Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

"Less is more"

Inspirerades av Lasse här på forumet och är sedan ett dygn stolt ägare till ett RSM. Enkelt att sätta upp och ser bra ut i vardagsrummet. Har ett problem, dock. Instruktionsboken som följde med var gudsigförbarme på tyska o franska! Kan således inte läsa den. Nån som vet hur man ställer in skummaren? Nu släpper den ifrån sig så mycket luft att vattnet blir alldeles mjölkigt om jag har båda cirkulationspumparna på.

Bilder kommer senare!

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Postat

Tack för vänligheten! Trevligt att ha hittat Saltvattensguiden. En kraftfull hjälp för att få ordning på nybörjarburken.

Förutom RSM inhandlades på Triton RO, UV-C, påfyllnadsautomatik (Deltec) som levereras nästa vecka, en Corallia 1 samt diverse tester. Kör med ett 6 cm bottenlager av korallsand. Planerna är att fylla burken med mjukkoraller och ryggradslösa djur. Tänker ha rel få (och små) fiskar. Har inte riktigt bestämt mig för vilka än. Överväger även jättemusslor. Är lite tveksam här då jag är orolig att ljuset är för svagt för dessa. Någon med erfarenhet av jättemusslor och RSM?

Kul med en till RedSea MAX akvarist.

Välkommen till saltvattensguiden

Vet ej vad det var för länk innan men här kommer en annan http://www.redseamax.com/redseamax/downloads/MAX%20user%20manual%20SE.pdf

Postat

Ljus kommer det säkert räcka man brukar prata om ett bra ljus för koraller är 1watt per liter vatten

själv kör jag bara med 0,82watt/liter och stenkorallerna trivs jätte bra

Fattar dock inte varför du köpte ett UVC i starten ser ingen vitts med detta.

kör själv inte med UVC alls utan då man ser att fiskarna är dåliga. Men smaken är olika men mitt tipps köp nått annat för pengarna och införskaffa en UVC då du verkligen behöver det!

Postat

UV-C är en nojja jag har. Använder det tom i min sötvattenburk

Ljus kommer det säkert räcka man brukar prata om ett bra ljus för koraller är 1watt per liter vatten

själv kör jag bara med 0,82watt/liter och stenkorallerna trivs jätte bra

Fattar dock inte varför du köpte ett UVC i starten ser ingen vitts med detta.

kör själv inte med UVC alls utan då man ser att fiskarna är dåliga. Men smaken är olika men mitt tipps köp nått annat för pengarna och införskaffa en UVC då du verkligen behöver det!

Postat

Såg den här filmen på nätet. http://truenorthreef.com/PicoMovie.wmv

Något av det läckraste jag sett! Bara musiken gör filmen värd att se ("Shallow water" av ett belgiskt band som heter "Sylver"). Gillar ägarens filsofi med ingen synlig teknik. Han vill att det skall se ut som om burken "sköts genom magi".

Har efter bara 24 timmars saltvattensägande funderade på vad nästa projekt skall bli. Funderar på en större variant (60x60x60) av burken i filmen med canisterfilter i möbeln under och till- samt frånflöde genom botten. Finns rejält stora sådana som borde kunna förses med massor av LS, belysing och algfilter osv.

"Ike, the mantis shrimp" (som bor i burken ovan) var en osedvanligt läcker varelse. Nån som vet något om denna art?

Postat

Skulle gärna göra det så men det blir knepigt om all teknik skall skötas "underifrån" a´la länken. Finns det någon teknisk lösning som inte kräver överrinning, osv?

Tack för mantis länken! Coola varelser. På länken fanns en artikel om en stackars sportfiskare som blev överfallan av ilsken räka!

tips: ska du ha 60x60x60 akvarium i framtiden kör med riktig sump och inget canisterfiler.

mantisräkor är intressanta men äter fisk, sniglar

http://www.blueboard.com/mantis/

~Henrik

Postat

man kan ha teknik som skummare mm i akvariet, men då blir det inte direkt osynligt men behöver ingen överrinning.

men det är ganska bekvämt med sköta allt 'underifrån' sumpen, alla saker sammlade på ett ställe, och framförallt du slipper se dem med..

Canister sammlar en del skit som mekaniska filter och du har sten mm i dem, annars kan du köra med canisterfiltert tomt för undvika det samt inte behöva ngn överinning - men då kan du lika gärna ha cirkulationspumpar i akvariet istället.

~Henrik

Postat
man kan ha teknik som skummare mm i akvariet, men då blir det inte direkt osynligt men behöver ingen överrinning.

men det är ganska bekvämt med sköta allt 'underifrån' sumpen, alla saker sammlade på ett ställe, och framförallt du slipper se dem med..

Canister sammlar en del skit som mekaniska filter och du har sten mm i dem, annars kan du köra med canisterfiltert tomt för undvika det samt inte behöva ngn överinning - men då kan du lika gärna ha cirkulationspumpar i akvariet istället.

~Henrik

Hittade lite info om hur "Ike, the mantis shrimps" husse har löst saker o ting för att få tekniken osynlig.

