Gå till innehåll

Vodkametoden VS Sockermetoden


petrol

Rekommenderade inlägg

njaee...ättikssyra går ej in i metabolismen...

/Jonas

Aj, då! Det var länge sedan jag gick kemikursen på KI men jag kunde ha slagit mig i backen på att acetatet gick in i intermediärmetabolismen. Att etanol bildar ättiksyra är jag helt säker på, dock. Samt att etanol behöver glukos för att metaboliseras vidare. Vad har jag missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Heh, japp, jag såg referenser till Marmite och dylika "delikatesser". Undrar hur dessa smakar? :)

Vad jag dock förstod så är inte Marmite till 100% jästextrakt, utan innehåller extraktet. I alla fall om man få tro dessa länkar så innehåller jästextrakt bl.a. amino acid glutamate, och glutamic acid borde i så fall ganska bra för våra ändamål:

http://en.wikipedia.org/wiki/Autolyzed_yeast_extract

http://www.eas.com/glossary/glossary.asp?glos_pk=261

http://en.wikipedia.org/wiki/Glutamic_acid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heh, japp, jag såg referenser till Marmite och dylika "delikatesser". Undrar hur dessa smakar? :)

Vad jag dock förstod så är inte Marmite till 100% jästextrakt, utan innehåller extraktet. I alla fall om man få tro dessa länkar så innehåller jästextrakt bl.a. amino acid glutamate, och glutamic acid borde i så fall ganska bra för våra ändamål:

http://en.wikipedia.org/wiki/Autolyzed_yeast_extract

http://www.eas.com/glossary/glossary.asp?glos_pk=261

http://en.wikipedia.org/wiki/Glutamic_acid

Amino acid glutamate kunde vi för några år sedan köpa och äta under namnet "Aromat" (jättegott, tycker jag). Men nu har storebror förbjudit det för det kan ev vara farligt. Jag tror Marmite är rent jästextrakt. Men det innehåller massor av kväve och fosfat.

Smaken kan beskrivas som "umami" (den femte grundsmaken) fast med en obehaglig "kletkänsla".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att du vill ha det. En häxblandning som innehaller, inte bara kol, utan kväve, fosfat och annat läskigt.

Vill du trots allt testa det betraktas det som en delikatess i England ("Engelsk delikatess, borde ringa varningsklockor här....) och säljs under namnet "Marmite". Engelsmännen breder det pa mackor och sen (huvvaligen) äter de upp det. Tror att det är en acquired taste fran krigsaren. Marmite görs av gunket som blir över när de framställer öl.

jästextrakt äter de flesta av oss dagligen, används som smakförhöjare i livsmedel, och finns i en mängd olika sorter, finns fler sorter än den som görs av bryggerijäst, bageri-jästextrakt är en annan variant, jästextrakt används i buljonger snacks mm mm, jästextrakten har en förmåga att höja smaken på råvaran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med färdigblandad vodka+socker som jag sedan har i en flaska (nästan som en grogg),

men jag har bara kört i 3-4 veckor, så det är för tidigt att säga något ännu.

Tyvärr så är hela karet ganska nystartat,

så det blir svårt att göra någon jämförelse....

Detta är mkt intressant! Vad skulle det bästa receptet vara i så fall? Vodka + socker?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med färdigblandad vodka+socker som jag sedan har i en flaska (nästan som en grogg),

men jag har bara kört i 3-4 veckor, så det är för tidigt att säga något ännu.

Tyvärr så är hela karet ganska nystartat,

så det blir svårt att göra någon jämförelse....

Riktig busgrogg, må jag säga...

Hur mycket tillsätter du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, intressant det där med Vodka & Socker. Jag har fått ner nitrat och fosfat bra med enbart Vodka, men bara ned till en viss nivå, det vägrar sjunka lägre oavsett hur mycket Vodka jag använder. Kanske skall göra mig en egen blandning, en riktig Wiking grogg......................:smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, intressant det där med Vodka & Socker. Jag har fått ner nitrat och fosfat bra med enbart Vodka, men bara ned till en viss nivå, det vägrar sjunka lägre oavsett hur mycket Vodka jag använder. Kanske skall göra mig en egen blandning, en riktig Wiking grogg......................:smiley16:

jag föreslog tidigare att man skulle överge vodka metoden och satsa på likörditon, istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj, då! Det var länge sedan jag gick kemikursen på KI men jag kunde ha slagit mig i backen på att acetatet gick in i intermediärmetabolismen. Att etanol bildar ättiksyra är jag helt säker på, dock. Samt att etanol behöver glukos för att metaboliseras vidare. Vad har jag missat?

till att börja med kan du sluta med att vara ironisk...men vi lämnar de!

För de andra så menade jag att ättiksyra inte går direkt in i citroncyracykeln, utan måste omvandlas via andra steg. Druvsyra/pyruvat är slutprodukten som tillsamans med coenzym A omvandlas till acetylcoenzym A. Detta är slutprodukten som sen går in i citroncyracykeln...de som bildar den energirika molekylen ATP. Steget från ättiksyra till acetylcoenzymA är inte så långt, o jag tror till o med jag nånstans skriver de..att den kolkällan är nog inte så tokig...men precis som jag skriver..den går inte DIREKT in i cykeln. De gäller ju att läsa hela texten.

exakt så här skriver jag ngr rader nedanför de citat du feltolkar:

"Ättikssyra tror jag ligger närmare att konverteras in i citroncyracykeln än etanol...så skulle göra ett experiment, vore ättikssyra helt klart intressant."

