Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej fått svar på min analys efter min plötsliga fiskdöd där allt dog förutom en muräna. Men förstår ejbtexten riktigt finns det nån som kan hjälpa mig tyda?
-
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har fått tag på en begagnad deltec km500 kalkmixer/reaktor som jag håller på att koppla in. Jag skulle dock gärna önska lite tips i hur jag kan tänka kring volym och påverkan på kh/ca, fosfat, pH. Jag har ett system på cirka 400 liter. Kh ligger på cirka 9 och ca ligger på ca 430. PH ligger runt 8 +/- 0.1. Fosfat ligger på 0.02 isch. Kalkmixern har en volym på 5 liter. Har en alkatronic och en dosetronic och tänkte för kontrollbarheten köra via en av doserpumparna. Jag har kikat på lite videor om kalkvatten/kalkmixer från bland annat Julian sprung, BRS, reef dudes och farm boy reef. Men har inte landat i vissa frågor. …
-
hejsan har på senare tid sett att jag fått någon typ av utfällning på vattenytan sedan jag börjat använda uvc tror iallafall att det kommit ihop med detta då jag inte sett det innan jag hade skaffat uvc, vad kan detta vara ? som grå eller vita prickar på vattenytan
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har karet varit igång ca en vecka och jag har följande värden Nitrit: 0.2 Nitrat: 2.5 (Var ett par dagar efter uppstart på 5) KH: 11.8 Är det normala världen för ett så pass nytt eller är något av dem skyhögt? Kan tillägga att jag kör med blandat död och levande sten. /Henke
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Köpte en liten påse som ligger inuti TM alu fosfatremover (jag behöver inte så mycket till 45L). Nåväl, jag använde den påsen nu med ganska mycket innehåll, jag tyckte det såg "lagom" ut, mätte aldrig, tror det var kanske ½ deciliter. Om det nu var lite för mycket, vad kan hända vid överdosering?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Precis som rubriken efterfrågar så undrar jag vad det är för verksamma ämnen i dessa tre preparat från Grotech: MagnesiumPRO KalciumPRO KarbonatPRO Jag har tidigare kört balling för att höja mina världen men slutade med det i samband med ett akvariebyte. Nu börjar storleken och doseringen utav ca, mg och kh bli lite väl stor och jag funderar på att gå tillbaka till balling men velar och ältar lite p.g.a. att jag inte orkar med att fixa med Nacl-salt. Vill ha det så smidigt som möjligt och kom då att tänka på preparaten från grotech. På samtliga utav dem så står det ju att de inte har någon inverkan på pH eller skapar jon-obalans. Vad kan det då vara för ämnen i pulve…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte läsa på lite hur grotechs ballingsystem funkar. Jag är inte speciellt intresserad av att lära mig det djupgående utan mer hur jag ska kalibrera ett grotech system / hur ofta ska jag testa under dess uppstart osv. Tack.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag installerade några 100 g Rowaphos igår och efter det lät Mastertronic mäta PO4 i princip var tredje timma under ett dygn. Tidigare så har det här varit en gissningslek såvida man inte manuellt gjorde en mätning var 3:e timme vilket jag gissar att inte ens Lasse gör 😉 Hur som helst , väldigt intressant. I början gick PO4 ner med 0,007 ppm per timme men redan efter ett dygn så börjar mediat mättas och hastigheten sjunker. Väldigt intressant, lärorikt och också en ökad säkerhet att monitorera sänkningen så här.
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Hur mycket ska man dosera av CA och KH i ett 240l akvarium? Mvh Sandra Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
HejJag har Zeovitsystem med zeobak, Zeostart, Zeofood samt Grotech korall À, B o C tillsatser.Jag undrar hur jag smidigast höjer mitt Kh från 5-6 till 8-9 och sedan behåller det så.Mitt system är på 380 l, jag har bra och stabila värden i övrigt så som Ca 430, ph 8.En av anledningarna att jag vill höja är att jag vill skaffa några musslor.Anders
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nån som vet om instruktionsbladet går o hitta på nätet, då jag lyckats supa bort mitt. MVH Fredrik
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nån som använder Tropic marin All for reef? Har läst lite på nätet om den verkar ju smidigt speciellt när man inte har så mycket plats under bänken. Behöver ju bara en behållare och en dospump med ett huvud. Har ett red sea nano.
