Gå till innehåll

Bilder från J. Svärd - 735liter


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 232
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite teknikbilder: detta är ju minst lika intressant som karet enligt mig och många andra

Belysningen: 2st 250w Arcadia 14000k + Osram 67

I det blåa skåpet står skummaren

Skummaren är en H&S. Observera ljuddämparen till venturislangen. En vanlig plastflaska. Skillnaden är påtaglig med en sådan

Till vänster står osmosvattnet för den automatiska vattenpåfyllningen

Till höger finns doseringspumpar för Kalciumklorid och Natriumkarbonat. Längst in finns Uvc't en Hw 36w

Närbild.

1. Nivåvakten

2. Vatteninloppet till uv't

3. vatteninloppet till skummaren

4 & 5 . Utloppet för kemikalierna

I sidofacket har jag Zeolit. Nitrat och fosfatremover och ännu har jag inte haft någon nitrat och fosfat i vattnet.

Utloppen för skummare och uv

post-764-14468912068184_thumb.jpg

post-764-14468912068298_thumb.jpg

post-764-14468912068415_thumb.jpg

post-764-14468912068501_thumb.jpg

post-764-14468912068588_thumb.jpg

post-764-14468912068661_thumb.jpg

post-764-14468912068723_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ät det någon som vet vad detta är för en stenkorall? Jag fick några fraggar men han visste inte heller vad den heter.

I Början var den lite mer ljusgul ( Se sista bilden)men den har blivit mer gråvitbrun nu tyvärr. Vad detta beror på vet jag inte

Som den såg ut i början

post-764-14468912068823_thumb.jpg

post-764-14468912068918_thumb.jpg

post-764-14468912068972_thumb.jpg

post-764-14468912069049_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

korallen är nog en hydnophora... 90 % säker.. passa så att den inte nuddar några andra koraller.. den är en av dom små polypiga stenkorallerna som bränns allra mest... sök om hydnophora på rc om du vill ha mer info... fick precis en frag av en sån själv.. jäkligt snygg flouriserande grön.. lycka till med tillskottet.. mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Inte just nu men lite info vad som har hänt med karet kan ni ju få. För ett tag sedan så märkte jag att kalciumnivån sjönk och sjönk fast jag ökade doseringen. Till slut så var jag uppe i en dosering på 1kg! i månaden och värderna gick nedåt ändå!. Något fel? Det måste det vara och jkag började ta problemet på allvar. Hmmm!! KH 7 helt okey Ph okey. Hmmm... mycket konstigt. Och vad nu då? en massa brunalger började frodas..Skit också..Jaja. Dags att mäta upp doseringspumparna. Doseringspumpen för kalciumetdoserade den mängd som jag mätte upp i början. Allt okey så långt. Men så slog det mig plötsligt! kanske att man skulle mäta mängden på den andra pumpen för i min enfalt tog jag för givet att den dosera lika mycket men! nej då. Den gav bara 14ml/min mot den andra som gav 34ml/min.Där hade jag äntligen hittat något fel. Natriumkarbonaten ska doseras med dubbla mängden mot kalciumkloriden men det har bara doserats knappt lika mycket då tidsinställningen på pumpen var det dubbla mot kalciumpumpen

Ex: Kalciumkloriden 6 min x 34ml = 204ml

Natriumkarbonaten 12 min x 14ml = 168ml

det skulle doserats ca 400ml istället för 168ml!!

Åtgärd 1: Stängt av kalciumet fortsätter dosera natrium

2/. Ska byta 200-250l vatten om en vecka och sedan ska jag testa Saliferts coral calicium ,magnesium & strotium.

Mätte upp Kalciumnivån i Lördags och då var det bara 320mg/l stängde då av pumpen och fortsatte bara med Natriumet. Testade kalciumet i måndags igen. Nu var det 340mg/l ?????. Kalciumnivån har ökat ??nu när jag inte doserar det mer. Förut så sjönk det när jag doseradesmiley5.gif. Tror att det är någon obalans mellan kalcium & natriumjonerna på något vis. Jag är ingen kemist och undrar om någon kunnig i detta ämne kanske har ett svar på detta fenomen. Måste tillägga att korallerna är lika vackra och välmående trots detta.

Nytt i karet: En salrias har inplanterats för idka algbekämpning. Snygg är han inte men ganska charmig krabat.Ska mäta upp kalciumnivån i morgon igen och se om den har fortsatt att öka..

Jag är fortfarandesmiley5.gif.men vid gott mod. Uppdatering följer.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha.. dagenD närmar sig. I morgon Måndagsker det stora vattenbytet och jag är spänd på hur det kommer att bli, Kommer det att bli bättre balans io med detta och kommer saliferts coral calcium fungera enligt deras doseringsanvisningar.

Ps. Kalciumnivån steg ända upp till 380 och sedan har det sakta dalat till 300. Jag kommer inte att dosera mer kalciumklorid innan vattenbytet.

Fortsättning följer.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.. Du kör också Balling,,, Jag har nu kört denna metod i tre veckor utan att CA höjs, KH ligger på 12däremot är väl där skon klämmer. Men det händer inte mycket för övrigt, CA o KH håller sig rätt så stilla oavsett hur mycket jag häller i karet av Kalciumkloriden o Natriumkarbonaten.

Vad gör man för fel?smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag doserade i slutet 4 dl kalcium om dagen och värdena sjönk ändå och då var lösningen starkare än Marinakvariets kemihandbok. Det är klart att det är något fel med mitt vatten. Bytte vatten idag och inget konstigt har hänt, Fiskarna blev lite piggare tycker jag nog. Kalciumet steg till 360 och i morgon börjar testet med saliferts coral calcium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...