Gå till innehåll

Vodkametoden VS Sockermetoden


petrol

Rekommenderade inlägg

Arctireef kan kanske fylla på där..han kan mer än mej om de här;).

Mvh

Jonas

Yup. Det stämmer. Arcticreef kan mer. Han har doktorerat i biokemi (även om det var länge sedan).

Har dock inte lust att tjata mer om detta utan konstaterar bara att intermediärmetabolismen är oändligt mycket mer komplex än cyklarna. Den handlar om att tex få in aminosyror i cyklarna, om hur fett skapar energi och hur ketonkroppar kan försörja hjärnan med energi.

Diskussionen börjar dock spåra ur. Det är väl inte mer komplicerat än så att skälet till att vi seglar in på SG är att vi vill att lära oss hur vi skall få våra koraller skall se ut som Acuarios och andras, få lite tips om vilken skummare vi skall lägga våra surt förvärvade pengar på och inte att läsa inlägg av några halvpatetiska "längdpissande" gubbar som du och jag. Föreslår att mod antingen rensar i den här tråden eller låser den till vi lärt oss att uppföra oss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag håller med dej christer...nåt mer djupdykande än vad som hittils sagt är inte relevant här:)..

Tråden handlar om kolkälla, så visst kan de va vettigt att diskussionen gått så långt den hittills gjort trots allt, dvs en schematisk förklaring av metabolismen...vi pratar ju om kolkälla från morgon till kväll i denna hobby..så jag tror det är värdefullt o förklara var denna kolkälla så att säga egentligen gör. Men självklart bör vi stanna med den schematiska beskrivning vi redan gjort.

Dock tror jag de vore av ett pedagogiskt värde om vi öppnade en tråd, frivillig att läsa, där man sammanfattar metabolismen. Vi pratar ju så mkt om de tre ämnen som en cell behöver för att leva, fosfor, kväve o kolväte, så de finns säkert en del som vill ha lite mer kläm på exakt vad dessa ämnen gör. Då ökar förståelsen för zeovit/vodka metoder. Dessutom får man en bättre kritisk blick för alla de preparat som sköljer över oss. Kunskap är vårt enda vapen mot marknadsföring.

Ett alternativ är att vi skriver ihop lite PM, som redan gjorts i vissa ämnen. dessa PM kan sen hittas under lämpliga flikar. Artiklarna bör förslagsvis vara enklare än de på advanceaquarist o behöver inte på något sätt vara heltäckande, och kan med fördel ha en liten populärvetenskaplig touch, så alla skall förstå. Detta är ett förslag till moderatorerna/styrelsen från mej..som ni gärna får kommentera:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dej christer...nåt mer djupdykande än vad som hittils sagt är inte relevant här:)..

Tråden handlar om kolkälla, så visst kan de va vettigt att diskussionen gått så långt den hittills gjort trots allt, dvs en schematisk förklaring av metabolismen...vi pratar ju om kolkälla från morgon till kväll i denna hobby..så jag tror det är värdefullt o förklara var denna kolkälla så att säga egentligen gör. Men självklart bör vi stanna med den schematiska beskrivning vi redan gjort.

Dock tror jag de vore av ett pedagogiskt värde om vi öppnade en tråd, frivillig att läsa, där man sammanfattar metabolismen. Vi pratar ju så mkt om de tre ämnen som en cell behöver för att leva, fosfor, kväve o kolväte, så de finns säkert en del som vill ha lite mer kläm på exakt vad dessa ämnen gör. Då ökar förståelsen för zeovit/vodka metoder. Dessutom får man en bättre kritisk blick för alla de preparat som sköljer över oss. Kunskap är vårt enda vapen mot marknadsföring.

