Gå till innehåll

Värmeåtervinning från akvarium?


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi håller på å letar hus och har i dagarna lagt ett inledande bud på ett hus vi gillar. Det aktuella huset har direktverkande el (+ luft/luftvärmepump). Det man då börjar fundera på är om det skulle kunna gå att återfå en del av effekten man tillför karet för att värma rummet det står i å på så vis kunna få ner uppvärmningskostnaderna på huset.

Vi har idag elen inbakad i hyran, men skulle vi få det aktuella huset så skulle vi få betala elen själva. Karet kostar idag ca 300kr i månaden i el. Dock står huset på gjuten platta så det skulle inte vara några problem med uppgradering. Dock vill man ju då helst få ut värmen så uppvärmningskostnaderna sjunker. Annars blir nog elförbrukningen den största kostnaden, särskillt om man kliver upp på volymer över 1000L.

Så...finns det något sätt att återvinna värmen? Är det en kylare som blåser ut värmen i rummet som funkar bäst, eller skall man montera fläktar i sargen som suger ut värmen i rummet?

Sammtidigt som man vill ha ut värmen från karet så vill man ju helst slippa få ut all fukt i vardagsrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet fungerar själv som ett element som naturligt utstrålar värme så jag ser ingen anledning med någon speciallösning, värmen sprider sig ändå och minskar dina uppvärmningskostnader i rummet/huset. Men ska du rikta fläktarna åt något håll så kan du ju rikta dem så att de blåser ut i rummet som du skriver om det går att lösa(mindre risk för fuktskador på närliggande väggar/tak också).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har exakt samma uppvärmning i vårt nyinvesterade hus och där tänkte jag försöka anlägga en ventilationskanal för att sprida värmen ut i resten av huset.

Det är nog en kanonlösning, beskriv gärna mer i detalj när du kan. Jag skulle också vilja se att en del av värmen fördelades in i andra rum än där akvariet står och det skulle vara intressant att höra hur du löser detta och vad det kan kosta.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog en kanonlösning, beskriv gärna mer i detalj när du kan. Jag skulle också vilja se att en del av värmen fördelades in i andra rum än där akvariet står och det skulle vara intressant att höra hur du löser detta och vad det kan kosta.

Inte så invecklat egentligen... Akvariet står i ett rum alldeles intill hallen, varav rummet är i ett hörn av huset och dörröppningar i vardera ände av rummet. Tanken är bara att borra ett hål någonstans i väggen mellan akvarierummet och hallen och sätta en liknande PAX-fläkt för att förflytta luften från huven på akvariet och ut i hallen.

Då vi har en luftvärmepump ovanför entrédörren i hallen så hjälper den till att skjutsa runt luften i huset och det blir en naturlig cirkulation på det sättet.

Kostnad vet jag inte om jag vill uppskatta mer än ett par hundralappar. Visst kan man lägga ner lite stålar på att sätta riktiga metallrör, fläktkåpor och sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att göra precis tvärt om!!

Har låtit akvariet värma upp mitt vardagsrum på 90m2 och sluppit dra igång elementen även på vintern.

Nu håller jag på att dra mekanisk ventilation på vinden för att ventilera ut ev fukt.

Rakt ut i det blå. Vill inte riskera fuktskador. Kastade ett öga på hydrometern och den visar 70%. Visserligen är det 65% ute just nu men ändå..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på hur mycket det avdunstar från mitt akvarium skulle jag inte vilja ha den mängden fukt i huset övriga delar förutom badrummet som är gjort för den mängden fukt. Jag har själv en värmeåtervinning på den luft som sugs in från olika platser i huset bland annat akvarierummet. Denna lösning tycker jag är den rätta. Klart svårare i ett gammalt hus utan detta system. Hade jag haft ett gammalt hus hade jag skickat ut luften ur huset och inte fört det vidare runt i huset.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! En liknande fråga jag har tänkt på är kylningen av karet.Och då andvända mig av bergvärmepumpen jag har nu.Vad jag undrar är om man skulle kunna t-av tilloppet på kylslingan som kommer från berget och med den göra en baypasledning.

