Gå till innehåll

Ozonreaktor


wrang

Rekommenderade inlägg

jag har aldrig sett en ozonreaktor. men den funkar antagligen ungefär som en skummare - luften/ozonet får kontakt-tid i en vattenpelare för att sedan vädras ut när det når ytan - så det är väl i saltvattens-sammanhang enklare att använda skummaren.

Din ATI klarar ozon - det är oftast bara snikiga "kines-skummare" byggda i fel plast som inte gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag tror att hälsoriskerna är betydligt överdrivna, eftersom den effektiva mängden Ozon som dessa apparater producerar är ganska liten - men installationsanvisningarna brukar ju rekommendera ett aktivt kolfilter på "avgasröret"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man säger såhär; ozon känner du i starkare mängder på lukten om du står nära "utloppet"... Luktar lite konstigt. Får du däremot huvudvärk, yrsel och illamående, ja då är det en hälsorisk i långa loppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Kan ni som använder ozon förklara hur ni använder dem och vilka effekter ni märkt?

Använder många en lufttorkare (ozon bildas effektivare vid låg luftfuktighet)?

Hur sköter ni doseringen? Har ni en ORP mätare som sätter på och stänger av ozontillförseln när det når en hög respektive låg nivå?

Använder ni aktivt kol både i skummarkoppen och innan utflödet i akvariet?

Vilket märke är bäst och vilken modell använder ni i förhållande till karet (undrar om det räcker att köpa en mindre kraftfull modell än vad som rekommenderas)?

Om jag förstått det rätt så kan det gå till på följande sätt: Ett luftintag som helst är kopplat till torr luft alternativt en lufttorkare, denna luft går in i ozonreaktorn där syret omvandlas till ozon och går vidare in i skummaren via skummarens luftintag, kol vid skummarkopp och innan det kommer ut i vattnet hindrar att det kommer ut i luften (dåligt för människan) och ut i vattnet (dåligt för fiskar som kan få brända hjälar bl.a.). Tillförseln bör skötas med en ORP mätare för att dosera rätt mängd ozon.

De främsta positiva effekterna är alltså att vattnet blir kristallklart (oftast verkar personer bli överraskad över hur klart vattnet kan bli)? Det dödar bakterier etc liknande ett UVC? ORP värdena blir bättre (innebär det automatiskt bättre syresättning?)?

En del hävdar att skumningen blir betydligt bättre, andra att det blir sämre med ozon. Vad är rätt?

Tacksam för svar och gärna egna erfarenheter.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inga nackdelar med ozon, bara fördelar - det gör vattnet kristallklart, det dödar parasiter och patogena bakterier, det förbättrar skummarens upptag och är effektivt mot cyano och dino´s.

Det funkar bra med en "torrbollen" som avfuktare - torrboll placerad i större burk som luften tas ifrån.

Jag har aldrig använt kol i för "avgasröret", det är nog lite överdrivet nojigt - det är extremt små mängder som produceras av ozonisatorn.

Det finns/fanns en nackdel - sander ozonisatorn av den gamla modellen tycker jag gick sönder ganska ofta, men jag antar att problemet är borta med dom nya Piezo-elektriska

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon har många fördelar och kan delvis ersätta UV rör (som också joniserar). Rätt doserat så betraktar jag riskerna som obefintliga. Ozon har en mycket speciell lukt och luktar det så minska dosen. Nästan alla stora offentliga kar och fiskodlare kör ozonn för att hålla redoxpotentialen hög och konstant. De färgmänen som innehåller bensenringar och gör att gammalt vatten blir gult, bryts mycket effektivt ned av ozon vilket gör att vattnet klarnar och även blir mer ljusgenomsläppligt. Ozon har även förmågan att mycket effektivt omvandla ammonium och nitrit till nitrat.

De nyare ozonisatorerna håller mycket bättre än de gamla är lätta att rengöra (vilket krävs regelbundet) och kräver dessutom ej avfuktare. Allra bäst effekt får man om man låter ozonreaktionen ske i en speciell reaktor och från denna leder in vattnet till en skummare. I off. kar så ledsvattnet över ett kolfilter innan det går tillbakka till karet men vi talar då om ozonisatorer med en kappacität som inte finns i hobbyvärlden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utmärkta svar från två erfarna och duktiga herrar, tack!

