Gå till innehåll

Skicka fraggar billigt


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har exprimenterat lite i vår med att skicka macroalger och koraller i brev med hyffsat bra resultat. Macroalgerna har skickats i fuktig påse, samma sak med knappolyper. Jag har fått stjärnpolyper inrullade i toapapper,dränkt i saltvatten och en gorgonia i lite vatten i en påse. Gorgonian dog av lite här och var men verkar nu klara sig, stjärnpolyperna börjar nu titta fram så smått efter en vecka och knappolyperna klarade sig tydligen bra de också. Tycker det vore kul om alla kunde dela med sig av eventuella erfarenheter när det gäller att skicka fraggar billigt, skulle göra möjligheterna till utbyte större här i Sverige där det är ganska glest mellan akvaristerna på många ställen.

Sen en fråga, ska ta och skicka iväg en drös sinularia här snart, funderar bara på vilken variant som är bäst: utan vatten i fuktig påse, i vatten, i blött tidningspapper. Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väl påsar som även släpper igenom syre men inte vatten. Så skickas levande phyto t.ex. från Tyskland. Vet inte om det skulle kunna vara en fördel när det gäller transport av koraller utan vatten (eller med vatten för den delen).

Bara en tanke.

Edit: här är lite info om transport av koraller utan att de är helt under vatten:

http://www.advancedaquarist.com/2005/10/aafeature1

Jag tror det var Borneman som tog upp det här med transport av koraller utan vatten och det visade sig att det gick väldigt bra och att koraller oftare dog tack vare att vattnet blev förörenat än att de skulle skadats av det här transportsättet. Det här var dock längre tranporter och jag tror inte många handlare var intresserade av det här eftersom det låter radikalt.

Det finns ju arter som dagligen ligger i luften under stekande ekvatorsol flera timmar men det är säkert så att vissa koraller är bättre anpassade för det här än andra.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att alla koraller låg i luft och ganska kallt när jag köpte allting så klarar de av väldigt mkt mer än vad man kan tro ibland, av ca 25 arter så var det bara en korall som fick en infektion så jag fick slakta den(sinularian som jag säljer fraggarna av nu när jag vet att den mår bra).

Med tanke på den begränsade mängd vatten man kan ha i påsen när man skickar ett vanligt brev så är det nog bäst att köra bara inlindat eller fuktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker vi testar ett gäng tekniker, skicka alla era fraggar till mig så kan jag fota och rapportera hur de gick =-) Ha ha ha.....

Allvarligt nu, snart är de sommar och då blir de ju lite varmare dygnstemperatur. Tror ni de skulle fungera att posta små fraggar som knappar med ett vanligt brev i brevlådan? Förutsatt frigolit och zip-påse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu provat att skicka iväg ett gäng sinularior i sånt vaderat brev med fraggarna inlindade i blöt filtervadd, med en påse med lite luft i. Verkar som att det gått bra för alla, väntar på att få höra hur det gick för Xenian.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att höra, jäkligt intressant.

Skulle man våga sig på att skicka med brev från Tyskland eller danmark?

Ibland åker man ju bort och har inte möjligheten att ta sig hem så snabbt. Tänkte om man skickar hem till saltkompis eller tjej som snabbt kan ploppa ner dem i akvariet. Man kan ju skicka med DHL eller liknande som levererar inom 24tim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lade dem faktiskt i lådan men det var ju precis innan tömning så jag tror inte de låg där längre än nån timme på sin höjd. Skickade knappar genom att lägga dem i en liten fiskroms glasburk nu senast med filtervadd. Hoppas att drullputt hör av sig om hur det gått med dem snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...