-
Va nere på bioted i ren frustration då mina koraller visar tecken på för låga kalium värden. Men jag har lånat en kamrats kalium test från redsea och de va inte något man bara testar över en kopp kaffe i soffan haha. fick dessutom olika resultat varje gång. en gång för högt och en gång för lågt osv.. körde ca 4 tester och kunde inte få de till att gå ihop! Men till min stora förvåning har det kommit ett salifert test som Ted just hade fått in och ja slog till dirr!! Rätt hem och mätte 2ggr på raken och fick exakt samma resultat båda gångerna och de va så löjligt enkelt och klar färg skillnad. Jag hade helt klart kalium brist så de va bara att dunka igång med K-balansen oc…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Har just köpt en Hanna Checker Alkalinity. Är det någon som har erfarenhet av denna? MVH Lasse
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag skulle vilja göra en noggran analys på mitt vatten. Har hittat ställen i USA. Men finns det nån här i sverige som testar för privatpersoner ? Mvh Thomas
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag använder för närvarande Salifert Coral Calcium och Tropic Marin Trippelbuffer. Har tänkt byta till Tropic Marin BioCalcium Liquid vad det lider... Men, jag inser att Ca och KH-värdena fluktuerar en del mellan doseringarna (en gång per vecka). KH pendlar mellan 8.2-9.0 dKH mellan doseringarna och Ca mellan 425-440 mg/l. Den primära frågan: Blir Acroporor och Montiporor (har några Acrofraggar och några Capricornis o Digata) ledsna av en sådan variation? Har börjat dosera 2 ggr/vecka för att undvika så stora svängningar. Den andra frågan: Kan jag hälla ner veckodosen av Ca och KH-buffer direkt i osmosvattenreservoaren för den automatiska vattenpåfyllningen? Eller reagera…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min levade sten ser blek ut, (lite alger). Vilket/vilka värden bör jag kolla...??
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är det någon som provat eller vet något om Grotech salt, dvs. är det ett bra salt eller saknar den några viktiga beståndsdelar som man gärna vill ha vid korallhållning? Är annars billigt vad jag kan se. Men vill inte byta ner mig i kvalité´från tidigare använda Reef crystal Är annars sugen på att prova det...
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Another one moderator får gärna lägga upp den på ytterligare plats
-
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har tidigare inte fyllt på strontsium vilket inneburit att jag haft 0 i stronstium. Nu när jag köpt en acropora så insåg jag ganska snabbt att den behövde detta ämne. Den började bli vit. Jag kollade de testerna som jag har och de ända som inte stämde var magnesium och strontsium. Jag fyllde på magnesium och sen strontsium. Dock blev acroporan väldigt fort vit nu. Från att bara ha topparna vita blev hela acroporan vit på bara någon dag. Kan detta bero på att jag fyllde upp strontsium från 0 till 10 mg/L på tre dagar eller är det något ämne jag kan ha missat som denna korallen vill ha??
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ser många Triton Lab tester med ganska höga aluminium-nivåer, antingen har man kört mycket med alu remover, eller så har saltet man byter vatten med höga nivåer ibyggt i saltet. Så jag tänker att då är dessa nivåer inte direkt nåt att oroa sig för? Om Al var giftigt skulle ju inte saltleverantörerna våga ha aluminium i saltet?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu tror jag inte att det går så bra. Jag har precis fått hem en ny skummare och håller på att få till det. Men vattnet är grumligt och börjar lukta illa. Det var en clown som dog igår, den simmade högt med huvudet och sedan låg den på botten och flämtade och ryckte. Jag har inte sett till min andra clown innan det så jag tror att den har gått bort också. Mina värden för nitrit ph kh och magnesium är bra. Men jag tror att fostaten är relativt hög då jag får alger ofta. Kan vattnet ha börjat ruttna? Finns det några bra åtgärder jag kan göra eller är det försent? Kan jag behöva tömma ut och fylla på nytt vatten? Hjälp!
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag har läst att ett sätt att bekämpa Cyano kan man göda med kaliumnitrat. Är det nån som har provat denna metod? /Oualid
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Hej allihopa! Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle ställa denna fråga... Men det är så att jag skulle väldigt gärna vilja ha dessa fina lila/rosa kalkalger som så många här på guiden har i sina kar. Själv ha jag bara lite och skulle gärna vilja ha fler. Så nu undrar jag om någon här känner till något lämpligt preparat som jag kan använda för att dessa alger ska bildas i större mängd? alla svar tages emot tacksamt:ler:
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-