Ett alternativ är att vi skriver ihop lite PM, som redan gjorts i vissa ämnen. dessa PM kan sen hittas under lämpliga flikar. Artiklarna bör förslagsvis vara enklare än de på advanceaquarist o behöver inte på något sätt vara heltäckande, och kan med fördel ha en liten populärvetenskaplig touch, så alla skall förstå. Detta är ett förslag till moderatorerna/styrelsen från mej..som ni gärna får kommentera:)

Mvh

Jonas

Kanon ide det där med "enklare" artiklar i ämet, så en "vanlig" människa kan sätta sig in lite i hur det fungerar.

Tror du sköt dig själv i foten med den kommentaren Jonas, för det lär ju bli du som får skriva den:kaffe: ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon ide det där med "enklare" artiklar i ämet, så en "vanlig" människa kan sätta sig in lite i hur det fungerar.

Tror du sköt dig själv i foten med den kommentaren Jonas, för det lär ju bli du som får skriva den:kaffe: ;).

:skrattar:..ja..de va nog sant de...

faktum är att jag alltid brunnit för undervisning...en av de roligaste bitarna med undervisning är att man lär sej själv på kuppen..man tvingas strukturera o läsa på...

De finns ju massor av kunniga människor här, men får jag förtroendet så e de väl två ämnen jag tycker e kul att försöka göra begripliga,...balling/calcium/alkalinitet förstås o så kanske nåt om metabolismen av näringsämena....vi får väl se vad moderatorerna säger om de här...

man kan ju vara flera om ett ämne också..eller åtminstone kanske nån som korrekturläser...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte den av er som känner för att "skiva av sig" skriva en artikel om ämnet och lägga i artikelregistret? Då får den längre levetid än kunskap som ligger utspridd i många inlägg i en eller flera trådar.

Jag har i övrigt stor sympati för det som Arcticreef skrivet i inlägg #155. De flesta läsarna av SG är nog ute efter några handfasta tips och tumregler om vad de rent praktiskt ska göra för att få ut mer av sin hobby. Exemplet för denna tråd skulle vara tydliga förslag på doseringsanvisningar för vodka resp. socker. Sedan har vi en mindre delmängd av medlemmarna som också vill förstå exakt varför den ena metoden är bättre än den andre. Vi ska naturligtvis kunna erbjuda en plats för dessa diskussioner också, men sannolikt inte i samma trådar som de med handfasta tips och tumregler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte den av er som känner för att "skiva av sig" skriva en artikel om ämnet och lägga i artikelregistret? Då får den längre levetid än kunskap som ligger utspridd i många inlägg i en eller flera trådar.

Jag har i övrigt stor sympati för det som Arcticreef skrivet i inlägg #155. De flesta läsarna av SG är nog ute efter några handfasta tips och tumregler om vad de rent praktiskt ska göra för att få ut mer av sin hobby. Exemplet för denna tråd skulle vara tydliga förslag på doseringsanvisningar för vodka resp. socker. Sedan har vi en mindre delmängd av medlemmarna som också vill förstå exakt varför den ena metoden är bättre än den andre. Vi ska naturligtvis kunna erbjuda en plats för dessa diskussioner också, men sannolikt inte i samma trådar som de med handfasta tips och tumregler.

Jag lovar bot och bättring och skall framgent göra som Moderator så klokt föreslår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte den av er som känner för att "skiva av sig" skriva en artikel om ämnet och lägga i artikelregistret? Då får den längre levetid än kunskap som ligger utspridd i många inlägg i en eller flera trådar.

Jag har i övrigt stor sympati för det som Arcticreef skrivet i inlägg #155. De flesta läsarna av SG är nog ute efter några handfasta tips och tumregler om vad de rent praktiskt ska göra för att få ut mer av sin hobby. Exemplet för denna tråd skulle vara tydliga förslag på doseringsanvisningar för vodka resp. socker. Sedan har vi en mindre delmängd av medlemmarna som också vill förstå exakt varför den ena metoden är bättre än den andre. Vi ska naturligtvis kunna erbjuda en plats för dessa diskussioner också, men sannolikt inte i samma trådar som de med handfasta tips och tumregler.

jag tror som du att det är otroligt viktigt att forumet präglas av BÅDE konkreta trådar med handfasta tips och mer avancerade trådar för dom som vill diskutera den bakomliggande biologin. de går nog inga vattentäta skott mellan dessa ytterligheter utan de finns blandtrådar också.

jag skriver gärna ngn artikel:)...finns de nån pm bank eller nån flik..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
Har sedan ett par dagar börjat med en blandning med vodka, socker och ättika. Vet inte om det bara är inbillning men tycker att skummaren jobbar på lite bättre nu än tidigare.