som man drar in i sumpen och sedan tillbaka till tilloppet till bergpumpen igen.Förmodet att man behöver en egen cirk.pump och en backventil till baypasledningen.Då får man kylning av karet och på köpet en uppvärning av berget som i sig är bra.Men det kanske ger för mycket kylning.svårt att styra kylningen så att man blir tvungen att gå över till sill o torsk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har värmeåtervinning från karet med en frånluftvärmepump. det fungerar utmärkt! Den enda nackdelen är att man får lite väl torr luft i huset.

Att släppa ut akvarieluften på flera ställen i huset skulle jag inte rekomendera, speciellt inte i ett hus med några år på nacken. Fuktig luft i kalla rum kommer att resultera i en ny form av tapet som luktar allt annat än gott, om man har ett större kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! En liknande fråga jag har tänkt på är kylningen av karet.Och då andvända mig av bergvärmepumpen jag har nu.Vad jag undrar är om man skulle kunna t-av tilloppet på kylslingan som kommer från berget och med den göra en baypasledning.

som man drar in i sumpen och sedan tillbaka till tilloppet till bergpumpen igen.Förmodet att man behöver en egen cirk.pump och en backventil till baypasledningen.Då får man kylning av karet och på köpet en uppvärning av berget som i sig är bra.Men det kanske ger för mycket kylning.svårt att styra kylningen så att man blir tvungen att gå över till sill o torsk.

Om du gör ett T på markslingan som du sen skickar genom sumpen så går det ganska lätt att göra en styrning av detta med hjälp av en enkel termostat och en magnetventil... Om det blir varmare i sumpen än säg 28 grader (tex) så öppnar magnetventilen slingan och skickar 5 gradig vätska genom slangen i sumpen. Det brukar vara ca 2 graders differens på till/frånslag på standard termostater, så när sumpvattnet är nere på 26 så stängs ventilen... enkelt och analogt :)

Om du inte har erforderiga kunskaper bör du varken göra T:et eller elkopplingen, men men... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du gör ett T på markslingan som du sen skickar genom sumpen så går det ganska lätt att göra en styrning av detta med hjälp av en enkel termostat och en magnetventil... Om det blir varmare i sumpen än säg 28 grader (tex) så öppnar magnetventilen slingan och skickar 5 gradig vätska genom slangen i sumpen. Det brukar vara ca 2 graders differens på till/frånslag på standard termostater, så när sumpvattnet är nere på 26 så stängs ventilen... enkelt och analogt :)

Om du inte har erforderiga kunskaper bör du varken göra T:et eller elkopplingen, men men... ;)

Har bara börjat tänka på det än.Tar nog hjälp av bror min när det blir dax.Det är väl lag på att småbröder skall hjälpa sin storebror eller.

Men nog måste väl ledningn ha en egen cirk.pump. För om inte värmepumpen pockar på värme så står v-pumpens cirk.pump still.Och då kan bergslingan inte cirkulera genom den av teade ledningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara börjat tänka på det än.Tar nog hjälp av bror min när det blir dax.Det är väl lag på att småbröder skall hjälpa sin storebror eller.

Men nog måste väl ledningn ha en egen cirk.pump. För om inte värmepumpen pockar på värme så står v-pumpens cirk.pump still.Och då kan bergslingan inte cirkulera genom den av teade ledningen.

Absolut - det är en lag att småbröder ska hjälpa till!! Jag har 4st :)

Vad gäller cirkulationspump för sumpslingan, så är det nog en god idé, annars står vätskan still som du säger. Sedan får man ju ta och titta på just din applikation och se hur allt är kopplat så att man inte stör VP:ns funktion, men det löser ni säkert! Uppdatera gärna med bilder o så när (om) ni gör det - klart intressant tanke!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...