Gå till innehåll

Vodkametoden VS Sockermetoden


petrol

Rekommenderade inlägg

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...
Blandar du vatten först och sedan sprutar in 3,4ml eller strör du ner sockret direkt i burken? Hur mycket vatten blandar du med sockret i så fall?

Jag häller hälften i mitt refugium och hälften i mitt "biofilterkar" Jag undviker att hälla direkt i karet för det blir ganska så mycket slemmiga bakteriehärdar.

Hur utvecklas nitraten Petter?

MVH Lasse

Njaa.. Det går sakta neråt, Men den stora skillnaden är nog att jag bara har en tredjedel av fiskarna kvar nu efter utförsälningen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag häller hälften i mitt refugium och hälften i mitt "biofilterkar" Jag undviker att hälla direkt i karet för det blir ganska så mycket slemmiga bakteriehärdar.

Njaa.. Det går sakta neråt, Men den stora skillnaden är nog att jag bara har en tredjedel av fiskarna kvar nu efter utförsälningen.

Är det 3.4ml socker som du har i? eller har du spätt ut med vatten så det blir 3.4ml sockervatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det 3.4ml socker som du har i? eller har du spätt ut med vatten så det blir 3.4ml sockervatten?

Ja, det glömde jag svara på.. Det är vanligt strösocker. Inte blandat med vatten.

I mitt fall är det 80ml jag slår i, och har jag räknat rätt så motsvarar det 3,4ml/100L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man undrar ju vad som händer, är det bara possitivt med sån skummning, jag associerar till sockervadd.

/Janne

Ja.. Det som oroar mig lite är att fiskarna kanske simmar omkring i en "bakteriesoppa" just nu..

Så fort nitratvärdena har gått ner så kommer jag att minska/sluta med sockret. Tills dess får skummaren gå för fullt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt att du inte fick någon effekt med vodka men med socker. Använder du någon slags filtersvamp i cirkulationspump eller liknande?
Nej inga filtersvampar, därimot har jag fack med LS + RDSB + DSB med refugium + nitratfilter

(hade "high stocking" på firrar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herrejösses, du har ju allt, och lite till!

Vilka nivåer har du mätt dig till på nitrat + fosfat, före och efter vodka respektive socker tillsatts?

Anledning till min fråga om filtersvamp. Jag använder en fluval pump, ibland med ibland utan filtersvamp. Jag funderar på om min vodkatillsatts fungerar sämre när jag har svamp i. Har noterat att den sätter igen på 3-4 dagar så att pumpflödet bara blir 1/3, detta utan att svampen blir smutsig, så den blir väl bara full av bakterier. En rengöring under rinnande vatten plus lite skrubbande sedan går det 3-4 dagar till.

Tycker också att det skummar sämre när jag har svamp i.

Är inte säker ännu, men jag t r o r att jag har svårare att pressa ner och hålla värdena låga med svamp. Jag tillhör dem som av någon anledning gillar att ha en pump med svamp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har sedan ett par dagar börjat med en blandning med vodka, socker och ättika. Vet inte om det bara är inbillning men tycker att skummaren jobbar på lite bättre nu än tidigare.

Jag blandade i en ½-liters flaska 5 sockerbitar, 10ml 12% ättika och fyllde upp med vodka. Ska testa i ett par veckor nu så får vi se hur effekten blir. Doserar fn. 1ml/100 liter av blandningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Annars används jästextrakt som kolkälla av forskarna. Frågan är bara var man får tag på det.

Tror inte att du vill ha det. En häxblandning som innehaller, inte bara kol, utan kväve, fosfat och annat läskigt.

Vill du trots allt testa det betraktas det som en delikatess i England ("Engelsk delikatess, borde ringa varningsklockor här....) och säljs under namnet "Marmite". Engelsmännen breder det pa mackor och sen (huvvaligen) äter de upp det. Tror att det är en acquired taste fran krigsaren. Marmite görs av gunket som blir över när de framställer öl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...