar bra. Nu har jag tänkt att öka mina vattenbyten och tittar om det finns något annat märke som är mer prisvärt? 720 kar med mest fisk, bytet idag ca 80 liter i veckan. Tänkte pröva med 200 liter per veck under en period. No 3 ca 30 Po ca 0,2 Jo jag matar en del del! Idagsläget kostar TM 1100kr för 25 kilo Aquaforest reef har ett hyfsat pris och även funderat på instant ocean. Vad tycker ni? Några förslag på annat märke Joakim

• Gilla
    • 3 svar
    • 782 visningar
  20. Started by bengt,

Jag kör Tropic Marin Reef Salt, tycker det är det bästa saltet enligt min erfarenhet. Vilket föredrar ni??

• 2 svar
    • 740 visningar
  21. Started by Tobbz,

Mätte nitraten med Nyos och redsea test. Nyos = 7 Redsea = 0 Vilket stämmer bäst ?

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by MARHAG,

Hej, tittade igenom mitt skåp med tester och en del är ganska gamla. Jag antar att de inte är pålitliga i all evighet så jag ska skaffa några nya. Har använt Saliferts tester förr varit sådär nöjd med dem. Några har varit svåravlästa och därför så blir resultatet en tolknings fråga vilket inte är så bra. Så frågan är vad är bra idag? Pålitliga och lätt avlästa? Vad använder ni?

• 5 svar
    • 899 visningar
  23. Started by teggner,

Dum fråga men när man gör sina vattenbyten ska man alltså inte fylla på med saltvatten?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by gesi,

jag håller på att starta upp mitt kar på 400l (90l sump) med ca 40-50 kg kalksten i.. akvariet har stått i 1 månad nu under hög cirkulation och t5:orna på 8 t/dag, skummare och uv-c inkopplade..inga alger än.. har idag tillsatt bakteriekultur (nitrifikation+denitrifikation) och även köpt en liten LS bit för att försöka ympa in lite kalkalger.. (använt instant ocean för jag hade den redan...kommer välja reef crystal nästa gång..) jag har även gjort alla tester: -26 grader -salt 1,0024 -ph 8,3 -ca 350 -fosfat 0 -silikat 0 -nitrat 0 -mg+kh test får jag idag.. jag har även börjat slänga i lite mat för att få igång bakterierna och skummaren.. nu till min fråga. hur vet jag hur…

25. Jag tror det sker en viss internproduktion av CO2 i en kalkreaktor. Inte så den har ngn betydelse direkt för upplösning av kalk då det är såpass lite co2 som internproduceras men ändå intressant. Jag har nämligen lagt märke till att trots att co2-tillförseln är avstängd tex ett halvt dygn o därmed har reaktorns volym bytts ut flera gånger med akvarievatten, så är pH i reaktorn alltid lägre än pH i akvariet! Den enda förklaring till det jag kan komma på är att det finns sådan betydande bakteriell tillväxt på kalkgruset så dessa bildar koldioxid pgr av sin cellandning. Rent teoretiskt borde en kalkreaktor som matas med lägre flöden än kanske 1.5l/h, efter …

• Gilla
    • 2 svar
    • 552 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.