Gå till innehåll

Ozonreaktor


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag skulle också vilja få förklaring på hur dom fungerar?

Har hört att det blir jätte klart vatten om man kör med ozon i tanken, lyssnade på en föreläsning på internet där han lyffte fram hur klart och fint vattnet verkligen blev. Man blev lite intresserad och nyfiken på hur det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle också vilja få förklaring på hur dom fungerar?

Har hört att det blir jätte klart vatten om man kör med ozon i tanken, lyssnade på en föreläsning på internet där han lyffte fram hur klart och fint vattnet verkligen blev. Man blev lite intresserad och nyfiken på hur det fungerar.

dom flesta kör väl ozon i skummaren.. hur en reaktor funkar har jag ingen aning om :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom flesta kör väl ozon i skummaren.. hur en reaktor funkar har jag ingen aning om :S

Gör dom? Jag läste någonstans om hälsorisker med ozon men jag kommer tyvärr inte ihåg exakt vilka dom är eller hur stora........ så är det att bli gammal och senil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör dom? Jag läste någonstans om hälsorisker med ozon men jag kommer tyvärr inte ihåg exakt vilka dom är eller hur stora........ så är det att bli gammal och senil.

jag formulerade mig lite dåligt, det jag menade var att dom som kör ozon gör det väl för det mesta genom skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ozon för akvariebruk är ej farligt då man ser till att man ej kan överdosera (rätt storlek på ozonisator) samt kontrollerar värdet automatiskt med en controller.

typ allt ozon förbrukas i skummaren.

finns många andra hemmaprodukter som använder ozon.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så länge man följer de rekommendationer jag gav ovan + tillverkarens för utrustningen är det inga hälsorisker.

~Henrik

Vad händer om man inte gör det då?

Om den är trasig så att det läcker ut på nått annat ställe än där det är meningen.

/Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer om man inte gör det då?

Om den är trasig så att det läcker ut på nått annat ställe än där det är meningen.

/Karro

jag skulle säga typ ingenting, detta är så små mängder som gäller vid akvariebruk.

man kan dock undvika en del genom ha bra ventilering (+ aktivt kol för luftreningen).

finns andra saker kan gå sönder som kan läcka ut ozon i hemmet, typ luftkonditionering som använder ozon.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vanligaste typen av Ozonisator "adderar" en extra molekyl till syre genom elektrisk urladdning (typ åskväder) så O2 blir O3 (hur f-n gör man upphöjda siffror?)

Den mängd en akvarieozonisator producerar är ganska liten - drar man på för mycket så känns det på lukten, samt att man kan bli torr i halsen och få huvudvärk.

Är lite skraj kan man sätta en liten behållare med aktivt kol på skummarkoppens lufthål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey tack båda. har skickat ett mail till ATI får se vad de säger.

Ja den går ej alls just nu ligger redoxen på 380 utan att gjort nått så det är nog som du säger petter varför använda nått då man ej behöver det.

Skall fortsätta läsningen på denna sidan med

Ozone and the Reef Aquarium, Part 2:

Equipment and Safety

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang Greger har redan förklarat detta.

Men en elektrisk laddning av tillräklig spänning orsakar ett kraftigt magnetfällt som för mår spränga syre molekylen O2 i två bitar O + O. Då den ej kan finns fritt så slår den i hop sig med närmaste reaktiv granne O2 är polärt och den hänger på och bildar det mycket reaktiva O3.

Det är tyvärr så att O även kan reagera med kväve och spec. om vattenånga (H2O) finns närvarande så bildas nitrösa föreningar som faller ut som sett vitt pulver i ozonisatorn som måste rengöras.

Det finns även annat sätt att splittra O2 och det är genom joniserande strålning (vilktet vi skall vara tacksamma för) och det är så solen gör (samt vissa lysrör). Här separeras delarna genom att den tillföra energin exiterar O2 molekylen. Slutligen så kan man även åstadkomma detta i en partikelaccelerator (fungerar som bowlingklot).

Hoppas du förstår jag har försök förklara så popullär jag kan och undvikit de spec. termer bl.a för bindningarna som finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta som använder ozon blir ofta överraskade hur mycket klarare vattnet blir även om det ser klart ut från början. Effekten blir självklart större ju större kar man har.

Finns det någon lösning att koppla in ozon utan att använda skummare (med hänsyn till säkerhet)?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och det besvarar kanske också Wrangs fråga; vad är en ozonreaktor?

Mig veterligen ser dom ut ungefär som Co2-reaktorer, dvs en rund behållare där akvarievattnet genomflödas med ett hål för gasinmatning. Skillnaden här är väl att man behöver köra med en luftpump före ozongeneratorn för att kunna "trycka" in gasen i reaktorn.

Lämpligtvis borde det även finnas en avluftning på denna, så man kan leda ut ozonet ur reaktorn och genom en behållare med aktivt kol.

EDIT: Här är en typisk ozonreaktor: länk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...