Gå till innehåll

Indikatorer ??


oveb

Rekommenderade inlägg

Finns det någon lista på vilka symptom man kan se hur olika brister påverkar koraller ??

Har sett att en del doserar Ca/Mg osv på "känn", vad avgör då beslutet att dosera ??

Efter ett missöde med värmaren så blev jag varse hur polyperna drogs in på dom kinkigaste korallerna men i övrigt känns det lite halvsvårt att avgöra brister visuellt !

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfekt !!!

När jag skrev ett inlägg (13 Dec) att "Kalkalgerna försvann" så hade jag kört baljan i 3 månader och hade förståss ramlat ner på fjuttnivåer.

Jag skrev själv i min blog strax efter detta inlägg (16 Dec) att jag hade låga nivåer.

Strax före jul så köpte jag Mg-pulver och har inte haft problem med "försvunna" kalkalger efter det.

"- Myth confirmed" , skulle man nästan kunna säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte dosera CA/MG på känn, i varje fall inte från början om du inte vet ungefär hur hög förbrukning du har. Har du brist på CA/MG märks det nog främst i sämre tillväxt. Du kan även ha relativt höga CA/MG och ändå växer kalkalgerna inte speciellt bra. Det kan bero på att korallernas kalcifieringsprocess är effektivare än kalkalgernas.

Det finns även vissa arter med koraller som är känsligare för sämre vattenkvalitet än andra. Genom att studera dessa koraller så kan man få en tidig signal att något kanske är fel på vattenvärdena innan det drabbar andra koraller.

Dålig polypexpansion på sps kan vara ett tecken på att dessa arter vill ha mer/bättre cirkulation.

För hög tillväxt av problemalger kan vara ett tecken på förhöjda näringsvärden (döh).

Blir vissa sps grönaktiga så kan det vara en indikation på förhöjda järnhalter i karet.

Man lär sig nog att se tecken ju längre man har sitt kar men i början är nog vattentester att rekommendera.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syftet var inte att slippa mäta, jag är mätfreak. Syftet var att göra en lista på kända bristsymptom.

Om det finns extra känsliga koraller exempelvis som kan indikera brister osv.

Typ att Xenia stannar i växten när nitratet tar slut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också att det är skitbra att ha "tecken" som visar att nått är fel/bra även om man mäter regelbundet.

Vad har vi kommit fram till hittills.

1. Efter ett missöde med värmaren så blev jag varse hur polyperna drogs in på dom kinkigaste korallerna ( oveb )

2.Fick berättat för mig häromdagen att när magnesiumet är lågt kan man se det genom att kalkalgerna börjar bli lite vita. ( pimo )

3. Dålig polypexpansion på sps kan vara ett tecken på att dessa arter vill ha mer/bättre cirkulation. (clownen )

4. För hög tillväxt av problemalger kan vara ett tecken på förhöjda näringsvärden (döh). (clownen )

5. Blir vissa sps grönaktiga så kan det vara en indikation på förhöjda järnhalter i karet. (clownen)

6. sps koraller som tappar färg och bli brungröna kan tyda på att vattnet innehåller mycket nitrat/fosfat ( pimo )

Lägg till fler i listan!, och skriv om något inte stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om vattenvärden, och specifikt Xenia, sett den här ?

I do not presently dose iodine to my aquarium, and do not recommend that others necessarily do so either. Iodine dosing is much more complicated than dosing other ions due to its substantial number of different naturally existing forms, the number of different forms that aquarists actually dose, the fact that all of these forms can interconvert in reef aquaria, and the fact that the available test kits detect only a subset of the total forms present. This complexity, coupled with the fact that no commonly kept reef aquarium species are known to require significant iodine, suggests that dosing is unnecessary and problematic.

For these reasons, I advise aquarists to NOT try to maintain a specific iodine concentration using supplementation and test kits.

Ur en läsvärd artikle om vattenvärden: http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser på mina Porites om det är dags att byta AquaPhos. Så fort fosfaten börjar stiga så ändras färgen från gul till gulbrun. Porites signalerar det här innan jag ser det på andra koraller eller ens kan mäta det.

