Gå till innehåll

kylare vs. aircondition


pikkenix

Rekommenderade inlägg

För varje dag som går kryper termometern närmare smärtgränsen i karet. har därför bestämt mig för att köpa antingen en aircondition eller kylare till karet.

Vad är för resp. nackdelar och fördelar, har kommit fram till följande:

Aircon

+kyler hela lägenheten vilket är skönt

+finns färdiga modeller för att "hänga" ut genom fönstret

-energiåtgång (hur stor skillnad tror ni det är, har inte riktigt koll på hur mycket kylaren drar?)

Vattenkylare

+mindre och smidigare

+mindre energiågång

-har ingenstans att göra av den mer än inne i lägenheten så den kommer att värma lägenheten men kyla karet (någon med kylare som kan uppskatta hur mycket kylaren gör i tempskillnad i luften?)

-missar komforten att kyla ner lägenheten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

air condition är mitt självklara val! svalare lägenhet, ingen kylare som låter illa och dessutom avger mer värme till lägenheten och lagom temp i akvariet. :)

hur mycket ström respektive drar vet jag inte, men jag skulle aldrig byta min ac mot en kylare till burken. skiter i om det kostar några hundringar mer i el, en sval lägenhet är grymt skönt när termometern kryper upp mot 30.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För varje dag som går kryper termometern närmare smärtgränsen i karet. har därför bestämt mig för att köpa antingen en aircondition eller kylare till karet.

Vad är för resp. nackdelar och fördelar, har kommit fram till följande:

Aircon

+kyler hela lägenheten vilket är skönt

+finns färdiga modeller för att "hänga" ut genom fönstret

-energiåtgång (hur stor skillnad tror ni det är, har inte riktigt koll på hur mycket kylaren drar?)

Vattenkylare

+mindre och smidigare

+mindre energiågång

-har ingenstans att göra av den mer än inne i lägenheten så den kommer att värma lägenheten men kyla karet (någon med kylare som kan uppskatta hur mycket kylaren gör i tempskillnad i luften?)

-missar komforten att kyla ner lägenheten

Min AM Titan 500 höjer temperaturen flera grader i rummet den står när den går mycket. Den drar dock bara 190 Watt vilket är drygt 1/10 av vad en AC drar. Naturligtvis beroende på modell men om jag jämför med min luftvärmepump som ju också är en AC. Akavriekylaren låter också mer än man egentligen skulle vilja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min AM Titan 500 höjer temperaturen flera grader i rummet den står när den går mycket. Den drar dock bara 190 Watt vilket är drygt 1/10 av vad en AC drar. Naturligtvis beroende på modell men om jag jämför med min luftvärmepump som ju också är en AC. Akavriekylaren låter också mer än man egentligen skulle vilja.

För mig som är immun mot matematisk lära, om du räknar mellan tummen och pekfingret, ungefär vilken skillnad i kostnad snackar vi per månad tex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En AC för ett normalt vardagsrum med runt 3 köldfaktor behöver inte ha så stor energiförrukning. Det beror ju förståss också på vilken temperatur du ställer in den på men för att sänka tempersturen i rummet med ca 5 grader borde det räcka gott och väl med 1000 w kyleffekt vilket skulle ge en energiåtgång av 8 kwh per dygn. Runt 8 kr per dag alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig som är immun mot matematisk lära, om du räknar mellan tummen och pekfingret, ungefär vilken skillnad i kostnad snackar vi per månad tex?

Det finns så många variabler så det är jätte svårt att säga men ett exempel:

En varm sommarmånad går AC:n som är på 1500 watt 18 timmar per dygn. Om elpriset är 1 kr/kwh blir då kostnaden 810 kr. Om man räknar med att kylaren går lika mycket så kommer elen för den att kosta runt en hundring plus ngt mer om man driver den med en egen pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får hålla koll på om det är angiven kyleffekt eller eleffekten till AC man räknar på bara. 1500 w eleffekt ger runt 4500w kyleffekt och med kan man kyla ner ett mindre hus och 1500 w kyleffekt drar runt 500w el.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får hålla koll på om det är angiven kyleffekt eller eleffekten till AC man räknar på bara. 1500 w eleffekt ger runt 4500w kyleffekt och med kan man kyla ner ett mindre hus och 1500 w kyleffekt drar runt 500w el.