70w de halide in reflector

- 20k bulb

- mounted in desk lamp housing to look more natural in the office

- electronic ballast sits on the edge of the desk like a paper weight

- on a 12 hour timer

12" cube tank

- 7.5gal

- starfire glass with polished edges

- two 3/4" bulkheads in the bottom

- pvc strainer on the intake bulkhead and wide plastic mesh on the return bulkhead to prevent Ike from going down

- 3/4" hosebarbs threaded into the bottoms of the bulkheads

Eheim 2128 cannister filter

- Hoses connect filter directly to the bottom of the tank

- Drilled for lights and heater

- 50w Hydor heater in top media compartment

- 5w submersible halogen light growing chaeto 24/7 in the middle compartment

- LR rubble in bottom compartment

Auto Topoff

- Laboratory grade Advantage Controls electronic metering pump

- Set to deliver RO/DI water at the same rate of evaporation (approx. 0.6ml/minute real time)

- Sits on top of a 2 gal resevoir bucket

- Connected via a tee-fitting to inject topoff water directly into the intake hose halfway between the bottom of the tank and the cannister filter

Controller * (pending)

- Ranco digital electronic (single stage)

- Controls the Hydor heater in the cannister filter (shuts the heater off if temp ever goes above 82 degrees)

- Temperature probe connected via tee-fitting into the middle of the cannister filters return hose

The reason for all of the specialized equipment/mods is that I wanted to have a heathy, stable tank that could be viewed from 360degrees without any equipment visible.

The result:

För mer info + bilder, kolla här

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=707234&perpage=25&pagenumber=4

Postat

Aj, då! Första problemet. Vattnet blir varmt! Nu på eftermiddagen var det 30 grader trots att det inte var någon speciellt varm dag!! Har slagit av värmaren samt lyft på främre delen av locket. Är detta normalt?

Har dessutom inte lyckats köra båda cirkulationspumparna då det drar med sig alldeles för mycket bubblor från skummaren.

Nån som har lösning på dessa problem?

Tydligen finns det en speciell kylare till RSM. Är den på marknaden än?

Postat

Temperaturen är fortfarande ett problem. Den drar sig upp mot 30 grader trots att det bara är 22 i rummet. Har däför skaffat en kylare för att komma till rätta med problemet. Nu är det totalt 13 kg LS i karet samt ca 5 kg död LS is botten. Hoppas det skall räcka! Bifogar några usla bilder tagna med luren.

Postat

Temperaturen är fortfarande ett problem. Den drar sig upp mot 30 grader trots att det bara är 22 i rummet. Har däför skaffat en kylare för att komma till rätta med problemet. Nu är det totalt 13 kg LS i karet samt ca 5 kg död LS i botten. Hoppas det skall räcka! Bifogar en usel bild fotad med luren.

Har dessutom hittat en del "kryp" i LS. Massor av ormsjöstjärnor (vita med svarta streck), små gammarus-liknande räkor samt en ca 2 cm stor abalone. Coolt! Vem behöver TV längre?

post-3231-14468914154473_thumb.jpg

Postat
Aqua Medic´s minsta. Kostade ca 2300 på Triton

OK, tack för svaret. Du får gärna berätta om den klarar jobbet då du hunnit provköra den. Klarar den denna sommaren så klarar den säkert det mesta...

Postat

Stämmer. Minikylaren använder inte kylmedium utan ett peltier element. Har kopplat in den i en "closed loop" med en Eheim pump som ger 650l i timmen. I samma loop har jag också lagt UVt. Kylaren är inte den mest kraftfulla men den räcker för detta ändamål. Var dock tvungen att montera in en liten fläkt i bänken då det annars blev rätt varmt runt kylaren. Den stora fördelen med kylaren är annars att den är väldigt tyst.

Funderar också att byta ut den ohemult stora skummaren som sitter i mot en mindre Tunze (den minsta). Facket som orginalskummaren sitter i är ju rejält stort och skulle kunna tjänstgöra som refugium med macroalger, kanske en DSB samt annat smått och gott. Någon med åsikter om detta förslag?

Postat

En liten uppdatering.

Nitrit har legat på 0 i snart två veckor nu och idag hände samma sak med fosfat och nitrat. Känns som jag är på G!

Tyvärr ligger Ca lite lågt (350) och likaså pH/alkalinitet (ca 8 på morgonen). Har dock besökt Leffe på Triton (igen! Faktum är att jag -bildligt talat- inte ens törs gå på toaletten utan att Leffe sagt att det är OK) och införskaffat kemikalier. Planerar att köra Balling-light from imorgon. Passade också på att skaffa lite spårämnen.

Första firren är också på plats. En Mandarin som gillar att käka fryst mysis.

Har lite svårt att förstå varför man skall byta vatten om nitratnivån ligger på 0 och man samtidigt ersätter spårämnen samt kör Balling metoden. Nån klok person därute som kan förklara?

Nån med RedSeaMax erfarenhet var det är bäst att placera sensorerna för Tunzes Osmolator?

Har också hört knäppanden från burken. Ljudet är högfrekvent och klickande till sin karaktär. Ljuden kommer oftast två och två men ibland är det bara ett. Det blev intensivare när ett mysismoln drev in i LS röset. Kan det vara en pistolräka eller -gudsigförbarme- en mantis som följt med stenen?

Hade tänkt att jag skulle ha LS från lite olika ställen för att få som mycket biodiversitet som möjligt Stenen från ett ställe vara i stort sett steril, från det andra stället var det något bättre medan den sten som inhandlades i Täby-trakten fullkommligt kryllade av liv. Lustigt att kvaliteten varierar så och att den inte tycks vara kopplad till priset på stenen?


×
×
  • Skapa Ny...