Gå till innehåll

TropicMarin BioCalsium


hippo

Rekommenderade inlägg

jag vet att det va många här på sg som använde TropicMarin BioCalsium för ett par år sedan.

tänkte kolla om det är någon som fortfarande använder sig av det och hur ni tycker det har funkat under en längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde det under några månader. Det är bra till att bibehålla Ca och Kh om du inte har för mycket koraller. Däremot är det kass att använde för höjningar.

Det är för lite "fjutt" i det till det !

Däremot går det ju bra att använda som buffert... massa karbonater är det i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde det under några månader. Det är bra till att bibehålla Ca och Kh om du inte har för mycket koraller. Däremot är det kass att använde för höjningar.

Det är för lite "fjutt" i det till det !

Däremot går det ju bra att använda som buffert... massa karbonater är det i det.

Ove, vad använder du idag som tillsatts?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är oxå nyfiken på era erfarenheter då jag just nu letar efter vilket preparat jag ska använda till mitt kar, mätte nu och märkte att kalkalgerna tagit ner Ca ganska mkt. Men det är inte bra höja med alltså? Vad behöver jag för att nå upp från 250 till 400 igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är oxå nyfiken på era erfarenheter då jag just nu letar efter vilket preparat jag ska använda till mitt kar, mätte nu och märkte att kalkalgerna tagit ner Ca ganska mkt. Men det är inte bra höja med alltså? Vad behöver jag för att nå upp från 250 till 400 igen?

http://jdieck1.home.comcast.net/chemcalc.html

http://reef.diesyst.com/

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove, vad använder du idag som tillsatts?

Jag kör Saliferts Ca liquid, tokbekvämt i min burk då 10ml ger en höjning med 10ppm :) Speciellt trevligt att det inte ger dimma som TM Bio Ca gör.

Flyt va :)

Fast det lär ju bli balling med FM's tillsatser vad det lider. Än är det dock inte så dyrt så att det känns befogat att byta.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken otrolig sida, den fixar ju verkligen allt :) tack!

Håller med! Det gör de båda. Men man får ha koll på det där med hur stor volym som kan vara inredning i karet, annars kan det bli snett, även räkna med volymen i ev. sump. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag använder detta som"grund" och toppar vid behov med Salifert Coral calcium för att öka Ca lite extra.

/PP

gör du kalkvatten på Salifert Coral calcium? det är väl inte heller hydroxid va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har snart kört BC i ett år efter att ha kastade ut kalkreaktorn... Fungerar supersmodigt och är billigt här i stan. Samma kostnad som det kostade att fylla CO till min kalkreaktor faktiskt.

Dimma blir det enbart om man tillsätter för mycket samtidigt - jag försöker tillsätta lite varje dag - då funkar det bra.

Jag vill då tillägga att jag nästan enbart har SPS!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har snart kört BC i ett år efter att ha kastade ut kalkreaktorn... Fungerar supersmodigt och är billigt här i stan. Samma kostnad som det kostade att fylla CO till min kalkreaktor faktiskt.

Dimma blir det enbart om man tillsätter för mycket samtidigt - jag försöker tillsätta lite varje dag - då funkar det bra.

Jag vill då tillägga att jag nästan enbart har SPS!

Hur mycket går det åt/dag för dig ??

** nyfiken **

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket går det åt/dag för dig ??

** nyfiken **

.

När jag körde för fullt gjorde jag av med en 1 kg (1 st burk) i månaden - kostar lite drygt 200:- här i stan.

Kalkreaktorns kolsyretub fyllde jag också en gång i månaden för 180:-...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde för fullt gjorde jag av med en 1 kg (1 st burk) i månaden - kostar lite drygt 200:- här i stan.

Kalkreaktorns kolsyretub fyllde jag också en gång i månaden för 180:-...

OK, det är ungefär som för mig fast jag får dela i 7 för att jämföra med min fjuttbalja...

Hur stor tub var det ? Trodde kalkreaktorer var relativt snåla på co2.

Där jag fyller kostar det lika mycket att fylla 2-kilos och 6,5-kilos !

** ursäkta om jag försöker lära lite av dig **

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...