Gå till innehåll

Sump i källaren


elNico

Rekommenderade inlägg

Jag har lusläst trådar om sumpen i källaren, detta på grund av att min källare inte används till nåt vettigt. Så jag börjar bli sugen på att borra några hål i TV/vardags-rummet o skaffa en modell större sump i källaren.

Varför? jaa, jag vet egentligen inte, men standard-svaren e väl: gott om plats, inget ljud, man slipper (kanske) gôra med vatten i vardagsrummet.

Härligt vid vatten byte, en slang rätt ner i golvbrunnen.

Osmosen som har svämmat över hundra gånger i tvättstugan blir ett minne blott!

Och man får ner värmen!

Enda nackdelen som jag ser är; jag behöver en dyr returpump. (Vilken?)

Vad tycker ni om iden?

Hur ser en drömsump ut? DSB, refugium, sten i massor, biobollar, macroalger, mangrove-plantor,,,,?????? Jag har ju isf chansen att bygga en setup med större sump än akvarium....

Tips och ideer mottages, e det vansinne eller ska man passa på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vore ju en dröm att ha sumpen i källaren eller eget rum.

Jag skulle nog gjort som så att jag hade byggt en lång "bänk" och haft sump, osmosakvarium, refugium, saltvattensblandningakvarium osv på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni några bra rekomendationer på returpump? Vattnet ska ju isf lyftas 3-4 meter + lite krökar..."Måste" man ha en HLP eller liknande för 3-5000 spänn?

Jag tror inte man behöver jätte stor omsättning på vattnet ner till sump men mellan 1 och 2000 liter iaf. Det finns ju billigare pumpar, men har dom tillräcklig lyftkraft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån här kanske ????

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=408⊂=0&page=2

tryckhöjd 3m, 2000liter/h och "bara" 560 pengar.

.

Tyvärr har den lyftkraft upp till 3 meter, men inte 2000liter på 3 meter.

Det är ju det som är problemet: en pump pumpar tex 4000liter/tim, det gäller när det inte finns nån höjdskillnad. Sätter du den i en sump så skall den lyfta ca: 1,5m+att du har lagt till ett par pvc-rör och krökar. Kvar finns kanske 1-2000liter/tim

Så mitt "problem" blir o hitta en pump som orkar lyfta 1500-2000lit upp till 4 meter.

Får väl titta runt efter dom dyra asen iaf.....

Men priset var ju tilltalande!;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UP2000/1 och UP3000 har jag provat, de är inga höjdare på lyfta vatten enligt mig som har mindre än 3m vilket de ej klarar av.

Annars är de bra, tysta i motsvarighet till priset.

Jag hade kollat på Deltec's pumpar, som dock kostar en slant.

~Henrik

post-2543-14468914024043_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är litet fundersam när det gäller lyfthöjden?

Man brukar väl inte ha tre meter takhöjd i källaren.

Jag ser det så här : takhöjd i källaren 2,20m Sumpens vatten nivå en meter lägre.

Tak -golvtjocklek 25 cm. Akvariets vattenyta 1,2m från golv. Det gör lyfthöjd för pumpen = 1 + 0,25 + 1,2 = 2,45 meter. Litet förlorar man ju på friktion i ledningarna men det finns ju ingen anledning att blåsa en massa vatten genom sumpen.

De gamla rävarna brukar vara nöjda med en gång vattenvolymen per timme genom sump, Uv och skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Stig säger man behöver ej jättemkt fart i sumpen, men skulle själv vilja ha lite mer cirkulation än 1gång/h genom sumpen. Många UV-C, skummare mm vill ha mer än så enligt fabrik spec. Går givetvis göra mindre än rekommenderat, men blir mindre effektivt.

Själv vill jag ha lite fart i sumpen för att det ej ska 'slamma igen' och ger bra syresättning (samt kylning i ditt fall) mm. Om man har vissa makroalger typ Chaeto. krävs bra fart för den ska trivas.

Tänk på att man tappar ganska mkt effekt på 90 graders böjar mm på PVC rören, och tillverkarens tabeller för pumpar är ibland mätt lite i medvins och nerförsbacke. Dvs ligg lite i överkant, prova gärna olika pumpar om du kan låna av andra innan.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört sumpen och all teknik i källaren i några år nu och är supernöjd med detta! Det är kanon att kunna slabba med vatten som man vill och gott om plats blir det ju också. Ett annat plus är att man inte behöver tänka på ljudnivån när man köper teknik.

Läs mer i min tråd. Capote länkade till den här ovan https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11081.

Körde med en QuietOne 9000 först, men den gick sönder (kabelbrott inne i pumphuset) så jag har nu bytt till en Badu Messwasserpumpen 1. Inte den billigaste pumpen kanske men det känns tryggt att veta att den klarar jobbet ;) Det finns också lite planer för ett större kar och då finns ju kapaciteten.

Ska försöka ta lite bilder på hur det ser ut men den nya pumpen och lite mer jox.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag vart o mätt bara för sakens skull! och 4 meter va väl kanske och ta i....

Men 2,4meter och med minst 3 90gradare så behövs det väl en del ändå?! Och som Henrik påpekar, jag har inga nerförsbackar eller medvind....

Tror att en pump som ger 3 meter i höjd inte klarar att putta tillräckligt med vatten, eller ens nåt vatten tillbax.

Och skaffar man en för kraftig pump kan man ju T-koppla och få lite cirkulation i sumpen.

Jag skulle iaf. vilja ha en cirkulation på minst 1000liter från sumpen, nu har jag en New-jet3000, den har en tryckhöjd på 2,9 meter och det blir för dåligt. Tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst din tråd Mikael. säkert tio ggr bara idag....=D

Hur mycket pumpar dendärna Badu-pumpen?

Din källare är en stor inspiration, eller ska jag säja din sump!

Synd att min källare inte e lika snygg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst din tråd Mikael. säkert tio ggr bara idag....=D

Hur mycket pumpar dendärna Badu-pumpen?

Din källare är en stor inspiration, eller ska jag säja din sump!

Synd att min källare inte e lika snygg!

Tack :)

Det är en "Badu pump 3000 liter/timme, tryckhöjd 10 m, 0,3 kW"

Som du förstår så pumpar jag inte allt tillbaka till karet utan en del går tillbaka till sumpen och en del går till karet bredvid sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En strömförande pump låter ju skoj....speciellt när man har småbarn!

Jag har tittat lite på begagnade pumpar. En ny HLP 4040 kostar 3papp, å det fanns en beg 8070 på forumet för samma pris, så jag slog till...

-Säg nu inte att jag gjorde fel.....ni vet ju vad jänkarna säger om "more power"!

Jag tror den blir perfekt, kraft i massor, bra tryck, bra kvalite och den går o ställa ner o köra på första eller andra läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niclas. Du gjorde ett bra köp!!

Tack Christian!

Nu får jag spara pengar till pvc igen...Har precis gjort klart all pvc till min lilla sump under akvariet. Men eftersom huset blir varmt under sommaren o ungarna rycker odrar i allt känns det rätt ändå faktiskt.

Hmm, går det o lossa tangit-limmat pvc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

värmepsitol kan man få loss det med, men inget att rekommendera att återvända efter det då det kan bli deformeringar (och risk för ej det blir tätt när du limmar igen).

såga av rören vid böjar/skarvar och se om du kan återanvända dem, sedan köp nya PVC böjar, skarvar mm.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...