Gå till innehåll

strömt vatten o clownfisk


Guest NeXuS

Rekommenderade inlägg

Guest NeXuS

klarar clownfiskar av ettströmt vatten ? jaghar en pump som pumar 700 Ltill mitt nano kar på 45L . blir det för ström för dom ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle anemoner vara ett måste? Är ju inte en jättelämplig nybörjargrej att prova på...speciellt inte i ett nanokar där den kan vandra igenom burken på 5min och man sällan lär ha tillräcklig belysning för en värdanemon.

Sen äter mina clowner i princip allt numera,de var sega i början,struntade i artemia men käkade till slut GP,sen äter de allt som verkar lukta matsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemon i ett 45 liter är ingen bra ide. Clownerna mår lika bra utan. Om du köper odlade clowner så har de troligen aldrig ens sett en anemon tidigare. Då är det bättre att skaffa någon lätt mjukkorall typ Sarcophyton. Clownerna kommer troligen använda den som anemon... och den är mycket mycket mycket tåligare än en riktigt anemon. Odlade clowner är också klart att föredra, de är tåligare och mindre aggresiva än vildfångade.

Artemia är många fiskars favoritföda, men det nästan fiskvärdens motsvarighet till Pizza och hamburgare.... dvs skräpmat. Matar man bara med artemia kommer fiskarna att få bristsjukdomar.

Utfodra dina clowner med Artemia, Mysis, Spirulina-flingor, fiskkött, hackade räkor osv... så blandad diet som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest jorgen41

Svaret om Artemia är ju inte helt riktigt.

Närings värdet beror på när du matar med dom.

I Nauplier stadiet så har dom ca 10ggr så hög närings haltän när dom är i Artemia stadiet.

I Nauplier stadiet är dom ett utmärkt foder, tänk dock på att inte bara mat med Nauplier eftersom fiskarna kan få Kalium eller Kalcium brist (kommer tyvär inte ihåg vilket det är jag blandar alltid ihop Ca och K).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Jadå, det går aldeles utmärkt. Fast de blir lite trångbodda. Jag har två stycken i mitt 54-liters, fast den andra skaffade jag när jag visste att jag skulle uppgradera. hade jag valt akvarium i dag hade jag nog inte skaffat clowner till det lilla, men om en vecka eller två får de flytta till det stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klarar clownfiskar av ettströmt vatten ? jaghar en pump som pumar 700 Ltill mitt nano kar på 45L . blir det för ström för dom ?

Jag har en 600 literspump till mina två (små på uppväxt, en upplysning till alla vänner av ordning) i ett av mina 27 liters - går bra. De äter frysen artemia. , berikad var tredje-fjärde dag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...