OK, jag jämförde med min luftvärmepump som i kylläge på full effekt drar 1800 watt om jag minns rätt nu, men det må vara overkill i en lägenhet. Dock tycker jag att dina 8 Kwh/dygn känns "snålt" räknade så sanningen kanske ligger någonstans däremellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer utan tvekan att köpa en vanlig AC..

Motivationen är att varmluften som den genererar kan jag skicka ut ur lägenheten. Har för mig den även har inbyggd avfuktare(?). Sedan kyler den hela lägenheten vilket är skönt :)

Och därtill så är det oftast mer utrymme utanför sumputrymmet under akvariet.

Vet inte hur mycket en AC drar, men de få timmar den behöver gå för att kyla må inte vara speciellt många och blir inte så dyrt i längden.

Vad kostar t.ex en AC att köpa nu, 3-5000 kr?

En kylare till 1500L akvarie ca 10 000 kr.

Så för mig blir det en AC nästa sommar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat lite på en sak vad gäller AC / avfuktare...

Om den har urtappningsslang till permanent avlopp borde man väl kunna dra ner slangen rätt ner i osmostanken och på så vis slippa ta nytt vatten hela tiden?

Det avdunstade vattnet är väl i princip osmosvatten då det inte innehåller salter mm. Dessutom brukar väl dessa apparater innehålla nån typ av filter som renar luften/vattnet?

Skulle väl kunna vara ett sett att få ner vattenkostnaden sammtidigt som man sänker luftfuktigheten.

Skulle det funka bra eller är jag ute och cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en portabel ac som är typ 2 år gammal, vet inte om dagens har blivit betydligt bättre, men för att den ska göra någon son helst nytta för tempen i karet måste den gå i stort sett hela dagen. Även då så har den svårt att få ner tempen mer än någon enstaka grad i vardagsrummet, den blåser ut behagligt sval luft och det är ganska skönt i sig, men för att hålla tempen i karet är den klart undermålig.

Å andra sidan skaffade jag en kylare (Aqua Medic Titan 1500) till karet för några dagar sedan och den bli ju lite kontraproduktiv i och med att den genererar så pass mycket värme, men karet håller rätt temp.

Kruxet för mig är att jag inte bor hemma de närmsta veckorna, utan bara är hemma några gånger i veckan ett par timmar och att där sitter plast för vardagsrummet.... Annars är det ju bara att vädra ut värmen och köra ac`n några timmar på eftermiddagen, så blir det ju perfekt, men det går ju tyvärr inte för mig just nu. Har bett grannen öppna balkongdörren några timmar om dagen för att vädra ut värmen från kylaren och fukten från karet.

Datate tror den frågan varit upp förr och att skutsaten var att risken är ganska stor att ac`n har slingar av koppar som kan ge spår i vattnet. Men det kan vara värt att kolla, om man kan dra slangen så det funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med Wrang, ska man ha en ac så ska det vara en "riktig", med ute- och innedel, de lär vara betydligt effektivare. Men förmodligen också betydligt dyrare och lite krångligare att installera...

det kan kanske också ha beetydelse hur stort karet är, mitt är ju ett 720 och det krävs väl mer för att kyla/hålla nere tempen på det än på ett mindre kar (men jag kan alltså typ inget om kylteknik, isolering el. dyl)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte en AC igår på hornbach, kostade 2.500:-

Det är en portabel enhet, där man leder ut varmluften via en slang till närmaste fönster. Den kyler gott, men den får ligga i för att sänka tempen, igår låg jag på ungefär 26C i rummet. O när jag inte hade ACn så låg det väl på en 32C (varmt, ja).

Den största nackdelen är ju helt klart att den väsnas ganska mkt, eller vädligt mkt.

Men det skiter jag i, sålänge den håller tempen i akavriet nere.

