Gå till innehåll

sommarens klass 1 problem


foppa

Rekommenderade inlägg

Jaha då börjar det dra ihop sig till sommar och med vad det innebär.

för många betyder det för hög tem i baljan blå.

Fick en ide här om dan ,tänkte om man tar en ismaskin

http://www.rusta.se/cproduct.asp?produkt=ISMASKIN&kategori=%D6vrigt+hush%E5llsmaskiner+Hush%E5llsmaskiner&p=90951285

och lägger ner en massa koppar slang iden.

Sen tar man en luft pump eller nåt annat och blåser in luft i röret.

Luften kommer nu att kylas ner.

lufter fortsätter ner i akvariet där den strömmar ut i småbubblor.

okey du kan ju inte ha koppar rör i akvariet men den lilla biten som är i vattnet byter man ur till ett lämligt matrial

Tanken är att den kalla luften ska kyla ner vattnet.

Kan detta funka eller räcker den inte till.

Skulle det gå så är det ju en kanon billig lösning.

Jag är inte på g att bygga en sådan....mest nyfiken om det kan värt att göra en sån i framtiden.

Foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du kommer att förgifra akvariet med ditt kopparrör, det kan/kommer bli kondens på insidnan som tillslut hamnar i karet.

Men du kan ju bygga om maskine så den tömmer isbitarna direkt i karet-haj-

vattenlås med av tappning då....

som sagt jag ska inte bygga denna ville veta om det går att bygga.

foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, har jobbat med kyla innan och kommer ihåg att vi använde en typ av pneumatikslang som är hård och av plast - den borde man kunna göra en spiral av och ha i din kylare för att sedan gå i karet.

Slangen fanns i olika dimensioner men runt 10mm invändigt borde funka. Man kan göra en spiral som är ca 30cm i diameter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju ta ett rör av aluminium, det är ju betydligt snällare för karet och det leder värme nästan lika bra som koppar. Fast duplex syrafast / titan är nog det enda säkra alternativet.

Klart att det går att bygga! fast luft är ganska uselt som kylmedia, det skulle funka bättre med någon form av vätska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, har jobbat med kyla innan och kommer ihåg att vi använde en typ av pneumatikslang som är hård och av plast - den borde man kunna göra en spiral av och ha i din kylare för att sedan gå i karet.

Slangen fanns i olika dimensioner men runt 10mm invändigt borde funka. Man kan göra en spiral som är ca 30cm i diameter.

Testade detta med sådan luftslang innuti en saftkyl. Behållaren var uppfyld med vatten och slangen lindad runt kylkroppen körde detta en vecka för att se om vattnet som cirkulerade inne i slangen skulle bli kyld men det var dålig verkan på detta. Hadde 15meter slang runt denna kylkropp men ändå så funkade det inte. Tyvärr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej behövs nog en enorm mängd luft om den skall kunna föra bort någon större mängd värme. Om jag räknar på det så behövs 10l luft per sekund för att föra bort 100W värme förutsatt att luften värms upp 10 C när den bubblar upp i tanken. Likaså är det nog svårt att kyla ner luften via en slang vid ett så här pass stort flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar svårt tyvärr. Men om man byter ut luften mot vatten klara man sig med 90 l/timme. Har man ett mindre kar och kommunalt vatten kanske det skulle vara ekonomiskt rimligt att kyla med det. Då måste man först hitta en värmeväxlare vatten/vatten som fungerar för akvatiskt bruk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det fungerar, men detta är i alla fall en ide:

1) Lägg ett titan-rör bland isbitarna

2) Sedan för man vatten från karet genom titan-röret

som smälter isbitarna utanför.

3) Sedan rinner det smältna vattnet ner i vattenbehållaren igen.

Ett alternativ är att koppla titanröret direkt på ismaskinens kylfläns

och så kör man helt utan vatten i ismaskinen.

Jaha då börjar det dra ihop sig till sommar och med vad det innebär.

för många betyder det för hög tem i baljan blå.

