Gå till innehåll

Vacker/Vackra 1/2 fiskar till 11L akvarium


putte_l

Rekommenderade inlägg

Så, jag har fräschat upp ett gammalt akvarium och skulle vela ha 1/2 mycket vackra fiskar i det. Någon som vet nån snygg fisk som kan vistas i ett såpass litet akvarium?

Inte kampfisk för det har jag haft ;)

en liten ändring, det är 11L

Mvh Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte en saltvatten fisk?

Det verkar som du inte såg skillnaden på salt och sött med tanke på att du inte ville ha en kampfisk. Läs på under dessa 2 länkar så får du bra tips om det är salt du ska köra.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=147

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=61

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=49

Finns massor att läsa!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, Akvariet är inte för litet för nanokar. Det finns fiskar som kan vara lämpliga men de är inte vanliga i handeln så jag skulle rekommendera räkor och eremitkräftor i stället. De är minst lika roliga som fiskar - tycker jag i alla fall. Det finns också en hel del koraller som är lämpliga för småkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan jag ana lite arogans från moderatorerna...?

Om det uppfattas som arogans från mig så får jag be om ursäkt för det var inte alls min mening. Jag har ingen egen erfarenhet av så små kar och rekomenderad därför att läsa på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag kunde nog uttryckt mig litet tydligare.

Det är stor skillnad på att sköta salt- och sötvatten.

Det finns en bra bok, Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren av Daniel Knop.

Den bör man kunna beställa på biblioteket. Annars brukar den finnas att köpa på Akvarielagret och Akvarieleasing.(Och antagligen hos fler handlare).

Dessutom finns det en mängd information här på Guiden, framför allt i ämnet "mitt första akvarium".

Om du bestämmer dig för att börja med salt är du givetvis välkommen här på Saltvattensguiden. Och även som "Fåtöljsaltis".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fniss. smiley1.gif

Jag säger bara "Strandkrabba". Vanlig Nordisk Strandkrabba. Finns inget mer lättkött i saltvatten. Funkar utmärkt i ett 11-liters och du behöver varken belysning eller cirkulationspumpar. Lägg i en sten som går upp över ytan och tigg lite rödalger av PatrikS här på forumet, så har du ett ascoolt saltvattens på 11 liter. -haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett antal inlägg är raderade då de är off topic och antyder att någon medlemm kör under falsk flagg och igentligen är en tidigare bannad medlem. Har någon uppfattningen att så är fallet bör man rapportera det till en moderator.

/Sillen (moderator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fniss. smiley1.gif

Jag säger bara "Strandkrabba". Vanlig Nordisk Strandkrabba. Finns inget mer lättkött i saltvatten. Funkar utmärkt i ett 11-liters och du behöver varken belysning eller cirkulationspumpar. Lägg i en sten som går upp över ytan och tigg lite rödalger av PatrikS här på forumet, så har du ett ascoolt saltvattens på 11 liter. -haj-

Appropå västkusten; kan man köra sågtång i karet? det är en riktigt snygg alg tycker jag.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att stigiselma har provat. Själv tror jag att den vill ha relativt kallt, åtminstone vissa tider om året. Många av våra makroalger är känsligare än vad man kan tro för temperaturen. Det mesta från västkusten är väldigt svårt att hålla.

Själv skulle jag vilja ha Laminaria saccarina... synd bara att den blir +3 meter (vissa atlantarter av Laminaria växer över 100 m per sommar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag aldrig varit på västkusten under vintern vet jag inte hur stenarna ser ut när isen går bort - är tången helt borta då? Det borde ju bli rätt mörkt under snön. Ni kanske inte får så mycket is förresten. Himla exotiskt hursomhelst, för en hälsingefödd som jag! Å andra sidan krävs inte så mycket för att impa på mig - jag blir glad bara av ekarna här hemma i Uppsala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...