DaTrucka Postat 17 juni 2007 Postat 17 juni 2007 För att fylla på avdunstat vatten har nog dom flesta någon typ av automatisk påfyllning. Det bästa är ju att ha vattnet rumstempererat när man fyller på, framförallt om du fyller på manuellt.Vid byte av vatten måste du ha i salt. Tappa upp den mängd som ska bytas i en dunk/hink blanda i salt, låt stå med cirkulation i dunken/hinken i minst ett dygn innan du byter, nyblandat saltvatten är "aggressivt". Citera
ghosten Postat 18 juni 2007 Författare Postat 18 juni 2007 kan man bygga en automatisk påfyllare till karet på ett fiffigt sätt jag sökte men lyckades inte hitta ett bra svar. Citera
ghosten Postat 26 juni 2007 Författare Postat 26 juni 2007 idag när jag kolla baj på stenarna så såg jag en fläck som såg ut som mossa misstänker att det kommer att sprida sig snabbt om jag inte tar väck det men det är på ett ställe man inte kommer åt. om man köper några fler turbosniglar kan dessa då ta hand om det. eller har ni något annat förslag Citera
zeke66 Postat 26 juni 2007 Postat 26 juni 2007 Jag skulle rek en Neocirrhitus armatus.. Jag har en sådan riktigt trevlig och kul fisk att kolla på.. Citera
Drullputt Postat 26 juni 2007 Postat 26 juni 2007 Förmodligen trådalger du åkt på, sniglar kan inte beta av dessa då dom är alldeles för långa. Du får handla en salarias eller en sjöhare om d blir värre. Tills dess är d bara vänta, du är ju fortfarande under uppstart. Försök hålla obefintliga näringsnivåer så slipper du skiten. Citera
ghosten Postat 27 juni 2007 Författare Postat 27 juni 2007 någon som har en länk till hur en sjöhare ser ut eller vad den heter på latin. Citera
Draedon Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 någon som har en länk till hur en sjöhare ser ut eller vad den heter på latin.Kolla Dolabella auricularia, har för mig att det är den som är vanligast i handeln.Bild på sötnosen:Kom bara ihåg att sjöharar äter som hästar och du måste stödmata när algerna börjar ta slut. Citera
ghosten Postat 27 juni 2007 Författare Postat 27 juni 2007 tack draedonfår se vad jag hittar i butiken måste ha något rädd att det skall sprida sig för mycket annars läste att ermit kräftor är bra med så man får ju ta vad man får tag i. Citera
totto Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Jag har också en del grönalger i mitt kar men i söndags köpte jag en salaris och han käkar som bara den, och en salaris är ju klart finare att titta på än en sjöhare:skrattar: enligt mig iaf Citera
ghosten Postat 27 juni 2007 Författare Postat 27 juni 2007 idag var jag och köpte en salaris istället för sjöhare för det var ingen vacker syn sjöharen alltså Citera
ghosten Postat 30 juni 2007 Författare Postat 30 juni 2007 behöver ha en stream till mitt kar funderar på en koralia 2 någon som har något förslag på en annan pump i samma prisklass som är tyst och funkar bra. Citera
DaTrucka Postat 2 juli 2007 Postat 2 juli 2007 Blir nog svårt att hitta en i samma prisklass.Köpte mig själv en koralia 3 idag, funkar kanon och knäpptyst. Citera
ghosten Postat 11 juli 2007 Författare Postat 11 juli 2007 hur vet man att LS stenen i sitt kar börjar bli för gammal.finns det något sätt att se om man skall köpa beg LS att den är fin. Citera
ghosten Postat 17 juli 2007 Författare Postat 17 juli 2007 har fått lite vad jag kan förstå genom sökning på forumet algen cyanophytahur får man väck denna från stenen.har förståt att det är en del av onkörningsfasen.hur påverkar denna mina koraller. Citera
ghosten Postat 17 september 2007 Författare Postat 17 september 2007 skall utöka min belysning och har lite funderingar angående avståndet som rekommendras mellan lysrören och vatten ytan tänkte bygga en geen amrmatur då jag inte vill hänga den i taket och jag har en invändig skummare så vill jag ha armaturen ovanför själva skummaren om detta går att bygga. det blir ju ca 20-25 cm ovanför vattenyttan som rören kommer att ligga om detta går att bygga. finns det något avstånd som säger att man måste ha eller. Citera
ghosten Postat 17 september 2007 Författare Postat 17 september 2007 någon som vet hur varma rören blir tänkte när man skall välja matrial till rampen.och sedan får gärna någon svara på min förra fråga Citera
stigigemla Postat 18 september 2007 Postat 18 september 2007 Det är många saker som avgör hur varma lysrören blir. Materialet i inbyggnaden t.ex Trä, folierad plåt, lackad eller eloxerad plåt. Skyddsglas och fläktar påverkar också naturligtvis liksom eventuella fläktar. Jag skulle inte bygga av trä eftersom värmen sprids dåligt och en liten fläck kan bli mycket varm. Inte bara brandfara utan trät åldras så att skruvar med mer riskerar att lossna. Citera
ghosten Postat 20 september 2007 Författare Postat 20 september 2007 kan man ha blennider och gobi i samma kar.vet att man kan få det svårt att ha 2 blennider i samma kar men hur är det med gobi och blennider Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.