Gå till innehåll

Catalaphyllia jardinei?


aerie

Rekommenderade inlägg

Satt och kollade igenom artregistret och observerade Elegance korallen, Catalaphyllia jardinei, som hade en 1 som svårighetsgrad. Efter vad jag läst på bla reef central så verkar i princip alla exemplar dö inom de första månaderna nu för tiden(var tåligare i början av saltvattenshobbyn). Är bara nyfiken på vad ni som provat på den har för erfarenheter, själv har jag inte ens sett den i butik här nere.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en som funkar hur fint som helst.

De är dock ingen enkel korall att acklimatisera. När man väl fått den att trivas är den enkel. Jag har ett par Clowner som bor i den nu och den är förvånansvärt tålig mot det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft min i snart 3 månader utan några problem. Problemen lär väl börja nu om de uppstår vad jag förstått.

Har läst en hel del om denna korall och information om hur den ska stå osv. varierar något enormt. Min teori är att det är stor skillnad på "nya" och "gamla" varianten av korallen.

Jag har mitt på botten, medelstarkt ljus och medelstark cirkulation.

Hur har du ställt din Capote?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft min i snart 3 månader utan några problem. Problemen lär väl börja nu om de uppstår vad jag förstått.

Har läst en hel del om denna korall och information om hur den ska stå osv. varierar något enormt. Min teori är att det är stor skillnad på "nya" och "gamla" varianten av korallen.

Jag har mitt på botten, medelstarkt ljus och medelstark cirkulation.

Hur har du ställt din Capote?

Den står mitt i höjdmässigt och jag har alltid lyckats bäst med anemon-koraller som står i nedre delen av burken. Där den står är det en rätt jämn medelstark cirkulation.

EN fråga till Capote, matar du din. Med vad isåfall?

Jag matar den inte specifikt men jag kör ju i rätt mycket levande i min burk. Brachionius, Artemia, wurdemanniyngel, fridmanniyngel och lite tiggerpods. Sen lite phyto också men den är stendöd.

Så lite käk snappar den nog upp förutom ljuset.

Bild på min

attachment.php?attachmentid=12104&d=1170968827

Inte alls lika tjusig som Laggemans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild på min i blåljus, bilden är väl ca 2 månader gammal och den har växt en hel del sedan dess ser jag - kul!

Den står mitt i höjdmässigt och jag har alltid lyckats bäst med anemon-koraller som står i nedre delen av burken. Där den står är det en rätt jämn medelstark cirkulation.

Jag har fått för mig att min tappat lite färg sedan jag flyttat min till att stå lite ljusare än tidigare, har du (eller någon annan) märkt något liknande?

elegancehelbildwi7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Catalaphyllia jardinei finns inte upptagen på vare sej EUs lista A eller i cites I tycker de e lite konstigt med denna skröna som e så lätt att haka på för många. Det är ioförsiog så att individuella restriktioner finns ibland som tex i australien och solomon islands.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2005/l_215/l_21520050819en00010060.pdf

WWW.cites.org

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt Ted, för enligt kf 349/2003 och en nyreviderad utgåva så är import till EU förbjuden för dessa koraller från Indonesien, Salomon islands + nåt mer ställe.

Undantag är odlade ex. på artificiellt substrat (pluggar), men då finns det ju dokument på att dom är odlade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leif, Ted skriver ju också just detta, att det är med undantag från vissa ställen, tex just Solomonöarna som du själv skriver. Så då kan man väl säga att så länge d inte kommer från dessa ställen så är det ok. :)

Det är ioförsiog så att individuella restriktioner finns ibland som tex i australien och solomon islands.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju naturligtvis butikerna som ska ha koll på detta, men det är ju rätt mycket importrestriktioner i denna hobbyn redan och jag inbillar mej att det inte direkt blir färre om det fortsätts att importera tveksamma överlevare eller skyddade arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diskussioner kring Catalaphyllia Jardineis laglighet eller inte går inte heta bara på vårat forum.

Se följande två länkar tex.

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=189213

http://www.reefsuk.org/forum/viewtopic.php?t=10929&postdays=0&postorder=asc&start=0

Lite mer info. Dock inte helt Up-to-date

At the end of May the EU

Scientific Review Group (SRG) that provides advice on CITES matters held a meeting. They decided to place “negative opinions” on the following species from:

Indonesia

Hydnophora microconos

Nemenzophyllia turbida

Scolymia vitiensis

Trachyphyllia geoffroyi

Wellsophyllia radiata

Fiji

Blastomussa wellsi

Catalaphyllia jardinei

Euphyllia yaeyamensis

Hydnophora rigida

Plerogyra simplex

P. sinuosa

Scolymia vitiensis

Trachyphyllia geoffroyi

A negative opinion means in practical terms a ban on imports of these species to the EU. We would once again draw member’s attention to the fact that once a coral is imported illegally then it remains illegal, even if it moves from one member state to another. We strongly recommend members insist that anyone selling these species (and those already subject to negative opinions) from theseorigins provide an import number or copy import permit.

saxat från

http://www.ornamentalfish.org/common/acrobat/the%20voice%20issue%2019.PDF

Här ser man att den precis som Leif skrev finns korallen upptagen på EUs lista.

se sid 18 eller bilden nedan, hoppas ni förstår norska.

attachment.php?attachmentid=14773&stc=1&d=1180446213

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/da/oj/2006/l_107/l_10720060420da00030022.pdf

Jag vet att Catalaphyllia Jardinei förekommer i handeln här i Sverige då jag ibland sett den på listor. Jag tycker att de handlare som tar in dessa tveksamma arter gott kan visa upp sina importpapper så att vi kunder kan se att de inte importerats från ett förbjudet bestånd.

Ni som har köpt denna korall, var har ni köpt den?

Jag har personligen aldrig sett den till salu här i Stockholm.

post-839-14468914142182_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hupps, då fick det bli tjära och fjädrar då i alla fall här på guiden.

Såg att de nedan var med från indonesien också.

Så nu bör vi upp med alla butiker som säljer Euphyllia från Indonesien.

Missförstå mig inte! Jag tycker absolut inte att vi ska ha hotade djur i våra burkar. Jag tror att de flesta handlare i Sverige är seriösa med justa Cites o.s.v.

Hela denna hobby är en balansgång. Inte bara vad vi sätter i burkarna utan precis lika viktigt hur vi kombinerar för överlevnad. Hur bra är det med fiskar som stressar ihjäl varandra, anemoner som dör i dåligt vatten, mitrax-krabbor tillsammans med musslor, icke odlade bangaier med liten överlevnadsmöjlighet, icke symbiotiska koraller i burkar utan matning etc. Indignationen och ropen på att butiker skall hängas ut brukar inte vara lika högljudda då.

post-2062-14468914142356_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade Catalaphyllia Jardinei varit endemisk för solomon island och indonesien så visst. Om det däremot är så att det nu finns någon anledning att misstro de man köper sina koraller ifrån så kontakta Mikael Diemer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han jobbar på Jordbruksverket och har hand om sådana här frågor. Han har tillgång till alla cites papper och på så vis vet han om det skulle finnas risk för några anledningar att hetsa kring frågan. Vill du däremot ha ID så kan jag försöka hjälpa dej :-) hihi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...