Draedon Postat 3 maj 2007 Dela Postat 3 maj 2007 då var det 7 dagar kvar tills man får stenen.liten fråga skall jag ha i sniglar samtidigt som jag har i stenen eller skall jag vänta med detta.du kommer få en inkörningscykel att gå igenom innan du ska stoppa i något levande i karet alls.. så vänta med snäckorna.lite nyfiken på vad för annan sten man kan ha i akvariet utöver LS någon som har någon idee eller tankar.svara gärna på inlägget jag gjorde innan utöver ls.. tja, riffkeramik och faxe är väl det enda man kan ha. men varför inte ha ls? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 3 maj 2007 Författare Dela Postat 3 maj 2007 jo jag skall ha LS i var bara nyfiken då det snackas väldigt mycket om LS man kansker glömmer bort någon sorts sten som vi nybörjarev vet om.Hur lång tid kan det ta att köra in stenen jag har ett 160L och tänkte börja med 16kg (ny sten) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 3 maj 2007 Dela Postat 3 maj 2007 hur lång tid det tar är svårt att svar på... hur långt är ett rep? Räkna med iaf 6 veckor för att vara på säkra sidan. Köp lite vattentester så kan du hålla koll på cykeln. Nitrit, nitrat (jaja Lasse, jag vet vad du tycker ), ph, kh, fosfat och en saltmätare är ett bra "grundkit". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 3 maj 2007 Författare Dela Postat 3 maj 2007 då kan jag köpa några extra kilo sten då jag slipper sniglarna direkt du vet plånboken som styr Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 3 maj 2007 Dela Postat 3 maj 2007 ett tips: spara inga kvitton förutom dom som har med garanti att göra. annars kommer din mentala hälsa sättas på prov den dagen du får för dig att räkna efter... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Dela Postat 11 maj 2007 hur mycket skall skummaren låta min låter väldigt mycket man kan knappt vara i samma rum o titta på tv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 11 maj 2007 Dela Postat 11 maj 2007 Den kan låta en del min mce600 tog säket en månad på sig innan den blev lite tystare. Jag kör min skummare 12/12 i ett 140 liters kar utan större problem så det kan vara ett sätt att lösa tv tittandet.Jag har dock fortfarande problem med resonans ljud då skummaren är på, tror inte de är så lätt att lösa... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Dela Postat 11 maj 2007 har nu fått tag i 2 packningar borde komma början på nästa vecka.nu är frågan hur jag skall göra har ju precis lagt i stenen och så händer detta.behöver jag har skummaren direkt när jag slänger i den eller klarar det sig några dagar utan den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 11 maj 2007 Dela Postat 11 maj 2007 Jag vet inte vad profsen säger men min sten låg i över en vecka utan skummare pga försenad levernas, inga problem med vattenvärdena eller så. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
totto Postat 11 maj 2007 Dela Postat 11 maj 2007 Jag har en Deltec mc 500 som lät som f-n men då tog jag bara lite vanlig filtervadd och la inne i kammaren under pumpen och nu hörs den knappt när skåpsdörrarna är stängda:) jag byter ut vaddet en gång i veckan samtidigt som jag rengör skummaren så att det inte ligger där och samlar "skit"Lycka till mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 11 maj 2007 Dela Postat 11 maj 2007 Jag har en Deltec mc 500 som lät som f-n men då tog jag bara lite vanlig filtervadd och la inne i kammaren under pumpen och nu hörs den knappt när skåpsdörrarna är stängda:) jag byter ut vaddet en gång i veckan samtidigt som jag rengör skummaren så att det inte ligger där och samlar "skit"Lycka till mvh Thomaskolla vilka bussningar du har i UP pumpen i skummaren, om de svarta byt ut dem mot de röda i silikon som funkar bättre och ger mindre vibrationer då de ej slits/kryper som de gammla svarta kan göra.kontakat lokala akvarieaffären eller Simontorp för nya bussningar.~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 11 maj 2007 Dela Postat 11 maj 2007 Du kan lungt vara utan skummare under tiden för "reparation". Själv har jag kört skummarlöst en längre tid och det har varit rätt bekymmersfritt, så länge jag har alger som filtrerare. Ska inte fläcka ner med det snacket.Finner du oljudet ohållbart, stäng av den men för all del tro inte att något dör bara för det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Dela Postat 11 maj 2007 jag provade knepet med filtervaddet och det blev mycket tystare men den låter inte riktigt frisk så jag får bytta till silikon packningarna när jag får dom Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Dela Postat 11 maj 2007 akvariet tomt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Dela Postat 11 maj 2007 akvariet med bara grus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Dela Postat 11 maj 2007 akvariet med stenen synd att det kommit in vatten mellan akvariet o bakgrunden.blir knepigt att få väck det men mycket strul med skummaren så blir det så Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Dela Postat 11 maj 2007 i vilket skede kan man slänga i fraggar kan man göra detta i uppstarten eller är det dömt att misslyckas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 11 maj 2007 Dela Postat 11 maj 2007 Det beror lite på om stenen är begagnad eller ej, om vattenvärdena är ok, om du har rätt förutsättningar för "fraggarna/sorterna", om stenen är inkörd osv. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 11 maj 2007 Författare Dela Postat 11 maj 2007 tänkte ta en tur till malmö om en månad har någon ett bra tips på en bra affär som har saltvatten fiskar och tillbehör gärna centralt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 12 maj 2007 Författare Dela Postat 12 maj 2007 har sett att vissa inte använder skummare utan man gör ett vatten byte varje vecka istället jag har ett 160l som jag bara skall ha 2clowner en anemon och kanske någon fragg måste ja ha skummare ellr kan man prova på till en början o se om det funkar med vatten byte.Orsaken till frågan är om jag inte fixar min pump till skummaren jag har så vill jag veta vad som gäller.Det är bara att hoppas att det är bussningarna som batra behöver bytas i pumpen.vad kan en ny pump till min deltec mc500 kosta annars. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 12 maj 2007 Författare Dela Postat 12 maj 2007 någon som vet vilken typ av pump som sitter i min skummare deltec mc500 det är en aqua bee men vilken styrka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 12 maj 2007 Dela Postat 12 maj 2007 aquabee 2000 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 13 maj 2007 Författare Dela Postat 13 maj 2007 jag har idag mätt min vatten värden för första gången sedan jag la i stenen nitrit no2 0,1mgammonium/ammoniaK NH4/NH3 1MG/L PH 8vad skall jag göra för att få ner ammoniumet för det är ju för högt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 maj 2007 Dela Postat 13 maj 2007 Det fixar bakterierna när de kommer igång. Skummaren kan vädra ut lite också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 14 maj 2007 Författare Dela Postat 14 maj 2007 har nu bytt bussningarna i pumpen men den låter lika illa fortfarande får nog som det ser ut nu i dagsläget köpa en ny pump till min skummare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.