Har ni eller någon annan någon erfarenhet/synpunkt på dessa två modeller. Är detta nya modeller och finns det någon nackdel att skaffa en med större kapacitet än karet eller går det att strypa produktionen på de större (tänker på uppgradering)?:

http://www.shop-meeresaquaristik.de/index.php?cat=c90_Ozon.html&XTCsid=2d1aa42b45be423f24d85194bdac7a59

Jag antar att ni låter ozonet gå ner i pumpen och inte direkt ut i karet efter skummaren? Jag vet att ozonet försvinner på några sekunder men i mitt fall där jag inte har sump kanske det är bäst att placera lite kol efter skummaren för säkerhets skull om det blir aktuellt.

Så ni mäter inte redox värden utan bara höftar lite på känn? Vilka doseringar och hur mycket ozon producerar era? Låter ni den gå 24/7?

Greger: är torrboll en produkt som man kan köpa i en järnaffär el dyl?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ni som använder ozon förklara hur ni använder dem och vilka effekter ni märkt?

Använder många en lufttorkare (ozon bildas effektivare vid låg luftfuktighet)?

Hur sköter ni doseringen? Har ni en ORP mätare som sätter på och stänger av ozontillförseln när det når en hög respektive låg nivå?

Använder ni aktivt kol både i skummarkoppen och innan utflödet i akvariet?

Vilket märke är bäst och vilken modell använder ni i förhållande till karet (undrar om det räcker att köpa en mindre kraftfull modell än vad som rekommenderas)?

Om jag förstått det rätt så kan det gå till på följande sätt: Ett luftintag som helst är kopplat till torr luft alternativt en lufttorkare, denna luft går in i ozonreaktorn där syret omvandlas till ozon och går vidare in i skummaren via skummarens luftintag, kol vid skummarkopp och innan det kommer ut i vattnet hindrar att det kommer ut i luften (dåligt för människan) och ut i vattnet (dåligt för fiskar som kan få brända hjälar bl.a.). Tillförseln bör skötas med en ORP mätare för att dosera rätt mängd ozon.

De främsta positiva effekterna är alltså att vattnet blir kristallklart (oftast verkar personer bli överraskad över hur klart vattnet kan bli)? Det dödar bakterier etc liknande ett UVC? ORP värdena blir bättre (innebär det automatiskt bättre syresättning?)?

En del hävdar att skumningen blir betydligt bättre, andra att det blir sämre med ozon. Vad är rätt?

Tacksam för svar och gärna egna erfarenheter.

Mvh Peter

Har kört med ozon tidigare men slutade med de för 7 år sen. de jag upplevde var att de inte på något sätt dödade ngr mikrober..dvs jag fick precis lika mkt vita prick, svamp etc som utan ozon. Överdosering tror jag är skadligt, så man bör nog styra den med en redoxmätare. Skumningen tyckte jag försämrades. de kom lätt ut ozon i luften om man överdoserade=ej bra för människan. Den enda fördleen jag såg var som du skriver ett otroligt klart vatten, men de går ju fixa på annat sätt. jag har svårt att se ngr fördelar med ozon, de va populärt på 90 talet, men jag har en känsla av att rätt få använder de idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas så är det inte! Ozon är lika aktuellt idag som förr, men som jag skrev så är det en fördel att använda en spec. reaktor och ej direkt i skummaren. Om man använder skummaren så skall tillsatsen vara låg säg 5-10mg så gör väldigt många i Tyskland. För stor tillsats ger en sämre skummning även enl. min erfarenhet och detta beror på att en del polära föreningar bryts ned så att de ej kan skummas t.ex vissa proteiner.

Trots ovan så rekommenderar jag en riktig apparat t.ex 300mg då dessa har finessen att kunna regleras via inbyggd reostat. Redoxvärdena skall mätas i karet rH2

Formel:

rH2 = 2* + 2* pH

...........UN mV

Skall ligga mellen 30-32 ej högre (då tillsäts för mycket)

När man väl har fått sitt kar OK så räcker det att utföra denna test 1 gång i månden om inte för mycket ändras. Fördelen är även att pH blir mycket konstant.

