Gå till innehåll

Ozonreaktor


wrang

Rekommenderade inlägg

De kväveoxider som faller ut är det lite olika hur man rengör. De app. som har induktionsplattor i metall får man manuellt skrapa bort det vita pulvret som bildas. De app. som har glaselektrod t.ex gamla Sanders går dettutom att doppa i utspädd saltsyra.

Svar till Peter Sander 300mg går att reglera mellan 5-300 mg. Det var en sådan jag sålde här på forumet.

Tack för tipset Ingvar men det ska väl vara 50-300mg och inte 5-300mg? Den modellen är anpassad för 500-3000L. http://www.riffhaus.ch/sander-ozonisator-ozonreaktor-certizon-c300-p-1377.html

Jag läste att en dosering på runt 10 mg/100L är normalt. Med tanke på att jag idag har ett kar med vattenvolym på runt 300L så antar jag att det finns risk för överdosering (går väl iofs att ha på timer)?

Sanders 100 modell går från 10-100mg och är anpassad till ett kar på mellan 200-1000L. Skulle verkligen inte detta vara ett bättre och säkrare alternativ i mitt fall eller är det något jag har missförstått?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Greger har rätt! Vad jag se enl. länken så har Sander helt ändrat sina modeller! Min gamla gick att reglera mellan 0 och 300 hur mycket visades med en långramt blinkande till fast sken lysdiod. Att kunna ställa den på 0 var mycket bra då man slapp rycka ur sladdar m.m. Alla nyheter är tydligen inte bättre. Undrar om de ändrat konstruktionen också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,dom gånger jag kört med ozon så var det inte över ca 5mg ,provar nu med igen med en modifierad skummare som inte skummar,men max ca 30mg annar börjar det lukta ozon,om du ska köra 10mg på 100l måste du ha någon form av rening på luften,och det skadar nog nästan alla sorters plast,provade en 6mm pp slang istället för luftslang i två månader och den gick i tusen bitar när man böjde på den sen,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Nej det tror jag inte! I varje fall inte om det är rätt doserat. Jag har dock kör ozonisatorer i 20 år utan att märka detta.

Tack Ingvar. Jag läste någon som hävdade att pumpar med "pinwheel" kunde få en förkortad livslängd men jag kommer nog att köpa en Sanders C 100 och se hur det går. Hade det varit ett jätteproblem hade det nog varit mer uppmärksammat antar jag.

Jag kommer att ha aktivt kol över skummarkoppen och inne i skummarfacket inne i skummaren. Jag antar att detta inte tar bort ozonet innan det hunnit reagera tillräckligt (i summarfacket dvs)?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter: Vad ska du ha ozonet till? Det är väl du som kör skummarlöst?

Är det för att få ett klarare vatten i ett inte så belastat system (antar jag)

Så räcker det bra med att filtrera vattnet över aktivtkol.

De gånger jag använt ozon är när jag känt att skummaren inte orkat bryta ner / skumma bort de organiska resterna (kört ozonet via skummaren).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ingvar. Jag läste någon som hävdade att pumpar med "pinwheel" kunde få en förkortad livslängd men jag kommer nog att köpa en Sanders C 100 och se hur det går. Hade det varit ett jätteproblem hade det nog varit mer uppmärksammat antar jag.

Jag kommer att ha aktivt kol över skummarkoppen och inne i skummarfacket inne i skummaren. Jag antar att detta inte tar bort ozonet innan det hunnit reagera tillräckligt (i summarfacket dvs)?

Mvh Peter

körde du inte utan skummare, eller har du kört igång den igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De prof. anordningarna kör en reaktor (typ gammal skummare) och låter utgående vatten rinna över aktivt kol innan det går tillbaka till karet.

Petrol anledningen är främst att hålla rH värdena höga och konstanta. Använd min formel det gör alla proffsodlare. (man måste naturligt vis ha en redox-pH mätare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter: Vad ska du ha ozonet till? Det är väl du som kör skummarlöst?

Är det för att få ett klarare vatten i ett inte så belastat system (antar jag)

Så räcker det bra med att filtrera vattnet över aktivtkol.

De gånger jag använt ozon är när jag känt att skummaren inte orkat bryta ner / skumma bort de organiska resterna (kört ozonet via skummaren).

Jo det stämmer att jag idag kör skummarlöst men jag vill testa ozon eftersom jag tror att det har många fördelar.

1. En fördel är som sagt att vattnet blir klarare vilket är estetiskt vackert och att man därmed får en bättre ljuspenetration i vattnet vilket man inte ska underskatta (kan delvis göras med aktivt kol men där avtar effekten snabbt och är ojämn).

2. Det bryter ner ammonium till nitrat vilket förbättrar vattenkvaliteten (mindre alger).

3. Det dödar bakterier och virus i viss utsträckning vilket minskar risken för att fiskar etc ska bli sjuka (ersätter/kompletterar UV). Hur effektivt det är i det här hänseendet är jag dock osäker på.

4. Ozonet kan binda partiklar samman så att skummaren blir mer effektiv (om man får mindre skumning så kan det bero på för hög dosering av ozon).

5. Det höjer syresättningen på vattnet avsevärt vilket är positivt, inte minst om man som jag inte har refugium/sump och något som blir viktigare ju äldre och mer välfyllt ett kar blir.

Allt detta gör det intressant för mig att testa ozon, inte minst på mitt kommande kar.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag förlorade fisk på fisk av prick och nigertryckaren bara hade timmar kvar i livet så hittade jag min ozon, jag kopplade in den och körde max så det osade, inget att förlora. Karet släcktes som vanligt kl 20:00 och jag räknade med ett lik på morgonen men! fiskrackaren simmade omkring och var jättepigg och några dagar senare var all prick borta och övriga överlevare var lika fina, jag tror att ozonet syresatte vattnet så mycket att det var därför de överlevde, pricken sätter sig ju också på gälarna vad jag har förstått och då kan det ju vara så att de helt enkelt kvävs till döds. vet inte om det bara var en slump/mirakel men jag tror på ozon på sjuka fiskar efter detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor är den reella risken att fläska på för mycket med ozon så att redoxpotentialen sticker iväg farligt nycket? Kan man vara lugn i att bara koppla in första bästa ozon man får tag på, eller är det viktigt att matcha storleken på ozonisatorn till karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...