Det finns 3 lägen på ACn, Kylningsläge, Fläktläge samt avfuktningsläge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med Wrang, ska man ha en ac så ska det vara en "riktig", med ute- och innedel, de lär vara betydligt effektivare. Men förmodligen också betydligt dyrare och lite krångligare att installera...

det kan kanske också ha beetydelse hur stort karet är, mitt är ju ett 720 och det krävs väl mer för att kyla/hålla nere tempen på det än på ett mindre kar (men jag kan alltså typ inget om kylteknik, isolering el. dyl)

Min gick på knappt 10 000,- och installationen är busenkelt.

Skruva upp innerdelen, skruva upp utedelen, borra två hål i väggen och koppla ihop skiten. Klar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med en energimätare på min luft/luftvärmepump när jag kör den på kyla. den drar betydligt mindre än vad man tror. Även om effekten är på 1,5 KW så går den inte på full effekt hela tiden. Min drog max 2-3 KWh per dag under de varmaste dagarna förra året

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bor i hus med direktverkande el så skulle jag satsa på en luftvärmepump i stället för en AC. Då spar du pengar på uppvärmningen och du får AC på köpet. En annan fördel är att man avluftar fukten med en AC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bor i hus med direktverkande el så skulle jag satsa på en luftvärmepump i stället för en AC. Då spar du pengar på uppvärmningen och du får AC på köpet. En annan fördel är att man avluftar fukten med en AC.

Precis mitt läge. Inte att glömma att det dessutom finns dammfilter i regel.

Mitt val var 10 lapp för kylning till karet eller 20 lapp för kylning på sommaren, värme för huset på vintern, samt extra lull-lull redan nämnt.

Mitt hus ska vi kanske säga har just direktverkande el som värmekälla.

Valet ter sig självklart, iaf för min del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För er med hus verkar det tveklöst som att en luftvärmepump är en bra lösning. För oss i lägenhet är jag mer kluven. Ska det vara ac tror jag definitivt att en delad är att föredra och det är kanske lite svårt att intallera i en hyreslägenhet. När det gäller de portabla ska de ju också ha ett öppet fönster eller en öppen balkongdörr för att leda ut värmen vilket kan vara svårt på tider man inte är hemma.... I mitt fall verkar det som en kombination av kylare och ac är bäst :) Speciellt eftersom jag inte är hemma så mycket för tillfället, men kommer det vara så här varmt flera dagar till så blir jag trots kylaren lite orolig. Aqua Medic uppger ju att kyleffekten blir betydligt sämre om den omgivande luften blir varmare än 35, vilket det kan komma bli i mitt fall, särskilt om det inte vädras ordentligt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som bor i hus och har berg/jord/sjövärme. Sök på nätet om frikyla. Ni har ett borrhåll eller slinga som i driftkostnad ger näst intill gratis kyla på sommaren. Jag kommer installera hos mig inom kort. Och som jag skrivit i tidigare trådar kyler jag karet även med en kylslinga i krypgrunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat lite på en sak vad gäller AC / avfuktare...

Om den har urtappningsslang till permanent avlopp borde man väl kunna dra ner slangen rätt ner i osmostanken och på så vis slippa ta nytt vatten hela tiden?

Det avdunstade vattnet är väl i princip osmosvatten då det inte innehåller salter mm. Dessutom brukar väl dessa apparater innehålla nån typ av filter som renar luften/vattnet?

Skulle väl kunna vara ett sett att få ner vattenkostnaden sammtidigt som man sänker luftfuktigheten.

Skulle det funka bra eller är jag ute och cyklar?

din tanke var god men jag hade aldrigt gjort så med vattnet.

uppe i förångaren så är där lite olila metaller som vattnet rinner ner igen typ koppar, aluminium, så vattnet kan jag "dra" med smutsiga partiklar ifrån dessa mettaler, samt så har du ju en droppskål med och där samlas riktigt mycket äckligheter.

mvh andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som bor i hus och har berg/jord/sjövärme. Sök på nätet om frikyla. Ni har ett borrhåll eller slinga som i driftkostnad ger näst intill gratis kyla på sommaren. Jag kommer installera hos mig inom kort. Och som jag skrivit i tidigare trådar kyler jag karet även med en kylslinga i krypgrunden.

Vad har du för material i slingan och hur lång är den ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...