Jag blandade i en ½-liters flaska 5 sockerbitar, 10ml 12% ättika och fyllde upp med vodka. Ska testa i ett par veckor nu så får vi se hur effekten blir. Doserar fn. 1ml/100 liter av blandningen.

Marko, kör du fortfarande blandningen ovan? Fungerar den bra, om inte varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har numera gått över helt till ZEOvit preparat.

Men när jag körde mixen så tyckte jag den fungerade bra, i mitt tycke bättre än ren vodka, behövde inte dosera lika mycket för att få effekt. Det tog dock ganska lång tid innan den började "ta". Min teori är att man håller igång lite olika stammar av bakterier med blandningen, därav lite lång startsträcka.

Och alla kar är ju olika en del funkar grymt med vodka en del funkar bättre med rent socker, andra med varken eller. Så prova dig fram till en lösning som fungerar bra för ditt kar. Det kan dröja något år innan man hittat rätt, om man har otur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med ren Vodka ca 13 månader nu men är lite intresserade av att börja blanda upp det med socker och ev ättika. Det fungerar mycket bra med Vodka men trots att jag ligger på en underhållsdos på ca 6 ml per dag/235 liter vatten så lyckas jag aldrig få ner värderna (nitrat och fosfat) till i stort sett obefintliga. Nitraten kan jag hålla under 5 men fosfaten skulle jag vilja ha ner till 0 (Salifert).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt inte läst här på SG om någon burk som fungerat med denna blanding, det verkar mest som att alla kör med enbart vodka. Jag skulle vilja testa blandningen.

Någan annan som har erfarenhet om blandningen?

Crille, det var riktigt trevligt att träffas, det måste vi göra om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med socker i bland, har dock aldrig riktigt låga värden.

vodka gav jag upp efter 7 liter (!!!!!). Socker får i alla fall min skummare att jobba.

Kolla bilderna https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=218488&postcount=103

på post nr 103 och framåt.

Hade problem med syrebrist en gång när jag av misstag doserade dubbel dos, så nog är det kräm i socker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med zeolit petter? Om inte så borde du göra det. Vodkametoden fungerar faktiskt bäst med zeolit. Jag har testat på ett kar utan zeolit och det var ingen större framgång men med karen med zeolit så hände det grejor. Annars är du ju en kandidat för zeostart + zeovit. pohls blandning är extremt stark och effektiv. vodkan är en mjukare metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Har sedan ett par dagar börjat med en blandning med vodka, socker och ättika. Vet inte om det bara är inbillning men tycker att skummaren jobbar på lite bättre nu än tidigare.

Jag blandade i en ½-liters flaska 5 sockerbitar, 10ml 12% ättika och fyllde upp med vodka. Ska testa i ett par veckor nu så får vi se hur effekten blir. Doserar fn. 1ml/100 liter av blandningen.

Jag är lite nyfiken av mig och vill testa något nytt efter 1 år av Vodka dosering. I helgen så blandade jag till min egen häxdryck som är snarlik ovanstående. För att undvika snabba förändringar så doserar jag bara halva mängden häxdryck jämfört med enbart Vodka.

Skall bli intressant att se om jag upptäcker någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Japp, jag ser en stor skillnad. Idag för första gången sedan jag startade mitt kar i februari 2007 så mäter jag noll av fosfat och nitrat (Salifert). Häxdrycken kanske skall få byta namn till mirakeldryck.

Nu gäller det att hitta rätt doseringsmängd, dvs underhållsdos, samt hoppas på att inga negativa effekter uppstår på sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...