Gå till innehåll

Bilder från J. Svärd - 735liter


acuario

Rekommenderade inlägg

Resultat från Vatten byte och nya kemikalier

Doserade Magnesium igår och Saliferts coral calcium idag. Jag mätte upp Mg och fick 1300mg/L och kalciumet steg från 300-340 av vattenbytet och med Coral calciumet steg det till ytterligare 440. Mätte även upp strotiumnivån och fick 10Mg/L. Dessa värden är ju perfekta. Kommer nu att fortsätta med dessa kemikalier under en testperiod och efter denna så kommer jag att göra en utvärdering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 232
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gött att det är bra nu i alla fall, så får vi väll se, och hoppas, att det håller sig. Jag kikade lite på saliferts hemsida och hittade en produkt de kallade "all in one" som skall innehålla calcium, spårämnen osv. Är det denna du har?

Ps köpte en sjögurka som skall hålla ordning på min sand, så nu kan man snart visa karet igensmiley2.gif. även en salaris och 25 sniglar hjälper till. Ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du lille Daniel. Han skrev Coral calcium inte all in one. Skoja bara .. Sitter här hos Björn och kollar lite. Jag använder som sagt var coral calcium. Den inehåller 160.000mg calcium + lite magnesium mm. All in one innehåller bara 55.000 mg calcium. Jag tror i alla fall på deras produkt i dag. Får se om jag är lika övertygad om ett par veckor men faktum är att 35ml som jag doserade i dag höjde från 340 till 440mg/L. Resultatet var betydligt bättre än vad jag förväntade mig.

MVH

Jörgen Svärd

Just nu finns det hopp om livet. Kanske jag slipper att slänga i stora feta färggranna kejsare och fjärilsfiskar som bara kostar pengar och är helt...........Suck! Underbara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte testa lite snabbare så jag vet om det är något att hasmiley2.gif. Jag måste ta tag i det här nu och bestämma mig om jag skall köra med kalreaktorn eller tillsätta manuellt, det lutar åt manuellt, men vi får se. Vet du om Bengan har Coral calcium?

Du kan ju ha stora feta färgranna kjesare och fjärilsfiskar ändå, eller är du fegsmiley2.gif.

Du kan få komma hem till mig och fånga min gula kirurg som simmar runt i 375 bland 100 kg Ls, hur fasen gör man? Cyanid?

Ha det gött

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta upp stenen latmask! så går det nog bra.Du kan ju alltid försöka tjata upp den( Locka med bättre boende , större yta och massor av brudar)Cyanid anväder jag bara när det är fest. Jag kan inte testa snabbare för man ska dosera en gång i veckan. calciumet köpte jag på Aquaristic. Om Bengan har det vet jag inte och jag vill veta heller för jag misstänker att en flaska kostar betydligt mer än på aquaristic. Inget ont om Bengan han är ett ljus i salvattensmörkret för oss som inte har någon annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd:

Jag kör med Natriumvätekarbonat, allt är från Marinakvariet och jag har blandat enligt handboken. Ja fick ett brinn på mina bryopsisalger nu i Söndags o skrubbade all sten med borste o bytte ca: 60L vatten. Har inte mätt nånting ännu men tänkte göra det imorrn. Får se ur värdena ser ut nu? Tillsätter Ni corlacalcium utöver de andra kemikalerna? Själv blev jag rekomenderad att köra med Balling o Biomagnesium +lite Jod.

Roger_W:

"Bengan" är Bengt Holm på Marinakvariet i Mölndal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle beställa salifert calcium från aquaristic.net och de hadde slut, beräknad leveranstid 2-3veckorsmiley7.gif. Sedan jag startade karet, för cirka 2 veckor sedan så har calcium värdet sjunkit 15mg, vilket betyder att det borde sjunka cirka 30mg innan jag får grejerna, så nu har jag gjort ett mindre vatten byte och sparkat igång kalkreaktorn.

Klart man inte orkar ta ur stenen bara för att fånga en liten fisksmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumet fortsätter att sjnka snabbtsmiley19.gif. Har bestämt mig för att byta 200L vatten i veckan under några veckors tid för at få ut så mycket av mitt nuvarande vatten som tydligen är i någon kemisk obalans. Jag tror väldigt starkt att Kalciumet jag tillsätter fälls ut och lägger sig som sediment på sten och grus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha. skickade ett mail till Hans-Werner Balling och han säger att det är omöjligt att hålla ett naturligt kalciumvärde när KH ligger på 9°och mer. En liten framgång skede idag när jag gjorde en mätning och fick samma värde som igår, 320Mg/L.Kalcium.

7_3_101v.gif

Det är ett hårt jobb att vara saltvattensakvarist. Speciellt när det bara är motströms....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pygoplites Diacanthus. Tillhör familjen kejsarfiskar. Den är en av de svåraste att aclimatisera men det ska gå betydligt lättare att placera den i en korallburk då den kanske känner sig lite mer hemma + att den kanske hittar mer smådjur och svampar att käka och på så sätt få den att överleva den första tiden tills man vänjer den vid ersättningsfoder. Skickar en fråga till Per Winderman. Om du läser detta vad har du för erfarenheter av denna fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har en litenPypoplites som jag snart haft i tre år och somvar 4-5 cm lång när den köptes, den har bara vuxit 1-2 cm påden tiden. Skall man köpa en Pygoplites skall man välja ett litet exemplar ca 4-7 cm, dom anpassar sig mycket lättare till akvarieliv, exemplar på 13-15 cm och uppåt klarar sig i princip aldrig någon längre tid oavsett om dom äter eller ej, sedan är det en klar fördel att ha den i korall akvarium även om den kan äta vissa koraller, den är den av mina kejsare som som ätit mest korall men den är förlåten. Man skall även köpa exemplar från Maldiverna/Sri-lanka eller Röda havet inte bara för att dom är vackrast utan dom klarar sig bättre än exemplar från Indonesien och Filipinerna.

/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort 2 st vattenbyten det första var på ca 120L och det andra som jag gjorde i går var på 200L. Allt ser bra ut ingen negativ inverkan på djuren. Klacium nu uppe på 370. Det verkar som en del av mina konstiga brunalger trivs sämre nu, de börjar lossna men man ska aldrig ropa hej för tidigt. Under denna period så har jag dekorerat om i karet med det blev mycket bättre enligt mig och mina saltvänner i vänersborg. Tänkte ta ett par foton i eftermiddag. Tyvärr så är nån av mina sarcophyton lite vresig och vill inte visa sina polyper varje dag men dirkt efter vattenbytten öppnade han sig direkt. Stenkorallerna ser ut som vanligt. Ska göra ett tredje och sista stora vattenbyte nästa Måndag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

26_11_1v.gif

Nu har jag varit framme med kameran igen!

Jag har varit och tömt plånboken lagom till löningen

Chrysiptera parasema

Frugan övertalade mig att köpa denna lilla fröken och jag var inte svårövertalad.

Favia

Tyvärr så är färgen på fotot inte i verkligheten överensstämmande. Den är mycket mer ljusgrönflouriserande. Här ser den mer grådaskig ut

Fungia

Acropora Grön

+ ett par koraller till som jag får ta kort på senare

Här är en bättre bild på salariasen. Han älskar att ligga på sandstranden och sola under Metalhalogenbelysningen. Det verkar som han tror att det är semester och inte arbete som gäller:arg:

post-764-14468912070339_thumb.jpg

post-764-14468912070412_thumb.jpg

post-764-14468912070459_thumb.jpg

post-764-14468912070509_thumb.jpg

post-764-14468912070621_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...