Ja..du har faktiskt missat nåt. En ursäkt vore smakfullt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar primärt efter det uppmätta nitrat värdet.

I början körde jag ca 5-8 ml per dag i ett 800 liter kar.

Då hade jag 10 mg/l nitrat.

I början( första veckan) händer det inte så mycket,

men sedan så smäller det bara till och nitrat värdet går snabbt mot noll.

Det gäller att man är mycket nogrann i början,

sedan lär man sig ungefär hur mycket vodka man ska ha

som motverkar den dagliga nitratproduktionen.

Man bör vara observant att vissa tillsatser med kolkälla påverkar nitrat värdet

ex FaunaMarina UltraMin S och UltraOrganic sänker nitrat-värdet.

Idag tillsätter jag ca 2-3 ml vodka (med socker) per dag,

men då kör jag även med lite UltraMinS och UltraOrganic.

Jag försöker hålla ett nitratvärde på 2-4 mg/l för bästa tillväxt av koraller.

En annan fördel med att ha mätbara nitrat-värden

är att man minskar riskerar att överdosera.

Mmm! Minnen, minnen... kan nästan känna smaken i munnen och höra dansmusiken.

Hur mycket häller du i (per hundra liter och dygn)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar primärt efter det uppmätta nitrat värdet.

I början körde jag ca 5-8 ml per dag i ett 800 liter kar.

Då hade jag 10 mg/l nitrat.

I början( första veckan) händer det inte så mycket,

men sedan så smäller det bara till och nitrat värdet går snabbt mot noll.

Det gäller att man är mycket nogrann i början,

sedan lär man sig ungefär hur mycket vodka man ska ha

som motverkar den dagliga nitratproduktionen.

Man bör vara observant att vissa tillsatser med kolkälla påverkar nitrat värdet

ex FaunaMarina UltraMin S och UltraOrganic sänker nitrat-värdet.

Idag tillsätter jag ca 2-3 ml vodka (med socker) per dag,

men då kör jag även med lite UltraMinS och UltraOrganic.

Jag försöker hålla ett nitratvärde på 2-4 mg/l för bästa tillväxt av koraller.

En annan fördel med att ha mätbara nitrat-värden

är att man minskar riskerar att överdosera.

Stort tack för infon. Tänker försöka mig på det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

till att börja med kan du sluta med att vara ironisk...men vi lämnar de!

För de andra så menade jag att ättiksyra inte går direkt in i citroncyracykeln, utan måste omvandlas via andra steg. Druvsyra/pyruvat är slutprodukten som tillsamans med coenzym A omvandlas till acetylcoenzym A. Detta är slutprodukten som sen går in i citroncyracykeln...de som bildar den energirika molekylen ATP. Steget från ättiksyra till acetylcoenzymA är inte så långt, o jag tror till o med jag nånstans skriver de..att den kolkällan är nog inte så tokig...men precis som jag skriver..den går inte DIREKT in i cykeln. De gäller ju att läsa hela texten.

exakt så här skriver jag ngr rader nedanför de citat du feltolkar:

"Ättikssyra tror jag ligger närmare att konverteras in i citroncyracykeln än etanol...så skulle göra ett experiment, vore ättikssyra helt klart intressant."

Ja..du har faktiskt missat nåt. En ursäkt vore smakfullt.

Nu hänger jag inte riktigt med. Jag nämnde ingen av cyklarna utan talade bara om metabolismen. Det var allt.

Vad var det som jag hade missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, Jonas. Cyklarna utgör en (liten) DEL av intermediärmetabolismen. Tittar du pa ett schema över den ser du att cyklarna bara upptar en liten del.

hmm..ok..tack för kunnigt svar:)....vetgirig som jag är..skulle du kunna posta eller länka nån schematisk bild:)...förstår inte riktigt annars...ser mest framför mej citroncyracykeln där glukos o syre går in...o koldioxid, vatten o ATP kommer ut....lär mej mer gärna;)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citronsyracykeln och där kan du också se att ATP inte är en direkt produkt av citronsyracykeln utan är ett steg efter. Dessutom är utgångs utgångsmaterialet för processen oxalättikssyra och acetyl-CoA

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolism

MVH Lasse

ursäkta att jag utryckte mej förenklat..jag vet detta lasse, citroncyracykeln e uppklistrad framför näsan på mej;)....tyckte kanske dessa detaljer mest skulle trötta auditoriet..:)..men rätt ska vara rätt som du säger:

Citroncyracykeln bildar NADH, som sedan går vidare in i den sk elektrontransportkedjan, synonymt med cellandningen eller oxidativ fosforylering. Sluprodukten där är ATP, den energirika molekyl som sedan cellen behöver för alla tänkbara enrgikrävande processer. Detta slutsteg/cellandningen behöver också syre (eller som du själv skrivit om, nitrat eller sulfat när syre ej finns:)).

Oxalsyran är ju slutet eller början om man så vill i cykeln, o bildas alltså INNE i cykeln, men eftersom de är just en cykel, är detta den första molekylen som förenas med acetylcoA. oxalsyran kommer alltså ej utifrån vid kolhydratmetabolism, utan kommer från cykeln i sej självt. rent strikt är de bara acetylcoA som är precursorn. Dock utesluter jag inte att oxalsyra kan komma från metabolism av tex fettsyror, o på de sättet gå in i citroncyracykeln..men de är jag osäker på i skrivandets stund, men kanske ligger lite utanför de här dessutom. Arctireef kan kanske fylla på där..han kan mer än mej om de här;).

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...