Min erfarenhet av Xenia är att de pumpar mkt mer i näringsfattigt vatten än i näringsrikt. Jod har jag aldrig märkt skillnad på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om vattenvärden, och specifikt Xenia, sett den här ?

Ur en läsvärd artikle om vattenvärden: http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

det var ju ganska intressant.. jag personligen har märkt att xenian trivs mycket bättre när jag tillsätter jod (Använder TM's). Men enligt den artikeln borde jag sluta med det? Hur ska jag då få min xenia att trivas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var ju ganska intressant.. jag personligen har märkt att xenian trivs mycket bättre när jag tillsätter jod (Använder TM's). Men enligt den artikeln borde jag sluta med det? Hur ska jag då få min xenia att trivas?

jag fick mig också en funderare kring Jod för ett tag sedan.

Jag har hela tiden trott att jod är ett krav om man kör med mjukkoraller men efter att ha läst dessa två artiklar så börjar jag bli lite tveksam.

Surely, you say, there must be studies showing that Xenia and other soft corals need iodine from the water column? Well, I could find none. There may be studies that I could not find, and regardless of whether there are studies, iodine in the water column may or may not have a significant impact on these organisms. Nevertheless, there is no published basis (that I could find) for many of the claims about iodine.

CHEMISTRY AND THE AQUARIUM by RANDY HOLMES-FARLEY

http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2003/chem.htm

http://www.advancedaquarist.com/issues/april2003/chem.htm

I would strongly advise people to not try to maintain 0.06 ppm iodine using supplementation and a test kit.

Why you ask? Isn’t that what we do for most other chemicals of interest? Well, if we could easily and accurately determine the concentrations of the different forms of iodine in aquaria, then I would recommend doing just that. However, if you combine the complexities of having multiple iodine species present with the uncertainty of having hobbyists use very complex test kits that may readily yield incorrect or difficult to interpret results, the stage is set for people driving their total iodine to levels far from what they actually intended. I do not know what levels of iodide or iodate become apparently problematic to real aquaria, but the risk of overdosing in this fashion is not insignificant. Both of the ICP studies reported above found some tanks with substantially elevated total iodine levels. I have no way of knowing how those levels got there, but overdosing of a supplement is one likely way.

Han skriver även detta om Saliferts test.

It will not detect many organic iodine forms, and people dosing such compounds should beware of overdosing.

Jag kan inte påstå att jag känner mig klokare efter detta, men jag ska ta mig en funderare på om jag över huvud taget ska tillsätta Jod i mitt kar i framtiden.

Hämtat från denna tråden om Jod-test

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12411&highlight=jod

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja nu börjar man ju bli fundersam... Min xenia stannade i växten och slutade pumpa, då fick jag rådet att börja tillsätta jod och efter några veckor så kom xenian i form igen. Då drar ju jag som glad amatör slutsatsen att xenia vill ha jod.

Kanske ska testa att sluta tillsätta jod och se vad som händer, kanske var något annat som påverkade min xenia.

Om så är fallet: Nån som vill köpa en halvfull flaska tm jod? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Knappar tappar färgen och blir bruna, vid dålig eller ingen skummning.

Jag märkte det när jag körde skummarlöst en period. Men så fort jag körde med skummare igen så kom färgerna tilllbaka. Jag hade dock inga problem med vattenvärden som man normalt mäter. Allt annat såg bra ut fiskar, koraller, anemon mm.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappar tappar färgen och blir bruna, vid dålig eller ingen skummning.

Jag märkte det när jag körde skummarlöst en period. Men så fort jag körde med skummare igen så kom färgerna tilllbaka. Jag hade dock inga problem med vattenvärden som man normalt mäter. Allt annat såg bra ut fiskar, koraller, anemon mm.

/PP

Det är väll inte att du inte skummar som knapparna märker utan någon följd av att du inte skummar som de märker. Har du funderat på vad det var mer i detalj? Förmycket näring i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...