Fick en ide här om dan ,tänkte om man tar en ismaskin

http://www.rusta.se/cproduct.asp?produkt=ISMASKIN&kategori=%D6vrigt+hush%E5llsmaskiner+Hush%E5llsmaskiner&p=90951285

och lägger ner en massa koppar slang iden.

Sen tar man en luft pump eller nåt annat och blåser in luft i röret.

Luften kommer nu att kylas ner.

lufter fortsätter ner i akvariet där den strömmar ut i småbubblor.

okey du kan ju inte ha koppar rör i akvariet men den lilla biten som är i vattnet byter man ur till ett lämligt matrial

Tanken är att den kalla luften ska kyla ner vattnet.

Kan detta funka eller räcker den inte till.

Skulle det gå så är det ju en kanon billig lösning.

Jag är inte på g att bygga en sådan....mest nyfiken om det kan värt att göra en sån i framtiden.

Foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo luft är inte bra att kyla med, man måste ta vattnet som är i karet och inte ha för högt tryck på vattnet i slangen.

Så en extra liten pump som har ett mindre flöde så att man har en konstant cirkulation på slingan av slang. Saltvatten är ju en bra köldbärare.

Men det kan vara som någon ovan sa att man måste ha en massa slang för att det ska vara lönt. Man får testa sig fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man nu ändå ska lägga så mycket tid, pengar o energi på att kyla sitt akvarium, är det då inte bättre att ta ett aggregat som är gjort för den typen av applikation? En fin liten vätskekylmaskin, en cirkulationspump, slinga med kyld vätska i plaströr i sumpen eller karet, termostat för stopp av maskinen... borde inte vara så svårt att meka ihop!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smartaste är antagligen att använda plast med hög värmeledningsförmåga, formsprutad till ett block med en kylslinga i, och montera vad för kylning man nu vill använda på det. Min första tanke är ett par TEC's, men det blir fort dyrt. Det blir iofs alla andra lösningar med.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har köpt en sådan maskin.. och är nöjd med den..

men har ju naturligtvis öppnat den och tittat.. hur det ser ut innuti..

och är nyfiken.. det är ju inget koppar i den.. I den sitter en vanlig maxijet pump.. ha ha.. Men den går att bygga om att man släpper in osmosvatten i den, och sedan häller maskinen ner isen i sumpen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni bor i villa kan ni göra som jag gjorde. Jag köpte en luft värmepump för 4000.- instalerade den i vardags rummet det funkar kanon + att det blir drägligt att va inne själv när det är som varmast ute. Dessa pumpar är innte gjorda för vårat vinnter klimat men jag la i en värmeslinga för 205.- senn kunne jag köra värme på vinntern me ennda ner till -12grader. Den drog 1Kw och gav ca. 4 Kw så detta rekomenderar jag högt. Tyvär har jag flyttat till lägenhet nu så nu får jag väl köpa en kylare istellet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni bor i villa kan ni göra som jag gjorde. Jag köpte en luft värmepump för 4000.- instalerade den i vardags rummet det funkar kanon + att det blir drägligt att va inne själv när det är som varmast ute. Dessa pumpar är innte gjorda för vårat vinnter klimat men jag la i en värmeslinga för 205.- senn kunne jag köra värme på vinntern me ennda ner till -12grader. Den drog 1Kw och gav ca. 4 Kw så detta rekomenderar jag högt. Tyvär har jag flyttat till lägenhet nu så nu får jag väl köpa en kylare istellet.

Den drog 1KW och lämnade 4KW?

En uppfinning som lämnar 4ggr mer effekt än den drar. :)

Du är rik JAN!!! ;) Skämt åsido, så är en luftvärmepump en bra investering, iaf på vintern om man saknar värme i sin bostad. Det kostar dock lite väl mycket på sommaren att kyla huset. Även om man inte avser att kyla hela huset kan det vara svårt att avgränsa just runt akvariet då många hus har öppna planlösningar.

Men om man bor i villa skulle man kanske kunna köra en slang ner i marken, en slinga på många meter där vattnet kyls ner av den svala marken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...