Vi kan säga att att använda ozon är som att ha både livrem och hängslen och det går naturligtvis bra även utan. (vilket gäller de flesta tillbehör och kemiska trick)

P.s de som inte förstår formlen sök i tidigare länkar där detta nogrant diskuterats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas så är det inte! Ozon är lika aktuellt idag som förr, men som jag skrev så är det en fördel att använda en spec. reaktor och ej direkt i skummaren. Om man använder skummaren så skall tillsatsen vara låg säg 5-10mg så gör väldigt många i Tyskland. För stor tillsats ger en sämre skummning även enl. min erfarenhet och detta beror på att en del polära föreningar bryts ned så att de ej kan skummas t.ex vissa proteiner.

Trots ovan så rekommenderar jag en riktig apparat t.ex 300mg då dessa har finessen att kunna regleras via inbyggd reostat. Redoxvärdena skall mätas i karet rH2

Formel:

rH2 = 2* + 2* pH

...........UN mV

Skall ligga mellen 30-32 ej högre (då tillsäts för mycket)

När man väl har fått sitt kar OK så räcker det att utföra denna test 1 gång i månden om inte för mycket ändras. Fördelen är även att pH blir mycket konstant.

Vi kan säga att att använda ozon är som att ha både livrem och hängslen och det går naturligtvis bra även utan. (vilket gäller de flesta tillbehör och kemiska trick)

P.s de som inte förstår formlen sök i tidigare länkar där detta nogrant diskuterats.

De e lugnt...jag tror dej...men kanske de är lokala traditioner också...för jag känner inte många längre som kör med ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trots ovan så rekommenderar jag en riktig apparat t.ex 300mg då dessa har finessen att kunna regleras via inbyggd reostat. .

Intressant Ingvar, tack.

Menar du att det inte går att styra strömstyrkan/ozonproduktionen på mindre kraftiga modeller? Vilken styrka och modell ovan hade du valt (jag har idag ett 400L och planerar ett på runt 800L)?

Tack för tipsen angående torrbollen, jag ska ta mig till K-rauta och kolla upp detta.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red Sea har en reglerbar variant med inbyggd redoxmätare och den stänger av sig automatiskt när redox blir för högt. Jag har en som jag använder då och då!

Ingvar - har gör du rent ozonatorer? Min fungerar lite dåligt och jag tror det är dax att göra rent den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kväveoxider som faller ut är det lite olika hur man rengör. De app. som har induktionsplattor i metall får man manuellt skrapa bort det vita pulvret som bildas. De app. som har glaselektrod t.ex gamla Sanders går dettutom att doppa i utspädd saltsyra.

Svar till Peter Sander 300mg går att reglera mellan 5-300 mg. Det var en sådan jag sålde här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon är lika aktuellt idag som förr, men som jag skrev så är det en fördel att använda en spec. reaktor och ej direkt i skummaren.

För några månader sedan läste jag en tråd på RC där någon av de namnkunniga herrarna tyckte (som Ingvar skriver) att en reaktor var att föredra. Om man använde skummare tyckte han att man inte skule använda sin dyra värsting skummare även om de var "ozonsäkra". Better safe than sorry.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker detta med en separat ozonreaktor känns som ytterligare "en perfekt lösning på ett icke existerande problem" - en riktig skummare byggd i akryl (plexiglas) är ozonsäker - däremot finns det skummare byggda i nån tjock genomskinlig plast som inte tål ozon. (men dom skummar å andra sidan inge vidare heller)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även de bästa skummare av akryl påverkas av ozon med tiden. Det första tecknet är att arylen gulnar, men det har naturligtvis inget med funktionen av skummaren att göra. Skummare gjorda i PVC därimot påverkas kraftigt och kan gå sönder efter några år..men som sagt man skall inte överdosera. Magtnus skriver "med inbyggd redoxmätere" naturligtvis helt prefekt en Lanborgini.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns plaster som inte tål ozon alls utan krackelerar och vittrar sönder ganska snabbt. Däremot har jag en gammal Sanderskummare som säkert gått med ozon i 15år eller mer och forfarande är fräsch, lite gul som sagt men det kan nog lika gärna ha med uv-ljus att göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...